Naděje po desítkách let čekání. Začalo stavební řízení k elektrizaci Zlína

Nádraží Zlín střed. Autor: Pavel Ševela, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10506280Nádraží Zlín střed. Autor: Pavel Ševela, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10506280

Stavební práce by se podle Správy železnic měly rozběhnout na začátku roku 2026 a skončit před koncem roku 2030.

Odebírat
Upozornit na
guest
79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Uzel Ostrava se musi začít rekonstruovat nejpozději v roce 2027,jinak nebudou dotace z EU!Bylo to řečeno na posledním Železničním veletrhu v Ostravě.Jinak,Zlín si zaslouží modernizaci.

Zlíňák

Dovolte malý komentář od místního obyvatele, tato nákladná, složitá stavba bez jakéhokoli opodstatnění nepřinese obyvatelům, firmám v dané lokalitě žádný užitek. Zlín a Otrokovice jsou dnes již defacto zástavbou propojené města mezi kterými funguje dle mého názoru víc jak dobře fungující MHD obsluhované trolejbusy s hustou sítí zastávek. MHD je oproti vlakovému spojení vytížená kdežto osobní vlaky na této trati jezdí mnohdy zcela prázdné. MHD má svoji hlavní zastávku v Otrokovících přímo u hl. železniční stanice na páteřní trati Přerov – Břeclav. Proto by nejen mě ale i hodně místním lidem dávalo smysl v Otrokovicích vybudovat kvalitní přestupový terminál(na pozemcích… Číst vice »

Ondřej Wagner

Pravděpodobně je zájem o přímé rychlíky do Zlína, ať již z Prahy, případně z Brna nebo Ostravy, které bez elektrizace tratě nikdo zavádět nebude.

Jan

Naopak. Jakožto místní obyvatel jsem toho názoru, že dvojkolejná elektrifikovaná trať měla být již dávno až do Vizovic a ideálně až bna trať do SK. MHD je v tomto úseku kvůli kolonám vysoce nespolehlivá a strašně pomalá. Problém zdvojkolejňování a vyvlastňování leží především v tom, že se těleso pro druhou kolej a ochranné pásmo dráhy zabralo právě pro silniční dopravu. Zdvoukolejnění a elektrifikace umožní právě pohodlné cestování přímo ze Zlína a ne trmácení se hodinu v kolonách pomocí MHD do dalšího města, kde musím mít ještě větší časovou rezervu. Třídě tomáše Bati a Ulici 3. května by pak pohodlně stačilo… Číst vice »

Pája

Tenhle názor jsem slyšel od dvou místních podnikatelů. Ani jeden vlakem léta nejel, takže je podle něj zbytečná akce. Jednomu vadilo rušení přejezdu, druhému výkup pozemku sloužícího jako parkoviště. Ale autíčkářů je bohužel hodně, takže ti lidé určitě nejsou jediní.

Kuba

Tak to je dobrá hloupost. Příteli, jsem také občan Zlína a bydlím 50m od štreky, nemám se železničním provozem problém. Spíš by se mi ulevilo, kdyby se postavil kvalitní silniční (dálniční) obchvat města a zmizela tranzitní doprava, která je v posledních letech neúnosná. Proto jsem rád za vlak, kterým do Otrokovic jedu 20 až 25 minut a většinou si sednu (což ale neznamená, že vlaky jezdí prázdné, to ani omylem), než trolejbusem, kterým jedu 40 až 45 minut a nikdy si nesednu, protože jezdí narvané. Právě díky nahusto rozloženým zastávkám MHD může železnice být ještě rychlejší spojnicí Vizovic, Zlína a… Číst vice »

Frantík

Jestli právě s tou „hustou sítí zastávek“ není problém, že trolejbus staví na každé mezi. Proto taky asi dává smysl nějaké zastávky zrušit nebo přesunout na vlakové trati.

A i krajské autobusy mají někdy jízdní dobu ze Zlína do Otrokovic až 20 minut, zejména ve špičce.

Zoltan

Naprosto presne napsano,souhlasim na 100%

Rabín

Proč jen do Zlína? Ve Zlíně-střed při jízdě dál přestup z pantera do krabičky nebo v lepším případě do regionovy anebo snad dokonce do Foxe?

FrenkyUL

Přečti si článek, je tam odvolání UŘ.

HLN

Ostuda že to má trvat tak dlouho…

Někdo

K čemu to rušení zastávek?

Jiří 3

Příliš krátká vzdálenost mezi nimi.

Frantík

A souběh s autobusy.

TnM

Tak proc se nerusi i na Kladne, kde se dela podobna akce? Kladno mesto, za zatackou hned Ostrovec.
Vybuduji si ve Zline takovy krasny sbahn, ale aby jim tim nahodou nejezdili lidi, tak pro jistotu zrusi zastavky.

Beskyd

Už se zase staví Otrokovice-Zlín střed. No to je hezké.
Ona je vžcky radost pohledět, jak se tam staví. Už druhé desetiletí.

X 1

To přitlač. Je to nejmíň 70 let.
Už z padesátek jsou zmínky o plánech místních komunistů o zdvojkolejnění do Vizovic a pokračování dále. Ale víceméně zůstalo jen o odsouvaní do další pětiletky.

Chose

Nemají být zase nějaké volby… 🙂 😀

smasska

Nějaké volby jsou minimálně každý druhý rok…

RD 85

Podle mapy SŽ se jenom na Moravě má v magickém roce 2028 stavět:
Železniční uzel Brno, Železniční uzel Ostrava, RS1 Velká Bíteš-Brno, RS1 Přerov-Ostrava, RS2 Brno-Rakvice, 300 Brno-Blažovice, 300 Blažovice-Vyškov, 300 Vyškov-Nezamyslice, 300 Nezamyslice-Kojetín, 300 Kojetín-Přerov, 303 Kojetín-Hulín, 340 Nesovice-Kyjov, 340 ŽST Kyjov, 251 Kuřim-Tišnov, 303 Kojetín-Hulín, 270 Rekonstrukce žst. Přerov 3. stavba, 280 Revitalizace Vsetín-Valašské Meziříčí, 323 Revitalizace Frýdek Místek – Frenštát a samozřejmě 331 – Otrokovice – Vizovice.
A to není vše. Doufám, že už si kompletně všichni zaměstnanci SŽ stihnou opatřit kvalitní lopaty, než to vypukne.

Error

Pomohou zamestnanci RSD, kteri budou mit tou dobou hotovo.

Marek Kubík

V té době určitě mít hotovo nebudou, dokončení aktuálně plánované dálniční sítě bude nejdříve v roce 2030.

řsd

Co se týká dálniční sítě, tak je vidět světlo na konci tunelu, ale na železnici se zatím jen posouvají termíny „již brzy“ a 20, 30 let není problém.

Frantík

A prodloužení z Vizovic se asi nikdo nedozije. Vtipné, že letošní prezentace IDZK v Pardubicích zmiňovala „nejúspěšnější linku 120“ – právě ze Zlína do Vsetína.

panda

Poděkujme Zemkovi.

Robert Pražák

Představa, že zbouráte půlku Vizovic kvůli prodloužení trati je sci-fi.

Plech

Přestavba ulzu Ostrava je odložena na neurčito, akorát v mapě SŽ to ještě není aktualizované.

Tomáš Záruba

Což je možná spíš dobře vzhledem k tomu, jaký festival nevyužitých příležitostí to měl být.

Martin J.

Není…

JirkaK

Původní optimistický plán byl, začít v roce 2013, viz https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/oprava-zlinskeho-vlakoveho-nadrazi.A120611_1790620_zlin-zpravy_sot

Jinak mela přestavba nádraží a elektrifikace začít už v roce 2018, viz. https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/ministerstvo-dopravy-schvalilo-studii-na-vlakove-nadrazi-ve-zline.A150223_2141740_zlin-zpravy_ras

Zpoždění 10 let je na české poměry úplný standard. Jsem zvědavý a budu moc rád, když se začátkem roku 2026 opravdu začne.

Vojtěch

To přidejte, o tom se mluví, píše a plánuje už od doby, co jsem těmi vlaky jezdil ze základní školy domů, to je cca 25 let. A stále se nic nezměnilo, pořád je to X+2 roky, kde X je aktuální rok 🤣🤣

Sam

Nechápu proč k tomu nebudou dělat i zbytek baťovy dráhy do Horní Lidče.

Kubrt

Eeeeh, třeba peníze? V kombinaci s tím, že na síti SŽ jsou bolavější místa, kam sypat?

Jaaa

Ale začít práce by na tom mohli, aby se v 50. letech skutečně začalo stavět.

Sam

Jasně, ale je potenciál takto propojit ValMez – Vsetín – Zlín.

tarten

ValMez – Zlín už železničně propojené je. Přímý vlak nikomu nestál za objednávku, tak proč to propojovat ještě podruhé přes hory?

HLN

Peněz je dost, jen tento stat s nimi neumí hospodařit

Pája

Protože nimby

nowas

Ano, to je nejdůležitější železniční novostavba současnosti. 🙂

Sam

Kdyby SŽ pracovalo dle důležitosti, tak Liberec není odstřihnut od zbytek republiky :DD

Honza R.

Liberec má smůlu, že historicky byl „zbytek republiky“ spíš směrem na Žitavu. A ani tam ta trať dosud není nic extra.

Tomáš Záruba

Dokoncovat Batovu drahu je blbost. Smysl by ale mohl mit tunel Lidecko – Luky a k tomu nejaky tranzitni koridor od Zlina v odpovidajicich parametrech.

Vrták

Míjet Horní Lideč by znamenalo odříznout celé příhraniční Jizni Valašsko (asi 25.tis obyvatel) nejen od rychlého spojení s Prahou, ale zejména na Slovensko. Považujme to tedy za scifi, které rozhodně neni v zájmu kraje ani regionu.

Jan

On je proti tomu hlavně vlivný startosta Vsetína Čunek. Propojením Zlína by se s velkou pravděpodobností jezdilo na Slovensklo přes něj. Ono Přerov-Zlín je o dost větší potenciál než Vsetín-ValMez.

Pája

Ale jo, tohle psali už před lety. Vsetín se bouří proti dostavbě……Čunek škodil i na kraji. Ale tady mu ve volbách vystavili STOP tak razantně, že po tom volebním výprasku nejdřív fňukal i do TV a pak ublíženě odtáhl zpátky do Vsetína. Ze Vsetína i okolí znám desítky lidí, ale tohle je unikum. Takhle lidi semknout se jsem fakt neviděl dlouho….. No a tak už nám opět jezdí Žraloky. Regiokřápy byla jeho aktivita. Úspora na vlakokilometrech. Aby měl na nemocnici, kterou chtěl stavět bez dotací a zadlužit kraj. Tady je krásně vidět, že spousta zdánlivě nesouvisejících věcí může mít nitky… Číst vice »

Frantík

Jo, to jsem slyšel, že by nová trať „snížila důležitost Vsetína“. A NIMBY vesnice na trase, že „železnice by omezila jejich rozvoj“.

Tomáš Záruba

Nebo by se přestupní bod prostě o pár km přesunul a celá kolosální tragédie se nekoná. 🙂

martin

zacala se z naspu od Vizovic asfaltovat cyklostezka .takže už to dál nebude.

Frantík

Ono by to stejně mělo vést jinudy, než původní plán (zdroj Plán DO Zlínského kraje).

Kapra

A proč si tuhle komunální trať neplatí samotné město Zlín-Otrokovice-Vizovice?

S celostátní dopravou to nemá nic společného.

Pak není divu, že si naporoučí ukrutně drahý nadjezd a že není provázána síť s komunální hromadnou dopravou a s komunální P+R

SŽ by měla skončit v insolvenci. Protože nikdo normální by takto neutrácel peníze na dluh, patrně jen proto aby udělal dojem na zákazníky, na kterých mu ve skutečnosti moc nezáleží.

Kubrt

Pěkná snůška nesmyslů. Postupně:
1. Žádné takové město neexistuje.
2. Trať po Lípu má význam v mezinárodní železniční dopravě.
3. SŽ je státní organizace, sama žádné úvěry ani majetek nemá, pouze spravuje státní majetek, podle státního (tedy vládního) zadání. Že by se snažila SŽ na někoho dělat dobrý dojem, jsem si nevšiml.
Umím si představit, že by regionální tratě (což ovšem tato komplet není) přešly do majetku a tedy odpovědnosti krajů. Ale k tomu nejdřív musí být připravena legislativa a dohodnuty podmínky, opačný postup není možný.

Skubas

A můžete trochu blíže specifikovat ten mezinárodní význam? Jsem od Zlína, ale pokud neberu, ze do Prahy je do zahraničí, tak tam nic mezinárodního nevidím.

Matěj

Terminál kombinované dopravy v Lípě nad Dřevnicí.

Karl vB.

Nemá, jen tak čistě náhodou, v Lípě Metrans druhý největší kontejnerový terminál v Česku? 🙂
https://mapy.cz/letecka?q=Rekordy%20a%20kuriozity%20-%20%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD%20doprava&cat=1&source=base&id=1914323&ds=1&x=17.7662834&y=49.2177599&z=17

Pavel Kopeček

Taky dobrá připomínka, jen si myslím, že mapy.cz mají chybu, překladiště Metransu v České Třebové je větší než ve Zlíně, takže Zlín není druhý největší. A do dvou let se má překladiště v České Třebové hodně rozšířit,tak možná bude i největší v ČR.

Karl vB.

Může to tak být, protože podle fotomap to na mně velikostí bůhví jaký dojem neudělalo. Zřejmě se jedná o zastaralý údaj, ještě z doby před rozšířením terminálu v ČT.

Petr Šimral

Ano, to je údaj pravděpodobně z doby před rokem 2007…
Dnes jsou u nás 2 HUB terminály, tady Praha a CETR. Za dva roky to bude CETR a Praha.
A u regionálních terminálů je jedno, v jakém jsou velikostním pořadí, takže podle abecedy:
A) Havířov
B) Lípa
C)Nýřany
D) Ústí nad Labem

MilanSima

Axeli?

Pavel Kopeček

Krajské město nemůže za to, že předkové skrz něj nepostavili tranzitní koridor. Jakékoliv rozšíření elektrizacje jen dobře, takže toto schvalují.

Frantík

Taky to byla do 19. století jenom větší vesnice.

nádražák

Tak i Zlín se dočká. Bravo. Liberecko naftovej skanzen nikdy.

johny

Mně se líbí, jak se u Zlína vždycky musí zmínit Liberec, i když jsou obě města na opačné straně republiky. Faktem ale je, že současný železniční Zlín je infrastrukturně ještě hodně za Libercem.

Pája

To je fakt. Liberec má železniční napojení z více směrů alespoň rozměrově odpovídající nádraží. To je oproti kusé lokálce docela zásadní rozdíl. Vlastně i dálnici měl mnohem dříve. Což samozřejmě vůbec neznamená, že Liberec by si elektrické vlaky nezasloužil. Spíš si myslím, že Zlín opět utichne, prostě vyšumí do ztracena, jako už tolikrát. Tady nejde být dopravní optimista.

MilanSima

Tak historicky byl Liberec, dříve Reichenberg, hospodářsky významnější než Zlín, ten měl větší rozmach až za Bati.

Pája

To máte naprostou pravdu. V době Bati spadal Zlín ze správního hlediska pod okres Uherské Hradiště

MilanSima

Zajímavé je to označení městské části Malenovice jako obec. Když si představím třeba název Praha-Smíchov obec, je to zvláštní.

mic

Třeba po zrušení původní zastávky ta obec z názvu zmizne.
Ale taky mi přijde logičtější, kdyby se mluvilo o prostém přesunu zastávky…

HLN

Tak ono rušit ty zastávky mez náhrady je nesmyslné

R13

V nejnovějším PDF letáku (2/2024) je v textu zmíněn název Zlín-Malenovice křižovatka (v souladu se zastávkou MHD), ale z nějakého důvodu v mapě ve stejném letáku pořád Zlín-Malenovice obec.

https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S621500591_202402151404.pdf

Osobně doufám, že se bude zastávka pouze jmenovat Zlín-Malenovice (jako přesunuté původní nádraží), ale i ta křižovatka je lepší než zvláštně znící „obec“

Jan

Malými krůčky doháníme evropské standardy. Jenom nevím proč musí ve světě dobré správy trvat elektrifikace pár km skoro 5 let…

Pája

Někde mám návrhy z 90. let od SUDOP Brno. Tehdy mělo být 3000V stejnosměr. Ale tehdy ještě SŽ byla součástí ČSD, později ČD. Takže není to 5 let.

Jan

Nemluvím o papírování, ale práci v terénu. Plánovat si něco umějí SŽ desítky let…

Kubrt

Ona to nebude jen elektrifikace, ale zásadní přestavba, včetně změny výškové úrovně.

HLN

I to musí být schopni zvládnout za pár měsíců…

Karl vB.

SŽ má pro tuto akci vykoupeno ca. 70 % pozemků.
Část pozemků, zejména kvůli stavbě druhé traťové koleje, se tam bude muset vyvlastňovat a to je procedura, která v Česku zkrátka trvá poněkud déle, viz např.D3 – Bratránci.
https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/otrokovice-vizovice-modernizace-zeleznice-pozemky-vyvlastneni.A240822_814130_zlin-zpravy_hoo

Pája

Tak ony hlavně už na druhou kolej připraveny dávno byly od Bati. Včetně mostků a propustků. Zdvoukolejnění úseku Otrokovice – Zlín bylo připraveno k pokládce druhé koleje v druhé polovině třicátých let. Byla to ta nejsnadnější část projeku do Lužné/Valašské Polanky. Za komunistů tu pláň alespoň drželi jako rezervu. Jenže přišly devadesátky……

Karl vB.

..a ze stejného důvodu by asi, kromě peněz, drhlo i prodloužení trati do Horní Lidče, o kterém se nahoře zmiňuje pan Sam.

Frantík

Jak „drhlo BY“ ? Jakože není žádná snaha od státu ty pozemky vykupovat teď?

tarten

Také se to dá brát tak, že elektrizace železniční sítě v republice trvá v podání ČSD/SŽ(DC) už sto let a je teprve ve třetině.