Začíná modernizace nejdelší lanovky v Česku, proběhne za provozu

Lanová dráha na Komáří Vížku. Foto: RomanM82 / Wikimedia CommonsLanová dráha na Komáří Vížku. Foto: RomanM82 / Wikimedia Commons

Modernizace má zachovat historickou podobu obou stanic lanovky na Komáří vížku.

Odebírat
Upozornit na
guest
38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Liboros68

To jsem ani nevěděl že jsem byl na mineralogické lokalitě pod nejdelší lanovkou v ČR 😀 Skopčáci vesele mávali

Tomáš Záruba

Ať se nikdo neopováží na tu technologii sahat! Je to poslední exemplář na světě a velmi cenný. Nepletu-li se, tak jde o patent z roku 1940 a byl to první typ oběžné odpojitelné sedačky vůbec. Kudla v kapse se mi otevírá, když si vzpomenu na Sněžku. S myšlenkou navrhnout to na památku jsem si zahrával, ale nějak jsem se zautocenzuroval, že to není dost „kultura“. A nedlouho na to – bác ho, Martinice, a ještě přes silný odpor vlastníka i otázku bezpečnosti provozu. Takže se možná i v té Peci teoreticky mohlo zadařit, ostatně i ta nová nemá větší kapacitu.… Číst vice »

Radim

V USA zůstaly VR101čky pouze kabinkové v různých zábavních parcích a ZOO, navíc s jinými podpěrami plnostěnné konstrukce.

218

Tak píšou,že je to součást hornické krajiny UNESCO,to už ani zrušit nejde:)

bakiy

Je to napsaný dost “šalamounsky”, aby to vypadalo, jako že lanovka je na seznamu UNESCO…

Petr Frýdlant

No vzhledem k tomu kdo vládne v posledních letech v Krupce, bych se ani nedivil kdyby na to sáhli. Hloupý jsou na to dost. Ale snad se tak nestane.

Jouda

Uf, to jsem si oddychl….už jsem se bál, že tam budou instalovat pod zaklínadlem bezpečnosti unifikované hliníkové uzavřené kabinky. Je dobře, že se lanovka zachová tak, jak jak byla zbudovaná. Kontakt s přírodou ve spojení se systémem Von Roll je jedinečný a ma to prostě atmosféru.

Honza J.

No ono i tou „rekonstrukcí“ okolo se dá dost zničit. Mě se to líbí tak, jak to je. Samozřejmě aby nespadl někomu na hlavu kus betonu, to je jasný.

km213393

Hajzlíky dole prosím zachovat. Nejkrásnější retro.

Jarda

Těším se na článek že začla rekonstrukce lanovky na Ještěd.

Robert Pražák

Lanovka na Ještěd se rekonstruovat nebude. Zruší se a postaví úplně nová.

Jarda

Však to mám na mysli, už ať ta stavba začne.

venda

Také už se těším, hlavně už konečně bez otravného průvodčího ČD. Měl si ten frajer zůstat hezky na svým vlaku a necpat se tam kam nepatří! Rozpínavost ČD je nehorázná.

Dave

A jinak jste v pohodě?

Jouda

Ne, pán neni v cajku. Listopadová deprese ….

Kilinger Jaroslav

Vysazení medikace a následky….

Mickey

Jen tak pro zajímavost, lanovka figurovala ve včerejším dílu Oktopusu na ČT 1. https://www.ceskatelevize.cz/porady/13478071605-oktopus/223512120110009/

Tomáš Záruba

To byl vůbec šotozajímavý díl… Byť znalé oko se pochopitelně nenechá splést v rozlišování levo- a pravobřežky, příjezdu do UL od Prahy či Děčína a tak. 😉 I když teda nejvíc mě rozesmála ta fotomontáž Berlína na Nové spojení (jakkoli zrovna tohle chápu, prostě úspora).

V. P.

Ovšem příjezd Hungarie (ta má snad od CAFu) a interiér vagonu snad ČD. I v jiných dílech to nesedělo, např. Elefant směrem na Vrané atd.

MPE

Jj, to me uplne rozsekalo 🙂 Manzelka rika -hele Berlin, a ja na to – houby Berlin, Karlin je to 🙂
Uprimne to moc nechapu – jeden zaber na nocni Berlin (byt treba i prevzaty z jineho poradu) by je snad nezruinoval. Navic i ta priserna CGI montaz Prahy s berlinskou televizni vezi musela neco stat…
I obsazeni ceskych hercu do roli „Nemcu“ (byt u hlavni postavy s oduvodnenim, ze je to syn ceskych emigrantu) – to proste taha za usi…Proboha to nemohli na tech par vet angazovat nejakeho druho- ci tretiradeho nemeckeho herce, vyslo by je to nastejno…

Tomáš Záruba

Však ta vedlejší postava matky tak vyřešena byla, ne?
Upřímně furt lepší, než když v normalizační televizi „Němci“ (a vlastně všichni cizinci) byli afektovaně šišlající Češi. 🙂

MPE

No jestli myslite Claudii Vasekovou, tak to je Slovenka :-), stejne jako Richard Autner, predstavitel „nemeckeho“ policisty…Oba se snazili, ne ze ne, ale proste bylo to slyset…

Modré zábradlí

Cože, Richard Autner je taky Slovenka?😂

Swariner

Z komančů bylo ještě dost žijících rodilých mluvčích jako univerzální záporní jevové Otto Ševčík, Jindřich Narenta a další. Prefektní němčinou vládl i Jan Pohan (aka Kurt Jüstl) aj. V nejhorším zaskočil Hanjo Hasse…

Swariner

A protože jsem se díval a následně si dohledal, kde to přesně je (jsem z MS kraje), do dnešního dne jsem již vstoupil poučen a to se pak takový článek úplně jinak čte:-).

martin-2630

Je dobře, že tato lanovka stále existuje v původní podobě, je pod památkovou ochranou a i stanice budou citlivě opraveny. Odpojitelný závěs VON-ROLL byl ve své době „vrcholem techniky“, k nám se dostal jako licence švýcarské firmy ještě před únorem 1948. Všechny ostatní lanovky tohoto typu v bývalém Československu jsou už pryč, poslední byla na Sněžku.

AlesF

Kde ještě byl tento systém?

martin-2630

Sněžka (2 úseky), Komáří vížka, Malá Fatra (Vrátna – Chleb), Nízke Tatry (Chopok: 2 úseky z jihu a 2 ze severu). Celkem 8 lanovek.

Tomáš Záruba

Nebyla taky na Medvědíně? Ale asi nějaká licence, nejelo se bokem ale čelem vpřed.

martin-2630

Co jsem četl, byla to konstrukce Transporty Chrudim, údajně jedině tam instalovaná, pro značnou poruchovost po pár letech nahrazena něčím jiným.

Mirek/

A na Kleť je něco úplně jiného?

Milos2

Ano.

Twix

Jo tak na Chleb si pamatuju, jel jsem tím v zimě jednou asi v roce 2003 – stačila jedna jízda, ta sjezdovka byla tehdy příšerná a lanovka taky 🙂 V dolní stanici čekal ve větru bůh ví jak dlouho jeden cestující než si k němu přisednu, nechtěli ho poslat samotného. Pak jsem se dozvěděl, že lyže se do toho mají spustit špičkama dolů. A následovala vyhlídková jízda ve vánici, zbyla na mě ta „přední“ sedačka, takže levá tvář mi rozmrzla až zase dole 🙂

Swariner

Motivoval jste mě, abych se podíval na staré fotky, protože jsem měl dojem, že v 2003 už nepremávala. Ale máte pravdu, byl jsem tam na jaře 2004 a horní stanice už vypadala jako opuštěná 10 let…

Tomáš Záruba

A náhodou je to i krásná ukázka, jak dobrý nápad je někdy nad milion elektroniky… Když pominu uchycení samotné, tak třeba i jen že někoho napadlo na ten rozjezd (zčásti i zpomalení) použít dEp = Ek namísto nyní moderních zrychlujících pneumatik. 😉

Geniálnější už je snad jen Tatrapoma H. 🙂

Swariner

aka Kulotrh… těžko zapomenut.

krtek

Můžete mi prosím vysvětlit, jak ten rozjezd/zpomalení funguje? Nikde jsem to nenašel. Děkuji

Tomáš Záruba

Je tam spád, kousek za jehož začátkem se sedačka, jedoucí volně po koleji (poháněna manuálně nebo u rekonstruovaných lanovek nějakým doplňkovým posuvným mechanismem), zarazí o spouštěč. Jde o mechanickou překážku pohybu, která se tahem lanka zdvihne (uhne), a současně je tam packa, která do sedačky jemně “šťouchne” k prvotnímu pohybu. Dal se rozjíždí gravitaci a hloubka spádu je spočítána tak, aby v jeho nejnižším bodě jela sedačka stejně rychle jako lano. To je zároveň místo, kde se lano “vynoří” uprostřed koleje a jak se zvedá, uzavře samo sebe do závěsu. Dalším zvedáním lana se přenese tíha sedačky z podvozku na… Číst vice »