Za smrtí vlakvedoucího Českých drah byla nedostatečná kontrola a údržba
K potvrzení toho, že vlakvedoucí vypadnul jen opřením o dveře, došlo při dvou pokusných jízdách se zajištěným figurantem z řad hasičů.
Drážní inspekce ukončila vyšetřování loňské smrti vlakvedoucího Českých drah, který vypadl při jízdě vlaku z Mikulova do Břeclavi. K neštěstí došlo poblíž stanice Boří les.
Podle závěrů Drážní inspekce k vypadnutí vlakvedoucího přispěla nedostatečná kontrola a údržba vnějších dveří služebního oddílu motorového vozu 854, která měla za následek jejich nevyhovující technický stav. Ten se projevil uzavřením dveří takovým způsobem, že rozdíl mezi správně uzavřenými a neuzavřenými dveřmi nebyl lidským okem postřehnutelný.
„Postupy kontroly a údržby pro zajištění odpovídajícího technického stavu motorových vozů řady 854 nestanovovaly mezní parametry zámkového a zajišťovacího mechanismu vnějších dveří služebního oddílu,“ uvedla Drážní inspekce v závěrečné zprávě.
K neštěstí došlo 22. září loňského roku. Mrtvého vlakvedoucího nahlásil policii strojvedoucí nákladního vlaku, který místem vypadnutí z vlaku projížděl. „Šestapadesátiletý průvodčí za dosud nezjištěných okolností vypadl z vlaku a utrpěl zranění neslučitelná se životem,“ uvedla loni policie v tiskové zprávě.
Nelze už zjistit, jakým způsobem se vlakvedoucí dostal do kontaktu s dveřmi, které nebyly správně uzavřeny. „Dveře byly v tomto případě nedostatečně uzavřeny a při kontaktu došlo k jejich okamžitému a překvapivému otevření bez nutnosti vyvinout větší sílu či námahu. V důsledku toho došlo ze strany vlakvedoucího pravděpodobně ke ztrátě rovnováhy (v situaci, kdy navíc vlak projížděl obloukem, kde odstředivá síla působila na vlakvedoucího právě proti těmto dveřím) a k jeho vypadnutí otevřenými dveřmi z jedoucího vlaku na konstrukci ocelového mostu. V těchto místech zaznamenal i jeden cestující pád velkého tmavého objektu na pravé straně ve směru jízdy,“ uvádí zpráva.
Ověřovací pokus. Stačilo se opřít o dveře
Drážní inspekce na problém s nedostatečným zajištění dveří přišla při následné kontrole vozidla a ověřovacím pokusu. Dveře ve služebním oddílu neprošly při modernizaci řady 854 rekonstrukcí, což podle Drážní inspekce vede k tomu, že zajišťovací a zavírací mechanismus mívá již značné vůle a nese stopy opotřebení.
K potvrzení toho, že vlakvedoucí vypadnul jen opřením o dveře, došlo při dvou pokusných jízdách se zajištěným figurantem z řad hasičů. Došlo k nasimulování stavu, kdy dveře nebyly řádně uzavřeny, i když na první pohled vypadaly jako správně uzavřené. Když se o ně figurant v místě mimořádné události (v oblouku) opřel tělem, došlo k otevření. Podobně k tomu došlo, když stál u dveří v mírném podřepu a opřel se o ně. K podobnému závěru dospěl i soudní znalec objednaný policií.
Drážní inspekce vydala na základě této události Drážnímu úřadu několik bezpečnostních doporučení. ČD začaly na základě této události dveře vyměňovat. Do výměny dveří zakázal dopravce pobyt zaměstnanců ve služebním oddílu za jízdy vlaku.