Za sobotní kolaps v Poříčanech nemůže žádný dopravce, vyšetřování ale dál běží

Montážní vůz trakčního vedení MVTV. Foto: Pohled111 / Wikimedia CommonsMontážní vůz trakčního vedení MVTV. Foto: Pohled111 / Wikimedia Commons

Přepálené lano trakčního vedení souvisí s modernizací celého úseku, nikoliv nesprávnou jízdou strojvedoucího.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kkarel

Až SŽ přizná svou chybu na první dobrou tak uspořádám party a pěkně to oslavím.😃😄

Martin Toman

Může mi někdo fundovaně a zasvěceně vysvětlit, že proč pořád v těch Poříčanech do něčeho drbou? Jen se tam dostaví, už se to překopává znovu. Projet tamtudy je fakt o nervy.

Leinad

Kde je Dominik, aby vysvětlil, že by tomu zabránila hákovnice?

Tonda Sehnal

Pamatujte na Svobodovo kopání do dopravců po projíždění návěstidel? Když vyšlo poté najevo, v jakém stavu jsou písemné rozkazy, viditelnost návěstidel TTP a desítky dalších věcí, co odvádí pozornost, již se nikdo neomluvil…
Ani nyní jsem omluvu nezaznamenal. 🤔
Ukazovat prstem a dělat „já neee“, je smutný zvyk.
Už aby bylo po volbách. 🙏

robert

Jen taková poznámka odborníka od fochu: trolej není lano, ale drát. 🙂 Přece jen jsme na specificky zaměřeném serveru. 🙂

Vbb

Je tam nosné lano a trolejový drát.
Co bylo přepálené?

robert

To by mě taky zajímalo, z článku je to dost nejasné.
Perex: Přepálené lano trakčního vedení…
1. odstavec: Přepálení trakčního lana…
2. odstavec: Poničení troleje bylo… a …a takzvaně ‚přepálil‘ trolej…
3. odstavec: …stopy od poškození troleje…
Na železnici se používá řetězovkové trolejové vedení. To se skládá z nosného lana, z věšáků a z trolejového drátu. Každý mluví o něčem jiném, ale díky tomu se nedozvím, co se vlastně poškodilo. Bylo to teda lano nebo drát?? Nebo obojí?

Y.K.

Řetězovkové vedení se skládá z čeho?
Nosné lano, laníčka a trolejový drát.

robert

To jsem už napsal. Máš tam něco, co nevím?

Y.K.

Napsal jste „trolej není lano, ale drát“. To že jste hodinu po mě napsal jinam další širší koment těžko můžu zpětně reflektovat.

robert

Tak to beru poznámku zpět.

Otmar

Bylo by asi pro příště lepší říct že za došlo k zavádě. Že probíhá šetření. A viník pokud nějaký bude, bude oznámen po ukončení vyšetřování. Pravdou je také to že některé věci nelze ovlivnit. Ty se prostě stanou.

Jan Novotný

Že by se pan Gavenda, jako tiskový mluvčí SŽ, veřejně omluvil? „Omlouváme se, ale naše obvinění nebylo pravdivé. Dopravci se omlouváme. Za vše může náš chaos a zanedbaná údržba zařízení. Dopravcům samozřejmě všechny vícenáklady zaplatíme“…

Dominik

Omluva za obvinění by měla být, ale to o zanedbane údržbě, je jen váš nepodložený výmysl.

Anonym03

Tak hodit vše na fíry je nejjednodušší.

george

Strojvedoucí – nejtrestanější profese v EU.

Jiří Kocurek

Opravdu? Někdo někdy navrhoval střílet po strojvedoucích zato, že projeli stůj? Střílení židičů na přejezdech tady prosazuej kdejaký pacient.

Jiří Kocurek

Pardon, řidičů. ř a ž jsou vedle sebe…

Karel JIRÁSEK

Řidič na přejezdu v drtivé většině případů může (pokud chce) před přejezdem zastavit. Tedy pokud jede podle předpisů max. 30 km/h. Brzdy auta dokáží auto z této rychlosti zastavit na několik metrů. U vlaku se tato vzdálenost počítá na stovky metrů. Tam opravdu stačí špatný odhad a je to.

Kamui

Nebyl by to tak velký průšvih, pokud by o víkendu byla sjízdná trať Praha – Lysá. Kterou vepřovou hlavu napadlo dělat tyhle akce soueasně?

Leinad

Spržel, té nejde o sjízdnost.

Gwann

musí čerpat. a odvádět desatky.

babilon

Co na výměně jednoho propáleného lana trvá půl dne?

Miroslav Zikmund

Celkem nic … celé Poříčany jsou „rozdrbané“, z / do Peček pouze na dvě koleje, do NBK „po koleji“ vzadu …. Z rozsáhlé diskuse neplyne, kde k závadě došlo … Na rekonstrukci TV pracuje několik „konkurenčních“ firem … Do jaké míry se TAM exhibuje za této situace i montážní vůz OTV obsazený personálem lze pouze spekulovat … Tudíž je třeba práce na rekonstrukci zastavit, pokud jsou v „postiženém“ místě na kolejích montážní vlaky stavebních firem, tak ty musí „vypadnout“, v horším případě přepálenéTV (kde a v jakém rozsahu – ???) spadlo na montážní vlak, případně brání jízdě vozidel – obvykle… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Dneska ráno jsem si uvědomil ještě jednu „z těch malých“ drobností. I kdyby nakrásně existovala alespoň jedna jízdní cesta, kterou by s dal vlak protáhnout bez kolize s „drátenickým“ personálem, tak považuji za zcela nemožné, aby jakýkoli vlak elektrické trakce projel „se staženým“ sběračem beznapěťovou stanici typu Poříčany, možná při nařízené „pomalé“ jízdě z důvodu stavebních prací … nebo při jízdě „odbočkou“ v tomto případě z kterékoli traťové koleje 0,1,2 „zadem“ na trať do Sadské / Nymburka… Případnému navrhovateli – tak by se TO mohlo tahat traktorem předem odpovídám – sdělte prosím zdejšímu PT obecenstvu, odkud by se ten traktor… Číst vice »

Rofl

No, tak zrovna diesel v okolí byl, a SŽ mohla objednat a zacálovat. Ty prachy, ať jdou za viníkem. Ti lidé, kterým ulítlo letadlo, by operativu nepochybně uvítali. Jenže to dopadlo jako vždycky…

robert

Záleží na tom, jestli je trolej spojkovaná nebo ne. Pokud není, je nutné vyměnit celý kotevní úsek nebo úsek ohraničený děliči.

Osoba odborně nezpůsobilá

Údajně se v Poříčanech objevily hákovnice – je to tak?

Rogue

Ano, sice JPP, až po „akci“…

Jiří Kocurek

Tak to je opravdu skvělý přístup. Za přepálení troleje nemůže dopravce ani strojvedoucí, ale dáme tam hákovnice, aby se příště strhnul sběrač a škoda byla o to vyšší, oprava složitější a štreka zablokovaná delší dobu.

Miroslav Zikmund

To je tzv. „prevence“, jako je prevencí proti šíření nákazy Covid 19 nošení náhubku na liduprázdné ulici, ale při koukání z otevřeného okna / z balkonu na ulici ho nebylo třeba …

Y.K.

To není. Prevence jako u covidu by byl prvek co donutí sběrač k automatickému stažení – což všechny moderní umí.

Hákovnice je odstřelení pacienta brokovnicí.

Jiří 3

Dnes někde na úseku Břeclav – Brno, možná dále, byla mimořádná událost, že vlaky z Sk/At jezdili odklonem přes Olomouc. Co se tam stalo?

Miroslav Zikmund

Celkem nic, porucha TV odbočka Rajhrad
V Přerově – odklonem jelo EC 276 – 17.16, RailJet 78 18,14, žlutý RJ 1034 zastavil 18.03 a měl pobyt cca 30 minut …
(s nadsázkou – kdyby před lety, v rámci „úspor“ = socialistické „ušetříme korunu, ať to stojí, co to stojí“ nechali být stanici Rajhrad, třeba dálkově řízenou, byly 4 koleje a dalo by se místo objet)

Jenda-71

Bagr není porucha.

Miroslav Zikmund

Nevím, jak jsem koupil, tak jsem prodal, jiná informace byla „u Modřic něco se zabezpečovacím zařízením“ …

Jiří 3

Děkuji. Byl jsem docela v šoku, když jsem na TPV viděl přes Otrokovice jet právě 78, 276, a 1034 před koncem své denní směny.

Gwann

mno, tohle je dvojité fiasko

Jaaaa

Holt Dobrá správa…

Marty

Co takhle mluvčího kopnout do zádele za takové kecy. Chtěl bych vidět kolik on má praxe.

Petr Šimral

Mluvčí říká jen to, co mu někdo pošeptá. Nemusí být odborníkem, od toho má lidi okolo.

Miroslav Zikmund

Za předpokladu, že ti „lidé okolo“ jsou těmi, kteří někde v provozu začínali a pak postupně stoupali v provozu začínali a pak postupně stoupali po kariérním žebříčku z výkonných jednotek na nižší článek řízení a posléze na „generalitu“ … práce na GŘ / MD byla vyvrcholením profesní kariéry, z níž se odcházelo do penze (dnes mnozí jako penzisté jdou na DÚ) …. místo toho, aby se na DÚ chodilo jako jiný vrchol profesní kariéry v aktivním pracovním životě …
Poznámka – vlastní zkušenost ….

sýr

Koho chceš kopat do zadele ty šášulo? 🤡🤡🤡😃😃😃

Marty

A komu pak ty joudo tykaš? Nepamatuji si že bychom se znali

Miroslav Zikmund

Možná byl jako čerstvě narozené dítě vezen v povijanu vlakem, což si sice nemůže pamatovat, ale od rodičů / prarodičů o tom slyšel – tudíž tohle je jeho odporná praxe na železnici.
Jinak je pán předchozí profesí televizní redaktor …., ale už mám „guláš“ v tom, zda v ČT, Primě nebo N@VĚ …

Jiří Kocurek

Hmm, to si takhle ČD řízly ostudu tvrzením, že kolejnici někdo nařízl. Taky se to neprokázalo. To když se pod Vitkovem rozlámala kolejnice pod Pendolínem.
Asi stejný přístup: Honem to na někoho hodit, aby se dalo ovlivnit mínění určeným směrem k viníkovi. A ouha.

Jaaaa

Úplně stejně to funguje uvnitř organizace, kdy se to hodí na tu výkonnou jednotku, která má zrovna nejmenší konexe u věrchušky.

Co pak chcete, aby se dělo navenek? Firemní kultura vyššího managementu je jasná.

Milda

Od kdy ČD mají na starosti koleje? Ty jsou SŽ a to je jiný podnik.

Miroslav Zikmund

Jste zjevně „později“ narozený a nepamatujete dobu kdy ČD byly „provozovatelem“ dráhy ….

Břéťa

Pátrání povede nadporučík Pekař s pomocí poručíka Krejcárka.

Josef Nový

Inu žádná údržba, také údržba. Dráteníků je tak málo že jezdí pouze na poruchy a výluky. Pravidelná kontrola? No na ten luxus není čas. Zrovna před týdnem jsem jel odklonovou trasou – Teda až dále skrze Světlou a je doslova zázrak že to tam ještě jede. Kolejiště jak rozkvetlá louka , návěstidla padají ze svahu, keře mlátí do vozu a trojej, tak tam ty sloupy doslova někde drží trakční lano. To vám je taková ostuda.

Jiří Kocurek

Naco údržba, když se to tam bude za prá roků měnit? Bohužel obvyklý přístup.

Zdendik

Spíš to vypadá, že bylo něco nesprávně zapojeno a nosným lanem šel hlavní výkon. Což je špatně, ale v energetice se mohou takové věci přihodit. Jde o vyhrazené technické zařízení a toto zařazení má svoje opodstatnění. Velké výkony, nasměrované jinam, udělají paseku.

Jiří Kocurek

Na střídavině tečou o řád nižší proudy. Je na toto také náchylná a jak moc v porovnání se stejnosměrem?

vjkm

Zatím se neví, co to vlastně bylo, takže těžko soudit. Na střídavině jsou zase menší průřezy vedení, takže přetížení by vyšlo asi nějak tak nastejno.

noerf

Jsme na dráze, takže je to určené technické zařízení, nikoliv vyhrazené technické zařízení.

Zdendik

Ale stále je to z hlediska bezpečnosti práce vyhrazené technické zařízení na rozdíl od nezávislé trakce. Je mě jasné, jsme na dráze, ale dělal jsem elektřinu polovinu století, a ze zkušenosti vím, že chyby u velkých výkonů se platí hodně draze. Proto vyhrazené zařízení, to že je to na dráze, je o to nebezpečnější. Nezkrocená energie bere majetek i životy.

Adrián

Na Slovensku máme takéto niečo skoro všade. Nuž… zvykli sme si…

Dominik

Ne vůbec se nedělají pravidelné kontroly, běžte to říct chlapům na některé OTV, že kašlou na údržbu, jen raději zůstaňte mezi dveřmi, abyste stihl utéct.

Lukáš

To vidím imrvére. Přijedou, nechají se odstavit na manipulační kolej a tím to hasne. Případně, aby se neřeklo, tak zkontrolují ukolejnění stožárů. Pak, když mají odjíždět, tak si vzpomenou, že zapomněli opravit ve stanici laníčka. Takže zrušit odjezd a ve špičce s nimi kličkovat mezi vlaky, fakt super.

Dominik

To jsou vyjímky, například teď jsem je viděl 2x měřit opotřebení TV ve stanici, jeden den jedna parta udělala část a další parta pak doměřila TV nad kolejemi, které první den byly obsazeny + samozřejmě udělali i další údržbu (např. ukolejnění)
Nebo než začala rekonstrukce Pardubic, tak se 2x týdně kontrolovalo TV ve stanici, a opravdu se to poctivě kontrolovalo, ne jen papírově.
A vy je chodíte kontrolovat, že víte, co na té manipulační koleji dělají?

Neříkám, že vždy a všude to je takto 100%, ale tak v 95% případů tomu tak bude.

Lukáš

Tak když jdu na volnost a k vlakům, tak jaksi vidím, co se v té stanici děje.

Milda

Tak se podívejte jak seškrtavaji časy na údržbu! Letos 25,% dolů, protože nemají lidi v terénu ( jen v kancelářích), pak to tabulkové zase vychází a příští rok to prý bude stejně .

Miroslav Zikmund

Tak ono se tam v rámci rekonstrukce stanice dělá komplet nové TV, včetně stožárů, ještě to není hotovo – jezdí se tam – odhaduji v lepším případě po čtyřech kolejí, v horším jen po třech – ještě TO celé není hotovo nebo komplet zkolaudováno, písemně převzato a vy už přijdete s teorií nedostatečné údržby … Poznat s jedoucího vlaku, že stožáry / sloupy TV drží trakční lano je skutečně umění – disponujete-li nadpřirozenými schopnosti, měl byste je využít jinak … TRAKČNÍ lano neexistuje, součástí sestavy trakčního vedení je NOSNÉ lano, na kterém je prostřednictvím laníček / drátů zavěšeno trolejové vedení… Číst vice »