Za srážku Regionovy s nákladním vlakem mohla strojvedoucí. Inspekce řešila i vlakvedoucího na stanovišti
Srážka osobního vlaku s nákladním v Bezděčíně. Foto: České dráhy
Vyšetřování ukázalo, že aktivace záchranné brzdy na stanovišti strojvedoucího v jednotce Regionova vyžaduje v některých případech velkou sílu.
Za mých časů na železnici se při prováděná úplné zkoušky brzdy zkoušela i funkčnost záchranné brzdy (tedy ve voze obsazeném vlakvedoucím)
Chlívkem u vechtrovny to začíná a srážkou vlaků to končí! (Přemysl Hájek(
Jak říkal primář Sova.Chirurgie velkých kloubů není povolání pro
ženy.Nestačí fyzicky,neprojevují dost rozhodnosti.
Stejný názor mám i já na ženy za volanty kamionů,busů a kniply vlaků.
Které depo vyškolilo tuhle odbornici?
Které depo vyškolilo vás, že šíříte taková moudra a z jednoho případu paušalizujete?
Ženy jsou za volantem kamionů či busů, potažmo osobních vozidel opatrnější a jezdí bezpečněji než my muži, protože nejsou agresivní. Podívejte se na statistiky policie – muži těžce v porušování pravidel či zákonů výrazně vedou. Váš názor je velmi zavádějící a hloupý. Strojvůdkyně reagovala pozdě … tím pochybyla. Ale nemyslím, že by obecně ženy byly špatné strojvůdkyně.
Tu na jižní Moravě už jezdí nemálo žen a některé i líp, než mužští, co jsou za kniplem xx let. Z jednoho případu nelze paušalizovat.
Kdyby ano, chlapi jsou okamžitě v 60% případů za lemry, jak fírové, tak posunovači. Stačit předat obsluhu jakéhokoliv PSt, koukat na ty umělce a poslouchat vysílačku. 🙂 Půlka z nich neumí ani srovnat řadiče PSt do základní polohy před pokusem předat PSt zpět výpravčímu.
Co je to za zfušovanou dvojkolejnou, že se tam nevykřižují 2 vlaky za jízdy?
To by se mělo modernizovat a elektrifikovat, když elektrifikace končí někde v Nymburce, tak udělat plnohodnotnou dvoukolejku do bolky a elektrifikovat.
To spíš vypadá na špatné proškolení, než na neschopnost; tolik chyb, bezradnost… Zase se to hodí na jednoho člověka místo na systém?
I male dite vi, ze skoleni na draze je vysmech. Vse jen “ jakoze”
Nevím, zda strojvedoucí každoročně trénují krizové situace v praxi, ale výpravčí a traťoví dispečeři to v programu stále nemají. A to je špatně.
Co je na zastavení před červenou za krizovou situaci?
Nic. Ale kolikrát za 40 let otevře fíra záklopku rychlobrzdy a kolikrát z toho cvičně?
Proč by otevíral záklopku, když rychločinné brzdění je krajní poloha každého ovladače brzdiče a za 40 let jsem neslyšel, že by nefungoval. Paní strojvůdkyně se jen snažila vylhat z nepozornosti a to ještě naivně, jako čtyřleté dítě.
Emmm, proč ten ovladač na stanovišti je, když neexistuje situace, kdy by byl potřeba? Pokud existuje situace, kdy by mohl být potřeba, proč se netrénuje jeho použití (svalová paměť).
Třeba na lok 141, 150 a pod byla záklopka na straně pomocníka, tedy více při ruce, než kdyby pomocník v nouzi skákal přes strojvedoucího k ovladači brzdiče. A také tam jistě ta záklopka musí být podle předpisu. Třeba, kdyby se ulomila rukojeť ovladače brzdiče, ale to je scifi.
Scifi to není. Viděl jsem jak ulomené rajčáky, tak dokonce ulomenou páku nouzové brzdy na 843 (tzv. Ackermann-ventil). Visela jen na plombě.
Tak já jsem také za 35 let ve funci výpravčího trénoval krizové situace naostro a v provozu. Zřejmě úspěšně, když se mi nehody vyhýbaly.Ale to už je dvacet let.
Nejspíš se strojvedouci vykecávala s vlakvedoucim a proto začala brzdit pozdě. Co na tom chcete školit? Žádné její pohádky o nefukčnosti brzdy data z rychloměru nepotvrdila. Ani vlakvedouci to nepotvrdil. Rychlobrzdu použila, ale pozdě. Asi se jí nechtělo přiznat, že se nevěnovala řízení.
Školit na tom nelze nic. Buďto vydat přísný zákaz vstupu na stanoviště osobám co tam nemají co pohledávat v době pohybu vozidla, anebo, v horším případě, pokud to budou ignorovat, to skončí umístěním kamer.
Zákaz plati už dávno. To bylo zakázáno už před 15 lety když jsem začínal. Tenkrát trávili vlakvedouci mnohem víc času na stanovisti než teď. Mě to bylo celkem nepříjemné, ale nedokázal jsem je vyhodit. Až jednou napsal cestujici stížnost, že vlakvedouci trávil čas na stanovišti místo kontrolování jízdenek. Mě se nechtělo lhát, tak jsem to přiznal a dostali jsme 300 flastr. Vlakvedouci byl samozřejmě na mě nasraný, on samozřejmě tvrdil, že tam nebyl. Ale příště za mnou už aspoň na stanoviště nelezl.
To je právě ono. Vy jste ho tam nezval, je to už 15 let zakázáno (ovšem nadřízenými i kontrolními orgány hojně tolerováno), a i Vám dali flastr. Já bych dal flastr všem těm, kteří coby kontrolní orgán pobývání na stanovišti vlakového doprovodu celé ty roky ignorovali. Jednoduše i oni si neplnili své povinnosti kontrolního orgánu a následkem toho došlo k nyní popisované mimořádné události.
Já bych neřekl, že by to někdo ignoroval. Ale nejde uhlídat všechny vlaky. Znám i případy, kdy byly flastry za přítomnost vlakvedouciho na stanovisti i na základě fotky vlaku na internetu. Ono jde lehce ověřit dle knihy předávky na daném hnacim vozidle, jestli tam byl oprávněně nebo ne. Proto někteří strojvedoucí jsou alergičtí na fotografy kolem trati.
Takže u té trati s foťákem to vůbec nemusí být šotouš, ale kontrolní orgán. I když si nemyslím, že by to takto praktikovali.
Hm, a nebylo by jednodušší být alergický na ty „návštěvy“?
protože to vymysleli bovden s lankem jak na velocipedu,kterej musí otevřít záklopku pod tlakem a toto ještě musí být správně seřízený.někdy to fakt moc nejde
Pokud správně čtu, zde to bylo v naprostém pořádku! A ona nic neudělala, i když mohla a měla. Ani to nezkusila.
Prosím nezlehčujte to, příště může takovým řízením vlaku někoho zabít.
A dobrá otázka, ověří někdo její zdravotní způsobilost řídit vlak?
Podle testů měla štěstí na kus, z náhodně vybraného vzorku to v 50% nefungovalo jak mělo, v 25% to selhalo úplně.
Že to ani nezkusila použít, je věc jiná.
Čili měla 25 % šanci na funkční kus. To je u nouzové brzdy dost podstatný problém.
Jediný, co na tom vidím přínosného je to, že díky jejímu lhaní o nefunkčnosti brzd se přišlo na to, že nouzový prvek většinou nefunguje tak jak správně má.
Tvrdí, že neudělala, ale podle tachografu byla rychlobrzda zadaná. Víc to nešlo.
Nebyla .. Viz článek : rychločinné brzdění nezavedla, stejně tak nepoužila záchrannou brzdu
Ve zprávě DI se píše že zavedla, ale pozdě.
Vy si přečtěte článek. Rychločinné brzdění zavedla 196 m před návěstidlem, ale bylo už pozdě.
Twl, 200m před čůrem přeci nejedu 60 a víc.
Jinak to nepochopím.
V závěrečné správě je, že rychlobrzdu zavedla (zřejmě když jí došlo kam se řítí), je to na záznamu z tachografu. To že pak ve výpovědi motala věci na to nemá vliv.
Musím říct, že mi zdejší diskuse udělala radost. A to obzvlášť ve světle nedávné debaty pod článkem o rušení vlakvedoucích v JMK 🙂
Jo no, je to sice nedokonalý bezpečnostní prvek, ale aspoň něco 🙂
Myslím, že pokud chce někdo trávit čas na stanovišti, ať jako pasivní zácvik, zájemce o zaměstnání, personál, kontrola, šťára z vyšších instancí, majitel firmy nebo druhý strojvůdce, musí se chovat ke stanovišti strojvůdce s pokorou, mluvit nepříliš plynule, decentně, nejlépe tedy o tématu řízení vlaku, žádný extra živý hovor. Když mám vepředu možnost se dívat jak se jezdí, tak má smysl si poslechnout proč návěstidla na trati značí to a to, ne bez přestání mluvit. Bez výzvy bych často měla i problém něco kolegovi říkat.
Madam to snad ani neuměla řídit. Tak snad jsou ti tři zranění dnes v pořádku!
Kdyby to byl pan, nevím jakého titulu, tak by to stejně tak neuměl řídit. 😉 Většinou by ale strojvůdci měli vědět co mají v kabině k dispozici.
o madam nejde,ty jsou mnohdy šikovnější než chlapi!!jde o konstrukci ovládání!!
Další příklad toho, že autonomní řízení přinese na železnici mnohem vyšší bezpečnost a spolehlivost provozu. Kdy už to proboha bude??
Obávám se, že nikdy, protože se nenajde nikdo, kdo by se pod to podepsal…
S tím se nechci, jako lajk a obyčejný uživatel železnice, vůbec spokojit. To opravdu nebudou systémy, za několik desítek let, které budou spolehlivě fungovat autonomně a bude potřeba pouze nějakého vzdáleného přístupu z velína v případě mimořádnosti? Tomu se mi nechce věřit…
Potřebné systémy jsou již dnes. Projdou ovšem bezpečnostní analýzou?
Stačí se přestat tvářit že člověk je neomylný. Mám docela pocit že spousta lidí od autonomního řízení (a techniky obecně) očekává bezchybnost ale ti stejní nemají problém svěřit život člověku…
Za mě autonomní řízení dělající méně chyb než člověk je dostatečně dobré pro masové nasazení.
Já nevím, vůbec tomu nerozumím, ale proč může jezdit autonomně metro a toto ne? Já vím že jde o nesrovnatelně složitější sítě, ale není reálné že bude docházet k nějakému postupnému vylepšování funkcí ETCS, kdy se dostaneme alespoň k autonomnímu řízení s kontrolou strojvedoucího?
V metru máte o řád méně proměnných okolo trati. Nehrozí tam pád stromu, podemletí náspu, sesuv kamení, auto na přejezdu, kámen na kolejnici a další kratochvíle, které jsou u pozemní železnice na denním pořádku.
On by stačil funkční zabezpečovač, který hlídá brzdnou křivku a nedovolí projetí Stůj!
Že by se mu návěstní znaky posílaly rádiem* a polohu by si četl z balíz v kolejišti, rychlost z rychloměru. Taky by se hodila traťová mapa s rychlostníky v obloucích, i stahovačky by v ní mohly být.
*) Mnohem spolehlivější než rozpoznávat návěstidlo kamerou, protokol lze zašifrovat na úroveň „nezlomitelné do roka s použitím superpočítače“. Pro těch několik sekund, co je signál planý víc jak dostatečné. Kvantový přenos není potřeba.
To se taky neosvědčilo, Regionova zvládne sotva 5km …
Ale zase až 100km/h. 😄
ona ta regionova je vůbec vozidlo….
Dřív budou autonomní auta a autobusy. Draha má adopci nových technologií mírně před Amishi
Bludišťáka za ty Amiše, již pár let na lehkých vozech používají gumové obruče místo ocelových. Je to tišší a méně to drncá.
Nevím jestli gumové obruče jsou dobrý příklad protože dráha je ještě nepřijala. Není nakonec dráha mírně za Amishi?
Dráha obvykle nejezdí mimo koleje, Amišové s povozem zcela jistě.
Nicnémě gumové brzdové hadice se taky musely prosazovat direktivně, lepší byl provaz vzduchem a brzdaři poslouchající píšťalu 🙂
A SNCF mezi válkami? S Dunlopem?
Pryží vytlumený kola ? Jinak by to asi trošku dělalo problém s uzemněním…
Obávám se, že nastavovat systém podle jednotlivých „příkladů“ není úplně nejlepší nápad. Abyste mohl reálně porovnat bezpečnost člověka a autonomního řízení, musel byste vědět i to, kolik MU se díky přítomnosti človka nestalo. Bez toho je to opravdu jen výkřik do tmy. Neprojetí zakazující návěsti je jen jeden střípek do mozaiky, který je navíc řešitelný i mnohem levněji, než autonomním řízením.
jistěěě….už se na to strašně těším..to bude rozbitejch
Jako lidi chyby dělají a dělat budou. Chápu i, že v panice, kdy to nezpomaluje tak, jak by bylo potřeba před kolizí, se může mozku jevit, že to nebrzdí, ale ta výpověď DI, ta tedy není moc pěkná.
Může někdo znalý regín osvětlit, že na rychlobrzdu to nezastavilo na 200 metrech?
No, dle textu v horní části rychlobrzdu nepoužila a o kousek níž se píše, že ji použila, ale bylo už pozdě… No záleží jak rychle jela, ale 200 metrů je dost na zastavení snad i z 80 km/h…
Rychlobrzdou snad, ale musí zpomalovat aspoň 1,25 m/s2 a to je docela dost. Normálně z 80 km/h při běžném zpomalení 0,5 m/s2 brzdí 500 m!
Ženská tam za kniplem nemá co dělat, když nemá sílu uvést rychločinné brzdění, jak uvedla ve výpovědi.
Schopnost čtení asi nebude dvakrát rozvinutá, že?
Je mi z vaší odpovědi špatně. Na zvracení.
jasně, proto spousta žen strojvedoucích jezdí bez nehod, co?
a jak panečku umí jemně zastavit!
no ono to kolikrát nezvládne i chlap…spíš by se utrhlo to lanko,než by to otevřelo záklopku
Nejhorší je, když potřebuji přestoupit na rychlík a koupit si jízdenku. Vlakvedoucí na lokálce, třeba celou cestu (4 stanice) ani nevyleze…pak vysvětlujte průvodčímu v rychlíku proč nemám lístek…
Řešení se jmenuje „Můj vlak“.
To by musel můj vlak prodávat i regionální jízdenky 🙂
Můj vlak prodává jízdenky na všechny vlaky, kde platí tarif ČD, plus jízdenky OneTicket.
OneTicket=nejdražší jízdenka.
Nikoliv!!!!! Řešením je udělat v této věci konečně pořádek!
A pokaždé podat stížnost.
Už jste to někdy dělal?
Nebo automat ve vozidle, který umí karty i mince.
A funguje,
By mne zajímalo, jak ten Váš ,,Můj vlak“ využije člověk, který nemá tzv. chytrý telefon, natož internet (ani doma). Věřte tomu, stále je dost takových lidí.
A požaduje takový člověk, aby před vlakem běžel praporečník?
Argumentace absurdní domněnkou není argumentace, nýbrž argumentační faul.
Podle mých zkušeností se vlakvedoucí při prodeji jízdenky vždycky ptá „odkud?“
Pokud by nevěřil, je to na stížnost.
Tak většina jich je slušných, tak se domluvit dá… Jen je to prostě nepříjemné. I vtom případném bonuování na jeho kolegu. To hodně vlakvedoucícg / průvodčích nelibě nese. Jednou jsem se paní vlakvedoucí, když v přestupní stanici konecně vylezla od strojvedoucího slušně zeptal, jestli mi prodá lístek, protože musím přestupovat…byla ještě dost protivná a že si mám jít na pokladnu (do odjezdu rychlíku 4 min), že prý to stihnu….tak jsem ještě, kvůli tomu, že jí se nechce dělat, běžel na pokladnu…
Tak bounování mě v případě přestupu z něčeho většího ani nenapadlo. Já nevím proč v Elefantu nepřišel, asi nestihl.
V Regině na pacifiku (S8) – ta bývá plná cyklistů, že se prostřední 014 nedá projít.
Dotycna argumentaci i chovanim predvedla, ze by rozhodne mela zmenit zamestnani
Na to měli přijít v zácviku.
Rozumí někdo tomu, proč se řeší nějaká záchranná brzda a síla k jejímu použití, když stejný efekt vznikne přestavením jízdní páky do rychlobrzdy?
… no treba proto ze se jizdni paka muze zaseknout v poloze kdy neni mozne ji do rychlobrzdy prestavit, nebo kvuli selhani EPV rychlobrzdy…
Není poloha rychločinného brzdění mechanická? Bez závislosti na čemkoliv elektrickém?
Zrovna na 814 ne. Ta už má brzdič BSE šestiventilový, takže čistě „elektrický“ a všechno jde přes ep ventily. Starší stroje, které mají pětiventilové BSE mají rychlobrzdu mechanickou.
Podle mě to je na základě výpovědi. Kdyby do výpovědi nedala, že se jí zdálo, že to nebrzdí, nikdo by záchrannou brzdu neřešil (rychločinná na tachografu byla). Takže je to asi spíše o tom, že když se strojvedoucí(mu) zdá, že brzda nereaguje správně, že tam má další možnosti (bez ohledu na to, že to v tomto případě byla jen iluze).
Toto je častá otázka u protokolu, zda strojvedoucí měl pochybnosti o účinnosti brzd.
… možná se při tom hovoru tak zasnila, že si myslela že jede ve voze jako cestující.
a co třeba záklopku?zkoušel jste někdy?to je konstrukce panečku!
Když na stanovišti byval kdysi pomocník strojvedoucího, tak věřím, že si ti dva spolu rozhodně nepovídali.
Povídali a klidně celou směnu.
A taky to peknych par hrad udelalo…
Pokud vůbec byli na stanovišti oba. Děda dělal pomocníka a těch historek o tom jak probíhaly směny má spoustu. Třeba když fíra v hospodě hrál karty a pomocník jezdil po lokálce tam a zpět, na elektrikách na postrcích že každý měl turnusově už jedno své stanoviště kde trávil celou směnu a jeden jezdil jedním a druhý zas druhým směrem, nebo ještě z dob parního provozu třeba když přišel fíra, předseda SSM na mašinu rovnou z hospody, poblil se, usnul a topič pak sám musel topit i řídit.
Nežaluj, ale bylo to tak.
I od pultů releovek a od Ranků/ze stavěděl je slyšet spousta divokých historek. Jenže stačí se poptat více lidí z dané doby a místa, porovnat jejich vzpomínky a mít běžnou místní znalost a zjistí se, že 1/4 historek se vůbec nikdy nestala, další 1/4 není technicky možná (zabezpečovací zařízení a kolejiště takovou situaci neumožňovalo ani tehdy, ani dnes), 1/4 je velmi silně přibarvená latinou a 1/4 se skutečně stala tak, jak se to vypráví. Což je stejné tehdy jako dnes a i na jopkách děje leccos, ledascos se dá ututlat a ošulit pokud všichni mlčí a jaká je šance, že… Číst vice »
Takže zatímco se tady řeší, že bez vlakvedoucích v JMK bude se zhorší bezpečnost provozu, ono to evidentně může klidně být i naopak.
Přesně tak! Na stanovišti strojvedoucího, při jeho rozptylování hovorem (povídáním, tedy běžnou praxí) jsou takoví vlakvedoucí opravdu(?) velmi nápomocní cestující veřejnosti za jízdy vlaku pokud se něco přihodí, potřebují v něčem pomoci, atd.
Přesně, v poslední době se tady snad pod každým druhým příspěvkem objevují komentáře typu „a teď si představte, jak by to dopadlo kdyby tam nebyl vlakvedoucí.“. Tak zrovna tady by to mohlo dopadnout tak, že by vlak zastavil včas a po vykřižování pokračoval dál. Hrozná představa … 🙂
Nejdřív prokažte, že přítomnost vlakvedoucího měla takový vliv jak vy tvrdíte. Jinak to je jen spekulace.
A nyní klidně dále spekulujme…
Co asi zavinilo to, že bezproblémová strojvedoucí nezaregistruje výstrahu, nezaregistruje vjíždějící vlak a reaguje až na odjezdové návěstidlo v poloze Stůj a to ještě neuvěřitelně pomalu? 300 metrů od něj přepnutí do výběhu a teprve 200 metrů od něj rychločinné brzdění.
Ty následné pohádky pak neřešte, to nedává žádnou logiku.
Těch 100 metrů mezi přepnutím a brzděním je v osmdesátce 4,5 sekundy. To ve stresu není tak moc.
Mimochodem, nebyla vlakvedoucí na stanovišti také při nehodě u Perninku? Myslím v čase odjezdu vlaku ze stanice.
blablabla…
Ale vymlouvat se umí dobře.
Zdá se, že porušila úplně vše, a ještě pak lhala, že to nebrzdí, i když ona sama nebrzdila.
Tak lhát nemusela. Prostě se jí při zjištění dění mohlo jevit, že to nebrzdí. Ale ty ostatní detaily výpovědi jsou zvláštní, zvláště uvést, že nepoužila rychlobrzdu, i když ji samozřejmě použila. Sama se do toho zmatku pěkně zamotala.
Moc dobře ne, vždyť se usvědčila z nepozornosti a hlavně nekompetence vykonávat svou práci.
Moc ne. Bát se pádu cestujících a vjet s nima přímo pod vlak spíš svědčí o nevhodnosti zaměstnání.
Chyba odhadu 😀 myslela že náklad stihne vypadbout, ona projede stůj a řízne výhybku za zadkem toho nákladu (třeba už během přestavování)
Jako ze to riskne? To snad ne.. Vezla lidi.
no tady je zas odborníků….žasnu….
„Ke mně chodíval,“ rozhovořil se Švejk, „jeden dobrej člověk, nějakej Hofmann, a ten vždy tvrdil, že tyhle poplašný signály nikdy neúčinkují, že to zkrátka a dobře nefunguje, když se zatáhne za tuhle rukojeť.“
A jeden medik v kavárně U Špírků říkal, že zdravý člověk má na hlavě šedesát až sedmdesát tisíc vlasů a že ztrátu způsobuje duševní pohnutí v šestinedělí.
Tohle by mě zajímalo.
Já se lidí s alopecií straním, páč se bojím, že to od nich chytnu.
Je to popsané jako nemoc.
Bosohlavých kolegů moc nemám.
Asi se nepohnuli.
Jo, to lezení vlakvedoucích na stanoviště strojvedoucího za jízdy je velký nešvar, to podepisuji. Zlaté být na klasické lokomotivě, tam vám nikdo neleze a je klid.
Proč jim to neřeknete, když vám to vadí?
A on je problém tomu vlakvedoucímu říct že si ho tam nepřejete?
To je vidět,že nejezdíš,kolikrát i když jim řekneš že si nepřeješ aby byli na stanovišti,že se potřebuješ soustředit na jizdu tak stejně aspon stojí ve dveřích a čumí a pindají nesmysly
Kdyby jste se domluvili a požádali o klid při výkonu práce (za jízdy) při pravidelném školení, nebo jste se obrátili podepsaným dopisem na revizory bezpečnosti, zajisté by vám tam příště už nelezli.
Natvrdo je (slovně) vykopnout, dělám to také. Už jsem vlakvedoucím nejednou musel říci, aby drželi hubu, protože mleli naprosté kraviny. A za boha nebyli schopni pochopit, že mne to jednak nezajímá a za druhé mne to rozptyluje. Pokud by dotyčný mlel dál a nehodlal v tom přestat, okamžitě zastavuji a vyhazují ho. Pokud by ani toto nezabíralo, tak telefonát dispečerovi a ať už si to s ním vyřídí. Pohrůžka finančního postihu už zabere vždy.
Pral bych vam projet se na MUVce.
Tam je 6+1.
A to je svatek, kdyz vam vedouci narve do kabiny jenom 6 lidi.
Po vikendu je to jak v ule a vsem je uplne u pr**** (jedno), ze neni slyset vysilacka, ani kdyz je okriknete.
Je velká škoda, že už v rekonstruovaných či nových MUVkách nejsou motory z Prahy S5T. S tímto motorem ve vozidle bylo zajištěno, že si kecálisti dali po chvíli pohov :-).
Z Pragy S5T samozřejmě :-).
A hrachova kase pred jizdou by nepomohla? 😀
Doporučuji česnek. Tam stačí až při jízdě.
Jasně, nejhorší jsou vlakvedoucí,že vás půlka za jízdy čumí do tabletu na filmy nebo sport to nevadí.Je vidět ,že nějaká kolegialita je dávno pryč.
Aho, přesně tak. Strojvedoucí má dnes řídit vlak a vlakvedoucí, který nemá prakticky žádné dopravní povinnosti má pečovat o cestující. Nikoliv o strojvedoucí / ho.
Ano, jsou. Na nějakou kolegialitu ti kašlu. V rámci kolegiality se mám nechat rozptylovat? Vlakoši jsou v tomhle větší zlo, jak nějaký tablety. Aspoň já na nic jinýho, než služební věci v něm nečumím, takže pro mě je otravný vlakoš podstatně větší problém.
Evidentně nejezdíš ty, nebo jsi truhlík co nemá špetku respektu, pak nemáš na stroji co dělat.
Nejlepší by bylo, kdyby funkci vlakvedoucího vykonával vždy strojvedoucí, a průvodčí by dělal jenom průvodčího a nic víc.
Potom by si povídali vlakvedoucí a průvodčí😂
Na té klasické lokomotivě jezdili dříve dva lidé. Povinně.
Jeden přikládal uhlí. Navíc v té době nebyl zabezpečovač a tak se alespoň předpokládalo, že jeden druhého opraví.
Přijde mi, že poslední se tady nestalo.
Na dieslech se ten „přikladač uhlí“ zrovna moc nevyužil a svou úlohu tam také dvacet let plnili dobře.
na brejlovcích na pacifiku také občas vidím dva strojvůdce či strojvůdkyně, a to v současnosti, ne před 50 lety
To jsou nejspíš zácviky nových adeptů na strojvedoucí.
to si nemyslím, vídám pravidelně stejné tváře po dobu delší než rok, to opravdu zácviky trvají tak dlouho?
Pokud jezdil na hektoru, kocourovi nebo jiné koze s koncovou kabinou a vysokou motorovou kapotou, pak byla dvojmužná obsluha provozně nutná – jinak neměl šanci hlídat stav na trati v obloucích.
On ten zabezpečovač není ani dnes.
V takovémto případě je k nezaplacení.
Asi jak tady …
Ano, v době kdy na lokomotivě nebyl LVZ, jezdil se strojvedoucím i pomocník. Jeho povinností během jízdy bylo sledovat návěstidla a navzájem si hlásit, jakou návěst návěstí. Já jsem si odsloužil 35 let jako výpravčí a 25 let jsem dojížděl 70 km do služby. Protože jsem měl oprávnění sloužit ve spoustě jiných stanic a také oprávnění jezdit na stanovišti strojvedoucího. Přiznám se, že jen málokdy jsem seděl ve voze, ale většinou jsem jezdil na stanovišti strojvedoucího a většinou na jeho žádost. Mělo to velikou výhodu, protože ve své domovské stanici staniční posun sestavoval nákladní vlaky, takže jsem měl přehled o… Číst vice »
Bývaly doby, kdy vlakvedoucí musel sledovat návěstidla buď z „hytláku“, nebo na motorech na stanovišti spolu se strojvedoucím.
Dříve taky místo strojvůdce byl kočí.
Ale na nocležně je vám taková vlakvedoucí dobrá, že? 😉
Na nocležně projet klacek nelze, zatímco nohy při té kratochvíli „ujet“ mohou.
No hlavně když to není trpasličí návěstidlo.