Začíná modernizace nejdelší lanovky v Česku, proběhne za provozu
Lanová dráha na Komáří Vížku. Foto: RomanM82 / Wikimedia Commons

Modernizace má zachovat historickou podobu obou stanic lanovky na Komáří vížku.

Modernizace má zachovat historickou podobu obou stanic lanovky na Komáří vížku.
Ať se nikdo neopováží na tu technologii sahat! Je to poslední exemplář na světě a velmi cenný. Nepletu-li se, tak jde o patent z roku 1940 a byl to první typ oběžné odpojitelné sedačky vůbec. Kudla v kapse se mi otevírá, když si vzpomenu na Sněžku. S myšlenkou navrhnout to na památku jsem si zahrával, ale nějak jsem se zautocenzuroval, že to není dost „kultura“. A nedlouho na to – bác ho, Martinice, a ještě přes silný odpor vlastníka i otázku bezpečnosti provozu. Takže se možná i v té Peci teoreticky mohlo zadařit, ostatně i ta nová nemá větší kapacitu.… Číst vice »
Uf, to jsem si oddychl….už jsem se bál, že tam budou instalovat pod zaklínadlem bezpečnosti unifikované hliníkové uzavřené kabinky. Je dobře, že se lanovka zachová tak, jak jak byla zbudovaná. Kontakt s přírodou ve spojení se systémem Von Roll je jedinečný a ma to prostě atmosféru.
No ono i tou „rekonstrukcí“ okolo se dá dost zničit. Mě se to líbí tak, jak to je. Samozřejmě aby nespadl někomu na hlavu kus betonu, to je jasný.
Hajzlíky dole prosím zachovat. Nejkrásnější retro.
Těším se na článek že začla rekonstrukce lanovky na Ještěd.
Lanovka na Ještěd se rekonstruovat nebude. Zruší se a postaví úplně nová.
Však to mám na mysli, už ať ta stavba začne.
Také už se těším, hlavně už konečně bez otravného průvodčího ČD. Měl si ten frajer zůstat hezky na svým vlaku a necpat se tam kam nepatří! Rozpínavost ČD je nehorázná.
A jinak jste v pohodě?
Ne, pán neni v cajku. Listopadová deprese ….
Vysazení medikace a následky….
Jen tak pro zajímavost, lanovka figurovala ve včerejším dílu Oktopusu na ČT 1. https://www.ceskatelevize.cz/porady/13478071605-oktopus/223512120110009/
To byl vůbec šotozajímavý díl… Byť znalé oko se pochopitelně nenechá splést v rozlišování levo- a pravobřežky, příjezdu do UL od Prahy či Děčína a tak. 😉 I když teda nejvíc mě rozesmála ta fotomontáž Berlína na Nové spojení (jakkoli zrovna tohle chápu, prostě úspora).
Ovšem příjezd Hungarie (ta má snad od CAFu) a interiér vagonu snad ČD. I v jiných dílech to nesedělo, např. Elefant směrem na Vrané atd.
Je dobře, že tato lanovka stále existuje v původní podobě, je pod památkovou ochranou a i stanice budou citlivě opraveny. Odpojitelný závěs VON-ROLL byl ve své době „vrcholem techniky“, k nám se dostal jako licence švýcarské firmy ještě před únorem 1948. Všechny ostatní lanovky tohoto typu v bývalém Československu jsou už pryč, poslední byla na Sněžku.
Kde ještě byl tento systém?
Sněžka (2 úseky), Komáří vížka, Malá Fatra (Vrátna – Chleb), Nízke Tatry (Chopok: 2 úseky z jihu a 2 ze severu). Celkem 8 lanovek.
Nebyla taky na Medvědíně? Ale asi nějaká licence, nejelo se bokem ale čelem vpřed.
Co jsem četl, byla to konstrukce Transporty Chrudim, údajně jedině tam instalovaná, pro značnou poruchovost po pár letech nahrazena něčím jiným.
Jo tak na Chleb si pamatuju, jel jsem tím v zimě jednou asi v roce 2003 – stačila jedna jízda, ta sjezdovka byla tehdy příšerná a lanovka taky 🙂 V dolní stanici čekal ve větru bůh ví jak dlouho jeden cestující než si k němu přisednu, nechtěli ho poslat samotného. Pak jsem se dozvěděl, že lyže se do toho mají spustit špičkama dolů. A následovala vyhlídková jízda ve vánici, zbyla na mě ta „přední“ sedačka, takže levá tvář mi rozmrzla až zase dole 🙂
A náhodou je to i krásná ukázka, jak dobrý nápad je někdy nad milion elektroniky… Když pominu uchycení samotné, tak třeba i jen že někoho napadlo na ten rozjezd (zčásti i zpomalení) použít dEp = Ek namísto nyní moderních zrychlujících pneumatik. 😉
Geniálnější už je snad jen Tatrapoma H. 🙂