Za poslední roky zmizelo přes 1300 strojvedoucích, nejvíce jich je mezi padesátníky
Stříbrný šíp, stanoviště strojvedoucího. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nedostatek strojvedoucích pociťuje fakticky každý velký tuzemský dopravce.
Tak ono to má celkem jednoduchý důvod. Špatné finanční ohodnocení, špatně udělané turnusy a ještě když se najdou osoby, tak jako u nás na severu typu Ing. Pacíka, Kalače a jim podobným, tak se pak nesmí divit, že lidi nejsou.
Jo jo..tvrdá dřina, blbé šichty, zodpovědnost a odpovědnost nefrčí..
Od roku 1989 se nerodí dost dětí, aby to stačilo na prostou reprodukci obyvatel. A poslední tři roky jsou mizerná postupného sešupu nahrazena sešupem rychlým (pokles narozených dětí o cca 20 procent proti předchozím dlouhodobým trendům).
A jéje nejsou mladí lidé. Náhodička. Jak se to asi mohlo stát?
Jak? Třeba tím, že lidé jsou svobodní a mohou se realizovat i jinak než v rodině. Prostě už nejsme vězni strany a vlády. Mimochodem, k ,prosté reprodukci by musela mít každá rodina, která se rozhodne mít děti jich zplodit min. 3. Jedno za každého rodiče a to třetí za lidi co děti mít nemohou, nebo je nechtějí. A na to se každý vykašle. A vážně to není o penězích, to je neustále omylaný levicový mýtus. Protože , aby by se zásadně zvedla porodnost, muselo by dojít k zásadní demontáži sociálního státu, aby se děti staly tím co byly vždy, zajištěním… Číst vice »
Na prostou reprodukci stačí aby měla každá rodina 2 děti a sem tam někdo (cca 1 ze 10) 3. Ale aby rodinu s dětmi provozovalo 95 procent lidí. Tak to bylo za Husáka a byl z toho baby boom. Někdo si myslí, že to bylo kvůli tomu, že se lidi nudili, protože nemohli na výlet do zahraničí, jiný proto že stát postavil miliony bytů, školek, škol, nemocnic … Sociální stát netřeba demontovat. Ale je třeba zohlednit to, že péče o děti (ať už vlastní nebo osvojené) je taky příspěvek do sociálního systému a kdo se mu záměrně vyhne, ten by… Číst vice »
95% ? To máte odkud? Lidí co děti nechtějí nebo nemohou mít je čím dál tím víc. A jinak si ten socík idealizujete. Co si kdo myslí je fuk, důležitá jsou data. A ta mluví jasně, lidé prostě víc dětí nechce. Proč myslíte, že mezi dobře zajištěnými rodinami je počet jedináčků největší, početné potomstvo mají akorát sociálně slabé rodiny a malá část křesťanských.
Z rozhovoru s demografem v novinách. Předchozí generace (za socíku a před ním) měla cca 5 procent lidí co nemělo z různých důvodů děti. Zbytek (95 procent) je měli. Po roce 1989 to z pěti procent narostlo na 16 procent. To bylo před Fialo. Za Fialy klesl počet narozených děti o 20 procent. Máte otočenou příčinu a důsledek. Nemít děti nebo mít jedináčka je finančně velmi výhodné. Lidé co to tak v životě udělají ušetří hodně moc peněz a pak vypadají navenek zajištěně. Netřeba se lidem divit, že nechtějí děti, když rodiče z toho prakticky nic kromě dobrého pocitu nemají.… Číst vice »
Tím chcete říct že proč mít děti které se jednou o mě postarají když máme domovy důchodců?
Tak nějak. Ale není to jen o tom, prostě lidé mají jiné možnosti než se v 25 oženit jak za bolševiků. A když děti, tak je lepší je jich mít méně, můžete do nich investovat a tím nemyslím jen peníze, ale i čas a energii. A lidé si rozhodně nedělají děti, aby měla matka dráha dost personálu.
Tato vláda konečně vyřešila nedostatek míst ve školách a vy to hejtujete. Jste prorusská filcka a dezolát.
Strana by to vyřešila, že? Silou, přes koleno, ale vyřešila. Předtím by ale pozavírala inteligenci a nahnala by ji stavět most přes Vltavu a dostavět ten Dvorecký…
Protože se máme nejlépe v celé historii. Klesající porodnost je důsledkem růstu životní úrovně, to je známý a mnohokrát ověřený fakt. Stejně tak bylo mnohokrát ověřeno, že uspokojivé řešení nízké porodnosti neexistuje. Nemálo politiků (u nás naposledy Babiš) mělo pocit, že řešením bude přidat mladým a rodinám peníze, nicméně výsledek byl vždy stejný. Peníze se rozdaly, a porodnost se nezvýšila.
tak to zachraňme. Komu je 25 a má přítelkyni, proč to odkládat na 30, neli až skoro k věku 40 let. Kdo má ženu a je mu pod 35 tak šup další 2 děti. Komu je víc a má již větší děti tak ať je motivuje ať na nic nečekaj. Ať nikdo netvrdí že pro děti neni kvůli Fialovi a klimatu vhodná doba. Nebo za válek, velké hospod.krize, epidemií cholery a záškrtu se děti nerodili?
Od těch opičáků co jsme se z nich vyvinuli se zase až tak nelišíme a na to mít potomky je z biologického hlediska ideální věk mezi 20-25. Už po tisíce let. Člověk je hotový (vyvinuté tělo, dokončený mozek) cca ve 20.
Jde jen o to, jak se společnost uspořádá, aby zakládání rodin tomu odpovídalo. Pokud to respektovat nebude, tak se výsledek dostaví. A on se bohužel dostavil.
Až začnou mizet dispečeři, to bude teprve panika… 😀
To si takhle řídíte lokomotivu a bum, strojvedoucí nikde… Ještě že ten vlak pak sám zastaví…
Pokud něco chybí, je k tomu nějaký důvod. A když se ví jaký, lze s tím něco udělat. Pokud se s tím tedy něco dělat chce. Což je u nás docela problém.
Neměl by tohle být impulz k autonomních vlakům? Aby to nebylo to jediné, co želežnici zachrání před kolapsem, pokud bude mezi strojvedoucími takový demografický sešup.
Impulzovat to může. V dohledné době bude potřeba řidičů stále méně. Začne to metrem.
No asi dostanu zde čočku od strojvedoucích, ale řada lidí neprojde jen na doktorech, pač požadavky lékařů se rovná prohlídkám jak na pilota :-/ A když se povede doktor s psychotestama, tak pak je na řadě učení na licenci…. Proč věci zjednodušovat, když to jde složitě…
Opravdu chcete svěřit vlak plný lidí nebo plný nějaké super RIDky (žlutý fosfor, uhelný prach a jiné chuťovky) magorovy co by neměl řídit ani kolečko ,fyzika je pro něj slovo ze sci-fi a barvocit má jak černobílá televize?
Už se dost věcí zjednodušilo, není toho tolik na učení jako předtím (licence fakt není raketová věda ,pokud má člověk nějaké technické povědomí) a zdravotní způsobilost taky dost polevila.
Ale prostě to nemůže dělat každý kdo „má rád vlaky“.
Tohle je jednoduchý. Až to bude umět někdo dobře zaplatit, tak na to budou stát fronty. O charakteru práce a odpovědnosti snad tady na dopravním serveru mluvit nemusím. Průměrný hrubý plat bez přesčasů, víkendů a svátků nebude podle mého názoru žádná hitparáda 😇
Placené je to dobře, já mám hrubou mzdu něco přes 60 000, bez přesčasů.
Bez víkendů a svátků to dost dobře dělat nejde , protože nepřetržitý provoz.
Lidi to spíš nechtějí dělat kvůli tomu že člověk je jednou nohou v hrobě a druhou v kriminále a má dost velkou zodpovědnost.
Ale mě to baví a nic jiného dělat nechci, člověk na to musí být „magor“ aby to mohl dělat. 🙂
Když jsem měnil práci a byl na pohovoru na mašinfíru tak mi nabízeli cca o 10 míň než píšete (předpokládám příplatky za odpracované roky) a na začátek 3 měsíce školení za 25 čistého v Ústí nad Orlicí (takže bez možnosti privydelku v mezičase). S tím, že když nedám zkoušky na konci, tak budu firmě dlužit 420 000 za to školení. No nakonec řídim místo vlaku autobus a mám víc. Navíc je mi 32, a u vlaku bych se bál že mě ještě před důchodem vystřídá autonomní řízení.
A bude hůř přátelé. Platově na tom nejsme nic moc. Přerušené směny, tzn. spaní zadarmo… některé turnusy 60h/ měs. Tj.720 hodin za rok zdarma mimo domov. Kolik je to peněz…a času? Nástupy v noci mezi 24.00 a 5.00 ráno. Víkendy, svátky beru jako samozřejmost. Každou směnu jsme jednou nohou v base a druhou v kriminále.
Toť charakter povolání za cca 55-75tis hrubého. Já už to do penze dojezdim, ale můj vnuk dostal zákaz! ( Jestli mě poslechne 😀)
Předpokládám, že tu práci děláte dobrovolně (a vaši kolegové taky) a s velkou pravděpodobností i rád. Takže stěžovat si na turnus a náročnost té profese je myslím bezpředmětné.Výši platu nekomentuju – to je vždycky rovnováha mezi nabídkou a poptávkou. Pro někoho je to málo, někdo jinej je za to rád.
tj.pouze konstatování skutečnosti, samozřejmě nevolnictví bylo dávno zrušeno a děláme to že své svobodné vůle.
Vzhledem k tomu, že jsme v diskuzi o nedostatku strojvedoucích, považoval bych stěžování na mínusy této profese za opravdu velmi předmětné.
Kdyby tyto nedostatky – alespoň částečně – zmizely, třeba já bych se rád přihlásil a věřím že nebudu sám.
Doby, kdy lidé byli ochotní věnovat práci téměř veškerý čas jsou (bohudík) u konce. Máme dobu homeofisů, pružné pracovní doby a vůbec se nedivím, že zaměstnavatelé, kteří toto nerespektují mají o lidi nouzy.
Já změnil v životě práci několikrát. Totéž může udělat i strojvedouc. Ale to se jim nechce, protože pokud je chlapovi 50+ a dělá za 70 tisíc, tak určitě takový plat nikde jinde v tomhle věku nedostane. Proto je lepší držet ústa a krok. No a nebo jít na rok na pracák, zkusit si, jaké to je v tomhle věku hledat si práci a pak z vděčnosti vzít job za 30 hrubýho. Každý svého štěstí strojvůdce, ale to věčný fňukání a stěžování je vážně protivný. Nicméně věřím tomu, že většina strojvedoucích jsou rozumní chlapi, kterým tohle všechno dochází, a fňuká jen… Číst vice »
Nemyslím že je nutné brát to jako fňukání, ale jako odpověď na otázku nastinenou článkem. A sice „proč to nikdo nechce dělat?“ Na každou práci najdete pár magorů které to baví natolik aby přehlíželi nevýhody, ale ti to evidentně netuáhnou bez lidí s jinou motivací.
Tak stačí změnit zaměstnavatele a jít tam, kde bizarnosti typu přerušené směny a podobně nejsou..
Jaký je prosím rozdíl mezi basou a kriminálem? To jako hudebnina a arest?
Automatizace provozu na železnici je po zavedení ETCS otázka peněz než techniky. Tak je to konečně skoro ve všech sektorech ekonomiky, že automatizace všeho je v zásadě možna, jen to musí být levnější než zaměstnanci. Pokud strojvedoucí nebudou, tak se k tomu přistoupí rychleji, než kdyby jich byl dostatek.
Nebylo by lepší už tu licenci hodit každému do schránky . Bude to levnějšího a rychlejší
Míšo, občas to tak v depu vypadá viď, že ji někteří dostali náhodou 🤪
Jasně, kde jsounty doby kdy člověk nejdřív nosil pár let chlapům na dílně svačinu, pak ho teprve pustili na posun, pak šukafon někde na lokálce, pak na náklad a před důchodem na dálku. Dneska si člověk udělá papíry a ono ho, jaká hrůza, pustí rovnou na trať. A aby všem novotám nebyl konec, tak dneska na mašinu pouštějí i ženský. Sobota, Gomora! Já to tvrdím furt, že od té doby co zrušili deputátní uhlí to jde s dráhou s kopce.
úplně každému ne, ale nevím proč ji potřebují u bagráci nebo MUVkaři. Stačilo by za nižších kritérií něco jako už v minulosti bylo Průkaz způsobilosti (Sv) do 40km/h. Tim chci říct že jestli je aktivních držitelů Licencí přes 8000. Tak ne všichni jsou strojvedoucí v osobní a nákladní dopravě. Ale také MUVkaři u SŽ nebo bagráci u firem jako Strabag, Pirell, N+N. To by mohl taky autor zmínit.
By mě zajímalo, co je pozitivního na rostoucím počtu žen mezi strojvedoucími. Holky já mám všecky rád a přeju, aby se jim na mašině dařilo, ale skloubení (pozdějšího) mateřství se směnným provozem je spíše problém než klad, né?
Nebo je ta věta zase nějaká povinná úlitba a naplňování nějakých mimozemšťanských kvót?
Už i na tomhle serveru… 🙄
Pozitivní je, že licenci má o 110 lidí víc, než kdyby tu práci baby dělat nešly…
Přesně tak, jen ať se děvčata na pozice strojvedoucích hlásí co nejvíce. Když mohou být řidičkami tramvají, mohou být i strojvedoucími.
V případě žen se může jednat o matky s dospělými dětmi
Znám mezi strojvedoucími i mámu, která před pěti lety, když jsem si s ní předával vozidla, měla děti ještě nedospělé.
A nemůžou dělat na částečný? Když není moc lidí co by jezdilo, tak i to pomůže. 12tky a nebo dělenou směnu asi nechce dělat už nikdo normální.
Dvanáctka znamená, že toho času na osobní život je kupodivu více, než když se chodí na osmičky. Ale to se těm, kteří dělají jen dvanáctky, blbě vysvětluje. Dá se totiž zjednodušeně říci, že tři dvanáctky nahradí pět osmiček. Vzhledem k tomu, že se do práce běžně jezdí hodinu, si lze spočítat, že člověk pracující na dvanáctky ušetří čtyři hodiny týdně na dojíždění. Dělenou směnu mají jen někteří dopravci a je vcelku dobře známo, kteří to jsou. Například ti dva největší, tedy máma s dcerou :-).
12ky šichty kroutí po špitálech desítky tisíc zdravotních sester, to kupodivu nikomu divný nepřijde…
Dráha je podle některých zasloužilých strojvedoucích speciální případ :-).
Já měl v práci taky dvanáctky. Perfektní věc, člověk byl skoro pořád doma.
A jak to asi řeší slečny a paní výpravčí, kterých je hodně (nejspíš tisíce) a které také pracují na dvanáctky ve směnách?!? Navíc v nových či zánovních vozidlech, typicky nové či modernizované motorové jednotky a nové elektrické jednotky, mají děvčata i WC, díky kterému se dá po celou směnu udržet osobní hygiena na velmi dobré úrovni.
Vzhledem k centralizaci řízení v Praze a v Přerove snad dochází ke snižování počtu vypravcich.
Ale slečny a paní bývalé výpravčí pracují na CDP jako dispečerky stále.
Snad táta který se dokáže postarat o své děcko/a není automaticky progresivista, ne? 😉 Někdo taky může mít štěstí a má výpomoc od rodičů. Když to holka chce dělat a splňuje všechny náležitosti, proč jí to nepřát?
O děti se může starat chlap. Zakázáno to není. Osobně s tím problém nemám a bohužel jsme se při prvním dítěti vraceli ze zahraničí, kde měla manželka jako projektová manažerka 2x větší plat než já, jako programátor. Stejnou práci tady v ČR nesehnala, takže byla doma s dětmi do 2 let věku doma ona. Klidně bych byl doma i já. Stejně se kojí třeba do 1 roku nebo známá má 3 děti, ale kojit nemůže, takže pak může být chlap s dítětem doma od narození. Znám dětskou doktorku, která 4 týdny po narození dítěte už byla v práci a dítě… Číst vice »
Tak jakou další práci by ženy neměly dělat? Co třeba průvodčí nebo výpravčí? Tam mají podobné směny jako strojvůdci, ne? Piloti nebo palubní personál, to pro ženy ani omylem – celé dny poletovat mimo domov. Nebo takové lékařky a zdravotní sestry – makat ve dne v noci někde na pohotovosti? kdy má taková žena uklidit, uvařit, vyprat, udělat s dětmi úkoly, …?
Pozitivní na tom je, že ty firmy mají víc prostoru kde hledat zaměstnance a bez těch žen by ten pokles byl ještě horší.
Už i na tomhle serveru se objevují podobní ufoni, kteří za nárůstem počtu žen – strojvedoucích vidí nějaké povinné úlitby a kvóty.
Zeptej se té spousty vlakvedoucích a průvodčí,. Ty budou vědět určitě, jak to skloubit. A dokonce jsou páry strojvedoucí s průvodčí. Tam se to teprve musí zorganizovat.
Já bych to nechal na nich. Vám do toho jak kdo skloubí rodinný a profesní život nic není.
neni lepsiho zpusobu, jak ukazat, ze jsi jeste nedospel, nez řešit neci materstvi a resit, jestli to baba zvladne, nebo ne.
Opravdu v roce 2025 Drážní úřad UVAŽUJE, že by (proces někdy v budoucnu) zdigitalizoval???🤣🤣🤣
Nikdy se to tak nedělalo…
Horší by bylo, kdyby o tom ani neuvažovali.
Je to předmětem debat v anarchistických kroužcích…
Tak ale pozor, místo kolkové známky je možno za licenci zaplatit už i QR kódem 😀
Dnem 31.12.2024 skončila platnost kolkových známek.
už jen QR kodem, kolky se od 1.1. zrušily
Antoníne, umělá inteligence umí dnes zázraky. Došlo by samozřejmě k úplnému odcizení od reálného provozu, což by v praxi skončilo fatálně ! I když najíždět kilometry z tepla vlastního obýváku, by mohlo být pro někoho výzvou.
Chudák ale potom takový digistrojvedoucí.
Někde to zaslechli a tak se toho chytli.
Tak ČD Cargo neví co s nimi (se strojvedoucími) a propouští je na ulici…
Za volantem mají asi i víc a nejspíš i lepší podmínky (plánování směn apod.)
Když myslíš… . Až zkusí jezdit z nakladnim autem, budou vzpomínat na zlate časy u ČD Cargo
Stačí si vyslechnout stesky profesionálních řidičů nákladní dopravy, kdy je jejich šéf nutí k tomu, aby jeli rychleji, než mají povoleno dopravním značením či povolenou rychlostí vozidla, protože jinak má firma méně kšeftů. Také je běžná asistence řidičů při nakládce a vykládce. Nevím nic o tom, že by překračování rychlosti někdo chtěl po strojvedoucích ČD Cargo a že by po nich ještě chtěl asistenci při nakládce a vykládce. A při posunu se jim tam vždy motá několik oranžových panáčků, takže ani nemusí vylejzat z lokomotivy, aby si sami házeli výhybky.
Zajímavé je, že se strojvedoucí od ČD Cargo u nás o práci nehlásí.
Inzerát pro středisko Praha / Děčín máme…
Tak většina propuštěných jsou lidi s nárokem na starobní důchod nebo jim do něj zbývá pár měsíců.
Tohle by leda změnila případná další propouštěcí vlna, kde by už se vybíralo i z jiných věkových kategorií.
Tak těžko se bude fíra z jižní Moravy hlásit o místo Praha / Děčín.
Něco na jihu by nebylo?
Nebylo. Nicméně může být, situace je dynamická 🙂
Asi každej 10 let před důchdodem netouží lítat tisíc km za směnu s bednama
1000 km za směnu jsem lítal naposledy já v roce 2014. Dnes, když otočíme CETR – Děčín – CETR, tak se to podobá zázraku…
Budete se divit ale věk + – 55 let neni u nového zájemce o práci strojvedoucího nic vyjímečného. ČD nebo Arriva berou sem tam i ty kterým už bylo 60 let a nikdy na železnici nepracovali. Nevím jak nákladní dopravci v době kdy ještě bylo co vozit a ČDC bralo i z pracáku.
vy nějakého znáte kterého propustili na ulici? já se setkal že se s nimi snaží rozumně domluvit. Většinou se sami přihlásí ti co mají nárok na předčasný důchod…Nebo že klidně půjdou k osobce.
jak u kterého PPčka. někde se ani nedokážou obsadit všechny směny