Za srážku dvou lokomotiv v Bohumíně byla chyba dispečera, škoda přesáhla 19 milionů korun
Srážka lokomotiv v Bohumíně-Vrbicích. Foto: Drážní inspekce
Ke srážce došlo v rychlosti 29 km/h.
Ke srážce došlo v rychlosti 29 km/h.
Mně se líbí jak je krásně vidět rozdíl v pevnosti nových vs. starých(reko) mašin. U vectrona bych tipoval, že to odnesly jen jen nárazníky a nějaka plechařina okolo(stupačky, zásuvky apod.) kdežto bizon dopadl mnohem hůř. Jinak dle mého názoru je tam i částečná vina strojvedoucího, protože: a) posun je vždy jízda podle rozhledových poměrů (tolik předpis) b) sleduju výhybky c) když někam nevidím tak tam prostě nevlítnu 40 km/h body b+c jsou spíše praktické, takže je nelze nijak předpisově ani právně vymáhat. Takže závěrečná zpráva je v pořádku byť s ní jde nesouhlasit (a to je asi tak jediné, co… Číst vice »
škoda že jste nečetl článek
Četl, i závěrečnou zprávu. Ale můj osobní názor je takový, že i když strojvedoucí předpis neporušil, mohl svým jednáním srážce zabránit. Třeba tím, že když není vidět kam stojí posunová cesta, tak prostě nepojedu 40, ale třeba jen 20.
Tak ešte že na tvojom názore nezáleží. A tak je to v poriadku.
Jistěže nezáleží. Ale vyjádřit ho můžu. A tak je to v pořádku.
Jenomže strojvedoucí nevěděl, že pojede na jinou kolej. Strojvedoucí tedy přizpůsobil rychlost jízdy tak, aby viděl na svojí kolej. 😉
Právě, když nevidím kam jedu tak nejedu naplno…
Já taky zůstanu u toho sledovani vyhybek. Už se mi to také vyplatilo nespolehat na to, že vypravčí jsou bezchybni. Tak snad stejně dopadne i vyšetřování nehody 742431 v Chomutově. Tam taky jel posunovy díl jinam než bylo domluveno a práskl do vozů.
Ale no jo, tohle se občas stane. Hlavně, že se nikomu nic nestalo. Nějaké kusy železa a pár drátků se dá vždycky nahradit, že.
Tohle správné postavení cesty pro posun je ošemetné. Táta leta leta páně za prvobytně pospolného kapitalismu v Přerově byl účasten podobné kratochvíle. Dva mašinfírové, dvě mašinky, dva rychlíky a to za doby řízení Přerova místní reléovkou. Bylo s výpravčím domluveno, že obě mašinky potřebují objet své vlaky a připojit se na druhý konce souprav. Výpravčí panelista to vzal ve vysílačce na vědomí, že zařídí, až přijdete do stanice nějaký další rychlík, tak budou jezdit. Mezitím tátu i kolegu od souprav posunovači odpojili. Potom tátovi i kolegovi výpravčí povolil posun za nejbližší výhybku a ranžírku ve směru jízdy. Chlapci ve svých… Číst vice »
Jak jsou na tom ty mašiny dnes? Předpokládám, že diesel definitivně dojezdil.
Zdravím,
ve stejném stavu jako na snímcích použitých v článku postával Bizon v říjnu 2022 zde … https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=9l7ZQxWsQa&ud=16%C2%B026%2737.110%22E%2049%C2%B053%2743.041%22N&x=16.4429953&y=49.8956003&z=18&base=ophoto
David
Nedojezdil. Bude k dispozici v 2023, pujde zprovoznit
On už posun není prováděn dle rozhledových poměrů?
Viz ZZ DI, kde to je poměrně podrobně rozebráno. Ano, posun je prováděn podle rozhledových poměrů, pokud by strojvedoucí narazil například do vozidel stojících ve své plánované posunové cestě, tak by tam určitě byla z části i jeho vina. Ale to, že má špatně postaveno (ještě někdy uprostřed noci), to opravdu jeho chyba není, kor když tam okolo byly další odstavené soupravy, které zakrývaly výhled. DI dokonce dělala pokus, na jakou vzdálenost mohl strojvedoucí to nebezpečí zjistit a zdali měl šanci tomu zabránit, a dospěla k jasnému závěru že neměl.
Přesně, jde o to, jestli to vůbec šlo poznat a ubrzdit včas.
Já bych vypíchl ten detail, že kdyby jel správně na 626. kolej, tak by měl být dle pokusu a měření mít možnost z té rychlosti 38 km/h normálně zastavit, i kdyby byla obsazena hned za hranicemi.
Výsledek šetření ukázal, že není pravdou, že se vše musí hodit na strojvedoucího.
A na kom by byl ten zbytek při nárazu do vozidel ve správně postavené PC?
Stalo se to v Bohumíně Vrbici. Ne v Bohumíně „Vrbicích“. 🙂
Taky mě to hned prásklo do oka 😏 ale není Vrbice, jako Rochlice a to je asi to, co autora zmátlo…
A kdo se v tom má vyznat? U nás jsou čtvrti Nusle a Michle, ale 6. pád je o Nuslích a Michli.
To je v pořádku, že se v tom nevyznáte. Novináři by ale mohli.
U větších sídel by to měla být samozřejmost, ale u menších obcí a místních částí by člověk musel být chodicí lexikon, aby si pamatoval rod jejich jména. Nejhorší na tom je, že se nedá použít vůbec žádné pravidlo, není to ani závislé na regionu, prostě si to člověk musí buď pamatovat, nebo ověřit v důvěryhodném zdroji (kde, když ÚJČ jména menších obcí v on-line databázi nemá?), anebo to risknout a vybrat si jednu variantu (a pak to holt občas nevyjde).
A Vrbice je co? Větší sídlo asi ne. Takže nemístní laik to vědět nemusí. Já to vím jen kvůli zájmu i dráhu. Co Hostivice, Hranice?
To jsem se právě pokoušel sdělit – že Vrbice není tak významné sídlo, aby bylo obecně známé, v jakém rodě se píše. 🙂
Nejde o rod, ale o číslo, jestli jednotné nebo (po)množné.
Jen by me zajimalo, kde berete informace, ze do toho ma co mluvit UJC. Mistni a pomistni nazvoslovi je plne v pravomoci samospravy, u vetsich celku nadrazene samospravy. Jen vodstvo je trochu jinak. Technicky do toho promlouva Nazvoslovna komise, ale tam UJC zastoupeni nema, co ja vim.
ÚJČ beru jako relevantní zdroj informací o správné podobě mluvnických kategorií slov, včetně názvů. Na rozdíl od řady laických webů věnovaných pravopisu mám u ÚJČ jistotu, že na web píšou podložené informace, a ne pouhé své domněnky. Což samozřejmě neznamená, že by ÚJČ zasahoval do tvorby místního názvosloví, jazykovědci názvy obcí a místních částí pouze registrují a zařazují do mluvnických kategorií, třeba abychom věděli, jak je spisovně skloňovat.
Mimochodem, Vrbice je v internetové jazykové příručce také, ale ve výčtu bohužel chybí ta bohumínská: https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=vrbice
Zdravím,
minimálně pro bohumíňáky je to „ta“ Vrbice, takže se MU udála ve Vrbici. Netvrdím že to je jazykově či historicky správně, ale je to tak holt místně zažité.
Více trhá uši kolikrát v médiích přejmenovaný Jablunkov na Jablůnkov či v souvislosti s železnicí Mosty u Jablunkova na Mosty u Jablůnkova. 🙂
David
Skloňování najdete zde: https://vdp.cuzk.cz/vdp/ruian/castiobce/185973
Omylem? Nevadí. Vsadím se, že ministerstvo dopravy už pracuje na rozšíření represivního systému jako u strojvedoucích aby za to ještě dostali pořádnej flastr.
Jasně. Všichni si na vás zasedli a vy jste chudinky utiskované.
Prosím tedy o vysvětlení rozdílu proč u strojvedoucích ano a tady ne vřele děkuji
Na silnici … se dávaly pokuty i cyklistovi, který spadl s kola a odřel jenom sám sebe. Mělo to řidiče „odradit od svévolného bourání.“
Možná kdysi. Já dostal jen oficiální napomenutí z magistrátu rozepsané do dvou A4 . Prý jsem na kole nepřizpůsobil rychlost jízdy svým schopnostem. Ale s touhle MU to samozřejmě nijak nesouvisí.
Nemohl byste to více popsat, ať se pobavíme?
Je to nemilé, ale zrovna tohle chápu že se může prostě na straně dispečera stát no. Spíš stojí na straně Správy železnic za úvahu to doporučení Drážní inspekce, že řídit velké stanice se spoustou kolejí typu Bohumína na monitorech klasické velikosti (byť jich je víc) není asi úplně vhodné. Člověk se může lehce překouknout, když ta písmenka a čísílka jsou tak malá.
Proto dávejte na to výpravčí BACHA!
Škoda, že nemáme návěsti „posun dovolen na volnou kolej“ a „posun dovolen na obsazenou kolej“. V některých státech je mají. Je to lepší i pro osobu řídící posun.
V tomhle konkrétním případě by takové návěsti pouze upozornily osobu řídící posun, že jede na nějakou obsazenou, on však jel stejně rychlostí, že by to na obsazenou 626. ubrzdil.
Je to nemilé. Sna je pojištěný.
Jeho odpovědnost za škodu je jen do výše 4,5 násobku průměrného výdělku.
Ano a na to se právě pojišťuje… To vaše „jen“ je v rozmezí 200-300 tisíc.
Menší chybička. Ne z průměrné mzdy,ale hrubé mzdy
Čtyřapůlnásobek průměrného měsíčního výdělku, § 257(2) Zákoníku práce.
Samozřejmě hrubého.
Tak je snad zcela logické, že se jedná o průměr a ne jednotlivá výplata. Tam je podstatné to slovíčko hrubé,aby si to člověk nepletl třeba s průměrem na dovolenou.
Jak a kam se bude posunovat snad určuje vedoucí posunu, nebo ne? Pokud byl vedoucím posunu strojevedoucí, tak by to mělo být v oficiálním dokumentu snad uvedeno. Jinak to vypadá, že si strojvedoucí může rozhodovat o to kam pojede.
V oficiální Závěrečné zprávě je samozřejmě uvedeno, že strojvedoucí byl zaměstnancem řídícím posun. Tady to ale čte i laická veřejnost, a proto na rozdíl od zprávy DI, která má desítky stran, je v pořádku, že to v tomto článku je napsané trochu lidsky a zjednodušeně, aby to pochopili všichni.
A nás učili: „koukej na vyhýbky, kam to máš postavený, ať do ničeho nepráskneš, jedeš přeci podle rozhledu.“
Dobré vědět, že jakmile se SŽ zaměstnanec splete a postaví jinam, než je sjednáno a dojde k MÚ, že to NENÍ vina fíry.
No u obdobného případu (špatně přehozeno, náraz do stavebního stroje v depu TSS v Lovosicích) měla DI komentáře, že strojvedoucí „nereagoval včas“, když mohl – taky v noci, na sto metrů – vidět výhybku už o tři sekundy dřív… Připadlo mi to nemístné.
https://www.dicr.cz/mimoradne-udalosti/setrene-mimoradne-udalosti-a-zaverecne-zpravy/kolin-2020_2
U téhle nehody to tak nebylo. Uzavřeno jako chyba fíry, i když obě MU mají mnoho (ne všechny) společných rysů, včetně špatně postavené posunové cesty.
Proc?
Délka volné koleje za rozhodující výhybkou a viditelnost hraje roli v případě viny strojvedoucího. Dále to,bez jezdili v Kolíně po kolejích bez určení kudy přesně budou posunovat.
Souhlasim. Jen mám problem s tím, že výpravčí, byla dokonce v zácviku, tedy pod dohledem, to blbě postvila a dozírajicí výpravčí nejen, že si toho nevšiml, ale ani po ní nepožadoval hohorovou kázeň. A viník fíra, páč si ve tmě nevšiml a nejel po tmě a ve stínu od sousední soupravy dle rozhledu. No a, dle mého, primárni chyba špatně postaveno je spolupůsobící příčina. S tí mám problém. Ale asi to tak má být…?
To nevím. I DI jsou jenom lidi, takže je možné, že jednou rozhodnou tak a podruhé jinak.
Doplním ještě to, že oba výpravčí v Kolíně podělali několik věcí, jenže ani jedno z toho zřejmě nebylo bezprostřední příčinou MU.
Výpravčí by samozřejmě za porušování předpisů měli být potrestáni.
Ano.
Ovšem ne vždy bude fíra zcela nevinný, pokud by se například v této mimořádné události zjistilo, že by to před vozidlem na požadované 626. koleji nemohl ubrzdit, dostal by flastr taky. Protože odnikud nevěděl, jestli je 626. obsazena.
A to jsme zpět u hovorové kázně výprvčí. Ale souhlasím, že fíra měl informaci, kudy že se bude jezdit, nekompromisně požadovat.
Hele, nevím. Možná, že kdyby měl fíra vjíždějící na jinou, než domluvenou kolej hafo místa na zastavení, třeba 400 m, dostatecnou adhezi a viditelnost a stejně vrazil do vozidel, tak by vina přešla plně na něj, protože jel podle rozhledu a měl dost času poznat, že jede jinam a dost času na zastavení. Nevím. Kdyby se totéž, co popisují v předchozím odstavci stalo vlaku, jedoucímu na jinou trať, kde by oddíl byl obsazen stojícím vlakem, ale až několik tisíc metrů daleko, a jel by dál a do toho vlaku před ním vrazil, tak si myslím, že by měl taky vinu,… Číst vice »
Fíra při vjezdu na jinou trať přece musí zastavit okamžitě jak to zjistí.
A když nezastaví hned, ale až třeba o 30 sekund později, práskne do stojícího vlaku, přičemž kdyby zastavil o těch tricet sekund dřív, tak by do vlaku nevrazil? Tehdy už mu spoluvina vzniknout může. Nesplnil povinnost začít brzdit hned, jak zjistí, že jede na nesprávnou trať.
Poslední větou jste potvrdil co jsem napsal – nejsme tedy v rozporu.
Bacha pro firy! Vaše dedukce je nesprávná.
Záleží na tom, co bylo bezprostřední příčinou srážky. Tady s tím fíra nic lepšího udělat nemohl.