Začalo územní řízení ke čtyřmiliardovému obchvatu Třebíče, stavět se má nejdříve v roce 2026
Vytížená silnice dnes vede středem starobylého města a rozděluje ho vedví. Obchvat má městu ulevit.
Příprava obchvatu Třebíče v podobě přeložky silnice I/23 se posunula do další fáze. Krajský úřad Kraje Vysočina zahájil územní řízení k téměř sedmikilometrové stavbě, která dle dnešních odhadů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyjde na 3,8 miliardy korun (v cenách roku 2022). Zároveň začalo i posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
Žádost o územní rozhodnutí společně s posouzením EIA podalo ŘSD na podzim. „Uvidíme, kdy se dočkáme vydání stanoviska EIA a územního rozhodnutí. Poté bude zpracována dokumentace pro stavební povolení, zahájí se výkupy pozemků a práce na dokumentaci pro provedení stavby pro soutěž na zhotovitele,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Stavba podle něj začne nejdříve v roce 2026, potrvá tři roky.
Vytížená silnice, kterou využije až 20 tisíc automobilů denně, vede fakticky středem starobylého města a rozděluje ho vedví. Prochází městem od západu k východu přes ulice Pražská, Sucheniova, Bráfova, Sportovní a Brněnská. Provoz mimo jiné komplikuje množství světelných křižovatek.
„Stavbou obchvatu dojde k výraznému vyvedení dopravy převážně mimo zastavěná území města. Nová přeložka sníží dopravní zátěž v centru. Snížení množství výfukových plynů bude mít pozitivní dopad na životní podmínky obyvatel,“ stojí v materiálech ŘSD. Díky přeložce má z hlavní trasy mimo jiné zmizet úrovňový přejezd na trati Brno – Jihlava; nová silnice bude trať podcházet.
Komunikace I/23 je důležitou spojnicí v jižní části republiky, začíná u dálnice D3, prochází Jindřichovým Hradcem, Telčí, Třebíčí, Náměští nad Oslavou a Rosicemi a napojuje se na dálnici D1.