Za srážku nákladních vlaků může nejspíše chyba Správy železnic. Stát chystá tresty ale jen pro strojvedoucí
Srážka nákladních vlaků v Tlumačově. Foto: Drážní inspekce
K nehodě došlo při plánované výluce traťového zabezpečovacího zařízení.
Neví někdo v jaké rychlosti do něj střelil a zdali ten stojící byl průběžně zabržděný?
Opravdu nechápu pana autora článku, co tímto chce říci..
Nehody se stávají, budou stávat a všichni zaměstnanci jsou vždy pod sankcemi!!!
Takové řeči, že u jiných profesí, třeba u SŽ „není sankční systém“ je opravdu z neznalosti této problematiky.
Pane autore, zaměřte se na znalosti příslušných drážních zákonů a předpisů u vedoucích představitelů jak MD, ČD, SŽ a zjistíte, že odbornou kvalifikaci s příslušnou znalostí skoro nikdo z nich nemá!!!!
Proto jsou podobné výroky z úst těchto funkcionářů a politicky nasazených managerů zcela mimo a měli by se za taková tvrzení vést k odpovědnosti.
Za 20 let sem bude Musk nebo CRRC chrlit autonomní vlaky na baterky a strojvedoucí už nebudou potřeba. Teda pokud „vyhrajou“ „výběrové řízení “ …
Dám jeden jediný příklad šetření u SŽ. Dříve v Brně na hlavním byl venkovní výpravčí na severu na ranní/ dopolední směny. Přes den se zpravovalo, večer se chystalo zpravování na další den. Nejde jen o tisk rozkazů, ale o čtení výlukových rozkazů a jejich zpracování. Dnes je výpravčí na severu obsazen jen v denních směnách. Pokud je zpravování například na Židenice, tak se člověk skoro nezastaví. Odpoledne začne chystat rozkazy svým jménem na další den. U obratových vlaků pak dokonce na den další. Ačkoliv ten člověk vůbec v práci nebude, zodpovídá za něco, co vlastně nemusí být pravda. Navíc si… Číst vice »
A proč dělat věci v rozporu se ZDD?
Pokud se Vám ohlásí mašina z odstupujícího vlaku, jste rád, že ji proženete po nějaké koleji. Můžete tam sice poslat výpravčího z „Jihu“, ale to ten čas obsazení koleje celkem prodlouží. Výpravčí na „Jihu“ si rozkaz připravit nemůže, protože jeho databáze zpravování v PC je jiná než na „Severu!.
Tak bude obsazená kolej, a co?
Jestli budou mít všechny vlaky zpoždění z důvodu nemožnosti zpravit je včas, budou si na OŘ mnout ruce dál?
Chce být dozorčí nebo výpravčí namočený, až se stane nehoda?.
Njn, to člověk spohodlní, když to všechno za něj kontroluje počítač, zblbne a pak, když má najednou telefon,tak to posere,.. takových případů už bylo..
Tak si tam sedni a věř tomu, že za plného provozu po hodině budeš mít toho dost.K tomu výluka, dvě čety traťováků máš toho dost.Tak nemachruj , když nevíš o co jde.
Dobře, omlouvám se za nepřiměřenou kritiku, ale taky je to jejich práce, že..
Zajímavé – kdyby to byl vlak ČD-C nebo ČD, mohl by ta to strojvedoucí
zdůvodnění se dočkáme ?
Mám takový dojem,že začínáme sklízet plody našeho školství.Hlavně gender a jiné nepotřebné VŠ prosperují,technické obory jsou těžké(fuj).Rozumné řešení by bylo zpoplatnění škol,které produkují nezaměstnatelné lidi.
Kdo jste vy, abyste soudil rozhodnutí lidí? Kdo jste Vy abyste rozhodoval o tom kdo je zaměstnatelný a nezaměstnatelný. On i ty technické školy dělají lidi nepoužitelné pro život a společnost. Přičemž jsou stejně nebo i více nebezpeční než produkty humanitních škol. Kde se ve vás bere arogance rozhodovat o tom co je potřebné a co ne? Ale víte co? Zavedl bych zpoplatnění vysokých škol, ale všech a stejnou výší, ať si trh poradí a vyřeší problém s vyučujícími kteří mají zcela odporný přístup ke studentům. Trh by měl být s to zajistit že takový vyučující doučí. Nejde o objem… Číst vice »
A k čemu bude výpravčímu VŠ strojní, když v životě nebude nikdy žádné strojní zařízení konstruovat.
Jsou lidé, kteří žijí v podivné představě že jediné smysluplné vzdělání je technické/přírodovědné a všechno ostatní je zbytečné a ke zrušení.
Když má někdo v hlavě vzduch, tak je úplně jedno, jestli má technické nebo humanitní zaměření. Nepoužitelný bude pořád stejně.
Výluky a podobné situace by měl řešit zvláštně vycvičený tým,a ne amatéři.
Když byla mimořádná událost u Perninku,moudrý tým kolem pana Jasenčáka nařídil ohlašovací povinnost všude na D3. Co vymyslí teď, když chybuje řízení provozu?
nic, pouze ohlásí, že lidská chyba a jede se dál.
Co třeba, kdyby na trati s autoblokem nešlo jezdit mezistaničně ani když se AB odmontuje. 😀
Druhej měl jet podle rozhledu.
A co byste zavedl vy jako opatření? Vína dopravce, přesto příkaz udělat opatření na řízení provozu. Tak se ukažte pane odborníku a sdělte co byste udělal v roli náměstka řízení provozu v případě rychlého opatření na D3. Rád se dozvím něco nového. 🙂
Vina dopravce ?…no spíše chyba strojvedoucího, ovšem hlídala ho vlasaně jen natištěná značka v jízdním řádu. Což je zase možná vina toho že ač máme rok 2021 a auta jezdí sama, tak se nenajde pitomá aplikace do mobilu která by spojila gps jízdní řàd a dispečera…no ona je, ale moderní myšlení na dráze se nám zaseklo v roce 1970….
Omlouvám se, ale o zabezpečení zřejmě víte málo. To co popisujete je jen takové něco navíc, které nemusí zabránit mimořádnosti. Je to vše v SIL 0, což je málo.
By naopak může vámi navržené řešení plnit medvědí službu. Tedy, že na ní bude strojvedoucí spoléhat. Řešení D3 jsou, ale není to hned a není to zadarmo.
No tak to pardon – szdc uz nekolik let sabotuje papirovy jizdni rad (letos nove i elektrocnicky pdf jizdni rad) s tim ze cestujici ma pouzivat elektronicke vyhledavani. Jsme prece v dvacatem prvnim stoleti tak by snad ty vovce meli zacit pouzivat mobilni aplikace. Kdyz jsme jim tak krasnou udelali. A baba z horni dolni at si pozada vnuka kdyz to neumi.
No a ted se tu dovime ze aplikace zpohodlnuje a firy je potreba udrzovat ve strehu papirovymi manualy ?????????????????????????????????????
?????????????????????????????????????
?????????????????????????????????????
?????????????????????????????????????
A ono stávající zebezpečovací zařízení nějaké nehodě zabrání? Většinou zabraňuje provozu, protože neustále někde v poruše….
Jsou snad fírové, kteří s TRS jezdí kam nemají, s vědomím že je generalstop zachrání?
Je nutné odlišit zařízení, které se SIL jistotou řekne „můžeš jet“ a zařízení které umí akorát „já neznám důvod nejet“, ale i to druhé může průserů zabránit. V případě aplikace na tabletu třeba běžet na pozadí a občas vybafnout „stůj.“
Jo tohle papirovani je pekne hlavne v kontrastu jak nuti kastany pouzivat mobilni appku. Ale sami jedou na papiru jak kdyby v nem pak balili tabak.
Vyjde nařízení nařízení, že příště budou přítomni dva dozorci, jeden bude sledovat vlaky a druhý bude sledovat prvního.
A jak jste přišla na to, že dopravu řídili amatéři?
V SŽ jsou přeci všichni jeden tým?!
A tak stane se. Věděl. že je vypnut zabezpečovač. A přesto jel bez rozhledu.
Z mnoha zdrojů je známé, že vlak jel mezistaničně, neměl rozkaz jet podle rozhledových poměrů, žádný vlak na trati být neměl. Vmax=100km/h (vypnutá VZ).
Což se asi blbě zjišťuje v takovém režimu.
Tak to by se podle rozhledu muselo jezdit z Prahy až do Berouna. Tam totiž není autoblok.
No to by bylo, abysme to na ty „soukromníky“ nehodili, co?
Pán jan je očividně odborník. Tedy podle komentáře je šotouš.
Nárazová rychlost vypadá velice nízká, buď jel pomalu, nebo to ubrzdil.
Vy umíte jezdit s rozhledem?
Když se bavíme jak to funguje v reálu. Vcera jsem nakrkl jednoho zaměstnance SŽ, protože jsem mu odmitl podepsat rozkaz z budoucím datem platnosti s celkem banálním opatrenim v dopravě. No neřekl nic, ale nasraný byl ten zaměstnanec tak, že by od něj šlo cigáro zapálit, protože pri jeho opravování ho dovrtal tak, že za 200 Kč by mu do výplaty po kontrole přistálo. A jak vypadal rozkaz dneska odpoledne ? Jaké překvapení, byl v něm i druhý odstavec s výlukou, na kterou v noci zapomněli. Staniční dozorci už jsou dneska jenom poslíčci, které nezajímá, co je na papíře.
Bohužel někteří výpravčí netuší, jaké pokyny rozkaz obsahuje. Rozkazy vytvořil někdo jiný a výpravčí si ho ani nepřečetl. Pokud se zeptám na vysvětlení, obvykle nevědí.
Nejvíc mě udivuje, že některé tištěné rozkazy obsahují pokyny jízdy pro traťový úsek, kterým daný vlak ani nejede.
Staniční dozorci byli vždy jen poslíčci, které obsah rozkazu nezajímal.
BTW, kde je na písemném rozkazu datum platnosti?
Asi měl na mysli spíše datum vydání
Jakože mu dával rozkaz se zítřejším datem? To nejde. Teda jde ale nikdy neví, jestli nebude muset vydat za hodinu další rozkaz a data by mu jaksi neseděly.
Může se to lehce stát v případě jízdy s náskokem, kdy je rozkaz připravený na jízdu po půlnoci, ale jede se před ní.
Jasně. O takový případ ale evidentně nešlo a jak říkám vedle, datum nemá na platnost žádný vliv.
Nahoře je datum vytištění a u podpisu je datum platnosti rozkazu, tzn. den kdy ho podepisuješ. Existují dozorci, kteří rozkazy čtou, ale těch je jako šafránu.
Pokud dozorci nějaký rozkaz čtou, tak jen aby jej zopakovali výpravčímu, který jim jeho text nadiktoval. Jinak jen jako beletrii, ze zájmu. Prostě za text rozkazu je zodpovědný výpravčí. Ten jej buď sepíše a podepíše nebo nadiktuje zaměstnanci určenému ZDD. Datum vytištění, sepsání či podpisu nemá žádný vztah k platnosti. Pokud je platnost časově či datumově vymezena, musí to být uvedeno v textu rozkazu. Nejspíše hovořili o tom, že mu dávali rozkaz na vlak, který měl teprve vézt. Čili dělá z komára velblouda. Nikdo ho k tomu nenutí a zodpovědnost jak za rozkaz či nezpravení, kdyby vlak vezl jný strojvedoucí,… Číst vice »
Jak jsem už psal, dneska je rozkaz přehled spousty věcí k ničemu a fíra musí být detektiv, aby vytěžil důležité informace. Běda, když se špatně orientujete. Někdy mně připadá, že je někdo placený za to, čím delší rozkaz s menším množstvím informací vytvoří.
Pokud zabezpečovací zařízení funguje, eliminuje chyby zaměstnanců organizujících dopravu. Pokud se zab zař porouchá, nebo vypne, dostávají se výpravčí, signalisté atd do stejné situace, ve které se trvale nachází strojvedoucí. Pokud někdo z nich udělá hrubou chybu, není už nikdo, kdo by situaci zachránil. A v žádném případě nepomůže, bude-li nad každým zaměstnancem viset Damoklův meč v podobě sátitisícových pokut.
Pokud někdo z nich udělá hrubou chybu, tak je tam ještě strojvedoucí…
A většinově dosti pomůže.
Stejně jak většinově někdo z nich pomůže, když udělá chybu strojvedoucí.
I když je přítomno fungující zabezpečovací zařízení, stejně to nemusí vždy znamenat, že je zabezpečeno vše, takže je i na výpravčím (stejně jako na strojvedoucím), aby neudělal chybu. Přirovnal bych to analogicky k našemu VZ, taky nezachrání vždy chybu strojvedoucího.
Jinak s pokutami souhlasím. Nikdo vědomě nechce dělat chyby, jsme ale lidé, kteří občas chybují. O to víc je potřeba techniky, která by lidské chyby co nejvíce eliminovala.
To je riziko přetíženého koridoru. Jsou tu v zájmu kšeftu noční výluky a tohle se jim holt nepovedlo. Mělo dojít k chybě komunikace mezi dozorčím výhybek a výpravčím. Měla být volná trať, ale nebyla, takže nebyla dána odhláška za vlakem ČDC a následný vlak najel na ten předchozí. Na druhou stranu se tyto výluky dělají často a ještě se nic nestalo. Letos se (snad) bude vydávat nová D1 a věřím, že na podobné situace bude pamatovat a bude udělaná tak, aby všichni zaměstnanci dráhy byli měřeni stejným metrem.
Já jsem jen laik, ale s předpisy na dráze se potkávám. A D1 a podobné hlody mi připadnou, že je tvoří stejný tým, co dělal za socialismu testy pro autoškolu. Zmatené znění, chytáky, smysl v tom hledej s lupou… Co kdyby to někdo přepsal jako jasný návod k použití železnice a ne jako sbírku hádanek?
No, hádanky. Je to slovní hříčka, na které lze potopit toho, kdo si ji vyloží po svém. Zase by se bez tohoto paskvilu na hlavních tratích nic nehlo.
Když jsou výluky v noci, je to špatně. Když jsou výluky přes den, je to taky špatně. Fakt Vás nechápu…
Je to dozorce výhybek a ne dozorčí výhybek. A odhláška musela být dána,jinak by druhý vlak neodjel.Za foťákem u trati v kopřivách to vypadá jinak. 🤔
Zatím čert ví jak to bylo. POkud se podíváš do ,, Nářků Strojvůdce“ na články pana Jaromíra Otta, který se věnuje špatnému návěstění a pod, tak nikde není psáno jak byl postavený rozkaz. Jestli to tam dělají jako rozkazy Plzeň -Praha, tak tě prd… Poslední perlička nový přechod Střídavina – stejnosměr v Král. Dvoře. Tam soudruzi evidentně udělali chybu. A potom už jenom v Plané, Kdyni ,…….
Každý už ví, jak to byla. Hrubá chyba dozorce výhybek. Rozkaz s tím nemůže mít a ani nemá nic společného.
Ono to je asi tím, že dopravní zaměstnanci stanic nejsou připravováni na mimořádnosti. Dokud běhá zabezpečovací zařízení, tak je vše v pořádku, když se vypne, tak je to někdy malér.
V Česku ještě jsou tratě, kde se běžně jezdí na telefoniku. 😀 Možná by tam výpravčí z koridorů mohli na školení.
Nad takovými tratěmi vesměs ohrnovali nos. Sledoval jsem jedno „eso z koridoru“ při křižování na jednokolejce ve stanici s ústředním zámkem a stanovišti a málem si u toho zauzloval ruce…
Klidně bych věřil, že je to i tím, co vše musel daný zaměstanec v konkrétní moment najednou dělat. To nemůžeme vědět a je otázka, jestli se tím bude někdo zabývat.
V dobách minulých bylo dobrým zvykem, že při plánovaných výlukách byl zvýšený dozor ze strany vedení stanice .
Samozřejmě jsou. Zda dostatečně je možná k diskuzi ale vždy jde o vyvážení nákladů a přínosů.
Tady ale jde také o vliv nekoncepční „koncepce“, kdy je řízení provozu rozděleno na CDP a OŘ. Dispečeři z CDP jezdí téměř neustále a mají tedy docela dost praxe ale výpravčí ve stanicích (tzv. pohotovostní) si praxi udržují jen krátkým převzetím. Pak přijdou výluky a na náročné jezdění bez ZZ jsou nasazeni ti s nižší praxí, nižším platem, které si CDP nevybralo…
No….k ostatním komentům…..může to být chudák výpravčí….věděl bych o případech výpovědi kvůli odmítnutí retezenych nočních….. Na druhou stranu misto něj zustali lidi, kteří měli provoz absolutně někde, a ani netušili co jim jede do stanice….. A pak si člověk řekne….co je smůla a co spravedlnost……když ti, co to dělali srdcem byli odejiti….
když se čtou jen titulky a ne celé články, tak hrozí, že se člověk o nehodě na hlavní trati dozví až když ho ženou do NAD 🙁
Aha tak to už leze,stanice předané byly,ale to bylo jasné a asi někdo dal odhlášku za vlakem co ještě nevjel a třeba proto jel ten za ním tak pomalu,měl například povinnost zastavit před klackem a sepsat rozkaz.Jinak je zde hodně komentářů ,jak dříve musela být praxe a dnes rychlokurz a jedem ,no něco na tom je,ale je to i o tom jaký má kdo zájem o tu práci.Já se v zácviku vždy na všechno ptal a nechal si ukázat ,až jsem byl s tím otravnej.A měli jsme školařku co četla depeše co jinak byly na nástěnce ,nebo v KN.No a… Číst vice »
Tak ono to „vylezlo“ už 15.1., kdy byl vydán ROV 15009…
Jak tak koukám, dneska se nedaří. Ten vyvrácený sloup trakčního vedení v Pardubicích, díky kterému stojí a zřejmě ještě dlouho bude stát koridor od Chocně po Kolín, to je taky kvalitní průšvih.
SŽ pokud vím má svůj interní sankční systém. Není proto žádný důvod zavádět cokoli dalšího. U strojvedoucích je důvodem toto zavést hlavně to, že ve svém volnu kdy mají odpočívat jezdí pro jiné dopravce. Zajímala by mně statistika zavinění jednotlivých nehod. Protože z toho co se dozvídáme tipuji, že z 75% za nehody nemohou zaměstanci SŽ. Zároveň by mně zajímalo jak často dochází k přepínání řízení provozu z CDP na pohotovostní pracoviště, protože je jasné, že pokud k tomu nedochází příliš často tak ten zaměstanec jaksi vyjde ze cviku. Celé to pak ukazuje na nevhodnost zavádění dálkového řízení. Nicméně neho… Číst vice »
A právě o tom to je. Rychlokvašky, které jdou na dráhu jenom proto, že jim někdo řekl, že to je brnkačka za pěkný prachy. Kolik těch pitomečků hraje hry nebo čumí do mobilů, tabletů a podobných blbin místo aby se věnovali dopravě? A když přijde kontrola, tak je ani nesjede. Dřív jsme si nesměli ani otevřít noviny, natož rádio… Dneska je přece svoboda, všichni všechno můžou a nikomu se nesmí ubližovat. A pak je z toho hromada a všichni se tuze diví… Fírům není třeba zavádět sankční systém, mají svou vnitřní kontrolu, stejně jako Správa železnic. Ale mělo by se… Číst vice »
Každý dopravce má taky interní sankční systém, zaměstnanci SŽ taky chodí na „vlóža“ přímo u SŽ do jiných PO (výpravčí jako signalisti apod.) a SŽ + MD se pokouší přenést odpovědnost za neexistující vlakový zabezpečovač na strojvedoucí prostřednictvím systému pokut; proč by se nemělo stejně postupovat u výpravčích? Těm tahle medicína nechutná?
No oni výpravčí už ten systém „pokut“ mají dávno. Od zapomenuté „nuly“ v předávce za 200 přes pětikilo za zpoždění expresu o pár minut po -100% prémií na půl roku a přezkoušky např. za vjezd na obsazenou kolej.
Mimochodem, když výpravčí při stavění vlakové cesty na ESE v nevhodný okamžik omylem klikne pravým tlačítkem a následkem toho nastane tříminutové rušení v tu chvíli ještě nepostavené cesty a zaseká tím nějaký vlak s lidmi, tak to pozná na prémiích. Ovšem pokud strojvedoucí špatně obslouží MIREL a následkem toho se zpozdí nějaké další vlaky, tak potrestán ve většině případů není….
Na druhou stranu výpravčí jsou na rozdíl od strojvedoucích o dost víc hlídáni ZZ, takže riziko opravdového průšvihu mají výrazně menší.
No oni strojvedoucí mají taky hen ten systém flastrů.U nás to má za “laškovných”15000,- a to jenom projede na stůj a nic víc.Málo nebo moc?Jó na dělný lid ten klacek musí být😔
Nejen projetí sankce jsou i za špatně vyplněné proužky, jakoukoliv nesrovnalost v dokumentaci, vestovné atd atd při projetí stráta zoz, finanční postich na prémiích, dále přeřazení do zkoušek a snížení platu ….x krát potrestán a nejhorší na tom je ten pláč zaměstnavatele že mu lidi utikají mimo dráhu…
„Celé to pak ukazuje na nevhodnost zavádění dálkového řízení.“
Jakože výluka dálkového řízení a následná nehoda způsobená lidskou chybou ukazuje na tohle? Nechápu.
Karma je karma, pane řediteli Svobodo.
Dementi v práci jsou vsude
Fajn, tak ukažte, že to umíte líp a bez chyb.
Tady se nehodnotíme navzájem, ale hodnotíme článek, případně názor diskutujícího.Takže toto je mimo mísu.
To je článek jak z Blesku..
Já jsem v životě nepřečetl z Blesku ani slovo.
Chyba, je třeba vědět, co hltají spoluobčané v jednom z nejčtenějších deníků…
Skandály politiků a „celebrit“, protože si některé budou muset najít práci?
Co k tomu říct, kontrolor dopravy by asi řekl řekl hrubé porušení předpisu D2 a liknavý výkon dopravní služby.
Nechci rejpat, ale myslel jste zřejmě předpis D1 (Dopravní a návěstní předpis)…
Amen
Pochybuji, že by se nějaký kontrolor dopravy odvolával na neexistující předpis…
Teď jsem to celé objel v trase Hranice na Moravě, Blažovice, Moravský Písek do Nedakonic.
Objízdná trasa?
Když už, tak odklon, objízdná je pevně daná
Máte pravdu
a diesel místo elektriky?
Proč všude tam jsou dráty.
Jste někdy jel z Blažovic do Moravského Písku? Tam jsou maximálně tak dráty vysokého napětí v polích,rozhodně ne nad kolejema.
Z Blažovic do Vyškova a do Přerova víte?tam kudy píšete vy jezdi jen motor řady 152 tam by asi nic neprojelo.
Jenomže pan Olda jel i přes Moravský Písek,a vy v první odpovědi píšete že dráty jsou všude.A to opravdu nejsou.
Zajímala by mě délka připtavy a délka praxe dotyčných zaměstnanců SprŽel.
Nynější jejich příprava je tristní…
Nechcete říct, že před 10, 20, 50, 100, 150 lety se takovéhle nehody nestávaly, že ne?
To je apologetika nejhrubšího zrna.
Nechce nám vysvětlit význam tohoto slova? Já ho znám v souvislosti, který tady nedává smysl.
To se hned přidám, já o něm pouze slýchávám na teologické fakultě…
Používalo se to v negativním smyslu, když někdo obhajoval, něco nesprávného, ale zřejmě už to slovo tedy není používané.
Omlouvám se za užití nesrozumitelného slova. Slovník cizích slov říká: .obhajoba, ospravedlnění
Ospravedlnění , obhajoba je význam slova apologetika!Nebylo by lepší napsat to rovnou cesky???
však jsem se omluvil, příště česky
Nehody se stávaly, stávají se, a stávat se budou.
Jediné, co se změní, je povaha chyb a tím i nehod.
Takže řešení bylo, je, a bude s chybami počítat, resp. jim včas předcházet. Ani AVZZ nebude přes kartu strojvedoucího, alkozámek, a neodvratitelné brzdění u výstrahy (před stůj) úplně naprosto dokonalé…
Shodou okolností se v lecčem podobná nehoda (najetí vlaku do jiného stojícího na vjezdu do stanice) stala na Ferdinandce (její odbočné větvi do Brna) hned první den provozu. https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_ve_Vranovic%C3%ADch Takže k těm Kubrtovým číslům bych přidal, že i před 182 lety.
Nás laiky to může trochu strašit, ještě že se takto neuvažuje o provozu jaderných elektráren.
Před 150 lety by se taková nehoda opravdu nestala. Aby se poškodilo tolik aut na vagonech s takovou škodou :-)))
Ovšem před 100 léty by se to stát mohlo a tehdy stál automobil mnohem víc než rodinný domek.
Svatá pravda. Po dotazu : Jak vlastně máme při poruše DOZ obsluhovat desku nouzových obsluh ? Odpověď zněla. Hlavně, aby to nebylo potřeba. Školení na dráze je až, až ve smyslu do kterého sloupce co zapsat, jak správně zleva doprava od zdola nahoru podtrhnout, jakou barvou zakroužkovat arabskou číslici, kdy římskou, kdy mít čepici na hlavě atd. Nikdy jsme při školení mj. nouzově nepřestavovali klikou vyhybku nebo nepoužili ambulantní zámek, jen o tom porád dokola kecalo. Ono to s tou výlukou zab. zař. bude podobně. Hlavně jestli byla řádně dle předpisů zavedená, zaevidována do el. aplikací, všech těch záznamníků, nahlášena… Číst vice »
To jestli umí, nebo neumí obsluhovat tkzv. „desku nouzových obsluh“, je v tomto případě jedno. Pokud ji začal obsluhovat, aby umožnil odjezd vlaku a neměl odhlášku, to je chyba toho člověka. A nebo jestli jiný dal odhlášku, aniž vlak dojel, to taky nemá s tou deskou, nebo ambulantním zámkem nic společného.
No tak jedno to zase není. Člověk pod stresem, že dělá něco poprvé, zapomene na důležitější věc. Musí umět alespoň základní věci a ne jen teorii. Je to opak rutiny, kdy naopak si ani neuvědomíte, jestli jste danou věc udělal nebo ne. Prostě jen jedete jak robot až jeden řádek ze seznamu vypadne ani nevíte jak.
Tak snad to nejsou žádní amatéři na tom CDP nebo se pletu?
Naučí se nový systém a starý zapomenou, nebo na odhlášky nikdy nejezdil a celému systému z dob pravěku nerozumí. V dnešní době naprosto běžné.
To to samé jak kdybych já tvrdil že jsem nikdy nejen na přivolávací návěst 😄
Nejel.sorry.😃
Hele třeba MB hl. n. tam některý vlaky od Prahy na privolavacku jezdily pravidelně. 5 let pravidelně jedním vlakem a snad max. 1 za měsíc se jelo na 40.
Vám to možná jedno je, ale soudu to rozhodně jedno nebude. Zaměstanec nemá povinost posuzovat dostatečnost školení – to je odpovědnost zaměstnavatele.
Otázka pak je, do kterého paragrafu 40/2009 Sb. to zabalit…
Paragraf 273, odst. 2, písm. b)?
Chcete říct, že nebylo školení o tom, že je napřed odhláška, pak se staví? Nebo napřed uvidím vlak, pak ho odhlásím?
Nevím, co přesně chtěl předřečník říct, ale podstata problému je v tom, že výpravčí je zavalen spoustou povinností a informací, z nichž mnohé jsou marginální, mnohé samoúčelné, leč oboje důrazně vymáhané, a tím jsou vytvářeny předpoklady pro fatální chyby. Chyby, které jsou sami o sobě elementární, takže jako bonus musí ještě vyslechnout jevení se „odborníků“ „znalců“ a funkcionářů, jak mohl udělat tak zjevnou hloupost.
Ale neco analogickeho se resilo i o praci strojvedoucich. Tedy on neni tak spravny cas na vseobecne zavadeni pokut,ale spise na vseobecny rejstrik prohresku na draze,neco jako bodovy system.Nezavisla instituce by pak mela hlavne tlacit na zamestnavatele tech hrisniku., ty at to vyresi dle zakoniku prace.
Tohle múže výpravčí, který udělá chybu, použít u soudu na svou obranu. Školení bylo pouze formální a zcela nedostatečné stačí na to aby viníkem byl zaměstnavatel. A věřte že tohle každej právník zkusí vždycky jako první.
Předpokládám, že zaměstnavatel má v ruce dokumentaci o řádném proškolení zaměstnance, který si až dosud na nedostatečné proškolení nestěžoval.
Ono podpis „byl jsem proškolen“ sám o sobě toho moc neznamená. Jo proškolen byl, ale z čeho? Ať je podpis pod něčím konkrétním (směrnice, návod k zařízení).
Ještě je třeba dodat ,,přednášené látce rozuměl,,
Blbý pro zaměstnance v takovém případdě je, že dúkazní břemeno je na jeho straně. Tedy on bude muset prokázat, že školení bylo pouze formální. Obvykle stačí dva svědci, například bývali kolegové kteří absolvovali stejné školení.
A před rokem 1960 žádní nováčci nikde nebyli? Každý nastupoval se 20 léty praxe?
Jsem již dlouho v důchodu, ale z Přerova, kde jsem 20 let určoval čísla nákl. vlaků byla čísla sudá. Oba vlaky však měly čísla lichá, a tak se mi nějak nezdá místo nehody vjezd do Otrokovic.
Dneska se už na „sudá“ / „lichá“ moc nehraje 😉
Ano. Dnes už je binec i v těch číslech.
jojo, lokomotiva by měla míst svoji domovksou trať ze které může jen do přechodové stanice. A ne že někdo pojede z Mariánek až do Ostravy jedním vrzem.
Od té doby se hodně změnilo. Nyní může jet vlak přes celou republiku fakticky na jedno číslo a projíždí x tratí a může se tedy stát (stává se to často), že někdy jede liché číslo, přestože určitým směrem obvykle jezdí čísla sudá.
Někdy jedou i dva vlaky pod stejným číslem v jednom dni. Vlaky ad hoc snad ani nemají jízdní řády. Pokud mají tak, zaměstnanci SŽ je v provozu vlastně nepotřebují, jsou v aplikaci TPV a nějakej vyhybkář , kterej počítač nemá, se kolikrát nestačí divit z který strany to jede.
Plácáš nesmysly.
S výjimkou tratí D3, kde čísla musí souhlasit…
Pane „kolego“ důchodče, na sudý a lichý směr se už dávno nehraje.
V GVD 1973/1974 se jezdilo z PE do BV sudými čísly (např. 4220 v 18.00), v GVD 1978/1979 pod lichými a vlak 4220 odjížděl z BV ve 20.05.
Pak se TO vrátilo na sudá a R 805 z Prahy lámal číslo na 806, při jízdě zpět z 807 na 804.
V Belgii se vlaky číslují aritmericky za sebou. Např. vlak z Eupen do Oostende v 6.17 má číslo 529, vlak v 7.17 530 atd.
veškerá logika (která na dráze platila 100 let) vzala za své … výsledky vidíme…
Jo, bejvávalo. Přišla nová krev a rozdělení na sudý a lichý je podle nich kravina, tak to zrušili. Idioti. Pak ti jede vlak z lichýho směru do stanice jako sudej a i odjede zpět jako sudej… Hlavní je, jak už tu bylo výše řečeno, správně vyplnit všechny pos*aný kolonky, aby ti měli za co brát prémie…
Otázkou je, jestli by neustálé přečíslovávání vlaků nevedlo k větším průserům…
To ano, nejlepší by bylo je pevně a stabilně očíslovat tak, že každá trasa (např. Os Vraňany – Děčín) dostane jasně stanovený číselný interval (např. 10xx pro Os Praha – Nymburk), takže bude mít rezervy. Stejně jako by chyběla některá čísla u rychlíků (především xx8 a xx9).
Čísla pro NEx by začínala 25xxx.
A co vlaky mimo takhle stanovené „linky?“
Žádné by nebyly. Vlak s obilím se musí napsat již v květnu. A že pila získá novou zakázku, tak si prostě 6 měsíců počká na změnu GVD. Mají si postavit pořádný sklad.
Jak vlaky „mimo stanovené linky“?
Mezistátní a soukromé vlaky (dokud budou) dostanou čísla až po všech vnitrostátních nákladních vlacích. Odhaduji, že to bude nejméně 45xxx, tj. nejméně 10 000 párů vlaků.
Taková pila by 6 měsíců na změnu GVD čekat nemohla, protože by se GVD nikdy neměnil jako celek – vždy nejvýš celá turnusová skupina (např. V., Praha-Kolín-HB-Brno) se všemi přípoji tak, aby navazovaly.
Pro nákladní vlaky bude vyčleněno tolik čísel, kolik bude potřeba…
A bylo by lepší v rámci jednoho spoje několikrát změnit číslo vlaku?
… cestující si přestoupí, aby v tom neměli binec jedinci trpící OCD.
Důkaz, že některý materiál je i na sebelepším školení nevzdělatelný. Před 100 lety mohl být signalista skoro analfabet, dnes už snad ne?!?
K podobné nehodě došlo mezi Mohelnicí a Moravičany v 2008(?), taktéž výluka ZZ, dva nákladní vlaky, ten první stál před vjezdem. Byť tehdy byli výpravčí v obou stanicích a chyba byla možná trochu jinde, ale kdoví…
Každopádně na rozdíl od Moravičan aspoň nejsou tragické následky.
31 milionů je už celkem tragická škoda. Takovou hodnotu leckdo nevytvoří během celého svého života a tady je to vše zmařeno. I když chápu jak to myslíte.
Výpravčí sloužil třetí noční po sobě a to jak všichni dobře ví, v dopravě nelze.
Už nějaký čas lze pracovat v noci bez omezení. Zákoník práce to vysloveně nezakazuje.
A zákoník práce je snad jediný předpis, kterým se řídí pracovní doba zaměstnanců?
Nelži. Mimochodem, výpravčí není viníkem. Byla tam TA výpravčí.
Nejde ? Který zákon to zakazuje …. Směrodatné je, zda zaměstnanec dodržel mezi ukončením předchozí směny a nástupem na další minimální délku odpočinku …. tři noční za sebou jsou kruté. Za „bolševika“, v dobách, kdy z důvodu nemoci zůstali ve stanici dva výpravčí (signalisté), tak jeden sloužil celý týden denní, druhý noční, na sobotu nebo neděli si vzal službu náčelník stanice, aby se oba mohli prohodit a další týden TO jelo v opačném gardu ….. Nehody kvůli tomu nebyly …. Z důvodu nedostatku zaměstnanců bylo „normální“, že výpravčí v Čisovicích odsloužil denní a jel na noční do Mníšku pod Brdy,… Číst vice »
Já odmítám i dvě noční za sebou… Po těch letech jsem jak debil celej den i po jedné noční 😀
„Nehody kvůli tomu nebyly“
Za bolševika bylo nehod na dráze jako máku. I z únavy, provizorních zabzař, přetížení zaměstnanců. Akorát se to neřešilo a v Rudém právu nepsalo, tak to „nebylo“.
Jo jenže tohle vadím hlavně starším lidem a věk odchodu do dúchodu se nám dost zvedl.
Tak zrovna na těhle stanicích byla noční pohodička od půlnoci do čtyř nic nejezdilo.
Někdo ho nutí dělat takhle?
Nelži.
Nevymýšlej si nesmysly. Žádné 3 noční po sobě neměli ani výpravčí ani dozorci výhybek.
A když se to povedlo, tak byly jen tři noční za sebou. Bývala to bězná prax. Dnes snad už jen vzpomínka.
Za prvé to nikdy žádná „běžná praxe“ nebyla. Nanejvýš mimořádnosti, odsouhlasené zaměstnancem.
Za druhé mluví o této konkrétní noční na tomto konkrétním pracovišti a evidentně si sprostě vymýšlí.
K nehodě mezi Mohelnicí a Moravičany (13.9.2008) nezapomenu jednu trochu specifickou okolnost, a to neskutečnou aroganci a hulvátství zúčastněného výpravčího v jeho výrazech a stylu komunikace směrem k druhému výpravčímu (o nějaké hovorové kázni ani nemluvím). Veřejně dostupné v závěrečné zprávě …. jsem to nečekaně rychle našel, tak drobná ukázka: výpravčí žst. Mohelnice: „Tak se jezdí normálně, stáhnout na rovnou a rychlíkem to podjíždím, ty vole, kolej jako kolej nebo se stydíš vole to normálně vzít rychlíka odbočkou.“ výpravčí žst. Lukavice na Moravě: „Se stydím rychlíka vzít odbočkou, ano.“ výpravčí žst. Mohelnice: „Ježišmarjá, ty vole, počkej ku… já bych tě… Číst vice »
Ano, takovýhle materiál na dráze pracuje a podle toho to potom vypadá.
nojo, když já bych spíš předpokládal, že statisticky dáno je takového materiálu spousta a někde být zaměstnanán „musí“. Já bych tohle taky nejradši posílal někam mimo dosah vlivu na můj život, třeba do cizineckých legií…
… výpravčí žst. Mohelnice: „To tam normálně, něco tam smrdí, vole, ty vole. Tak nevím, proč mu tak kurva, co by tam mělo být, vole.“
Evidentně vzdělaný člověk…
Ano, bylo to v r. 2008, vypnuté ZZ, mohelnický výpravčí poslal do Moravičan vlak, který ale výpravčímu v Moravičanech nenabídnul, proto o něm moravičanský výpravčí nevěděl. Pak z Mohelnice do Moravičan (i přes neoznámenou odhlášku) nabídnul poštovní expres, ten najel do přechozího nákl. vlaku, který stál před vj. návěstidlem žst. Moravičany. Při nehodě zahynul strojvedoucí pošťáku, na jeho památku je u trati pomníček.
Mmch obhájce výpravčího z Mohelnice se jmenoval Karel a byl z HK … nevíte náhodou jak dopadl ? Teda ten výpravčí, ne obhájce 🙂
Myslím že dostal jen podminku.jinak ten kolega co tam zůsta.má u trati pomníček.
Podmínka za smrťák? Tak to z toho vyklouzl nebývale lehce.
…a chyba byla možná trochu jinde…? Na www dicr je k nahlednuti závěrečná zpráva z vyšetřování. včetně prepisu z hovoru vypravcich . az si ti , kdo vam dali plus prectou , doufam ze svuj postoj prehodnoti. ti vypravci se mezi sebou bavili jak pubertaci pred kinem. jeden z nich je vrah .
Je tam pomníček a zmařený život, ale rozhledové poměry velmi dobré, mezi poli, žádné stromy, mírný oblouk. Proč zůstal strojvedoucí na stanovišti?
Nelíbí se mi paušalizování, co tu mnozí předvádějí
Protože jel v noci?
A bude všeministr pokutovat tedy toho fíru? Nebo už všeministra někdo konečně pošle k šípku.
K čertu ho pošle, ale asi až v říjnu po sestavení nové vlády…
Dodnes jsem nepochopil smysl pokutování strojvedoucích. Nehody se na železnici přeci nestávají úmyslným porušováním předpisů, ale opomenutím. A tomu se nedá zabránit žádnou pokutou, jenom systémovými změnami.
U Stéblové (118 mrtvých) to bylo taky ještě opomenutí, nebo tam už můžeme říct, že se vlaková četa na svoji práci komplet vykašlala?
(Mmch s navrhovamou formou postihů strojvedoucích taky nesouhlasím.)
Tam byly tresty odnětí svobody.
Nebo Železný brod 1990, kdy se na mostě srazili 810 s Bafíkem a 742 s Mn. Tehdy to způsobili výpravčí sousedních stanic.
Řidiči na silnicích jsou taky pokutováni (a v případě tragických následků i odsuzováni) i za přestupky a nehody spáchané a zaviněné nezáměrně, opomenutím. Neúmyslný přestupek nebo trestný čin naše přepisy znají a uplatňují se leckde, zdaleka nejde o to, že by se uplatňovaly jen na železnici. Navíc část těch opomenutí je tam i tam způsobena jiným, už záměrným porušováním předpisů (třeba věnováním se něčemu jinému než řízení, usednutím do vozidla v nezpůsobilém stavu (což nemusí být jen alkohol nebo jiná droga, ale třeba i nedostatečný odpočinek, atd. (chápu, že ten někdy může mít na svědomí spíš zaměstnavatel, ale to by… Číst vice »
Prostě a jednoduše, strojvedoucí jsou největší chudinky, ale na silnicích je to samý zmetek…
opravdu začínám pochybovat o odbornosti, alespoň místního, železničního personálu.
Chlapče rozdíl je v tom, že na silnici je 70% přestupků nezjištěno a nepotrestáno, zatím co na železnici je 95% přestupků zjištěno a potrestáno. V tomhle je ten zásadní rozdíl.
Ne, to není vůbec žádný rozdíl.
Rozdíl je v tom, proč se chybuje. A vaše úchylné představy, že máte jako profesionálové větší právo chybovat, než amatéři na silnicích, to je něco neskutečného.
Kde jste na tohle přišli? Proč má strojvedoucí právo přehlédnout návěst, ale na silnici přehlédnout červenou je prý nemožné? Nebo jakoukoli jinou chybu? Kdo vás tohle učí? A teď na to kápnem. Vy nevíte o lidské výkonnosti ani hovno, že?
Nemáte pravdu.nic o práci strojvedoucího nevíte a vaříte v vody.umite se jen vulgárně vyjadřovat.
Tak jak je teda možné, že strojvedoucí může chybovat, ale řidič podle vás ne?
Kde jste přišli na takovou hloupost? Jak je možné, že člověk, který je schopný zakopnout na rovině při obyčejné chůzi, má být nějakým zázrakem schopný sednout do auta a být stoprocentní?
Hele pzagu, co máš společného se železnicí? Jsi fanda, šťoura či co?
A těch 70 % přestupků máte z jakého zdroje? Prst?
Když oni to mají od socialismu tak nějak zažité, že jsou něco víc než ostatní na dráze, proto mají i své odbory…
První odstavec je napsaný nádherně. Zejména poslední věta. Děkuji. Jinak stačilo když vyhořel Bohumín a výpravčí byli vyhnáni do terénu. Pak se divili, že některé koleje jsou v oblouku a jiné ve spádu.
Nejsem příznivec honu na čarodějnice v podobě šikany strojvedoucích, protože celý problém je složitější. Ale argumentace, že nemůžeme postihnout strojvedoucího, za to že neplní svoje povinnosti, protože chyby dělají i jiní je trochu scestná. To bychom také měli zrušit pokuty a postihy pro všechny řidiče, protože chybu může udělat i údržba silnic, nebo policista, který řídí dopravu. Proč tedy pokutovat za to, když někdo nedodržuje předpisy, jezdí na červenou, překračuje rychlost, nedává přednost v jízdě, ….
Vymezuji se ostře proti srovnávání strojvedoucích a řidičů, získání licence k tahání vlaků je diametrálně odlišné od řidičáku na auto. Pokud by byly přestupky řidičů stejně sledované a s obdobnými postihy jako u strojvedoucích, nemáme problém s kolonami, ani v Praze né.
Ano, srovnávat řidiče a strojvedoucí fakt nelze. Jenom se některým z nás nelíbí barvotiskový obrázek strojvedoucích jako kluků od Rychlých šípů, kteří nedělají chyby, a když, tak neúmyslně, a to se přece nepočítá.
(Mmch dělal jsem 15 let u jednoho telko operátora, součástí práce byly přesuny gumokolem, cca 60 tis. km za rok. Už to nedělám. Řidič totiž může opravdu za všechno: když vám tam skočí srnka, měl jste předvídat, když se sklouznete za deště se sněhem, měl jste přizpůsobit. U škodní komise vám to všechno rádi vysvětli.)
V Kosiciach pred par rokmi soferovi, ktory isiel na zelenu, vliezla babka na cervenu. Sofer skoncil s podmienkou, ved mal predvidat ze babka sa rozhodne nerespektovat predpisy a skoci mu pod auto.
A jestli bylo auto služební, zaměstnavatel po něm vymáhal škodu na vozidle, minimálně škodní komise zasedla, a tam je bohužel presumpce viny.
Odkaz.
https://kosice.korzar.sme.sk/c/6112589/chodec-siel-na-cervenu-za-jeho-smrt-je-vinny-vodic.html
Problém byl, že jel rychle; diskutabilní je spíš ten v článku druhý případ ze třídy SNP.
Zdravíme pana továrníka!
Přesně tak. Nelze srovnávat práci fíry a řidiče na silnici. Řešit situace v provozu na silnicích je mnohem náročnější než na trati. Fíra si v podstatě jen hlídá povolení k jízdě, semafory a rychlost. A i to je na ně moc, jak vidno podle nehod na železnicích, i když to samozřejmě není vždy jen vina fírů. Ale např. Český Brod nebo Pernink, to je do nebe volající hloupost fírů.
Jste normální?
Za svou čtyřicetiletou řidičskou historii (z toho deset let jako řidič z povolání) jsem porazil dvě srny a dva divočáky, nikdy mi to nikdo nedával za vinu. Když se sklouzneš za deště se sněhem, je to bezesporu tvoje vina, Petře.
Se vymezujete, chcete aby řidič, amatér s několika hodinami autoškoly podával stejný výkon, jako profesionál, teoreticky mnohem lépe proškolený, který je v zaměstnání a to že řídí, je jeho práce?
Nevím co vás na školení učí, ale očividně toho moc nebude.
To je brutální myšlenkový pochod, řidič amatér …
Týjo, každý řidič je teda amatér, idkyž je mu 50 roků a objel zěmekouli dokola?
Ale v podstatě ji zvládne i tupý bagrista u dvoucestného bagru, který s vlakem většinou nikdy nepojede. Tak kde je výjimečnost? Už se proberte, strojvedoucí je dělnická profese.
Protože na silnici projede červenou málokdo nechtíc.
Tohle je neuvěřitelná iluze. Co vás v tom vašem slavném kurzu učí?
To není iluze. To je pitomost.
Jako že řidiči projíždějí křižovatky an červenou omylem? Ste mě fakt rozesmál.
Nějaká podpůrna data, nebo jen dojem?
Brzdná vzdálenost automobilu vs brzdná vzdálenost vlaku například?
A na co je vám brzdná dráha, když ten mozek tu červenou nevnímá v ten moment?
No me se to jednou povedlo, a bylo to skoro jak pres kopirak nehody v Paddingtonu, do cervene svitilo slunce, mel jsem tedy oranzovou a jel a omyl jsem zjistil az podle hrozici kolize.
Pokud druhý vlak odjel na Přivolávací návěst, tak z něj odpovědnost nikdo nesejme.
Jízda v mezistaničním oddílou není zajišťována jízdou podle rozhledu ani v případě, že odjedete na Přivolávací návěst.
A ani nemůže? Jak odtlačit uvázlou vzechlinu?
Proč ze sebe děláš veřejně hlupce?
Vlaku je to jedno,ten žádnou odpovědnost nemá a pokud myslíte strojvedoucího,ten jel pravděpodobně mezistaničně ,čili s pohotovostí zastavit u vjezdu a ne o 700 metru dříve.
Při vypnutém ZZ, jak traťovém, tak staničním – se jinak než na přivolávačku nebo písemný rozkaz „odjezdové návěstidlo se neobsluhuje, po rozkazu k odjezdu můžete (smíte) odjet“ nedá ze stanice předpisově odjet ….
Drobné doplnění, Rozkaz nemuís být písemný, ale může se dát Radiostanicí např.
Sorryjako,ale musí být písemný.Třeba PV sepsaný strojvedoucím po nadiktování výpravčím
Jel jsem kolem náklaďákem,1 vlak stál pár metrů,před nadjezdem v Otrokovicích od Tlumačova,pak jsem omrknul situaci z nadjezdu u Skal,navěstidlo je umístěné za zatáčkou a blikalo oranžově.Strojvedoucí druhého vlaku,neměl moc času něco řešit,přestože vegetace je v útlumu,těžko by přes ni mohl vidět koncové odrazky,prvního vlaku.
Nevěřím tomu,že by v Přerově,nebo Hulíně nedostal podepsat papír o výluce i proto,že kdyby tam jel normální rychlostí,nehoda by měla větší ráz,odhaduji to na problém,na Otrokovickém nádraží a nadále špatnou komunikací z předešlými stanicemi.