Za srážku dvou lokomotiv v Bohumíně byla chyba dispečera, škoda přesáhla 19 milionů korun
Ke srážce došlo v rychlosti 29 km/h.
Drážní inspekce uzavřela vyšetřování srážky posunující lokomotivy s odstavenou lokomotivou v Bohumíně-Vrbici, ke které došlo letos v dubnu. Bezprostřední příčinou byla chyba zaměstnance Centrálního dispečerského pracoviště Správy železnic v Přerově.
Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou zveřejnila Drážní inspekce na svých stránkách. Při srážce nebyl nikdo zraněn, celková škoda dosáhla 19,3 milionu korun. Podle zprávy šlo o nevědomé pochybení při obsluze staničního zabezpečovacího zařízení.
Ke srážce došlo 19. dubna ve 3:57 h ráno. Lokomotiva 753.613-9 (EffiLiner 1600, přezdívaná jako bizon) patřící společnosti Rail Cargo Carrier, s. r. o., (patřící do skupiny ÖBB) při posunu narazila do odstavené lokomotivy Siemens Vectron, která patří ÖBB, rychlostí 29 km/h.
Srážce nešlo zabránit
Podle zjištění Drážní inspekce traťový (úsekový) dispečer CDP Přerov postavil pro jízdu posunového dílu cestu na jinou kolej, než stanovil strojvedoucí. Poté neprovedl ani kontrolu správného postavení posunové cesty, tedy zda je postavena na kolej, kterou stanovil strojvedoucí.
Ten v prostoru začátku rozhodné výhybky zjistil, že jede na špatnou kolej, a začal v rychlosti 38 km/h brzdit, srážce ale už nešlo zabránit. Inspekce potvrdila, že strojvedoucí postupoval podle předpisů a nemohl nehodě zabránit. Mimo jiné přizpůsobil rychlost jízdy jízdě podle rozhledových poměrů, kdy musel posunový díl zastavit před stojícími nebo stejným směrem jedoucími drážními vozidly ve společné posunové cestě. Posunovou cestou se rozumí úsek koleje od konce posunového dílu až k místu, které strojvedoucí stanovil.
V případě strojvedoucího i dispečera šlo o zkušené zaměstnance, kteří na železnici působí mnoho let. Podle závěrů inspekce nešlo u dispečera zjevně o záměr, ale o omyl.