Za srážkou vlaků mohla být únava strojvedoucího Unipetrolu, podle ČT mohl řídit přes limit

Srážka nákladních vlaků ve stanici Světec. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků ve stanici Světec. Foto: Drážní inspekce

Případem se zabývá policie, dosud nikoho neobvinila.

Tragickou nehodu dvou nákladních vlaků u obce Světec na Teplicku, při níž přišel o život strojvůdce, bude Drážní inspekce prošetřovat ještě nejméně půl roku. I nadále inspektoři pracují s verzí, že vlak společnosti Orlen Unipetrol doprava nezastavil před návěstidlem zakazujícím jízdu. Případem se zabývá i policie, vyšetřuje ho jako obecné ohrožení z nedbalosti. Podle informací České televize mohla nehodu zapříčinit únava jednoho ze strojvedoucích, který možná seděl za ovládacím pultem déle než povolených 15 hodin.

Vlaky se srazily 4. dubna, jedna lokomotiva pro srážce vzplála, vezla propan-butan, druhý vlak přepravoval náklad s uhlím. Hasičům se podařilo náklad hořícího vlaku uchránit. Druhý strojvůdce utrpěl zranění. Škoda byla předběžně odhadnuta na zhruba 50 milionů korun. Trať mezi Bílinou a Úpořinami stála 15 dnů.

Až to prošetříme, tak to bude v závěrečné zprávě, která bude veřejná,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera a dodal, že by se tak mělo stát nejdřív za půl roku. Případ je podle jeho slov složitý. „Problém byl v tom, že jeden vlak společnosti Orlen Unipetrol doprava nezastavil před návěstidlem zakazujícím jízdu. Vyvozovat z toho vinu strojvedoucího zatím jednoznačně nelze,“ doplnil inspektor. Řekl, že strojvůdce mohl mít zdravotní nebo technické problémy. „To se všechno prověřuje,“ dodal Kučera.

Unipetrol: celková doba jízdy byla v souladu s limity

Policejní mluvčí Daniel Vítek řekl, že se čeká na znalecké posudky. „Obvinění dosud nepadlo,“ dodal Vítek.

„Na vyšetřování plně spolupracujeme s Drážní inspekcí a policií České republiky. Zřídili jsme také interní vyšetřovací komisi. Z našeho interního šetření dosud vyplynulo, že délka pracovní doby včetně povinných přestávek na odpočinek byla dodržena,“ řekl mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.

Traťový strojvedoucí podle něj do vlaku 4. dubna nastoupil po třídenní pauze okolo 5:00 v polských Zebrzydowicích, jel do Kralup nad Vltavou na Mělnicku. Pak následovala hodinová pauza a další cesta do rafinérie v Záluží u Litvínova. „Podle interních záznamů byla celková doba jízdy, počítáno do okamžiku nehody, a to včetně režijní jízdy, 12 hod 30 minut, což je v souladu s nastavenými zákonnými limity,“ uvedl Kaidl.

Několik lidí z okolí zesnulého strojvedoucího však ČT řeklo, že byl v práci mnohem déle, nejméně od večera předchozího dne. Podle zdroje ČT dostala Drážní inspekce poznámky o skutečných směnách, které si strojvedoucí údajně vedl a v nichž jsou napsány jiné časy, než uvádí dopravce.

ČTK

Tagy drážní inspekce Orlen Unipetrol Doprava srážka vlaků Top
172 komentářů