Za pět let přibylo kolem dálnic přes 600 míst pro kamiony, podle dopravců jich stále 2000 chybí

Dálniční odpočívka, ilustrační foto. Pramen: ŘSDDálniční odpočívka, ilustrační foto. Pramen: ŘSD

Zásadní překážkou pro rychlejší budování parkovacích míst je podle ŘSD silný odpor dotčených obcí.

117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

Každý kamion si prostě cestu naplánuje v nějakém centrálním parkovacím infosystému, a to tak aby s rezervou dojel k volné odpočívce včas. To samozřejmě může znamenat, že ve výsledku „pojede zbytečně pomalu“, nebo taky že pojede až o X hodin později, kdy bude volno.

No, a jakousi samoregulací se pak část zboží dostane zpět na vlak, kde je dost podobný systém už nyní.

Couler

Musí se v tomto změnit legislativa, jinak se vůbec nehneme z místa. Sem tam se nějaká odpočívka dostala do krajských ZUR, tam už si může obec trhnout nohou. Ale chtělo by to, aby se na odpočívky vztahovala všechna vylepšená legislativa jako na dálnice, čili novely 416 a tak. Odpočívky jsou IMHO nedílnou součástí dálnice, to je jak stavět dálnice bez křižovatek. A nejhorší je, že ty obce jsou ve velké většině opravdu třeba 500 – 1000 metrů od dálnice a jejich jediné argumenty jsou možná tak zvýšení kriminality v obci, hluk a exhalace a podobné totální nesmysly. To, že vedle… Číst vice »

Couler

Ještě dodám, že součástí změny legislativy by mělo být určitě i „umožnění“ vyplácení nějakých kompenzací obci, když je odpočívka opravdu blízko, řekněme pod 400 m od dálnice. To by totiž spoustu odpočívek určitě odblokovalo. Jenže nyní ŘSD nemůže. Přitom v rozpočtu střední či velké odpočívky by nějakých 10-20 mil. Kč byla kapka v moři.

Petr David

Jasně, zabetonovat celé okolí, ornou půdu nepotřebujeme, potraviny se dají dovážet. Vše uzákonit!

thegrid

Vy radoby ekologiste jste vážně posedlí jakymikoli úpravami a zlepšeními infrastruktury
Vždyt stávající odpočívky jsou často třeba vybudované a uzavřené nebo by stačilo udělat pár metrů šotoliny na odpočinutí. Uvědomíte si že to zachrání lidské životy když budou řidiči odpočinutí. Ale to je vám si jedno.

Petr David

Lidské životy by zachránilo omezení zbytečné dopravy, ne její expanze. Řešením je zvýšit mýtné dle švýcarského systému. Vozit to, co je opravdu nutné, ostatní ať si zaplatí každý z nás.

PetrM

ty odpočívky jsou kilometry od obcí, tak na co si stěžujou? tohle vůbec nechápu

Pako

Jako projektant jsem zažil pár jednání.
Obec: Nechceme odpočívku.
ŘSD: Proč?
Obec: Protože nechceme.
A je vymalováno. Žádná opora v zákonech, žádné možnosti navržení kompenzací. Nic.

M19

Ještě že jenom jako.

Hala D

Kdo by taky chtěl u obce odpočívku. Aby tam tábořili a přespávali cizáci z tranzitu a místní po nich uklízeli nepořádek. Už tak trpí hlukem, kvůli blízké dálnici. Co z toho prosím ty obce budou mít? Nic. Místní raději schválí novou železniční trať v okolí, nebo nádraží, ale to zase nemá podporu na zodpovědných místech. A ještě k tomu nedostatku odpočívek. Firmy platí za přepravu zboží a pohoda řidičů už je tolik nezajímá. Takže je nezajímá ani pohoda lidí kolem dopravních tepen, ani ekologie. A jak bylo někde pěkně napsáno, levná silniční doprava je ve znamení znárodnění veřejného prostoru pro… Číst vice »

Tomas

nerikal jsi, ze si das tejden pohov?

Petr David

Jak si představujete kompenzaci za vybetonování krajiny?

thegrid

Zasadit stromy okolo? V Německu to tak na poli je ale vy hledáte jen problém jak v Česku nic postavit nejde. Jsme národ zpátečníku

Petr David

Stavět ano, ale to, co společnosti prospěje. Kamionová doprava v současném rozsahu to není.

Granja

Chybí 2000 míst pro kamiony. Jinde zase chybí 20 míst pro osobní auta. V 1. případě se zabere chodník nebo zeleň ve druhém možná orná půda. Problém skoro podobný, jen s tím rozdílem, že níže jádro diskuse směřuje k lítému boji zastánců kamionů versus přesunu přepravy po železnici. Objevily se už nejen rohlíky, ale i spolehlivé banány. Přitom řešení je jednoduché, protože jde především o tranzit, anebo dodávky na velké vzdálenosti, které ale nikdo ho zatím nepodporuje: kombinovaná doprava – tedy kontejnery. RoLa je zbytečně drahá – převoz celého kamionu včetně zařazení osobního/lůžkového vozu. Přestože chybí doplnění železniční infrastruktury, pro… Číst vice »

thegrid

A ony ty odpočívadla nemohou slouzit i pro osobní dopravu? Kdyz jedu s detmi nemam kde zastavit.

Bartol

Řešení jednoduché: V posledních letech byly podél dálnic a na okrajích měst postaveny desítky velkých skladů. U těchto skladů však není dostatek parkovacích míst pro kamiony. Řidič by měl co nejrychleji zmizet od skladu. Obce a kraje ze skladů ale profitují prostřednictvím daňových příjmů. Jistě by měla existovat společenská povinnost vůči řidičům zřídit a udržovat vhodná parkovací místa se zázemím pro osobní hygienu (za poplatek). Nebo také: Bez odpovídající plochy se takové sklady jako například u Nýřan, Přehýšova, Stříbra již nesmí schvalovat. Když investor je schopní postavit pro sebe sklad během 6 měsíců tak se zvládne v stejném období realizovat… Číst vice »

Tomas

jenze ten kamionak nechce travit bezpecnostni prestavku u toho skladu, protoze by tom ztratil i vyrazne vic casu .

kamionak potrebuje tu bezpecnostni pauzu travit po ceste, kdyz mu “dojde cas”

Bartol

Stačí se podívat v mapách kde zmiňované sklady jsou. U dálnic. Od sjezdů dálnice to je pouze 5 minut. V Německu jsou velké “Autobahnraststätte” anebo “Rastpark” které se tak nachází mimo dálnici a mají parkovací místa na kamiony. Příklad? Euro Rastpark Pfaffenhofen/Schweitenkirchen u A9 a ROSI’S Autohof Schnelldorf u A7, ne daleko od A6.

Tomas

jenže ty sklady jsou vesmes v okoli velkych mest, ne po ceste.

takze stale to neresi problem.

Bohumil Pokorný

To rozhodně není pravda.Ty sklady nebo průmyslové zóny jsou u každého i malého města.

Bohumil Pokorný

Tak silniční dopravci se holt budou muset přizpůsobit infrastruktuře,přestávky dopředu plánovat a místo si rezervovat.Rozumím tomu, že právě tohle nechtějí,protože to by snížilo jejich konkurenceschopnost vůči že leznici.Ale na železnici taky strojvedoucí nemůže odstavit vlak,kde se mu zachce,když mu „dojde čas.“

Bartol

Nebudou muset nic rezervovat. Oni potom začnou totiž rezervovat a nepřijedou a další řidič má pech. Žijeme v roce 2023. Dnešní technika umožní hlídání parkoviště a kolik míst je obsazených. Řešení je potom centrální online seznam který umožní přehled i volných míst. Bude stačit když řidič zavolá na (firemní) centrálu/dispečink a zeptá se kde jsou volné místa v příštích 50 km.

Ty sklady se nebudují někde úplně mimo dosah od dálnice. Poloha na sklad se pravé vybírá pravé podle blízkostí dálnice a hlavních silnic.

Bartol

Další řešení je na kraji silnice u těch skladu umožnit parkování. Trávník tam nikdo nepotřebuje. A potom centrálně jedna stavba s WC a sprchami. Ale obce nechtěj aby řidiče parkovaly a schválně ty silnice v těch zónách dělají tak, aby parkování nebylo možné díky plotů, chodníků, kamenů a dalších omezení.

PvvS

Ty sklady a firmy jsou uzavřený oblasti. Nikdo nechce, aby mu do areálu se zbožím lozil kde kdo.

Bartol

Kdo hovořil o tom že parkoviště se ma nacházet v “uzavřené oblasti”?

Opravdu lidé jak vy nejsou schopni přemýšlet? Nebo se vymanit z myšlení typu „vždycky to tak bylo“ nebo „to nejde“?

Otto

Ty obce/města z toho daňově profitují téměř výhradně skrz daň z nemovitosti, což není žádná raketa…. kdo z toho daňově výrazně profizuje (jako ostatně téměř ze všeho) je stát…

Bartol

No vidíte. V Německu musí platit podnik kde se nachází “Gewerbesteuer” (Obchodní daň). A ta daň jde to pokladny obce.

Martin1

Je to i do jistý miry důsledek špatné a zaostalé železnice u nás. Tolik průjezdů kamionu skrz republiku… Mohlo být klidně na železnici. Stát se ovšem dlouhodobě vydal jinou politikou. Chápu potřebu odpočívadel pro kamiony, ale podstatně víc mě štve, že ŘSD není schopno oplotit všechny dálniční úseky kolem polí a lesů. Je fakt fajn přejíždět ve vysokých rychlostech zvířata, která tam zabloudí. 🫤 Přitom o oplocení všech úseků se rozhodlo na MD tuším už v roce 2012. 👎🏻

Tomas

ty vlaky by to zas tak moc neresily.

Martin1

Tak rolla systém jsme tu už kdysi pro průjezd republikou měli. Ale dnes by byly pro tento systém potřeba pořádné úpravy do železnice, aby to bylo atraktivní.

Tomas

jo, v podstate byste potreboval kompletne nove zeleznicni trate, abyste tam ty naklady co pet – deset minut dostal

rolu jsme nemeli pro průjezd repubnlikou. v republice byly dve roly – jedna na trase „lovosice-drazdany“ a druha z budejovic nekam do rakouska.

Martin1

Jasný, souhlas. Jinak pravda, bylo to vlastně jen do Lovosic. Kéž by to bylo přes tu republiku. Ale to se točíme stále dokola.

PvvS

A jak dopadl… Moc to nefungovalo

Kozácka Rada

No. Začal bych tím , že naučme řidiče kamionu jezdit, dodržovat vyhlášku 😉 Pak dupat na majitele ( zbohatlíky) ať zabezpečí svým řidičům důstojné podmínky. Namontovat do kamionu GPS a pak tepat řidiče, že někam přijel o půl hodiny později dokáže kdejaké jelito!

Bartol

Tak to potom musíme naučit i řidiče aut dodržovat vyhlášku a že se při nájezdu na dálnici na akceleračním pruhu akceleruje a nebrzdí a při sjíždění z dálnice brzdy až na sjezdů a ne předtím (hlavně když v ČR je Vmax “jenom” 130 km/h na dálnicích, v Německu to je něco jiného). Dále že i Felicie zvládá rychlost výši než 90 km/h, že se jede v právem pruhu a k čemu jsou zrcátka a krční páteř.

Pako

Dobrá. A jak to souvisí s nedostatkem míst pro kamióny? 😲

Dachs

Odstavování kamiónů v nájezdech k benzínkám, výjezdech z nich, v napojovacích či sjezdových větvích se dá bez pardonu vnímat jako obecné ohrožení, zasáhnout (probudit, nakázat pokračování v jízdě…) je asi složité, ne-li nemožné. Místa chybí, jakož i některé celé dálnice, do toho nimbysmus obcí, kterému se nelze divit, čili patová situace. Důvody odporu budou hluk a ekologická zátěž, někde prý i obavy z aktivity šlapek na takovém místě. Když vidíte, co leze z lesa na jedné větší odpočívce na D5, docela se z toho zvedá kufr. Ale třeba už je tam plot, už pár let se tam nedovažuju zastavit. Jinak… Číst vice »

Frantisek

Kamiony přece odstavy nepotřebují, proto jsou výhodnější oproti vlakům s jejich seřadišti… Nebo je to jinak? Doprava by si zasloužila trochu redukce a také přesunu hlavní zátěže na koleje – na tomu uzpůsobené tratě, přednostně před dálnicemi. Jinak se z toho mrhání nevyhrabeme, bohužel.

Otto

Přistoupit k tomu stejně, jako třeba Rakušáci. Byť ve spoustě věcí blbnou na kvadrát, tak k omezení tranzitu přes Rakousko a jeho vymístění na hlavní trasy přistoupili odpovědně a daří se jim. U nás může kamion témě bez omezení na jakoukoliv trojku, do republiky lze nad 12 tun vjet prakticky kdekoliv. Do Rakouska pouze na pár přechodech, na spoustě z nich je nad 3,5 zákaz bez pardonu a někde pouze v případě, že kamion vyjíždí z místa jižně od D1/D5. A pro tranzit jsou jasně vymezeny přechody pro ně určené. Tím směřují tranzit tam kam patří…. a u nás to… Číst vice »

Petr David

Redukcí kamionů mýtným se svět nezhroutí. Nestrašte hladomorem, dokážeme být v základu soběstační. Věřme si a nestrašte!

PvvS

Hm, takže se po republice postaví třebas hned několik desítek pekáren ? Místo toho, kdy se dneska z několika velkých rozváží pečivo po republice ?

Petr David

To bych nechal na trhu. Dnes, kdy v jiných zemích jsou mnohdy dotovány potraviny více, než u nás. U nás zanikly kravíny, vepříny a mnoho dalších provozoven jen díky pokřivenému trhu a levné dopravě.

Kozácka Rada

Je potřeba snížit propustnost dálnic na takovou hodnotu , která odpovídá počtům parkovacích míst. Jestli nám 30% parkovacíchm míst chybí je potřeba sníźit počet kamionů o 30% Když mám na sálu jednoho doktora, nemůžu rozjet dvě operace. ( jednoduché) Beztak se v těch kamionech vozí čínské kabelky a další nepotřebné zboží. Lidstvo žije v blahobytu jaký tady nikdy nebyl. S tím je spojená nenažranost a lidi prostě nakupují zbytečnosti. V našem městě za posledních 15 let vyrostlo 10 nových nákupních center a NULA sportovišť. To vypovída o stavu této země a národa. S tím souvisí i to co za nesmysly… Číst vice »

Otakar

V tom kamionu jel i ten přístroj ze kterého píšeš tenhle slint nebo mouka, kterou jsi si včera koupil, aby ti stará mohla upéct koláč. To, že si to nedokážeš představit a za vším vidíš čínský šunt, je už tvůj problém, který ti příroda nadělila.

Petr David

Mouku jsem kupoval a to ještě kamiony přes republiku nejezdily. Nestrašte!!!

Otakar

Nebo máte jen krátkou paměť.

Petr David

To bych tady nebyl, kdybych umřel hlady. Chce to nestrašit a makat!

PvvS

Tak to bude několik desítek let prošlá.

Jan M

většinou ne, 95% cesty to veze loď. Zbytek zvládne vlak a posledních 100km od nejbližšího překladiště to dá kamion. Proč to dělat složitě, že.

PvvS

A nebo od lodě rovnou kamion. Ale to je moc jednoduchý.

PeS

Kdo prosím bude určovat co je zbytečnost a co není a co si mám koupit ? Nákupní centra financuje stát nebo obce ? Budou na hranicích nové Výbory lidové kontrola které určí co je předražená hloupost a co ne ?

Zbyněk

Tržní cena.

PeS

🙂 🙂 tak určitě …

Petr David

Nestrašte kontrolami! Stačí zvýšit mýtné s ohledem na externality.

Otakar

Tím vše zdraží a pak budete kvákat na Václaváku, jaká to je Fialova bída.

Petr David

Budu kupovat místní potraviny, nestrašte protesty!

PeS

mistni poraviny … -:) 🙂

Petr David

Předpokládal jsem, že velká část lidí si ještě pamatuje, že byly nakaždém rohu pekárny, vepříny, kravíny…. dnes tady jsou kamiony.

Tomas

… taky tomu ty ceny odpovidaly. vyrazne vyssi, nez ted

Petr David

Ale to nebylo dopravou, ale produktivitou. Doprava logicky (alespoň by měla) výrobek zdraží. vše něco stojí.

PvvS

A jaký by byl potřebný zábor půdy ? A kolik zamestnanců ? Ti chybí už dneska, takže sehnat pár set tisíc zaměstnanců do zemědělství a služeb je silně nereálný.

Bohumil Pokorný

Nestrašte nesmysly! Prostě tu mouku do oblastního skladu přiveze v kontejnerech železnice a odtud se bude rozvážet elektrickými kamiony nebo dodávkami spotřebitelům.
A na to nepotřebujeme žádné odpočívky a nijak to konečnou cenu mouky nezvýší.

Tomas

verte mi, ze kdyby tento zpusob byl efektivni, tak uz ho obchodnici davno aplikuji.

Bohumil Pokorný

Tak já jsem psal o stavu budoucím jako reakci na příspěvek,který hrozil zdražením mouky.Vy popisujete stav současný,kdy na silnicích panuje těžký socialismus.Zkuste ze zamyslet a najít rozdíl.

PeS

ne, ne já chci kontroly !!

Kozácka Rada

Nebojte se. Ono to dopadne tak, že se to vyřeší samo. ČR je ve finančním rozkladu a morální bahno našich politiků, jejich lobistů , kmotrů nám trh samo vyreguluje. A lidi na zbytečnosti mít prachy nebudou. Nicméně drastické zvednutí mýtneho by pro začátek stačilo. To se ale díky výše zmiňovaným kmotrům a lobistům nestane. Takže je třeba vyčkat až lidem dojdou prachy. Nakročeno máme dobře, velice dobře!!! 🙂

Johnczek

Zasedne lidova komise ktera rozhodne co je hloupost a co ne? Co si lide muzou koupit a v jakem mnozstvi? 🙂 Neco mi to pripomina.

Bohumil Pokorný

Mezasedne.Pouze ti obchodníci,co budou chtít své zboží prodat za akceptovatelné ceny,si objednají jiný,levnější způsob přepravy.

libor

musíte přesvědčit lid, aby nic nekupoval, a pokud možno moc nejedl, bydlel někde v jeskyni, chatrči…Tím se nebude nic vozit, vyrábět, produkovat. a hlavně se nebudou platit daně! pač nebude z čeho. Takže nebudou daně, nebude na platy lidí, co chodí do zaměstnání za státní peníze, nebude za co stavět modré zábradlí a opravovat nádražní budovy… Tak nějak si to představujete?

Bohumil Pokorný

Vy jste nepochopil základní princip.Vyrábět i přepravovat se bude stále,pouze místa výroby a způsob přepravy se budou přizpůsobovat novým podmínkám.Takže i daně i nadále samozřejmě budou.

Pav

Stavba odpočívadel pro kamionovou dopravu stojí brutální peníze, stejně jako oprava silnic a dálnic od těch přetížených kamioňáckých zločinců. To jak se na dálnicích chovají (což je dano tím, že kamion řídí každý, kdo má díru do zádele) je již jen shnilá třešnička na prohnilém dortu… Zásadně, až brutálně(!) bych zpoplatnil kamionovou tranzitní dopravu!

Joe

Argument, že bez kamioňáků si ani nevytřete …. za 3 .. 2 …

Otakar

Vy si neuvědomujete, že cena dopravy se promítá do cen zboží, které nakupujete? Takže rohlík ne za 3 Kč, ale 30 Kč, jogurt ne za 15 Kč, ale za 50 Kč, poštovní dopis za 150 Kč, doprava nového mobilu do Alzaboxu 500 Kč … přeci takto to chcete, nebo ne? Každá věc má dvě strany, to, že je zboží schované za plachtou, neznamená, že to jede prázdné nebo jen tak z plezíru.

P_V

Spíš je to tak, že výroba se přizpůsobuje možnostem přepravy, Když je přeprava levná nebo státem dotovaná. začne se přepravovat na větší vzdálenost, místo aby se věci vyráběly blíže místa spotřeby. Za socíku byla takto přebujelá tuzemská železniční nákladní doprava, dnes zas kamionová. Někde mezi zpohodlnělou logistikou a reálnými náklady na dopravu je ideální kompromis, jen těžko říci kde.

Petr David

Promítnutí ceny za dopravu je správná věc.

Gwann

Naprosto debilní číselná demagogie, spíš rohlík za 3,50 a jogurt za 16, než ty blaboly co tu blijete

Otto

tak mi vysvětlete, proč v Rakousku, které kamiony tvrdě potírá, jsou ceny +- stejné a rohlík tam 30 Kč fakt nestojí?

Petr David

Vy potřebujete jablka ze Španělska?

Tomas

no, pokud nechcete navrat do dob, kdy banany byly obcas o vanocich … ale ty jabka (jahody atd) chcete cely rok, tak … ano, potrebujete jenodjinud

Petr David

Banány ať se vozí, ale ať je doprava řádně zpoplatněna. Kdo na to má, ať si zaplatí banány, kdo ne, zůstane na jablkách. Jinak ta jablka jsou pro nás zdravější. Nechal bych to na každém.

Bohumil Pokorný

Tak já už něco pamatuju. Ještě krátce po roce 2000 se přepravovaly banány ze Španělska ucelenými železničními soupravami (chladící vozy stavěné na principu chladícího kontejneru) do stanice Praha-Bubny, kde ve skladu uzrávaly a teprve odtud se kamiony přepravovaly do skladů potravinových řetězců. Bylo to v období, kdy už byly banány v prodeji po celý rok a ne jen na Vánoce. A byly dokonce levnější (jak mi potvrdila i manželka), než kolik stojí nyní, kdy se přiváží přes celou Evropu kamiony.

Otto

Jednoduchá matematická úvaha: kamionová cisterna převeze 24 tun mouky. Na výrobu 30 rohlíků je potřeba zhruba 1 kg mouky. Z jedné cisterny se tedy vyrobí 24 000 * 30 = 720 000 rohlíků. I kdyby se ta mouka vezla z Plzně do Ostravy, tj. přes celou republiku, tak taková cesta pro kamion Euro VI vyjde na cca 1800 Kč. Náklad takové cesty na 1 rohlík činí 0,0025 Kč. Pokud by se mýto zvedlo o 100% (což se dozajista nestane), vzroste náklad na přepravu na jeden rohlík na závratných 0,005 Kč. Obdobně to bude s přepravou droždí a dalších ingrediencí. Takže… Číst vice »

PeS

přetížené kamiony se řeší váhami a brutálními pokutami / odstavením přetíženého kamionu, kolik máme na vstupu do republiky váh obsluhovaných 24/7/365 ? ono by stačila váha na odpočívce v Lanžhotě a Bohumíně

MMXA

Odpočívku ano a parkující kamión zdarma hodina a na spaní pěkně zaplatit odpovídající parkovné. Pak to začně i pro některé obce být možná i zajímavé.

Gwann

Dva problémy – soudruhum kamiondoprravcum se dle zásad českého socialismu nechce platit za parkovné ani dane ale zato nahlas jeci…a NIMBY dementi v každé prdelni lhote forever. Ta naše prebujela místní samospráva je základní brzdou rozvoje. Vesnice o 90 lidech, pokud je samostatná, se může chovat málem jako nezávislé knížectví. Obecně jde o vytrysk prebujeleho sobectví a egocentrismu, jehož dalším vytryskem je i chování dopravcu viz výše. Aneb opakování starých historii, jak např čeští stavové, kteří nesmyslné povstáli, šetřili a intrikovali mezi sebou tak úspěšně, až se jím rozutekla nezaplacena armáda a oni v konfiskacich přišli o vše. (Debilitu toho,… Číst vice »

JiP

Kamionova doprava je dnes ukazkovym prikladem socializace nakladu. Takze odstavne plochy okolo dalnic budujeme za verejne prostredky, protoze firma nechce postavit vlastni sklad a odeslat vyrobu napr. 1 ci 2x tydne vlakem. Takto se veze kazdy vyrobeny sroub extra a z dopravi infrastruktury se nam staly firemni sklady. To ze je podpora a stav zeleznice takovy jaky je, je jeste extra bonus navic v naprosto zvracene dopravni politice tohoto statu.

libor

a pokud jde o železniční stavby, tam se veškeré finanční prostředky vložené potom zpětně vyberou od zákazníků? nebo jak to je? a pokud jde o silnici a dálnice a ty celkem dost používají i lidé ve svých autech, motorkách, kolech, pěšky (třeba při cestě na vlak za vesnici) atd…

Leinad

Provozní náklady a údržbu platí vlaky v poplatích

libor

a stačí to ? nebo to stát musí dofinancovat? a co slavné ETCS na lokálku do Týna? To se taky zaplatí z provozu? (dotace neberu)

Otakar

A kamiony v mýtu, kamion za jednu cestu z Olomouce do Prahy dá tolik co osobák za rok a to nemluvím o starších kamionech s nižší EURO normou…

Gwann

Ten kamion za tu jednu cestu zničí dálnici víc než jeden osobák za rok.

Petr David

Kamion zničí silnici vůči osobáku zhruba v poměru 1:10 000. Vycházím z amerického silničního testu AASHO, kde se tvrdí, že opotřebení souvisí se čtvrtou mocninou hmotnosti vozidla.

Digi

Úplně stejně jako u kamiónů a silničních staveb…

libor

a jinak mi přijde, že vůbec netušíte, jak to dnes funguje. Prostě firma nenakoupí na sklad výrazně více materiálu, prostě kupuje postupně a rovnou do výroby…

Otakar

Systém JIT (Just-in-time). Díky tomu nemusí mít každá fabrika obří sklady, protože skladem je v jednu chvíli kamion, který veze zboží. Tomuto železnice nemůže konkurovat, protože tam, kde má dodací lhůtu kamion 1 den, tam má železnice dodací dobu v lepším případě 3-7 dnů, kdy nikdo neví, kdy to dorazí …

libor

přesně tak, ale bacha tady na ty cizí názvy, ať to někdo nebere, že to je zase to strašný kapitalismus ze západu… lépe „právě včas“ 😀

PeS

a pro ty co tak moc neovládají cizí termiti just in včas …

55p

Takže poblíž těch fabrik čekají kamiony na předepsaný čas příjezdu… ano, na parkovištích za postavených veřejné peníze. (Namísto, aby si chudák firma postavila za vlastní peníze sklad.)

Bohumil Pokorný

A někde čekají tak dobře, že to ohrožuje bezpečnost silničního provozu. Prostě stojí na silnici a čekají, až budou moci vjet do vrat. Znám případ, kdy takto stojí kamiony i před železničním přejezdem, protože vrata do podniku jsou těsně před ním. Dopravní policie samozřejmě nekoná.

Petr David

A proto výrobky neopravujeme, ale kvůli banálním závadám vyhazujeme a vyrábíma a vyrábíme….

Bohumil Pokorný

Ale houby, ta železnice umí just in time taky. Nezapomeňte, že jediný podnik ČSD už dávno neexistuje. A někteří dopravci provozují jak vlaky, tak kamiony, tudíž mají pro obojí stejné know how.

JiP

Ale moc dobre vim jak to funguje, pouze si dovoluji poukazat na to, ze to ze to tak funguje je dano tim, ze se z verejnych penez plati firemni sklady ve forme vlacku kamionu na dopravni infrastrukture tahnoucich se skrze nasi republiku ve vsech smerech. Soucasne vim, ze ceska zeleznice v soucasenm stavu nema sebemensi potencial tento trend nejak vyznamne ovlivnit jak v kotextu kapacity tak rychlosti-i kdyz tyto dva parametry spolu uzce souvisi. Otazka je, nakolik to je pouha neschopnost a nebo cileny zamer. V podstate veskere nove prumyslove zony se vystavely bez napojeni na zeleznici. Nejen ze napojeni… Číst vice »

Libor

Vlečky fajn… Ale nebude to víc jak 20let, co vzniklo nové napojení průmyslové zóny v českých Velenicích. Jak vlečka vypadá dnes? Kolik vlaků a tun projede za týden? Jinak i dnes se někdo připojí ( třeba Klaus Timber, Nepomuk). Stejně si nemyslím, i kdybych železnice mela 3x takovou propustnost, že by se hromadně přešlo na vlak misto lkw. Prostě vlak má význam pro ucelené zasilky a velkou vzdálenost.

Bohumil Pokorný

Vlečka podniku Klaus Timber v Nepomuku byla zřejmě postavena jako podmínka, aby podnik mohl být schválen a tak vyhověno námitkám místních. V reálu se v podstatě nevyužívá, ale cíle bylo bylo dosaženo. Přitom to firmu téměř nic nestálo. Jedna výhybky (patrně z výzisku) a pár metrů kolejí. České Velenice byl chybný podnikatelský záměr. Z veřejných prostředků přivedená infrastruktura na pozemek, který měl být obsazován jako průmyslová zóna. Ti, co tam podnikají, vlečku nepotřebují, neboť jde v podstatě o malopodnikatele s mizivým množstvím přepravních potřeb.

Bohumil Pokorný

No a tak to funguje právě proto, že ta doprava po silnici je příliš levná, neboť zdaleka neplatí všechny své náklady a zdaleka se u ní nevyžaduje tolik bezpečnostních opatření, jako na železnici. Pokud se toto srovná, tak ty firmy z tohoto způsobu zásobování přejdou na jiný, kde se ta železnice již uplatní a tudíž ani ETCS nebude investicí, která se nikdy nezaplatí.

PvvS

Takže radši zábor orné půdy na skladiiště.

SYN

Víte, ta hyperbola je fakt moc extrémní… „každý extra šroub“ jo?? A to vozí koloběžkou nebo má jinak prázdnej kamion?

A teď jinak – ty nejrozvinutější části světa, jak je to tam, železnice do každé samošky, do každé pekárny? Ne? Tak kde dělají chybu, a chceme my se přiblížit k nim nebo máme pevně přesvědčení že my to dokážeme stejně, počkat ne stejně ale LÍP, a stačilo by vyhnat tyhlety plýtvače se silnicema a nasekat poctivý pořádný vlaky…

JiP

No tak napr. v USA je podil nakladni dopravy po zeleznici cca 50 %, prumer EU pokud se nepletu ani ne 10 %. Rohliky vlakem fakt nikdo vozit nechce, jenom poukazuji na to, ze jsme se prehouply vyrazne do druheho extremu.

Libor

Jenže USA není Evropa. Jina velikost země… Velký rozsah, různé země, různé systémy….

JiP

No to ze jsme si zde v evrope sami na sebe usili ruzne legislativni prekazky je jenom nas problem. USA jsou prikladem, ktery jasne ukazuje, ze zeleznice sve misto na trhu ma a delat dopravu i dle aktulanich standardu umi i v konkurenci huste dalnicni site v USA.

PvvS

A jaká je průměrná zdálenost dopravy ?

Bobek

Teď ještě kdyby to v praxi bylo tak jednoduchý, jako v diskusi na internetu. Řekněme, že si ty šroubky fabrika nafutruje do skladu a pak teda odveze vlakem… kam vlastně? Musíte mít i druhý konec, který potřebuje najednou konkrétně to, co vy zrovna teď vyrábíte, protože s nějakým masivním skladováním vás každý účetní pošle k šípku (a nejde jen o „mrtvé“ peníze v zásobě, ale i o prosté „kam s tím“, málokdo má to štěstí, že produkuje hmotné body). Takže zbývají ideální případy, kdy těch věcí děláte pár a prodáváte je jednotkám odběratelů v dostatečných objemech. Jenže taky těch výrobků… Číst vice »

Tomas

vis o tom, ze z tech nakladaku profitujeme vsichni dostupnosti zbozi?

takze argumentovat tady socializaci nakladu je tak trosku chucpe.

Gwann

A když nebyly náklaďáky, jen železnice a potah, tak Prahy vychcípala hlady a chodilo se tu v sukénce ze slámy?

Ano, moderní logistika je mnohdy neuvěřitelný pokrok a velice užitečná věc, ale pokud máme být hlavní tranzitní tepna středem Evropy, tak opravdu ne, nechci. Na toto nemáme infrastrukturu a navíc na tento tranzit reálně značně doplácíme (škody na infra vs. příjem z mýta a daní)

Tomas

tehdy jsme tu ale meli dva jogurty a jeden chleba

nelze srovnavat

Gwann

A kvůli tomu, že bylo min druhů chleba, tak jsme ho sezrali méně?