Začíná příprava nové tramvajové trati do Komořan. Využije železniční vlečku, zkulturní brownfieldy

Stavba trati by se měla podle harmonogramu uskutečnit v letech 2027 až 2029.
Výstavba prodloužení tramvajové trati do pražských Komořan se opět přiblížila. Dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na zpracování projektových dokumentací k úseku Nádraží Modřany – Komořany.
Společnosti Sudop a Pragoprojekt za 32,5 milionu korun připraví projekt ve stupni zajištění technické studie i povolovacích procesů včetně EIA. Na starosti budou mít i dokumentaci pro výběr zhotovitele a autorský dozor stavby. Součástí technické studie bude také prognóza intenzit dopravy a kapacitní posouzení vlivů stavby na plynulost silniční dopravy.
Trať Nádraží Modřany – Komořany bude mít délku cca 2,6 km. Na stávající tramvajovou síť se napojí v prostoru zastávek Nádraží Modřany, od kterých povede v boční poloze podél Komořanské ulice jižním směrem až k ulici U Soutoku, kterou překoná mostem a bude dále pokračovat po tělese nevyužívané železniční vlečky vedené mezi ulicemi Nad Teplárnou a U Vlečky.
Tímto koridorem se trať stočí směrem na východ a vystoupá do Komořan, kde překříží Komořanskou ulici v místě jejího spojení s Kyslíkovou ulicí a bude pokračovat dále do průmyslového areálu určeného k revitalizaci. Zde bude tramvajová trať ukončena smyčkovým obratištěm.
Pět nových zastávek
Na trati DPP plánuje vznik zastávek s pracovními názvy Modřanský cukrovar, Modřanské laguny, Nad Teplárnou, Komořany a Nové Komořany. Většina trasy povede mimo komunikace.
Stavba trati by se měla podle loni schváleného harmonogramu uskutečnit v letech 2027 až 2029. Odhadované náklady vybudování jsou 670 milionů korun. Projektantská společnost IM-Projekt ukázala už před rokem vizualizace a technickou studii prodloužení trati.
Podle projektantů jsou dopravní možnosti v Komořanech už nyní nedostačující. Čtvrť se navíc postupně transformuje a řada průmyslových objektů se postupně změní v obytné domy. Komořanskou pravidelně postihují dopravní zácpy. Nová trať bude oddělená od silniční dopravy, město ji využije také k celkovému „zkulturnění“ veřejných prostranství v této části Prahy.
V oblasti Komořan jsou dvě velké rozvojové oblasti na místě původních průmyslových areálů. V bývalém cukrovaru Modřany nová bytová výstavba už vzniká, v lokalitě výrobních závodů Modřanská potrubní severně od ulice Do Koutů se na základě územní studie nyní připravuje.
Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského se o této tramvajové trati uvažovalo už v osmdesátých letech, kdy se v Komořanech plánovala výstavba velkého sídliště.
„K tomu nikdy nedošlo, proto se ani tramvajová trať nezrealizovala. Její záměr se stal ale opět aktuální v návaznosti na ukončení průmyslové výroby v Komořanech, revitalizaci brownfieldů a jejich využití pro výstavbu bytů,“ říká Šurovský.