Zachovat přímý směr, pouze brzdit, radí BESIP ke srážkám se zvěří. Většinou se dějí za světla

Plašič zvěře u jihočeské silnice. Pramen: ŘSDPlašič zvěře u jihočeské silnice. Pramen: ŘSD

Řidič by měl potlačit přirozený instinkt zvěři se vyhnout.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Džamel

Jak se dá vůbec spočítat počet srážek se zvěří? V červnu jsem trefil srnu, vyběhla a hned to dostala, auto staré 20 roků, takže ze svého pohledu jsem řešil jen odtah, likvidaci a pořízení jiného „druhého, staršího“ vozu na popojíždění. Telefonát na PČR, „Je v komunikaci, je zranění osob?“ Tak nás to jako PČR nezajímá…

tomash

To jsou hrozné nesmysly, jezdím autem často a zvěř mi „vlítla“ téměř pod kola auta mockrát a vždy šlo o nepřehledné úseky v noci. Tvrzení, že vám největší pravděpodobnost srážky se zvěří hrozí na rovném přehledném úseku za jasného dne je kolosální blbost, BESIP by si měl ty rady nechat.

medvěd

Zvěř se přemisťuje. Bohužel my jsme jim do cesty nacpali silnice. Tak se musíme nějak vyhnout. Jenže zvíře je menší a slabší – většinou prohraje. Moje zkušenost v 90 z levýho příkopu hup něco s očima přes vozovku, zbrzdil jsem na 70. Rána – dančí laň to nepřežila. Pravá část rozbitá. A to mě chtěl motorkář předjíždět. Opravdu si myslíte že v 20:15 (v noci) máte čas na vyhnutí se překážce za horizontem? Prdlajs. Oslníte zvíře dálkovejma a to zůstane oslepený. Buď překoná silnici nebo někoho trefí. Myslivci přišli o pěkný kus zvěře a já byl měsíc bez auta. Dobrá… Číst vice »

digi

Anebo zvládnout tzv moose test … když je to v ISO 3888-2 … viz https://en.wikipedia.org/wiki/Moose_test

anonym

Tak samozrejme, pokud byste u nas narazil na losa, nebo jelena, je lepsi se snazit vyhnout, protoze temhle velkym zviratum autem podrazite nohy a telo pada na celni sklo a do kabiny.
Typicky ceske lane nebo prasata skonci vetsinou na predni masce nebo pod autem a plati tak, co je napsane v clanku.

digi

Tam ale.nejde v první řadě o srážku ale o to jestli zvládne uhnout… viz Moore test v ISO je v první řadě evasive manoeuvre test..

Michal M

To je zase krásná státní ojebávka.
Res nullius když dojde ke škodě, ale odvézt mrtvolu je pytláctví…

Kebab

Jo jo, myslivci jsou stát ve státě. Prakticky každý rok odprásknou aspoň jednoho civilistu nebo i vlastního, protože “mysleli”, že je to divočák a dostávají za to podmínky.

mimochodem

A co byste s tim jako delal?
Si uvedomte, ze po srazce zvire muze vypadat na pohled „v jednom kuse“, ale velice pravdepodobne jsou nejaky vnitrni zraneni, krvaceni odkudkoliv kamkoliv. To si na nedelni obed fakt dat nechcete.

Michal M

Já si určitě mrtvolu odvážet nechci, ale ta dvojakost právního nastavení mě udivuje.

mimochodem

Jo tak. Z pohledu nejakych teoretickych principu nejsme ve pri, to jsem ostatne ani nemel v umyslu rozporovat.
Ovsem vzato z praktickeho uhlu pohledu – mne by to bylo naprosto k nicemu, takhle je to aspon starost nekoho jinyho (ja bych mel dost svych starosti s pripadnym shanenim odtahu, terminu v servisu, …).

Miroslav

Ceska svejkovina? Ono to neni v clanku zcela spravne popsane. Nakladat s prirodnim bohatstvim dane honitby (zver, stromy) smi samozrejme jen vlastnik honitby. Jde spis o to, ze divokou, volne zijici zver nelze nejak omezovat v jejim pohybu ( vyjma uzavrenych obor, kam zase ale nejezdi auta), a proto nelze po vlastnikovi honitby vymahat skodu za srazku s takovym volne se pohybujicim zviretem. Nicmene sam si nic bez povoleni vlastnika odnaset nemuzete. Nebo byste take chtel mit napr. sad ci rybnik, aby si tak kazdy mohl chodit jak do samosky? Jedinou vyjimkou jsou samozrejme plody nalezene a pouzite pro svoji… Číst vice »

Pavel

Jsou i obory s veřejnými silnicemi. Napadá mě Rukavečská obora, kde jsou na vjezdech rošty. Oprava: asi ne, silnice je oplocená z obou stran, dnes to vypadá jinak než před X lety, kdy jsem tamtudy jel.

P73

Obora Moravský krumlov například.

Michal M

Samozřejmě nezpochybňuju, že zvěř nejde nijak omezovat. Nicméně stavy zejména srnčí zvěře jsou na několikanásobku, totéž divočáků.
Pokud by za ně stát (nebo kdokoliv jiný) nesl odpovědnost, vyplatí se mu udržovat stavy na zdravějších počtech.
A nejedná se mi jen o auta, dost to devastuje lesy a omezuje jejich obnovu.

Pavel Q

Napadá mě, silnice není součástí honitby.

Lukáš

Kdyz z vaseho stromu spadne vetev a poskodi auto stojici na ulici, taky od vas bude vlastnik auta pozadovat nahradu skody. Stejne by to melo byt i pri poskozeni vaseho auta jejich zveri.

M19

Jenže ta zvěř není jejich. Mají jen právo ji myslivecky obhospodařovat. Jak u těžby nerostů. Když máte pozemek a na něm ložisko čehokoli neni vaše. Musíte mít právo těžby, abyste mohl těžit. Teprve po vytěžení se ta surovina stává majetkem těžaře. Dokud je v zemi neni jeho, jen ji smí těžit.

M19

Ono to v tom článku je naprosto správně. Divoká zvěř nemá vlastníka. Uživatel honitby má jen právo lovu, zvěř nevlastní, narozdíl od ryb v rybníku. Zvěř v oboře vlastníka má. Když něco srazíte, nesmíte to odnášet, protože nemáte právo nakládat s tou zvěří. Ta se stává vlatnictvím uživatele honitby až po jejím odlovu.

Radek Vizi

Policie má být ke srážce se zvěří volaná vždy, neboť zvěř je dle zákona o myslivosti majetkem vlastníka z jehož honitby vyběhla a tudíž způsobíte škodu na majetku 3. osoby. Pokud tak neučiníte a budete uplatňovat škodu na vozidle z havarijního pojištění, pojišťovna vám v případě nehlášení PČR sníží plnění o 5-10%. Pro ty co nevěří, čerstvá zkušenost s ČPP, dle pojišťováka je praxe u jiných pojišťoven obdobná.

Martas

To je pak otázka, zda se těch 5% vyplatí k tomu, že na dopravku, obzvlášť daleko od služebny, čekáte klidně přes hodinu.

mimochodem

Troubit, vypnout dalkovky a brzdit. A nejezdit autem na elektriku. Jako fakt. Kdyz jsem si obcas pujcoval manzelcino elektricky Citigo, potkaval jsem zveri strasne moc a bylo to o nervy*. Zato kdyz jedu s Imprezou, co kolem 3000 rpm teprv zacina neco delat a kolem 4500 rpm to uz docela jede, mam od zveri pokoj. Samo nejvetsi adrenalin je mlha (houby videt = jedu pomalu = nejsem slyset) nebo fujavice a silny dest (houby videt + jedu pomalu + zver tolik neslysi, poradnej lijavec prehlusi kde co). * ale vlastne k necemu to uzitecny bylo, clovek se dobre seznami s… Číst vice »

Libor

Čekal bych, že škody budou platit uživatelé honitby. Pokud tedy zvířata nejsou jejich, pak pokud něco srazím, pak to mohu naložit a sníst. Vlastně pokud je na to nahlíženo jako na nic, pak můžu jít v klidu pytlačit. Pač já ulovil „nic“, já nic…😁

Otakar

Jenže zvěř obsahuje všelijaké parazity, dobrou chuť. Proto se zvěřina posílá na testy, než jde na zpracování se šípkovou nebo se zelím.

Mengo

U vlaku se docela osvedcuje zacit houkat. Nejake blikani nezabira ale na hluk reaguji vzdy a vetsinou se vrati nebo prebehnou rychleji.

Pavel

Na aute to je obdobne, trubenie ich plasi, dialkace alebo obycajcne svetla ich len oslepuju bez reakcie.

Otakar

Je pravda, že strojvedoucí vždy potlačí instinkt se jim vyhnout a drží lajnu.

Kebab

Je to frajer, neuhnul.

Mengo

To je pravda. Podle rady zadne uhybani. 😀😀😀

Péťa

Ony začnou utíkat (většinou) směrem kterým stojí většina.
Když většina stojí zadkem ke mě tak troubim a ony utečou pryč od tratě.
Když stojí obráceně tak nedělám nic a většinou jenom zvednou hlavu a hledí co se děje

Jan

Strom ve škarpě je vždycky tvrdší než jelen nebo divočák…

David

Strom ve škarpě není nic proti auto v protisměru

Zrzek

Nechceš zažít jelena na klíně a o tvrdosti divočáka bych taky moc nediskutoval, před pár lety jsem ho srazil náklaďákem a proběhl mi pod koly. Na to že to byl roční kus tak měl jen vyhloubenou zadní nohu a paseka pěkná, nechci vidět jak by to dopadlo srazit nějaký 5 letý kousek.

Xena Warrior

Divočák versus defender – škoda za jeden a půl milionu.