Záchrana před rozkladem. MTZ odkoupilo vzácné motoráky z Maďarska, první se vrátil po 77 letech

Motorový vůz na vlečce čáslavské muzeální dráhy MTZ Foto: Dominik ŠimekMotorový vůz na vlečce čáslavské muzeální dráhy MTZ Foto: Dominik Šimek

Nadšenci chystají sbírku na převoz druhého vozu.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Článek mne mile překvapil. Přeji zdar všem, kteří se snaží tyto motorové vozy zachránit. Diskuze k tomuto článku mne dost zarmoutila. Jsem důchodce. Nemáme se špatně, ale manželka nemá ani průměrný důchod (byla dost let v domácnosti se třemi dětmi, a potom pracovala na částečný úvazek) a kdybychom nebyli dva, tak by měla problém zaplatit nájem, elektřinu atd. Znám lidi, kteří jsou na tom z finančního hlediska opravdu dost špatně (někdy svojí vinou). Bohužel se o cílené pomoci potřebným stále mnoho mluví, ale málo koná. Těch, kterým skutečná cílená pomoc vadí je mnoho a cítí to jako nespravedlnost.

PvvS

Máte 3 děti.. Ať vypomůžou.

petr

ta M 221 je fakt unikát..možná bych so dovolil říct,větší než strela

MTZ

Děkujeme za Vaše pochvalné komentáře a budu se snažit Vám odpovědět na Vaše dotazy. Petr Šimral – děkujeme za gratulaci a Tvou pomoc. Idx – „Z“ – je samozřejmě správně i na té straně kde má být. Z druhé strany je kupodivu -„P“. A jako nápověda to stačí 🙂 Osoba odb. nezpůsobilá Vm52 byla náhodná „událost“. Nacházela se v podniku, kde byla zakoupena cca rok před naším získáním, jako kropička pro tamější vlečku. Ovšem roky nebyla provozní a firma která jí dlouhá léta měla v majetku ukončila svou činnost. Nový majitel jí kupoval s tím, že bude více méně neprovozní… Číst vice »

hank

Mě docela zarazilo, že se tam to označení P a Z dochovalo – to přece znamená, že na skříni je pořád nátěr z výroby, resp. to, co z něj po těch desítkách let zbývá… Záslužná bude i záchrana prvorepublikových přívěsů. Aspoň jeden s obdélníkovou skříní o rozvoru 5,3 m kdyby se podařil… Od té demolice hanušovické remízy pod tíhou sněhu v r. 2006, kdy vzal za své i jediný přívěs historicky odpovídající motoru M 120.417, tady takové vozidlo zoufale chybí. Snad se ještě dožiju retroakce, kde například dojde ke křižování provozuschopných M 120.417 a M 120.459, obou s odpovídajícími přívěsy…… Číst vice »

Pantoflíček

P a Z se nedochovalo, stříkali jsme to tam večer před nakládkou. Spolu s číslem to i takový vrak celkem oživí. V Maďarsku dostal nový nátěr velice brzo. Předem vozu se pozná podle záchodu (tady jen zalepená kulatá díra v podlaze) a tato řada má i na levém předním rohu výřez v rámu.

hank

Aha, to mě taky mohlo napadnout samotného… (‘-’*)

petr

to bije do očí…podobně jako když jsem já kdysi vytvořil tabulku M 120.324 a přišroubovali jsme ji na bok jinak shnilé skříně

Pavel

MTZ ano,taky máme z Hanušovic. M 263.017 která dostala za své a NTM ji už odmítlo,po dlouhém odstavení byla ještě vykradená o různé díly

Vtvt

Proč o tento vagon nestáli na Slovensku? Vzhledem k možnosti připomenout událostí, které dopadaly na zmenšování slovenských regionů/Prvé Slovenské republiky (=přebírání pohraničních regionů Maďarskem, Německem, Polskem a Protektorátem Čechy a Morava) v letech 1938-1939.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Prvn%C3%AD_v%C3%ADde%C5%88sk%C3%A1_arbitr%C3%A1%C5%BE

Ono to bylo dost důsledné = když Břeclav přebírali v 1938 Němci, tak z břeclavské obchodní akademie byly do česko-slovenského Hodonína převezeny psací stroje. Ale musely být vráceny zpět do (německé) Břeclavi na tamní obchodní akademii a to ještě před 15.3.1939.

vbb

Mohl bych mít upřesňující dotazy na autora?

István Lovász (elektroinženýr, dopravní historik, zakládající člen…
Po devadesátých letech právě György Lovász inicioval památkovou ochranu…

To je ten samý člověk nebo někdo jiný?

MÁV se podařilo získat ze Slovenska jídelní vůz č. 9 z výše jmenovaného protokolárního vlaku a vozy deponované v Jaroměři bohužel vyhořely.
Které vozy byly ty deponované v Jaroměři? Ty z Horthyho vlaku?

Pantoflíček

István je otec Györge. István asi již nežije, neodvažovali jsme se Györge ptát. Jinak by ale určitě u převozu byl.
V Jaromeři byly vozy z Hothyho vlaku. Nehořely tam ale jen ty.

vbb

Děkuji, takže ta věta mohla být třeba

Po devadesátých letech právě Istvánův syn György Lovász inicioval památkovou ochranu…

a bylo by to jasné hned 🙂

Lukáš Kníže

Pokud se naše společnost stará o záchranu takovéhoto střepu, máme se opravdu už na výsost luxusně!
Přeju mnoho sil do tohoto koníčku.

BND 30

Tvoje společnost se o to rozhodně nestará. Brečíš na špatném místě.

55p

Ano, máme se luxusně. Jen něktěří neustále brečí, jak se mají špatně.

hank

Jak kdo… Průměr je ošidné kritérium. Bohužel přibývá lidí, kteří se nikoli vlastní vinou nemají ani průměrně, natož luxusně… Je ale fakt, že ti obvykle nad svým stavem nebrečí na internetu, protože na to při pinožení za svým nemóresně skromným živobytím nemají čas.

czhunter

Většinou nad svým stavem na internetu brečí důchodci, protože ti mají hodně času a většinou i dost peněz (ano, medián důchodů je skoro 22000kč – ty srderivné příběhy o živořících důchodcích s 5000 na měsíc – to je asi tak jedno promile z nich) bez nějakého pinožení.

Ale jinak je to dobrá práce, zkusím se podívat jestli jim jde na opravu (no, ehm, ona to bude skoro novostavba) někde finančně přispět.

hank

Je to sice OT, ale mýlíš se. Ta hodnota je po poslední valorizaci 18 639 Kč. Těch 21 730 Kč je hrubá mzda, která (zjednodušeně řečeno) odpovídá čistému příjmu 18 639 Kč. (Zdroj: https://www.finance.cz/543930-kolik-cini-median-duchodu-v-roce-2023-jake-hrube-mzde-odpovida/) Více vypovídající je jiný údaj: Medián důchodu je 67% mediánové hodnoty čisté mzdy. Což může být zavádějící kvůli složitému systému různých daňových úlev; proto se raději uvádí hrubý náhradový poměr, tj. porovnání mediánového důchodu a mediánové hrubé mzdy, což dělá nějakých 57%. Toto číslo je zhruba na úrovni průměru zemí OECD. (Zdroj: https://www.mpsv.cz/documents/20142/225485/Analyza.pdf/69192386-f6b6-c780-e2ac-62e16e63cd3f) Při plném vědomí ošidnosti každého statistického ukazatele musím konstatovat, že si zdejší důchodci… Číst vice »

P_V

Pokud ta „budova“ na fotkách je nazývána depozitář, zachránili ty vozy opravdu na poslední chvíli.

Libcha

Zřejmě se jednalo o tuto lokalitu?
https://www.youtube.com/watch?v=LPmpeTVu20I

Pavel

Ano,je to tento areál

Osoba odborně nezpůsobilá

Úžasné. Pokud pročítá diskuzi člen spolku, může mi pak sdělit, jakým zázrakem jste se dostali k Vm52 a kdo byl prodávajícím? Dík!
(Velmi oceňuji kritiku NTM obsaženou v článku, přece jen oba ředitelé jsou ve světě drážní nostalgie zavedenými veličinami a jednotkami neschopnosti, což je třeba soustavně připomínat.)

ldx

To Z na fotce tam působí poněkud nepatřičně 🤔

BND 30

Zkus si zjistit, co to znamená…

okk

Přiznejme si, že se jeho význam v očích neznalých lidí od loňského února velmi posunul. Kamsi na úroveň hákového kříže.

hank

Aspoň ti, kdo sami sebe považují za příznivce železnice, by to měli znát…

petr

a hlavně proč je všude na popiscích 326?když jde o vůz 323??

Josef Vašek

Před takovými nadšeci klobouk dolu.

pavel

Jste borci .

Pája

Osud tohohle věžáku jsem četl už někdy v osmdesátých. Nepamatuji se, jestli to byl Železničář, nebo ABC – tam psával poutavé věci pan Radovan Rebstöck – ale pamatuji si, že to sloužilo dráteníkům i jako šatna a po úpravě na přípojný nebyly přes lehké tažné a narážecí ústrojí problémy ani při delších dělnických vlacích. Už tehdy autor volal po jeho záchraně. Dost mně překvapilo, že ještě existuje – teda spíš zbytky. Škoda, že to nešlo už tehdy.

Jiří 3

Přeju hodně zdaru při renovaci motoráku.

Geralt

Taky. Jen si říkám, jestli opravu téhle shnilé hromady čehosi jde vůbec ještě nazývat renovací, nebo je to spíš novostavba.

Kuna

Možná se dočká i ETCS 🙂
Samozřejmě přeji mnoho zdaru při jeho rekonstrukci!

Jan T.

Viděl bych to na úrovni rekonstrukce T3R.P, v některých jezdí ještě původní oholené skříně ze 60. let a rezaví podruhé. Ale tam byly v době výroby asi v ještě dobrém stavu, ne jako tahle zrezlá kostra. Člověk by řekl, že je levnější postavit novou repliku, vždyť je to jen železo a vybavení vozu má daleko větší hodnotu, ale asi to nějakou cenu má.

Petr Šimral

Gratuluji.

Pája

Patříte mezi ty, kteří se na jeho záchraně podílí. Tedy dík patří i Vám

Petr Šimral

Podílím se sice minimálně, ale jsem na to hrdý 🙂