Za poslední roky zmizelo přes 1300 strojvedoucích, nejvíce jich je mezi padesátníky

Nedostatek strojvedoucích pociťuje fakticky každý velký tuzemský dopravce.
Počet strojvedoucích na českém trhu práce se loni znovu snížil. Drážní úřad ke konci roku evidoval 9162 platných licencí, což je meziročně o 175 méně. Skutečně aktivních strojvedoucích je přitom podle DÚ ještě méně, kolem 8800.
Klesající trend úřad eviduje od roku 2022, kdy z roku na rok zmizelo téměř 700 strojvedoucích. V roce 2021 registroval přes 10 500 platných licencí. Tehdy končila platnost prvním desetiletým licencím a řada z nich nebyla obnovena. Pokles se ale od té doby nezastavil.
Důvodem úbytku strojvedoucích je podle ředitele technické sekce Drážního úřadu Radka Šafránka stárnutí strojvedoucích a jejich odchod do důchodu, případně změna zaměstnání. Nejvíce strojvedoucích (2500) je aktuálně ve skupině od 51 do 60 let.
Naopak nejméně jich je (cca 1000) mezi 20 a 30 lety. Zhruba 1700 jich už překročilo šedesátku. Počet nově vydaných licencí přitom stagnuje. Loni licenci získalo 415 nových strojvedoucích, předloni 430.
Za pozitivní považuje úřad rostoucí počet žen mezi strojvedoucími, stále jich je nicméně pouhý zlomek. Licenci strojvedoucí má 110 žen, v roce 2023 to bylo 101 žen.
Nedostatek strojvedoucích pociťuje fakticky každý velký tuzemský dopravce. Na stránkách těch největších jsou nabídky desítek pozic strojvedoucích, přičemž náborový příspěvek může činit až 200 tisíc korun.
Drážní úřad chce mimo jiné proces získání licence zdigitalizovat. To znamená, že testy by se skládaly na tabletu a vydání licence by bylo na počkání. Inspirací je Drážnímu úřadu Státní plavební správa.