Začala nejdražší instalace ETCS. Montáž zabezpečovače do pendolin nemá ohrozit jejich nasazení

Instalace ETCS do pendolina. Foto: ČMŽO - elektronikaInstalace ETCS do pendolina. Foto: ČMŽO - elektronika

Plánované odstavení by nemělo ohrozit běžné nasazení v provozu.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
none

Zase to magické číslo 200. Hned to líp vypadá.

Johnny Cash

ČD nejsou samy, kdo šlápl vedle při pořizování nových kolejových vozidel. U lokomotiv 380 už to přiznaly, teď je potřeba si to přiznat i u zbývajících Pendolin. Vzpomeňme na experimenty u ÖBB s řadami 1012, 1014 a 1822 nebo u DB s nočními Talgy, naftovými klopidly 605, o lokomotivách a půlpuších Škoda nemluvě.

Gajda

Jak na tom jsou vůbec ty naftový ICE? Kopřivy a čekání na šrot?

Bartol

ICE-TD už nestojí ani v kopřivách. Většina je už ve šrotu anebo rozebrána na náhradní díly. Dvě jednotky jsou u DB Systemtechnik v provozu jako “advanced TrainLab”: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Advanced_TrainLab

Jiří Kocurek

Jen doplním, že v Chorvatsku klopidla stále jezdí: https://rail.cc/interrail-train-reservation/intercity-nagibni/98

David

Tak pořád je to levnější než nová jednotka. Třeba Giruno stojí 900mil Kč, takže by mohli koupit max jedno, takto mají šest vlaků v dobrém stavu s několika náhradními vozy.

Kodl

V dnešní době naprosto out-dated vlak. Klopení se také ukázalo jako slepá kolej. Chtělo by to něco nového a modernějšího 😉

Pan průvodčí

A peníze se vyrábí v tiskárně ? Pendolino je v polovině životnosti.

marek hudec

mozna se vam to zda jako nalestena bida – vas nazor – ale mne to v porovnani s jinymi dostupnymi vozy/jednotkami na dlouhe cesty celkem vyhovuje

Johnny Cash

Ať se ČD pochlubí, jak je drahá jejich údržba. Správným krokem by bylo buď odstranění naklápěcí technologie nebo rovnou vyřazení a výrobou dalších kusů Comfort jetů.

Bartol

Po odstranění naklápěcí technologie je nutný nový schvalovací proces. Viel Spaß.

JirkaJJ

Oponenti budou namítat, že naklápěcí vlaky jsou zastaralé a nikdo je už nepoužívá a že všude se plánují skutečné VRT, jenže to není pravda. Do Olomouce nám VRT nepovede, jen se v budoucnu koridor Praha-Ostrava modernizuje na 200 a bojím se že některé úseky budou mít 200 zase jen pro naklápěcí vozidla jako na nově rekonstruované trati na České Budějovice. Jezdit do z Olomouce (ale i z Ostravy) do Prahy po VRT přes Brno asi moc časové úspory nepřinese, spíš naopak. Stejně tak se neplánuje VRT do Plnzě nebo už zmiňovaných Českých Budějovic…

PvvS

Za 10 let už nebudou ani ty pendolína. Natož naklápění.

Kicruj

Pendolina jsou v lepším případě v půlce životnosti, na tratích Praha Ostrava si asi už v rychlostech přes 160 km nezajezdí. Ale chápu, že se jich nezbavují. /držbu už mají zmáknutou, a pořád je to pohodlný vlak, za který lidé celkem ochotně platí vyšší jízdné. (na trati Ostrava Praha je slušně zaplněn)

Jiří Kocurek

Řešením je jednotka na 200 km/h bez naklápění a tedy výrazně lehčí. A čím lehčí, tím lépe zrychluje i při stejném výkonu a počtu hnaných náprav. Lehká jednotka může navíc jet přecijen o něco rychleji než lokomotiva, má menší účinky na trať.

asdasdfsdfasd

Ale prd. Pendo díky distribuovaného výkonu zrychluje jak formule 1. Když místo Penda přijede InterJet, tak jsou rozjezdy zdechlé jak Regiojet s peršanem.

asdasdfsdfasd

Klopení na zrchlení nemá vliv. I kdyby ho „vymontovali“, bude zrychlovat stejně.

Leinad

Pokud při stejném výkonu, krouťáku,… bude menší hmotnost, proč by to nejelo?

Practicus

Adheze

Litovel

Pro spojení ze samotné Prahy do Olomouce to bude rychlejší po VRT, sjezd u Přerova na koridor modernizovaný na 200.

JirkaJJ

Podle tohohle dokumentu na stránkách MDČR ( https://www.mdcr.cz/getattachment/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Ministr-Tok-Vysokorychlostni-trate-potrebuji-novy/MD_Program-rozvoje-rychlych-spojeni-v-CR.pdf.aspx ) je plánovaná doba spojení Přerov-Brno 30 min a Brno- Praha 60 – 75 min. Pokud k tomu přidáme ještě 10 minut (spíš víc) na cestu z Olomouce do Přerova, tak to už vyjde skoro nastejno s tím jak rychle to jezdí Pendolino III.koridorem dnes. Navíc těch 30 minut do Brna je nejspíš až s VRT Haná, která se má začít stavět i podle nejoptimističtějších odhadů po roce 2045, to už budou úseky III. koridoru 10 let modernizovány na 200 km/h. Úsek Pardubice-Uhersko-Choceň-Ústí n/O má být na 200 km/h hotový v roce… Číst vice »

Medvěd

To je dokonalá vize 2123. Možná víc. 😁

JirkaJJ

Pendolína mají dvě chyby:
1) Je jich málo – bylo jich jen 7, a teď už jen 6, to nestačí na nějaký pořádný takt. A taky by bylo fajn, aby zajížděly třeba i do Českých Budějovic, když se tam postavila trať na 200 jen pro naklápěcí jednotky.
2) jsou moc krátká, 7 vagonů je málo. Občasně jezdím trasu Olomouc-Cheb a po celé délce jsou zaplněná všechna sedadla, na trase Cheb-Praha i schody a uličky, protože tam není vlak povinně místenkový…

Mar

Asi to z nějakého důvodu nejde, ale když jezdí současný 7 vozový jednotky plný, proč tu poškozenou nerozdělí a ke každé nepřidají jeden vůz z ní?
Vím, nejsou všechny vozy uvnitř stejný, navíc některý jsou trakční některý ne, ale možná by to stálo za zamyšlenou a případně i ten bistro vůz by šel předělat na klasický. A aspoň ze 4 jednotek udělat 8 vozové.
Bylo by to tak moc drahé? Nebo je to technicky zcela neproveditelné?

PvvS

A přeschvalovat to celý znovu ?

Medvěd

Problém?

vbb

čas, peníze?

David

Oba ty body se dají shrnout do toho prvního. Více jak 200m dlouhé jednotky jsou spíše výjimkou, většinou se spíš dvě dvousetmetrové spojují dohromady a tím se zvyšuje kapacita. Na lince IC5 ve Švýcarsku standard. Navíc můžete tu kapacitu operativně zvyšovat a snižovat.
Jenže ČD nikdy o žádný takt nešlo. Nakoupily 7 jednotek a to ještě pouze v uspořádání sedaček pro první třídu, takže s velmi nízkou kapacitou. Prostě se od začátku počítalo s tím, že to bude pouze exkluzivní produkt, ale ne součást nějaké základní obslužnosti.

JirkaJJ

U ICE v Německu taky normálka – jedou dvě jednotky spojené a po cestě se rozpojí a jedou každá jinam. Ideálka na to aby Ostrava-Praha jely dvě a v Praze se rozpojily a jedna jela směr Plzeň a druhá směr České Budějovice…

JiP

Hlavni problem Pendolin je, ze je jich malo a pak tech par souprav pusobi na trati skutecne nesystemove takze i tam kde by mohla naklapet se toho nakonec nevyuziva. Na Budejovice ci Plezen mela jezdit na rychlicich jenom pendolina aby byl tak nastaven na jejich jizdni doby. VRT v techto smerech navic v dobe nadchazejicich desitek let nebude.

David

U Plzně nemůžete prostě v Plzni skončit, polovina vlaků jede do Chebu a polovina do Mnichova, nucené přestupy by ničemu neprospěly a na to aby to tyto dvě linky obsloužilo jich není dost a kapacitně by se musely zdvojovat. Ani ty České Budějovice byste nevyjezdil. Soušasná cestovní doba je cca 1:42, dejme tomu, že s pendoliny a tunely u Ševětína by se dalo dostat pod 1:30. Máte hodinový takt a pendolina by musela kvůli své nízké kapacitě jezdit zdvojená. Tedy byste potřeboval minimálně 6 jednotek současně na trati, jenže vy se o ty vlaky taky musíte starat, takže potřebujete mít… Číst vice »

Osamělý Vlk

Kdyby náhodou nebylo pendolíno, tak se tam pošle souprava Slonů. České Pendolíno je nejsmolnější vlak v ČR. Přišlo příliš pozdě, nikdy prakticky nemohlo využít maxiální rychlost, protože se pohybovalo jen v rámci Česka a Slovenska. Možná přiblížit se dovolil až Ejpovický tunel. Když se zavádělo, tak docházelo k poruchám zabezpečovacího zařízení, nebo snad jednotek, přesně nevím, a to tak, že tehdy ještě schopný Nohavica jej zahrnul do písničky. Těch jednotek bylo jen 7 a nikdy nemělo adekvátní tratě, což nakonec vedlo k tragedii u Studénky, i když za tohle nemůže Pendolíno, ale náš přístup k železnici.

MajsterN

Byl to podobný projekt jak 380 (s touhle instalací už určitě).
Jediné, co se dá na to říct je, že to vymysleli v devadesátkách. Nečekali, že dostavba koridorů bude trvat 23+ let a tak to nikdy maximálkou nepojede.
Stejně jako 380 se to pak jen někdy potichu přesune do muzea/do Turecka a zapomeneme na tuhle etapu české železnice. 🙂
Koneckonců dráhy se v reklamě chlubí Siemens Viaggiem, ne instalací etcs do 5 VRT jednotek bez VRT tratě.

Twix

No jo, ale kdyby to přišlo dříve než v tom roce 2004, po jakých tratích by to jezdilo? To už by teprve nevyužilo svou rychlost ani naklápění, většina koridorů byla před rekonstrukcí. Počáteční problémy se myslím týkaly hlavně pomocných pohonů, ale to se celkem brzy vyřešilo a pak to až vynikalo svou spolehlivostí.

none

Většina koridorů je před rekonstrukci i teď…

Ropotámo

Jo, jasně, Ejpovický tunel. Do Prahy vypínačka na Doubravce a než naběhne, je v půlce tunelu. Do Plzně musí začít od 3/4 brzdit.

MajsterN

Vyřadit z hlavních tratí, elektrifikovat vláru, zrušit etcs na regionálce, a prodat za 5,59 Kč Zlínskému kraji. A vyjde to efektivnějc.

MajsterN

A v Kunovicích to za zbytek peněz trochu přebudujem a bude po Ostravě další vlak na letiště.

Jiří Kocurek

Že by se přestupovalo v Blažovicích? Tak na to jsou cestující fakt zvědaví.

Roman Soudný

Za ty prachy by to mělo lítat.

Karel

Tak to by se musela postavit nová trať s oblouky o velkém poloměru, jak to má TGV. Naklápěcí systém Pendolína fyziku vylepší, ale očůrat ji neumí

Miroslav

To těžko, neschopnost SŽ(DC) zmodernizovat úseky vhodné pro 200km/h protože nechají zbytečně přejezdy na koridoru…
Např. Poříčany – Velim, zbytečně opravili všechny přejezdy i na místech, kde ničemu by podjezd/nadjezd nebránil.
Uvidíme jak se to bude vyvíjet a zda původně první plánovaný úsek pro 200km/h (Pardubice – Choceň) bude realitou do 2030.

David

Se divím, že to pozlacování soupravy nezpůsobuje výpadky…

Miroslav

Jaké pozlacování soupravy způsobuje výpadky?

Roman Soudný

Vy si děláte srandu, ale pobouchat skříně plátkovým zlatem by vyšlo levněji.

noerf

A konkuruje tomu vlak z klasických vagónů tažných jednosystémovou lokomotivou s maximální rychlostí 140 km/hod či jednotka s maximální rychlostí 160 km/hod bez naklápění, která při stejných zastávkách jezdila totožný čas.
Problém pendolin je nasazení na trase Praha – Ostrava, kde nevyužijí ani z poloviny svého potenciálu, tedy jezdit pod různými druhy napětí, maximální rychlost 200 km/hod, možnosti naklápění.

Jiří Kocurek

Ovšem poslat je tam, kde se nevyprodají ani z poloviny taky není řešení.

noerf

Ono je otázka, zda-li chcete mít pendolíno jako prémiový produkt, za který si zákazníci připlatí, protože je rychlejší, pohodlnější, lepší služby. Nebo jej necháte jako normální vlak, kde jsou o něco lepší služby než je standard na jiných linkách.

Jan Tichavský

Na Berlín by se prodaly, tam je plno pořád.

PvvS

A proto by se tam měly cpát soupravy s nižší kapacitou ?

Pitrys

Na trati Praha – Ostrava nevyužije naklápění, kolikrát jsme tu už tyhle koniny četli…

JirkaJJ

Když před Pendolínem a za Pendolínem jede vlak, který naklápění nemá, tak je naklápění k ničemu, nebo maximálně nějaké malé zpoždění. Navíc v jízdních řádech je asi dost vaty. Kolikrát za Pendolíno zaskakoval i CityElefant (jednou jsem s ním jel, ale je to už hodně let) a ač ten má maximálku jen 140 km/h a žádné naklápění, tak do Prahy jsme dojeli bez zpoždění.

asdasdfsdfasd

jasně, ale když jste s Elefantem dojeli na čas, tak s pendem by to byl náskok 7 minut, respektive 0, pokud to byl vlak na Marianské Lázně, kde musí v Libni čekat na pravidelný odjezd. Před pár lety než to SŽ celé podělala to bylo běžné a jiždní řády byli koncipované tak, že pendo z/do Prahy vyjíždělo první a RJ, Leo a vlaky v ostatních směrech až za ním. Vyjeli 5 minut po pendu, v cíli byli o 20 až třicet minut později. Pak to SŽ v rámci rádoby výlukových jízdních řádů celé rozdrbala a popřeházela a dopadlo tak jak… Číst vice »

Petr Triska

Protože by tu pak pro samou reklamu už nebylo prakticky nic jiného 😆

FigoCZ

Nebylo by přeci jen lepší už také hledat více naklápěcích a rychlostních vozidel na rychlost 230? Ono neustále pracovat s 5 jednotky u kterých nemáte jistotu že přijede nějaký Polák a pendolino ho srazí nebo nějaký váš strojvedoucí s tím nevjede do jiného vlaku a také se nerozbijou na slovenských kolejích. Pozitivní výsledky to má, zkracuje to jízdní doby a pocit jízdy je též fajn. Pendolino má i přes jeho věk stále rádo spousta lidí a díky modernizaci interiéru stále budí pocit něčeho luxusního s čím chcete jet. 😀 Samozřejmě hledat náhradu ale ne od škody.

Jiří Kocurek

Ve světě se od Pendolin ustupuje ve prospěch plnohodnotných VRT a odpovídajících vozidel. A v ČR už se dělá příprava taky.

FigoCZ

Počkat takže ona povede VRT do Plzně a Českých Budějovic? Mi to trochu uniklo.

Twix

Možná jednou bude něco jako VRT do Benešova a pak dál do Budějovic je to už celé na 160 pro vlaky bez naklápění, takže tam Pendolino nezkrátí nic. Do Plzně kdo ví, teoreticky by se něco málo nahnalo mezi Berounem a Ejpovicemi pokud VRT nebude, ale nevím jestli to za to stojí – spíš jde o to kam dál z Plzně.

FigoCZ

A ty úseky pro naklápěcí vozidla s rychlostí max 200 vám nic neříkají?

Tomáš

Povede, ale to Vy, maminko, už mezi námi hodně dlouho nebudete… 😃

FigoCZ

nejsem žena, taky vám neříkám transsexuál 😀

Konecne

Jeseta by mel vedet, ze pod 3 hodiny se uz jezdilo. Ach Jirko, nez neco vypustis z pusy premyslej…

XP3

…a vy než něco vypustíte, tak si pořádně přečtěte text

M19

„…se vrátí k cestovním časům…“ Čemu na tom nerozumíte? Než něco napíšete, chtělo by to přemýšlet. 😉

Konecne

Jak je mozne, ze driv se jezdilo pod 3 a dnes po dokonceni vseho take lehce pod 3? ja bych ocekaval usporu vyssich desitek minut…

Petr Šimral

Zkuste nám vysvětlit očekávání úspory vyšších desítek minut.
Děkuji.

Jiří Kocurek

„a dnes po dokonceni vseho“

To bude tím, že zdaleka není dokončeno všecko, v Pardubicích se staví a různé menší výluky budou vždycky. Ať už výměna srdcovky nebo podbíjení.

Tomáš Záruba

Dnes, nebo po dokonceni vseho? Navic hlavni je aktualni pocet a vliv vyluk.