Za smrtí vlakvedoucího Českých drah byla nedostatečná kontrola a údržba
Pohled na dveře služebního oddílu ve voze 854 zdola. Foto: Drážní inspekce
K potvrzení toho, že vlakvedoucí vypadnul jen opřením o dveře, došlo při dvou pokusných jízdách se zajištěným figurantem z řad hasičů.
Už v době kdy to ještě byly M296 tak ve mne ty dveře nebudily žádnou důvěru a vyhýbal jsem se jim jako čert kříži, a předěláním na 854 se to nezměnilo. Ale když jsme na ty dveře upozorňovali tak nám bylo odpovězeno že služební prostor není určen pro přepravu cestujících a tudíž není potřeba je upravovat, a personál je poučen.
No jo, ale to bylo před 1988, ne?
Předělání na 854 se dělali až v druhé půlce devadesátých let.
Nojo, máte recht.
Nikdy by mě nenapadlo, že se něco takovýho může stát. U 842 se dveře otevíraly dveře samovolně dost často, ale tam to člověk očekával. Namontoval se řetízek a bylo vyřešeno. Z 854 nemám zkušenost. Jinak pan vlakvedoucí byl můj kolega….))-:
Tak proč je nezkontroloval než vlak odjel ze stanice
To on zkontrolovat mohl, že třeba vzal za kliku…ale to vůbec nemusí být účinné…
Při kontrole se mohly jevit v pořádku, selhání mohlo nastat až za jízdy. Skutečná příčina je nejspíš ve špatném seřízení mechanismu uzavírání pravé půky dveří, popř. v konstrukční vadě toho mechanismu (nebylo ho ani možné seřídit tak, aby dveře neselhaly).
Ty dveře se navíc pravidelně nepoužívají, rozhodně ne v každé zastávce a nejspíše ani ne na každém obratu. Nelze asi chtít, aby je někdo pořád kontroval, jestli náhodou zajištění neselhalo…
Závora na dveřích je nešťastně konstrukčně řešená. Stačilo by aby měla rukojeť na konci a opěrka byla udělána do tvaru U. V případě upadnutí na dveře by tomuto dokázala zabránit takto modifikovaná závora. Toto provedení je vhodné pro jednokřídlé dveře, kdy je závora opřená o rám dveří nebo stěnu.
To musí být hodně blbý , vědomí , ze třeba zrovna já svým skendrianstvim zapříčinim smrt kolegy. A už nikdy nikdo nemá právo říct o vagonu : “ To je dobrý , to pojede ..” O důvod navíc opravdu dělat věci poctivě , né kvůli smlouvě s DB, ne kvůli prémiím ale kvůli životu lidí . Každý má cenu . Má rodinu , čeká na něj dcera , vnučka , manželka .
No jo, ale co s takovou závadou udělá člověk v depu, pokud se u stojícího vozu tváří dveře OK? A prevence? To by mně zajímalo, jak vůli předcházet. Aplikovat WD40 2x denně asi nepomůže…
Byl to první případ, kdy se takové dveře otevřely? Nestávalo se, že by si vlakoši stěžovali?
Musí dojít až k úmrtí, aby někoho napadlo měnit dceře?
A stávalo se to?
Vůli lze předcházet naprosto normálně – nastavením kontroly v inspekčním plánu v závislosti na počtu absolvovaných zastávek nebo kilometrů. Je možné vyrobit OK/NOK kalibrační šablonu na zámek, je možné provádět mikrometráž mechanismu, je možné vyrobit přípravek a změřit sílu potřebnou k otevření…
Každý pracovník nějaké mechanické laboratoře vám za minutu vyplivne pět různých možností, co a jak kontrolovat a měřit.
A i kdyby mu to nešlo, tak vezme matrace, a zkusí se o ně opřít sám…
Jste si 100% jistý, že tohle má 854 v plánu údržby a rozpisu prací? Já jen, že ty dveře prostě měly při renovaci vozů jít do pr…a být nahrazeny novými podle současných norem. Tyhle škrty teď budou chtít hodit na nějakého mechanika z Břeclavi? Vlastně mně to ani nepřekvapuje….
Asi nemá, ale co se tím mění? „Vím že je to blbě, ale nebudu to hlásit, protože to není moje povinnost?“
Mechanik pravděpodobně formálně nic neporušil, divil bych se, kdyby ho někdo chtěl stíhat. Ale má čisté svědomí a klidné spaní i ten mechanik, který poslal stěžujicího si vlakoše do pr?
Osobně si myslím, že mechanik to vůbec netušil. Bylo to psáno v závadách? Kontrola a údržba zahrnuje spoustu uzlů v pojezdu, hnacím agregátu, skříni i brzdové soustavě. Taky tažné a narážecí ústrojí atd. Dveře jsou jedna položka z mnoha a taky to není jediné vozidlo, které jim prošlo rukama. Na druhou stranu si stojím za tím, že při rekonstrukcích se nemělo šetřit na něčem jako dveře, protože zub času je neúprosný. Hlodá a hlodá. Je opravdu moc smutné, že to skončilo takhle. Tohle nikdo nechtěl a je fuk jestli je to depo Břeclav nebo Brno.
Hmm…jakýsi ekonom spočítal, že při současných cenách stojí lidský život průměrně 40 mil. korun…
A byl to idiot!!!
Protože se snažil nějak vyčíslit škody způsobené předčasným úmrtím?
Ne. Protože řekl „stojí lidsky život 40mil“ abych Vás přesně citoval. Nechápu jak se dá vyčíslit hodnota lidského života. Žádné peníze nevrátí dětem otce/matku apod.
A stát zajímá něčí otec/matka? Ten zajímají tak daně a HDP. Zabijte tuhle hydru a pak se možná můžeme vrátit k filosofické debatě.
Co do toho motáte stát?
A mrtví platí daně a vytváří produkt?
No právě že neplatí.
On to ten ekonom totiž určil jako součet statků, které by ten zemřelý vytvořil.
A pak se dá říct, že lidský život stojí x milionů – které pak dostane viník k úhradě.
Kde to řekl?
Pokud vím, tak soudy mají nějaké takové tabulky pro odškodnění pro pozůstalé, ale za to se stejně život nekoupí a už vůbec ne chybějící člennroduny.
Jak může chybět vlakoš, když se posunuje atd.? To běžně kontrolu že ve voze nikdo nezůstal dělá sám strojvedoucí, otevřené dveře si zavře sám strojvedoucí?
Břeclav je poslední stanice, tzn v předposlední (Boří Les nebo pokud tam nestaví tak Valtice) ho fíra ještě viděl. No a v Břeclavi už ho nejspíš ve vlaku nenašel….
Podle zprávy DI ani nehledal. (Ani nečekal, že mu vlakoš řekne „všichni vystoupi, posunuj“)
To ale většina vlakvedoucích stejně neřekne a jsou mezi 1. kdo z vlaku vystoupí a jdou pryč…
A když napíšu, že je na železnici neskutečný bordel tak tady na mě prskáte….
Tech mist kde je bordel, je vic….
Jasne ze v Americe bijou cernochy.
Ne, třeba nedostatečná úroveň zab. zař., dlouhé roky přesluhující vozový park…zanedbané prostředí…
Já tedy vlakem už nejel asi 40 let, ale myslím, že takové dveře by neměly být ve vlacích asi už stejnou dobu … vždyť to je podle obrázku mechanismus tak z padesátých let … jakože dveře na petlici … ve 21. století …
Jsou to služební dveře ve služebním oddíle, kam cestující nemá přístup. Tedy je logické, že jste ty dveře zevnitř ani vidět nemohl.
Možná hloupý dotaz, ale netušíte co to bylo za vlak během té události?
Hodně hloupý dotaz 🙊🙉🙈 Možná se podívat na fotku? Nebo zkusit pohledat v textu? 🤔
Všechno je ve zprávě DU, na kterou je v textu odkaz..
Kdysi jsem jezdil vlakem z Karlových Varů a viděl jsem jak dveře vagonu zůstali otevřené při jízdě a to byla ještě k tomu pěkná zima.
To asi víc lidí.
https://www.youtube.com/watch?v=D8TwXZfqGRk
https://www.youtube.com/watch?v=1QFhzxHl1-I
Ale řešení se vždy odkládají na 30.února až do té doby, dokud to neskončí tragicky jako v létě 2016.
Jen idiot natáčí video místo toho aby strhnul záchranou brzdu…..
Pokud si dobre pamatuji, tak to bez zajisteni dveri to nejelo. Aspon na trutnovskych to tak bylo.
Bez zajištění dveří služebního oddílu?
Ano, je tam kontrola zajisteni dveri a nepusti to do vykonu.
No, dokud někdo nepřeklemuje koncový spínač, protože „to strašně zdržovalo“. Znám podobné idioty, kteří takhle překlemovali koncáky u krytů tažicích strojů, aby je mohli mít otevřené i při plné provozní rychlosti – a pak se divili, že jim po podlaze stříká emulze a na hale smrdí výpary. Ale to, že by mohli u stroje zakopnout a při pádu dovnitř se zabít nebo aspoň těžce zmrzačit, je jaksi netrápilo – dokud to neviděl závodní ředitel, neseřval je na tři doby a neprotlačil do variabilní složky mezd koeficient závislý na dodržování pravidel BOZP.
Překlenovací odpor dávalo Sprastoznova do sevření dveří Bmz na Berlineru, tak aby v rámci možnosti si jednotka myslela , ze je to cajk. Stačilo jim aby to vydrželo dobu záruky . Nová lišta sevření už pak šla za depem. Sviňárna …
Asi na Trutnovských. Podle mě dobrá věc. Nicméně na těch co přišli do Brna (Břeclav patří pod Brno) nic takového nikdy nebylo. Bohužel.
Byl zaznamenán případ, že „rychlík“ x43 nemohl odjet z Krnova právě proto, že nebyly správně zavřené dveře. Strojvedoucí se chtěl rozjet, ale 843 prostě nejela…
No jo, ale 843 je úplně jiná mašina….
Zajímalo by mě, jestli ti diskutující, kteří volali po odebrání licence Arrivě za různé minely v prvních týdnech jejího rozsáhlejšího provozu u nás, by volali za odebrání licence u ČD (nejen) za tohle.
a odpoved asi znate, ze 🙂
ti lide byli vsichni zamestnanci ceskych drah nebo szdc.
A ti všichni! lidé byli v té diskuzi asi dva : – D
Nikoliv. Ale jistě by volali po co nejrychlejším vyřazení řady 854 z provozu…
Ad obr. 3: není to právě ta horní klička, která by měla levé křídlo dveří zajistit?
Přesně to mne napadlo po shlédnutí obrázku.
Za zprávy DU ? . Při opření se rukou (nebo tělem) došlo ke snadnému
otevření obou křídel dveří i v situaci, že byla uzavřena zajišťovací závora.
Tyhle patenty jsou na nic…
No…ale někdy je holt dobré třískat dveřmi…
Tak v tom se ztrácím. Jako byly ty dveře dovřené a zajišťovací závora je držela, nebo byly nedovřené a ta závora tedy nezafungovala?
Když byly nedovřený, tak bylo zcela jedno, v jaký pozici je zajišťovací petlice. Prostě se otevřely.
Ta horní klička je patrně jen pojistka. Při pohledu zevnitř vozu: V levé polovině dveří je klika se západkou, která dveře normálně drží. Horní klička to jistí pro případ selhání západky – velkou výhodou té kličky je, že její správná poloha jasně vidět, narozdíl od skryté západky. Ještě je tam zámek, jehož západka dokáže ty dveře taky udržet, ale ten nemusí být vždy uzamčen. Zrada je pravděpodobně v té pravé polovině dveří. Ty jsou zajištěny nahoře a dole výsuvnými tyčemi, které se ovládají tou pákou v úrovni kliky. Konce těch tyčí zapadají do jamek v rámu dveří. I když jsou… Číst vice »
To zní logicky , dvoukridlé dveře se takhle daji otevřít třeba zlodějům .
Co na to říct? Smutné, ale za jízdy se o dveře opírá jen blázen. A následný zákaz pobytu? To fakt existují jedinci, kteří by i po takové události zkoušeli to samé?
Samozřejmě na jedné straně máte pravdu. Ale kdyby takovéto šroty a bordel v údržbě měli jiné dopravci, tak je tu v diskuzi nablito. Takže parafrázuju a odhaduji, že ČD tu budou jen do borůvek 🙂
On se o ně vůbec nemusel opírat záměrně… mohl jen v oblouku lehce ztratit rovnováhu, rukou se instinktivně zachytit zavřených dveří, a v důsledku jejich nenadálého otevření se i leknout a vypadnout…
A k tomu zákazu pobytu. Je zcela logické, že dopravce v návaznosti na mimořádnou událost přijme nějaké oficiální opatření. Támhle v Trutnově nemuseli vůbec zaměstnanci zaregistrovat, co se stalo v Břeclavi. Ach jo, tyhle hloupé komentáře…
Je to přehnané. Zaměstnance stačí poučit o možném nebezpečí a dveře do provedení úpravy/výměny častěji kontrolovat. Zákaz pobytu je ostatně nekontrolovatelný.
Ten zákaz nevymysleli proto, aby vlakvedoucí dostávali pokuty za jeho nesplnění. Je vydán proto, aby se další tragédie neopakovala.
Až do té doby, než budou ČD dodány nové motorové jednotky, a 854 poputují do šrotu…
To říkám vždy : normy jsou psány lidskou krví ( jsem elektrikář )
To máte naprostou pravdu.
České dráhy mají několik tisíc zaměstnanců. Z toho určitě vyšší stovky zaměstnanců vlakového doprovodu. I když všechny poučíte, nikdy nemůžete spoléhat na to, že pouhé doporučení budou všichni respektovat. Ano, třeba nebudou respektovat ani zákaz, ale to už pak je na zodpovědnosti konkrétního zaměstnance.
Tak vám nevím no. To je jak v tom vtipu, Němci stačí něco zakázat, Angličanovi vysvětlit a Čechovi to musíte fyzicky znemožnit.
Já bych doufal, že poučení dospělého člověka je dostatečné a zákaz je spíš taková řešení pro média.
A proto mají němci téměř všude PZB, ikdyž by podle teorie národních povah stačil předpis a nehod by nepřibylo.
ČD to asi bude stát nějaké peníze na odškodnění. Kdyby teď nezakázali pobyt, a stalo se to někomu dalšímu, možná by i některým lidem hrozila trestní odpovědnost, protože věděli, že se to může stát a nijak se tomu nepokusili zabránit.
I blázen se opírat může, s tím se musí počítat. Stejně tak v metru se zakázáno se opírat o dveře, což neznamená dveře mohou být nezajištěné proti nechtěnému otevření. To je pořád dokola. Lidé jsou tvorové nedokonalí a chybující, proto máme nějaké bezpečnostní standardy, aby lidskou chybu pokryly, v tomto případě jednoznačně selhaly.
On se jaksi nemusel o dveře opírat, prostě to v oblouku u mostu cuklo, tak se instinktivně opřel o nejbližší kus stěny, což zrovna byly dveře co se ochotně otevřely a pak už není jak trajektorii pádu zastavit.
Podle vaší logiky by byly v autech pásy, airbagy a deformační zóny zbytečné, protože dodržování předpisů všem zajistí bezpečí, že? 😀
Vlastně by tam nemusely být ani ty dveře a na schodech zábradlí. Výtahového lana… se držte pevně.
Ještě chvilku si s tou myšlenkou hrajte a bude se z vagonu vysedat hasičskou tyčí…
Nejspíš zbytečná tragédie.
Na druhou stranu aspoň že na to zareagovali
Je to opravdu smutné. Kvůli starým dveřím se zemědělskými vůlemi se chlap nevrátil z práce. Ono je to zákeřné – pokud vůz stojí na rovné koleji, může se to jevit ještě jako OK, za jízdy skříň vozu různě pruží a pracuje. Škoda že ty dveře neprošly výměnou hned při rekonstrukcích. Vždycky může člověk během jízdy ztratit rovnováhu, notabene v oblouku. Opravdu moc smutné.
Pokud se rám a bouda za jízdy vlní jako hadí žena,tak žádná výměna dveří nepomůže. Tady pomůže jenom výměna vozidla. Za nové.
Desetinu milimetru neuvidíte.
Smutné je hlavně to, že kdyby se to samé stalo cestujícímu (známá causa vypadlého dítěte), tak se budou nejprv několik let pohlaváři prsit, že si za to cestující můžou sami.