Záchrana před rozkladem. MTZ odkoupilo vzácné motoráky z Maďarska, první se vrátil po 77 letech
Nadšenci chystají sbírku na převoz druhého vozu.
Muzeum technických zajímavostí (MTZ), které vzniklo jako spolek teprve v roce 2020, rozšířilo své sbírky o dva motorové vozy, které dříve jezdily pod hlavičkou ČSD. V Maďarsku koupili nadšenci vzácné motorové vozy M130.323 a M221.001. Do Maďarska se tyto vozy dostaly během 2. světové války.
„K odkoupení motorových vozů došlo koncem léta roku 2022 a příprava na převoz nás stála několik víkendů práce. Bylo třeba vyztužit skříň vozu a vzhledem k nemožnému převozu po železnici jsme byli nuceni upravit vůz tak, aby splnil podmínky pro přepravu po silnici. Museli jsme proto sejmout věžičku (tedy bývalé stanoviště strojvedoucího), která mu i přes veškeré rekonstrukce vždy zůstala. V tomto případě, to ale „věžáčkovi“ zachránilo jeho život,“ říká o přesunu M130.323 z Maďarska Dominik Šimek, člen výboru muzea. Vůz je zatím v Čáslavi. Jde o jediný dochovaný vůz této řady.
Jediný vyrobený vůz svého druhu
V Maďarsku zůstává nadále motorový vůz M221.001. Muzeum chystá na jeho převoz vypsání veřejnou sbírku. Vůz je unikátem už od výroby. Vznikl pouze jeden v Adamovských strojírnách a Královopolské v Brně. „Možná to navíc byl první podvozkový motorový vůz vyrobený na území Československa,“ dodal Šimek,
MTZ je krátce existující spolek, který vznikl v roce 2020. Má za sebou již řadu úspěšných aktivit. Například odkoupení a znovuoživení lokomotiv T444.0294 a T444.0298 z teplárny v Černožicích. „Jako jediný spolek v ČSR máme kompletní sbírku zásadních vozidel pro opravu trolejového vedení,“ dodal Šimek. Jde o vozidla M131.2, M144.0, M250.0 a M263.0.
Zároveň se spolku podařilo získat několik hodnotných exponátů v oblasti speciálních vozidel. Jde o vozidla PRM1, Vm52, MUV 69, AGMu, prototyp hybridní posunovací lokomotivy DIAK, měřicí vůz radiových sítí nebo speciální doprovodný vůz pro vlak s jaderným palivem Atomové elektrárny Jaslovské Bohunice. „Získali jsme též skříň motorového vozu věžák M120.459, který dlouhá léta postával v zahradě a díky naší aktivitě se jej podařilo znovu dostat do oblasti železnice,“ doplnil Šimek.
Z historie vozu M130.323 (autor Dominik Šimek)
Motorové vozy řady ČSD M130 byly vyrobeny v letech 1932 až 1945 několika českými továrnami. Ovšem na základě prvního vídeňského rozhodnutí z roku 1938 přibylo do vozového parku MÁV pět motorových vozů s rozvorem 4,8 metru (ČSD M130.201, 222, 226, 230 a 241). Do té doby fungovaly s logem společnosti MÁV, ale se svým původním označením pod ČSD.
Šesté vozidlo vyrobené v roce 1944 v Nesseldorfu (po roce 1945 Kopřivnice) je právě zmíněný věžák M130.323. V roce 1949 byl z původního označení ČSD M130.323 byl přečíslován na Cmot 225. Po vzniku MÁV-BHÉV byl vydán požadavek, aby byl přestavěn na speciální vůz pro kontrolu trolejového vedení na tratích BHÉV pod společností MÁV. Po této přestavbě nesl označení 93099.
V roce 1963 byl nedostatek vozidel v osobní dopravě natolik vážný, že speciální služební vůz s číslem 4301/93099 byl zpět přestavěn ze speciálního vozidla pro kontrolu trolejového vedení na vlečný osobní vůz, při kterém sice došlo k demontáži jeho pohonné jednotky, ale byla zachována jeho věžová kabina, ze které byl původně ovládán strojvedoucím. Byl přeznačen pro provoz jako P 435.
V roce 1967 vlivem nástupu dalších vozidel pro tuto síť drah byl tento motorový vůz opět přestaven na speciální vlečný vůz pro kontrolu trolejového vedení a získal zpět své dřívější provozní traťové číslo BHÉV 4301. Vůz byl takto veden ve stavu BKV do roku 1984, kdy bylo rozhodnuto o jeho nepotřebnosti a možné eventuální likvidaci.
Záchrana před likvidací…
István Lovász (elektroinženýr, dopravní historik, zakládající člen Historického výboru MÁV) již přemýšlel, že speciální vozidlo – i přes svůj zahraniční původ – může stát za zachování a využít ho třeba při výměně za nějaké vozidlo, které bude pro MÁV hodnotné. I přes tehdy zdařilou výměnu parní lokomotivy 331.037 za salonní vůz č. 12 z Hortyho protokolárního vlaku obě vozidla (M130.323 a M221.001) i nadále čekala na lepší osud v podobě nějaké další výměny.
Po devadesátých letech právě György Lovász inicioval památkovou ochranu pro tato dvě vozidla, neboť se jim krátil čas na likvidaci, protože pro historii MÁV nemají žádný zásadní význam. Ze strany spolků z České republiky bylo vedeno několik jednání o možné koupi těchto vozidel, vždy ale byla preferována především výměna, nejlépe za vozy z protokolárního vlaku Miklóse Hortyho, které v ČR existovaly. Ovšem celková možná záchrana obou vozidel byla v podstatě nereálná i z důvodů nákladnosti celé akce. Všemu nakonec, jak tomu tak bývá, napomohla shoda mnoha okolností.
Vzácná vozidla, která by tu dávno nebyla
MÁV se podařilo získat ze Slovenska jídelní vůz č. 9 z výše jmenovaného protokolárního vlaku a vozy deponované v Jaroměři bohužel vyhořely. MÁV tedy usoudilo, že další držení památkové ochrany je zbytečné, a tak oba motorové vozy byly určeny k možné likvidaci.
V tu dobu jsme ale začali vyvíjet snahu o zachování těchto vozidel. Je jasné, že mnohé státní instituce, které by tuto činnost hlavně měly vyvíjet a mají k tomu i lepší dosah pro financování, tuto věc provádí jen s minimálním zájmem. Již od devadesátých let, nebýt mnoha nadšenců a spolků, by zde již některá vzácná vozidla dávno nebyla. Tak tomu mohlo být i u těchto dvou vozidel, která jsou pro svůj vývoj a konstrukci motorových vozů v ČSR historicky velmi hodnotnými zástupci. Naštěstí se podařilo jednání, které zaštítil právě György Lovász, a vyústilo k odkoupení a přepravě M130.323. Druhý vůz M221.001 teprve přeprava čeká.
Více o činnosti MTZ se dočtete na jeho stránkách a facebookovém profilu.