Za nehodou nákladního Boeingu ve Vilniusu je pravděpodobně lidská chyba, ukazuje předběžná vyšetřovací zpráva

Boeing 737-400F EC-MFE. Foto: Anna ZverevaBoeing 737-400F EC-MFE. Foto: Anna Zvereva

K havárii letadla nejspíše došlo v důsledku vypnutí důležitého hydraulického systému.

Hlavní verzí litevských vyšetřovatelů pro nehodu nákladního Boeingu 737-400 z loňského listopadu ve Vilniusu je lidská chyba. Řekl to tamní generální prokurátor.

K nehodě byla před nedávnem vydána předběžná vyšetřovací zpráva. Vyšetřovatelé podle prokurátora zjistili, že k havárii letadla pravděpodobně došlo v důsledku vypnutí hydraulického systému odpovědného za vysunutí klapek. Úkon k tomu potřebný sice piloti provedli, jak ale později sami zjistili, klapky zůstaly zatažené.

Autopilot se odpojil a zjištěno rovněž bylo, že piloti nezapli systém proti námraze, ačkoliv jeden z nich při kontrole hlásil opak. Vyšetřovatelé také zaznamenali opakované chyby v přelaďování frekvencí pro komunikaci s řídícími letového provozu.

Když piloti ohlásili přerušení a opakování přistání, bylo již pozdě. Letoun měl příliš vysokou rychlost, zatažené klapky a nebezpečně klesal.

Boeing 737-400 společnosti SwiftAir přestavěný do nákladní verze havaroval 25. 11. 2024 těsně před přistáním na letišti ve Vilniusu. Stroj s imatrikulací EC-MFE letěl na letu DHL z Lipska. Na palubě byli celkem čtyři lidé, o život přišel kapitán letadla. Podrobně se incidentu věnuje web avherald.com.

V předběžné zprávě jsou zveřejňovány pouze faktické informace a analýzy, závěry a příčiny nehody budou uvedeny až v závěrečné zprávě z vyšetřování, kdy budou všechny informace analyzovány a vyšetřování oficiálně ukončeno.

Tagy DHL Swiftair Vilnius VNO
1 komentář