Za střet lokomotivy s vlakem na Prostějovsku dostal strojvedoucí podmínku
Rozsudek je pravomocný, obě strany se vzdaly práva na odvolání.
Obžalovaný podle soudkyně Ivony Otrubové porušil zákon a povinnosti vyplývající z jeho zaměstnání. Poukázala i na to, že škoda přesáhla deset milionů korun, což je škoda velkého rozsahu. „Obžalovaný jednal ve vědomé nedbalosti, věděl, že pokud se nebude plně věnovat řízení, může způsobit vážnou nehodu,“ uvedla soudkyně. Soud při ukládání trestu přihlédl k tomu, že obžalovaný žil dosud řádným způsobem života, k činu se doznal a projevil lítost.
Překročená rychlost u obou vlaků
Podmíněný trest a zákaz činnosti navrhovala i státní zástupkyně, i ona poukázala na polehčující okolnosti. Strojvedoucí s třináctiletou praxí u soudu uvedl, že si z nehody nic nepamatuje. Novinářům po skončení soudu řekl, že než rozsudek je pro něj důležité, že jsou všichni živí.
Nehoda se stala 31. července 2021. Podle žalobkyně se strojvedoucí nevěnoval řízení a nerespektoval návěstidlo „Stůj“, s lokomotivou pokračoval dál a za stanicí Němčice nad Hanou se střetl s osobním vlakem. V osobním vlaku jedoucímu z Olomouce do Nezamyslic, do kterého nákladní lokomotiva narazila, bylo v osudnou dobu devět lidí – sedm cestujících, strojvedoucí a vlakvedoucí. Při nehodě dva vozy osobního vlaku vykolejily. Při kolizi byl lehce zraněn vlakvedoucí, který utrpěl zhmožděniny hlavy a hrudníku, a dva cestující, kteří utrpěli pohmožděniny. Strojvedoucí po střetu narazil hlavou do ovládacího pultu.
Nehodou se zabývala i Drážní inspekce, také podle její zprávy zapříčinil nehodu strojvůdce lokomotivy po nedovolené jízdě za návěstidlo. Inspekce ve zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků. Ze zprávy inspekce vyplynula i další pochybení. Přes zákaz provozovatele dráhy strojvedoucí lokomotivy používal na elektrifikované trati při brzdění rekuperaci, kdy je brzdná energie odváděna zpět do sítě. Jeho dopravce také nezajistil, aby jeho výkon práce nepřesáhl 12 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích, stojí ve zprávě.