Začíná elektrifikace další pražské autobusové linky. V prudkém stoupání vznikne 4,5 kilometru trolejí
Nové trolejové vedení bude začínat v zastávce U Santošky. Zdroj: Mapy.cz
Třetí novodobá pražská trolejbusová trať povede ze Smíchova k areálu bývalé Waltrovky.
Ví někdo, proč nevede prudkým stoupání m až na Vidouli?
Nemá se AN Na Knížecí do pár let rušit a stěhovat na Nádraží Smíchov? Proč tam teď stavět dobíjecí stanice?
Myslím, že i po zrušení autobusáku by tam 137 měla nadále končit a otáčet se objezdem nového bloku domů. Ostatní linky budou přesunuty k novému terminálu u nádraží.
Poslyšte, neveze on ten bateriový trolejbus baterie? A nejsou ty baterie docela těžké? Jestli ano (samozřejmě že ano!), tak mi z toho vychází, že do kopce se budou tahat těžší vozidla, než doposud, a to mi jako úspora rovna nepřipadá…na rekuperací při cestě z kopce nezapomínám, ale ta zdaleka nemá ucinnost 100%. Mmch – v Pardubicích jezdily trolejbusy mimo dráty už někdy v 60. letech, z L. Bohdanec snad do Opatovic nebo tak někam, a řešilo se to návěsem s dieselem. A když jsem zabloudil do exotických řešení: v našich krajích obsluhuje topení a vůbec energií pro osobní vozy lokomotiva.… Číst vice »
Takže jako co, navrhujete místo těch baterií vozit po Praze přívěs s dieselem? No tak to by fakt byla výhra… A určitě by na to šla využít ta evropská dotace…
Spíš bych toho zadrátoval vic.
ANO, baterie jsou relativně těžké, ale zase si nesmíte představit něco jako +100%… Ono se to nezdá, ale nejtěžší jsou cestující (teda pokud počítáme maximální kapacitu, sedící+stojící) a taky se jich nepokoušíte zbavit, že…
Takže ty baterky, pokud se jedná (jakože zde se má jednat) o parciální bus (čili baterka není jeho primární zdroj na většinu/celou trať, ale „jen“ doplně na část která není pod drátama) tak mají řádově 3-4 metráky… doporučuju si to představit jako třeba 5 cestujících.
Ostatně, třeba taková klimatizace nemá o moc míň…
Vůbec to neměli v 60 tých letech bourat.
Tak si tipneme, jak dlouho to bude fungovat než to zruší, aby za nějakých 20-30 let přišel nějaký filištín a opět to oživí. Trafika.
A tedy nemá cenu cokoliv dobrého zkoušet, protože to obratem někdo zneužije a/nebo zprasí… perfekt. Okamžitě přestaňte kopat to metro…
Má cenu dělat aspoň údržbu když na tom se taky určitě někdo napakuje na úplatcích?
Na některých domech budou ještě úchyty na vedení, můžou je použít.
Pochybuju že by smlouvy s majiteli trvaly…
Úchyty trolejí se snad nově na budovách zřizovat nesmí.
Trať do kopce musíme pochválit, ale ten nesmysl na letiště je kravina
ROPID napřed chtěl na 119 Veleslavín-Letiště nějaké větší autobusy.
DPP po zkušebních jízdách (fotky Mercedes Capacity i Van Hool AGG300 na Veleslavíně či Evropské jsou na šotowebech) zjistil, že žádný takový autobus vlastně neexistuje a bude potřeba trolejbus.
Není to trochu protimluv? Vždyť ten Van Hool existuje a kapacitně na tom bude asi podobně jako tříčlánkový trolejbus. Nebo se při tom testování zjistilo, že to nemá dostatečný výkon?
A Švýcaři mají tříčlánkové Hessy.
Van Hool už neexistuje.
Ale v době, kdy se testoval AGG300, ještě existoval a byla tedy možnost autobusy objednat.
DPP vyhlásil VŘ jak na pronájem, tak i koupi velkokapacitních autobusů. Jenže se do nich nikdo nepřihlásil. 😉 Proto vznikl nápad na zavedení trolejbusů, šance na pořízení velkokapacitních vozidel tam byla větší.
Dokonce, jestli si to pamatuji správně, samý některé společnosti řekli, že by se spíš přihlásily kdyby se soutěžily Tbusy místo busů.
Pravda, to si vlastně matně vzpomínám, že výběrko bylo a nikdo se nepřihlásil. Díky za připomenutí.
No teda objednat od někoho kdo během dodávky zanikne zní jako dobrý recept na katastrofu…
Van Hool neexistuje, zkrachoval a shrábl ho investor, který pravděpodobně jen vyzobe nějaké patenty, ale nebude pokračovat ve výrobě, jelikož by si tím sám konkuroval.
Takže ho neshrábl investor, ale nějaký konkurent. Jako investora beru někoho, kdo v daném oboru ani nepodniká (pokud vůbec podniká v něčem jiném než jen investování do jiných firem).
Trochu je. Ve skutečnosti se ale DPP nepodařilo objednat sérii nových tříčlánkových nafťáků, výrobci raději elektráky. Testovací kusy měly výkon dostatečný, rozjezdy skoro naftovej jako dvoučlánek, šedesátku na Evropské udrží, osmdesátku aby mohl na okruh v papírexh má.
Na letiště měli nechat Ikarusy.
Ikarus bych bral na více linkách
To ne, městské jsou pomalé a na letiště jedou zčásti vlastně po dálnici.
On nějaký splňuje Euro III nebo vyšší aby mohl do Prahy?
Ikarus už nedělá autobusy podle dnešních norem?
Trolejbusy na letiště beru spíš jako takové PR dopravního podniku. Může ukazovat jak pečuje o klima. Navíc kdokoliv přiletí do Prahy ze západního světa (kde trolejbus je pro mnohé neznámý pojem, pamatuju jak jsme němcům z Hannoveru vysvětlovali pojem trolejbus, v životě to neviděli a v Praze to tehdy ještě nejezdilo), říkával se takový vtip, že zóna sovětského vlivu se pozná podle trolejbusů (docela to sedí, samozřejmě má to spoustu výjimek) hned vidí tento pro něj exotický dopravní prostředek. Na letiště má vést hlavně metro, ale víme, jak to dopadlo s áčkem, takže možná nějaká linka E nebo F tam… Číst vice »
Ten vlak to bude regonova nebo panter na baterky,a všechno nedodělný víc teť na trati Kladno – Kladno Ostrovec.
Proč? Aspoň jestli na letišti něco kapacitního a ekologického. Pro mě je každý další trolejbus a trolejbusová trať výhra (i když pravda že by se to mohlo zavést přednodtně jinde)
Sluší se dodat, že jde o část trasy poslední trolejbusove linky z roku 1972. Škoda že trolej nebude také v podjezdu železniční trati o kus dál, kde je stále i po 52 letech vidět do omytky vybrousena trolej.
Co je to „omytka“?
Omítka je vrchní krycí vrstva, kterou se pokrývají zdi a stěny, především cihlové. Omítka vytváří rovný a hladký povrch svislých stěn a stropů. Zakrývá nerovnosti zdiva a případné do zdi vestavěné instalace (jako je elektroinstalace, vodovodní nebo odpadní potrubí). Povrch omítky se dále zušlechťuje nátěrem, malbou, nebo obkladem.
Co je omítka, to víme, tady šlo o to, že nevíme co je omytka, kapišto?
Omytka je mala plocha, kterou omyje a vycisti priznivce trojelbusu a vybrousi do ni ryhy co vypadaji jako stopy po troleji aby mohl snit, ze tam (zase) jednou trolej povede.
Pánové, proč před tím, než kliknete na tlačítko “Přidat komentář” si to po sobě alespoň 2x nepřečtete?? 🤦♂️ Jeden napíše omytka, druhý trojelbus… 😁
Vy zase nezvládáte větnou interpunkci, takže nechápu, proč se zde snažíte pasovat do role strážce bezchybné češtiny. Navíc dvakrát se číselně nepíše 2x (iks), ale 2× (krát).
Pán je jen strážce strážců, takže chybějící čárku bych mu nezazlíval. A to, že nemá na klávesnici „krát“, případně to složitě nehledá, mu může vytýkat snad jen chronický hnidopich; i když uznávám, že se dá napsat i slovo „dvakrát“. 🙂 Pořád lepší, než kdyby to psal moderně pouhou tečkou. 😉
Děkuji 😉
Omytka je něco jako omítka, jen tvrdší.
To je speciální tvrdá omítka proti obrouseni trolejemi.
Nebyla poslední trolejbusová linka 51 že Strahova?
Ano, máte pravdu. Jinonice +1969; Strahov – Bělocerkevská +1972.
Nikoliv Bělocerkevská, končila na Orionce.
Poslední trolebusová trať vedla z Orionky na Strahov.
Nechápu, proč nemá být zatrolejován kruhák na Waltrovce, kde většina spojů bude končit, tak aby nemusel trolejbus stahovat a hned znova zvedat sběrače.
„4 440 metrů jednostopého trolejového vedení“
Chápu tak, že trolej bude jenom cestou nahoru.
Jelikož mezi zastávkou Santoška a U Waltrovky je to lehce přes 2km tak asi nemáte pravdu 😀
Stát se může, nepřeměřoval jsem to. Ale pak asi špatně chápu „jednostopá“ jako jeden směr.
Neni trolej jen do kopce a z kopce dolu bude bateriovy trolejbus brzdit rekuperaci do baterie?
Kdyby to bylo takto doslova, nebude to fungovat, protože cestou do kopce se ta baterka z troleje víceméně plně nabije a pak cestou z kopce nebude do čeho rekuperovat. Při rekuperaci do troleje bude vždy nějaké vozidlo jedoucí do kopce, co si tu šťávu ihned rádo vezme.
Na obrázku 1 je vidět, že linka 191 bude mít celkem dlouhý úsek bez trolejí v ulicích Vrchlického a Duškova.
Určitě? Totiž- 2km jede MHD řekněme 4 minuty, Bude-li interval delší, jako že bude, tak tam bude chudák rekuperovat úplně zbytečně.
To už si spíš dovedu predstavit, že se baterka nedobije na 100% a nechá si rezervu. Takže se bude jezdit primárně na baterie a dobíjet bude z troleje podle potřeby. Pak je ovšem otázka, jestli stavět celou dráhu a místo toho nekoupit jeden dva vozy navic a nenechat na konečně delší pauzu na dobíjení.
To je klasická chyba autorů zdejšího webu, trať bude dvoustopá a trolejbusy budou pod dráty jezdit v obou směrech.
Je to nešikovné vyjádření, lepší by možná bylo 4440 metrů jednostopě (obdobně měření jednokolejně), ale stejně to nedává smysl, když nebude trolej v obratištích. Pokud nebudou významné odchylky jednotlivých směrů, je lepší uvést dvoustopou délku.
Je oblibou chlubit se u stavby nového úseku délkou trolejí nebo kolejí s co největším číslem, tedy ideálně v kilometrech použitého drátu nebo kolejnice 🙂
Tedy zde 8880m troleje, zavěšené téměř vždy v páru (jeden směr), na mnoha místech i dva páry vedle sebe (pro opačné směry)?
To je pravda, ale zase pokud jsou v každém směru ty úseky různě dlouhé (což často jsou) a chceme uvést jedno číslo, nic jiného nám stejně nezbyde.
To není chyba autorů zde, podobné „kouzlení“ s čísly ve snaze „ohromit“ se z oficiálních míst uvádí běžně. Viz např. tramvajový pomníček na Palmovce ke 100 km tratí v BKV – jenže jednokolejně. Většina lidí si pod pojmem „trať“, představí úsek z A do B o délce X a v něm koleje, či troleje, bez ohledu na jejich počet. Jenže to pak nezní tolik bombasticky. Když se místo zatrojelování 2km úseku napíše 4km trolejí, hned to přece zní líp, no ne? 😉
Aby mohli chyby svádět na řidiče nebo výrobce.
Tak zrovna zatrolejování kruháku může být drahá sranda. Potřebujete vícero sloupů kolem dokola a obvykle jeden uprostřed (ale jde to i bez něj). Navíc to obnáší instalaci armatur pro zaoblení troleje. Asi to prostě ekonomicky nevyšlo.
A pohledově to taky není úplně ono.
A k tomu nasazování sběračů. Neví někdo jak to trolejbusy zvládají ve vichřici?
Docela v pohodě. Sběrač má malou plochu takže není problém, stejně tak natrolejování pomocí stříšek, protože v době „nafukování“ sběračů (automatické natrolejení) jsou zablokovány na přímý směr.
Jediný problém může být „plápolání“ stříšek.
V tomto obrázku je rozsah TV hezky patrný: https://scontent.fbrq1-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/454375392_780917550898027_5033775452347524174_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=iZonsycpFuAQ7kNvgEUR41N&_nc_ht=scontent.fbrq1-1.fna&oh=00_AYD5IkGX8gQ0YLH9TOWmqlJwhKmjbo0Gxp6Fxl9zDi4QgA&oe=66B9554B
Přitom tohle je linka, která by bez problémů mohla být zadrátovaná celá (po Waltrovku), žádná problémová místa tam nejsou. Mně to přijde, že v Praze se z nějakého důvodu vyloženě chce, aby na každé trolejbusové lince byl alespoň kousek bez drátů.
Souhlasím. Podobně mi taky na mapce přijde jako bizár, že se neplánují troleje ve Stroupežnického, jakoby se na těch 300 metrech nějak hodně ušetřilo. Dle mého názoru by zde bylo lepší infrastruktury těch linek propojit dráty (i přesto, že 191 má být časem prodloužena na Smíchov). Navíc se pokud vím plánuje elektifikace nejen linky 191, ale časem i 167, takže se na Andělu budou hromadit trolejbusy jeden za druhým, aby nasadily sběrače (sice ve špičce lidi nastupují dost dlouho, někdy se ale stává, že 191 jede tak plná, že lidi stojí i před kabinou řidiče, takže ten by se ven… Číst vice »
Může být že tam měli nějaký problém při povolování, ono i natažení troleje je stavba…
Ono dneska tu baterku v trolejbuse chcete mít každopádně (jsou taky výpadky, havárie, objížďky krátkodobé/dlouhodobé), takže potom zase není moc důvod to nepoužít.
Nevím proč rozvádíte „vybíhání řidiče“ (mimochodem, stát u předních dveří a bránit výhledu je bezpečnostní riziko, to si dneska ještě někdo „lajzne“ připustit?), natrolejování probíhá automaticky (leda snad nepodařené případy, třeba chybné místo zastavení).
Logika je jednoduchá, Praha se rozhodla pro parciální trolejbusy (jako asi 100 % dalších měst co je zavádí) kvůli snazší výstavbě sítě, zátahu do garáží apod. A pak i u takových linek vyjde lépe ekonomika, když se vypustí pár úseků, jejichž výstavba by stejně vůbec nic nepřinesla.
Přineslo by to menší opotřebení jak baterií, tak sběračů. Jak tu někdo psal, na lince 58 sběrače na voze za půl roku udělají víc cyklů naboru/dolů, než v klasickém provoze za celou životnost vozidla.
Tak udělají, a je to něco co omezuje životnost toho komponentu (víc než omezení životnosti třeba průtokem proudu nebo povětrnostními vlivy), že by to samo o sobě znamenalo zvýšení nákladů? Jaká je cena a životnost trolejových výhybek?
Dobrý den jsem zvědav jestli baterie vydrží aspoň 8 let nechám se překvapit
Přes 7 let je už provozují v Plzni a ve Zlíně.
Nevím, co Praha chce nebo nechce, ale linky jsou obvykle vedený od metra společně a postupně se rozcházejí. Dovedu si představit, že ten společný úsek bude pod dráty (včetně dobijeni) a samostatné úseky ke konečné se pojede na baterie.
Celá? Jsem pouhý amatér, ale jak vyřešíš trojí křížení s tram trolejemi? Konkrétně v ulicích Za ženskými domovy a Radlická…
Nabízím možné vysvětlení (asi jen dílčí příčiny): středem okružní křižovatky vede pojížděná plocha používaná k výjezdu techniky HZS (téměř přímo na OK je napojená pražská HS7). Je možné, že se obávali příliš velkého množství stožárů, které by se musely osadit, a potenciální překážku v podobě trolejbusu s tykadly při výjezdu. Asi by to šlo celé technicky vyřešit a je to spíš pražská paranoidní zbytečnost stejně jako trolejové výhybky apod. a jejich nepoužívání, ale bylo to v daný moment zbytečně komplikované a zdržující povolení a realizaci, tak se šlo radši „bezpečnější“ cestou a zase na dalším místě shazovat klacky. Třeba to… Číst vice »
Té vydlážděné ploše se dá vyhnout, ještě je tam záhon, ve kterém by byly třeba dva stožáry.
Ono to lze řešit i jinak bez centrálního sloupu
Ano, ale nemám v to moc důvěru. U těch jednoduchých ano. Ale kruháče jsem dělal vždycky minimálně s jedním stožárem uprostřed.
Nebude to třeba v dalším projektu na Jinonické a Klikaté ulici? Pokud těmito ulicemi povede další trolejbusová linka, tak se okružní křižovatka udělá i s odbočkou na Peroutkovu. Jinak mi to teda taky nedává smysl.
Souhlas, taky mě to zarazilo, zvlášť když jde o pár metrů…