Za nehodou nákladního Boeingu ve Vilniusu je pravděpodobně lidská chyba, ukazuje předběžná vyšetřovací zpráva
Boeing 737-400F EC-MFE. Foto: Anna Zvereva

K havárii letadla nejspíše došlo v důsledku vypnutí důležitého hydraulického systému.
Ta sekvence není popsaná právě přesně z hlediska důsledků a toho jakou chybu udelali chybu. – Oni se právěže chystali zapnout odmrazování (což bylo diskutováno) – Místo toho vypnuli hydraulický okruh B (oboje na stropním panelu ne moc daleko od sebe) – Nicméně nezkontrovali indikaci, která by napověděla – zamáčkli Master caution bez jištění proč se ozvala „při domnělém zapnutí odmrazování“ – zároveň s tím vypnul logicky autopilot B (který byl aktivní), ale dál to nebylo řešeno – kapitán byl mezi tím zaměstnán komunikací s věží a také zaměnil frekvence, což mu zjevně odvádělo více pozornosti než bylo ideální –… Číst vice »
Sled událostí upraven pro oči náročného čtenáře.
Díky. Nechci si hrát na odporníka přes 737, ale vyslechl jsem rozbory pár lidí co létají a dokáží to dát do kontextu a jen dávám dál. 🙂
Omlouvám se že ještě rejpu, ale ještě tuto nesouhlasí: „Když na základě varování systémů ohlásili přerušení a opakování přistání, letoun měl příliš vysokou rychlost, zatažené klapky a nebezpečně klesal.“ Měl příliš nízkou rychlost (pro let se zasunutými klapkami)… Proto stickshaker a proto rapidní nárůst klesání, což je důsledek ztráty rychlosti a vztlaku. Ono to může být matoucí, protože v transkriptu se vyskytuje zmínka kapitána, že mají příliš vysokou rychlost – což platilo chvíli před tím pro jejich plán běžného přiblížení s vysunutými klapkami, kdy je třeba redukovat rychlost, aby šly vysouvat dále (mají horní limity). Oni ale neměli správnou konfuguraci… Číst vice »
Bohužel sami sebe přivedli do blbé situace, kdy už jim chyběla výška i rychlost k nějakému rozvážnému řešení vzniklé situace. Přistát podle původního rozpočtu na přistání už nešlo a opakovat /go around/ také ne.
Krásný popis toho jak malá chyba v B737 vede velice rychle a snadno až ke katastrofě. Bohužel absence monitorovacího systému je smrtící nedostatek tohoto letadla.