Začala nejdražší instalace ETCS. Montáž zabezpečovače do pendolin nemá ohrozit jejich nasazení
Plánované odstavení by nemělo ohrozit běžné nasazení v provozu.
Společnost ČMŽO – elektronika začala s instalací evropského zabezpečovače ETCS do jednotek pendolino Českých drah. Montáž bude provádět přímo v zázemí dopravce na odstavném nádraží v Praze-Michli.
Kvůli instalaci ETCS bude vždy jedna z jednotek mimo provoz. Nemělo by to však znamenat, že cestující místo plánovaného pendolina poveze jiná souprava. „S instalací ETCS do jednotek 680 pendolino se pro roky 2023 a 2024 počítalo a turnusová potřeba je plánovaná na menší počet jednotek tak, aby instalace ETCS mohla proběhnout. Aktuálně tedy přistavení pendolina k instalaci ETCS nemá žádný vliv na řazení vlaků a nasazení náhradních souprav,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj by musel dopravce k nasazení náhradní soupravy přistoupit jen v případě mimořádnosti.
České dráhy mají aktuálně v provozu šest jednotek pendolino, o sedmou přišli loni při nehodě v Bohumíně. Instalace bude probíhat ale i do zbytku jednotky poškozené po nehodě. Dopravce se loni rozhodl, že pět nepoškozených vozů zařadí do výměnného systému těžké údržby s ostatními pendoliny. Tento systém zkrátí dobu těžké údržby na třetinu, tedy z 90 na zhruba 30 dní.
Torzo pendolina dostane ETCS, České dráhy jej zařadí do výměnného systému údržby
Vysoká cena kvůli malému počtu jednotek
V přepočtu na jedno vozidlo je pořízení ETCS do pendolin bezkonkurečně nejdražší. Bezpečnější provoz vyjde u každé jednotky na 59 milionů korun. Důvodem vysoké ceny je především nízký počet vozidel, na které se budou rozpočítávat náklady na prototyp a testování. Běžná cena za instalaci se pohybuje mezi 10 až 20 mil. korun.
Zakázku získala za 413,9 milionu korun společnost ČD – Telematika, ČMŽO – elektronika je jejím dodavatelem. Nikdo jiný se do soutěže nepřihlásil.
ČD – Telematika dodá do pendolin zabezpečovač od Alstomu. „Jednotky pendolino neztrácejí nic na své popularitě a my plánujeme jejich provoz i po 1. lednu 2025, kdy začne výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných tratích, které zahrnují prakticky celou jejich páteřní trasu mezi Prahou a Ostravou. Díky ETCS budou moci jezdit na vhodných úsecích infrastruktury rychlostí až 200 km/h a přispějí k dalšímu zkracování cestovních časů na naší železnici. Po dokončení modernizace vybraných úseků na 1. a 2. koridoru se vrátí k cestovním časům mezi Prahou a Ostravou pod tři hodiny a nabídnou znovu nejrychlejší spojení obou aglomerací,“ řekl loni po podpisu smlouvy Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.