Za tragickou železniční nehodu na Slovensku mohl dispečer, oznámily ŽSR
Dispečer zapomněl, že systém řízení závor na chráněném přejezdu nebyl pro jednu kolej dosud zapojen.
„Dispečer stanice Nové Zámky zapomněl požádat pověřeného zaměstnance o zapnutí přejezdového zabezpečovacího zařízení, přestože měl v provozním zápisníku zapsáno, že tato zařízení jsou vypnutá,“ potvrdila listu mluvčí ŽSR Vladimíra Bahýlová.
Na Slovensku se střetl vlak z Prahy s autobusem, sedm mrtvých
Pracovník dispečinku, který vydává pokyny ostatním kolegům, podle vyšetřovací komise zapomněl, že systém řízení závor na chráněném přejezdu, dříve odpojený kvůli opravám po záplavě na trati, nebyl pro jednu kolej dosud zapojen. Strojvedoucí mezinárodního rychlíku EC 279 z Prahy do Budapešti přesto dostal pokyn k jízdě po této koleji. Výsledkem bylo, že rychlík na přejezdu narazil ve vysoké rychlosti do autobusu, jehož řidiči signalizace nehlásila blížící se vlak. Náraz roztrhl autobus na dvě části, z nichž jedna zůstala zaklíněna pod vlakem a druhá skončila vedle kolejiště.
Společnost ŽSR se rozhodla nezveřejnit totožnost dispečera, který zůstává jejím zaměstnancem a v současné sobě je postaven mimo službu. Podle informací Denníku N jde o zkušeného pracovníka, který měl dosud dobré hodnocení. Svou vinu před komisí přiznal.
Kromě interního vyšetřování ŽSR probíhá také policejní vyšetřování. Slovenská policie krátce po nehodě zahájila stíhání pro obecné ohrožení společně s trestnými činy usmrcení a ublížení na zdraví, v případu však dosud nikoho neobvinila.
ŽSR ve své zprávě také poznamenala, že nehodu provázelo několik dalších nepříznivých okolností, včetně mimořádně špatného počasí, jejichž souběh vedl k výsledné tragédii. Silné bouře a vydatné deště na jihu Slovenska den před nehodou způsobily na trati záplavu a výluku jedné koleje.
Obrazem: České dráhy rozhodly o osudu vyhořelé lokomotivy řady 380