Začíná příprava nové tramvajové trati do Komořan. Využije železniční vlečku, zkulturní brownfieldy
Vizualizace novostavby tramvajové tratě Nádraží Modřany - Nové Komořany. Zdroj: IM-Projekt

Stavba trati by se měla podle harmonogramu uskutečnit v letech 2027 až 2029.
Existuje nejaka teoreticka sance budouciho propojeni na cs. exilu a zpet do Modran?
Prosím, prosím, fakt jsem hledal detaily, koukal na mapy, ale moje neprofesionální oko si nedokáže představit čtyřproudovou komunikaci bez toho, že by se bořila stará zástavba.
Nemáte někdo blížsí informace?
Stará zástavba při Komořanské, v úseku mezi přemostěním stávající tramvajové trati a novostavbami SKANSKA (bývalý cukrovar), ustoupí investiční akci. Některé domy už vykoupené. Čtyřproudovou komunikaci uváděl původní projekt ateliéru DIPRO. Měla pokračovat pod Komořanským zámečkem a pak stoupavou zatáčkou k brýlím Pražského silničního okruhu. Odhadovaná částka nezahrnující finalizovanou tramvajovou trať byla 2 a čtvrt miliardy Kč v tehdejších cenách stavebních prací. Od doby vzniku projektu, před několikami let, se natolik zhoršila průjezdnost pravobřežní trasy (Hodkovičky – Braník – Dvorce – Podolí – Palackého náměstí), že se relativně krátké vícepruhové řešení v Komořanech začalo jevit jako nadbytečné. Důvodem jsou několikakilometrové kolony… Číst vice »
Jste zlatej, díky moc! Fakt jsem se to snažil někde zjistit, ale informace jsou buď staré nebo na úrovni klepů… (P.S. modřany 🙂 )
Jste zlatej, díky! Tyhle informace se mi fakt nepodařilo najít.
Jděte do pr… se čtyřproudou silnicí.
Velice kvalitní názor!
Proč není na konci spíš bloková smyčka?
Neměl by si tu tramvaj zaplatit developer, který chce v Komořanech stavět? Takhle mu Praha zhodnotí pozemky za veřejné peníze. 😭
Developeri by IMO meli odvadet mestum/obcim potrebne penize na obcanskou vybavenost novych projektu celkove.
Ale zaroven je dobra obsluha novych projektu MHD jednoznacne v zajmu mesta. (Byla by v zajmu mesta i dobra infra pro bezmotorovou dopravu, ale na to praha bohuzel stale zvysoka kasle, jak ukazuje i tento, projekt, dalsi ze serie „jako ze sedmdesatejch“ jak to jen DPP a TSK se Sudopem, Metroprojektem a spol. umi)
Tak by tu tramvaj nepostavil, protože ta tramvaj ty pozemky ani náhodou nezhodnotí tolik aby se mu to vyplatilo
Tramvaj zhodnotí samotné nemovitosti zcela jednoznačně, nicméně rozpustit další miliardu do cen bytů nejspíš nebude ten pravý přístup.
Jak psal Jakub, je v první řadě v zájmu města, aby zde existovala kvalitní veřejná doprava ideálně ještě než se část lidí nastěhuje.
Ano zhodnotí, ale ne natolik aby se to vyplatilo i se všemi riziky, které výstavba TT navíc přináší. A hlavně ne víc, než je opportunity cost využití tech peněz na jiné projekty
Co to plácáte o rizicích TT?
To jako, že to přitáhne pád meteoru na vaši nemovitost?
Voni sou hlava – dubová.
A on ten developer nestaví ve městě, kde budou cestující bydlet? 🤷♂️
Přesně od toho se platí městu (obci) daň z nemovitosti.
Pokud bude vystavba vyzadovat zmenu územního plánu, zcela jiste bude mestu kontribuce (financni ci nefinancni) hradit, tomu se nevyhne. Celkove castky takovych kontribuci nejsou zase tak male a lze je vyuzit i pro posileni infrastruktry. Pro srovnani na Nakladovem nadrazi to dela celkem 1 mld. CZK (cast ve forme financi, cast ve forme nefinancniho plneni, napr. materske skolky atp.). Viz https://praha.eu/planovaci-smlouvy#planovaci_smlouvy_a_smlouvy_o_spolupraci_uzavrene_s_hmp
Upřímně moc nerozumím tomu, proč se průmyslové areály likvidují a místo nich se staví byty. Průmysl se pak staví v polích místo zemědělství. Zemědělské produkty se pak dováží ze zahraničí. K tomu je potřeba nové dálnice v polích. Místo vleček se staví tramvaje a cyklostezky, místo tramvajových tratí silnice. Nebylo by jednoduší stavět průmyslové podniky na browfieldech, byty místo parkovišť, tramvajové tratě místo silnic a konečně vlečky místo silnic?
No jo, ale dnešní pražská fabrika sestává spíše z open space kancelářského prostoru …
No, kdyby někdo v tom Brownfieldu provozoval fabriku tak to není brownfield
Ono když tam ten průmysl byl, byly to periferie. Obří průmyslový podniky přímo uvnitř města moc smysl nedávaj a za ty desítky let se město rozrostlo a tyhle areály obklopilo. Vracet tam velký výrobní závody nedává smysl, ideální dnešní využití je mix bydlení, obchodů kanceláří a případně dílen s nějakou lehkou výrobou.
Protože to majiteli přinese větší zisk a městu byty, které potřebuje mnohem víc než průmysl.
Protože bownfiled rovná se něco, co na vás spadne, naprosto nevyhovuje moderním požadavkům a navíc je to často ve městě (býval to okraj). Co je pro vás lepší vzít si brownfield, srovnat ho se zemí, postavit nějakou halu, kterou vám stejně nepovolí, protože se do zástavby nehodí a provozovat továrnu, kterou budete muset zásobovat a vyvážet výrobky. Což vám zase nepovolí, protože zatížíte neúměrně okolí. Druhá možnost je si postavit halu, někde kde to dává smysl (a´t už dostupností, blízkostí dálnice, blízkostí dodavatelského řetězce, možných zaměstnanců apod). Pro co se rozhodnete?
Tohle se děje už 200 let, průmysl když nemá kam rozšiřovat svůj provoz odsunul se na periferie.
A ty periferie se neustále posouvají. Co byla dřív periferie stává se širším centrem.
Zemědělské produkty se dovážejí ne proto, že by je u nás nebylo kde pěstovat, ale proto, že je v zahraničí umí vypěstovat levněji, a to často výrazně levněji.
Ano, vysoká míra urbanizace v hustých městech s průmyslem po obvodu je ta nejekologičtějších a nejekonomičtější forma osídlení, bohužel zahušťování města je povětšinou politicky neprůchozí (územní plán, p. minima, nimby, památkáři,…), tak se děje co se děje
Zajímavé úvahy s tím dovážením potravin ze zahraničí, víte o tom že v základních potravinách (obilí, kukuřice, cukrovka, brambory…) máme (zemědělci) problémy „udat“ na mezinárodním trhu přebytky? Ano, nejsme soběstační například v produkci citrusů, případně RANNÉ zeleniny, ale tak s tím vyšší počet dostupných polí nic nenadělá…
Na okrajích měst holt ty výrobní haly nejsou pro výrobce moc lákavé 🙁
Je dobře, že se zase rozjely stavby nebo přípravy nových tramvajovych tratí, staví se Václavské náměstí, před dokončením je Dvorecky most, začala výstavba do Malešic, vyhlásila se výběrova řízení do Jarova, Jalodvorske a na Strahov, připravuje se trať do Komoran, asi snad také okolo hlavního nádraží a do Zdib a Sedlce. Jen tak dál.
Dobre to je ale pár km tramvají tohle deseti letí nedělá rozdíl. Strategické velké projekty se úplně zasekly. Všechny tratě co se staví to je tak jako hodnota jedné nebo dvě stanic metra. Praha padá pozadu tak jen správa dobra ale nemění to totální selhání v Praze vůči budování generační a strategické infrastructury.
Nedostatky ve velkých projektech nijak nesnižují význam tratí, které se staví aktuálně. Popravdě jsem mnohem raději za tyto snadno dosažitelné a zjevně potřebné kousky, než za mnohamiliardový tunel někam do Bohnic, kde dosud nemají jasnou představu, co vlastně chtějí.
Další věc je, že některé z těch generačních projektů jsou už v dnešní dopravní realitě velmi diskutabilní – typicky Radlická radiála a ostatní sběrné komunikace v širším centru.
Co to plácáte?
Stavby, co vyjmenoval Ondřej Wagner jsou všechno strategické projekty. Ještě zapomněl na TT Kobylisy – Bohnice, Podbaba – Bohnice a další …
Ještě by ty projekty nových tramvajových tratí, respektive ulic, ve kterých vznikaj, nemusely vypadat jako ze sedmdesátek…
A jo, po letech prakticky nulovýho rozvoje je dobře, že se to rozjelo, ale chtělo by to ještě výrazně víc a zejména reálný kolejový tangenty.
Eklidovsky je sice Dvorecký most celkem krátký, ale z hlediska spojení je to dost významná tangenta a hlavně je to první krok k Budějovická–Smichov, což je podle mě jedna z nejdůležitějších tangent (spolu s Bohnice Podbaba)
Jo, je to nějakej začátek a bude to užitečnej kousek i sám o sobě. Ale Pankrác-Budějovická-Podolí je blokovaná tuhým odporem, Bohnice-Podbaba mohla být brzy lanovka, ale tu nesmyslně zařízli v EIA a tramvaj tam bude extrémně drahá a tím pádem nejspíš za hodně dlouho, jestli vůbec. A pro levej břeh není v podstatě nic ani v plánech (jen Kukulova, což je lepší než drátem do oka, ale furt hodně, hodně daleko od centra).
Díky bohu, že se nestaví zcestná lanovka. Kdyby se rovnou pracovalo na jediném logickém řešení – TT Podbaba – Bohnice, mohla být příprava už u konce.
Zajímavostí je také to, že pražské tramvaje poprvé překonají 50. rovnoběžku. 🙂
Tak snad tu klimatizaci do 15T nakonec vysoutěží, když se podívají dál na jih 🙂
🙂 hlas
Slavnostní překročení 50. rovnoběžky?
Zatím spíše bloudíme v mlze…
A tak chudý Jih konečně získá spojení s bohatým Severem.
S otevřením této trati snad konečně skončí pásmování v Braníku.
Když jsem tudy nedávno jel, pořád jsem si říkal, proč se počátkem 90. let nenatáhla nová trať kolem nádraží, místo současného paskvilu. Jasně, chtělo by to ideálně dva tramvajové mosty navíc, ale estakáda je tam tak jako tak, takže zase o tolik náročnější by to nebylo.
Je to jednoduché. Pro přestup se udělaly Modřany. Na svou dobu mimořádně dobře …
To je pravda, ale ve vyspělém světě by už tehdy dobře vyřešili oba přestupy a ne jen jeden – zvlášť když Braník je blíže centru a jezdí odtamtud více tramvají.
Více tramvají? To snad padne, viz můj první příspěvek.
Vždyť jo, ty tramvaje co nejely do Modřan jely zase blíž k nádraží Braník.
Jak koukám na vizualizaci, tak oddělená cyklostezka se koukám zase nevešla. To je ale smůla, že když něco připravuje DPP, tak je to tak pokaždé. Tak snad to doladí projektant, ale moc velké naděje teda nemám.
V rámci městské správy má na DPP největší vliv náměstek primátora pro dopravu, tedy Hřib. Ten ale o bezpečných cyklostezkách píše jen na sockách, reálně ho to moc nezajímá
Přestaňte s tím pliváním nenávistné frustrace. Dnes se realizují stavby chystané ještě za Krnáčové či ve velmi raném období Hřibova primátorování. Pokudy by byly ty projekty tak významně měněny, pak by musely projít novým schvalováním a to by v našich legislativních podmínkách znamenalo mnohaletá zpoždění. Vaše výpady proti Hřibovi jen světu ukazují, že o dané problematice netušíte vůbec nic.
Jenže nový projekty začatý už za Hřiba vypadaj z tohoto pohledu stejně tristně.
A co se týče toho zpoždění. Jsem čím dál víc přesvědčenej, že dokud bude politikům stačit o kvalitní infra pro bezmotorovou dopravu jen kecat, nezmění se vůbec nic. DPP ani TSK žádná bezmotorová doprava nezajímá (nedochází jim ani, že se lidi potřebujou na ty zastávky MHD nějak dostat a nemuselo by to být extrémně nepříjemný). A proč by svůj přístup měnili, když jim to furt prochází a můžou se nám se svými osvědčenými patlaly „projektanty“ nepokrytě vysmívat. Zastavení pár projektů, dokud je nepředělaj do použitelné podoby i za cenu let zpoždění by bylo asi tak jediný, na co by možná… Číst vice »
Scheinherr zvládal upravit projekty i těsně před stavebním povolením, malé úpravy i po něm.
Tohle jsou velmi rané vizualizace. Projekt bude muset splňovat Standardy aktivní mobility schválené v roce 2022.
https://iprpraha.cz/assets/files/files/40c127de02591fb941e557ace26aa50f.pdf
Na tyhle standardy i jejich předchůdce Praha z vysoka kašle. Schválila si je jen jako greenwashing a bikewashing.
Počítá se i s odbočkou na Libuš? Myslím, že by se hodila
A má taková větev v oné křižovatce vůbec nějaké schůdné geometrické řešení?
O významu pro cestující nemůžu polemizovat, tolik to tam neznám, abych posoudil smysluplnost napájecí linky z Komořan k metru na Libuši.
Teoreticky by se mohlo z Komořan pokračovat přes Beránek. Ale je tam kopec a rodinný domky …
Spíš kdyby to na jedné straně kleklo, ať to může fungovat v části trasy. Nebo by v Komořanech byla vozovna, ale to je asi nereálné.
Hm, možná by tam byli schopní postavit nějaké „nocoviště“ které by případně umožnilo ostrovní provoz?
Na Beránku bydlím.
Bylo by to hezké, ale je to nereálné – je tu ochranný biokoridor okolo cholupického potoka, bylo by to dost do kopce a za dešťů je to tu solidně promáčené.
Pozor, fikce 🙂 Jsem z Modřan a občas mě napadají takové hloupé nápady. Třeba ta smyčka v Levského má za sebou takový pěkný pozemek, sběrný dvůr (který se stejně bude předělávat), vedle jsou stožáry elektriky a nadmořská výška se moc neliší od konce Pavelkovy. Jak by asi bylo těžké a drahé s dnešními technologiemi představit si v těch místech cca. 400 metrů zavěšený most s minimalizovaným vlivem na přírodu v rokli pro tramvaje, pěší a cyklisty a dokonce řešila i tu elektriku? Byla by to pěkná rychlá spojka i k tomu metru na Libuš/Nové Dvory.
Nepočítá. Tramvajová trať do Komořan má za zastávkou Nádraží Modřany uhnout vlevo podél silnice a estakádu traťltě směr Sídliště Modřany podejít mimoúrovňově.
Nepočítá. Byla by moc drahá a vyžadovala by demolice domů.
Bravo, smycka, tak to se v Podoli tesime na mene historickych vozu tram, kdy bude smycka i na Libusi?
Až povede tramvaj na Nové Dvory (zprovoznění 2027).
Nikdy – bloková smyčka bude až na Nových Dvorech.
V tomto případě už je tedy hodně načase postavit někde kolem Modřan vozovnu… Protože dvě nejbližší jsou Pankrác a Motol a ty jsou fakt sakra daleko…
Vozovna Braník. https://iprpraha.cz/stranka/4152/nova-mestska-ctvrt-u-nadrazi-v-braniku-jeji-soucasti-bude-vozovna-tramvaji-ci-p-r-parkoviste
V jakém stupni pokročilosti je tento projekt? A bude deponovací kapacita obdobná jako u ostatních vozoven, nebo nižší? Díky.
Příprava prý 2026, ale víc nevím. Také se má navýšit kapacita vozovny Motol.
Deponovací kapacita bude samozřejmě nižší…
Tak sice tři roky starý odkaz, od té doby změna ve vedení dopravy města, ale snad to klapne… Akorát bych se v těch místech bál povodní… Tak snad si to ošéfujou. Budeme doufat
Pokud vím, odpískala se ta bytová a administrativní nástavba a bude se řešit jen vozovna
Ačkoliv důvody chápu, stejně mi to je líto… líbila se mi ta ambice.
O dálku až tak nejde, busy mají garáže také mnohdy daleko a jezdí tam bez lidí na rozdíl od tramvaje, to se dojede, ale každý km tratě potřebuje x vozů a pokud nechceme mít delší interval a tím ještě víc nacpanější tramvaje, je potřeba pořídit nové, a ty někam dát, tedy vozovna je někde nutná a kdysi se plánovala někde na rozhraní Modřan a Braníku, teď přímo v Braníku, i když já si ji tam úplně nedovedu představit, jak ji tam chtějí vmáčknout, ale nejsem stavař a mé představy jsou obvykle v tomto smyslu mizerné.
No hele, dojede… Už jen ty nástupy a konce… O půl hodiny dřív… Navíc výjezdy a závleky prakticky prázdných tramvají (třeba cestou z Pankráce – kolik lidí jede z Nuslí/Výtoně do Modřan či zpět)… Šílené haldy kilometrů, hromada propálené elektriky, opotřebení kolejí i vlaků, mzdy řidičů…
Minimálně by tam mohlo pár tramvaji provizorně už dnes nocovat na smyčce.
No jo, ale kde…? Libuš je úvrať a ze Sídliště Modřany se tam vyjet nedá, Braník též nemá výjezd směr Modřany, Sídliště Modřany tak pro dvě tramvaje s bídou (ještě tam jezdí noční, ta potřebuje kolej), Dvorce to samý… To je jak když prdne do varhan…
Až budou Nové Dvory, tak by se mohlo nocovat tam, v Komořanech a pak trochu na sídl. Modřany.
Máte pravdu, zapomněl jsem že chybí koleje (ale stejně se asi budou muset dodělat, až bude vozovna) na druhou stranu.
Jen otázka – jak počítá tramvaj s budoucí přeložkou silnice k řece? Ta má začít až pak?
Nevybudovani sjezdu z D0 zdůvodněné nevybudovanim přeložky silnice je zločin.Kazdy den kolony Na Sabatce, Zavisti a mostu ZM.
Pro představu, jak vypadají ta zpoždění busů ve špičce. Linka 139 ze Zbraslavi teď v týdnu … https://i.imgur.com/QShUdwq.png
S tím ale nová TT nijak ani teoreticky nepomůže, ne? Nevím teda přesně, kde je úzké hrdlo, ale podle screenu ještě před Šabatkou, od ní směrem do centra zpoždění už víceméně neroste 🙁
Pomůže to lince 139, neboť Komořany budou kapacitně obslouženy tramvají a linka 139 bude moci být zkrácena na trasu Obchodní náměstí – Želivského a tím se vyřeší její současný hlavní zdroj nepravidelností. Spojení na Zbraslav budou mít na starost jiné linky.
Jste to napsal rychleji 🙂
Pomůže, dost.
Mezi Komořany a Nádraží Modřany nabere“jen“ dalších 5 minut ale to zpoždění před tím, je fakticky dáno tímhle úzkým úsekem.
Autobusy samotné zmizí, tramvaj pojede po odděleném tělese… a ze samotných Komořan zmizí část lidí v autech, pro které bude tramvaj konečně použitelné spojení. (protože proč sedět v zácpě v autobuse, když můžu ve vlastním autě, že)