Za namazání kolejí konkurenci podmínka. Strojvedoucí Českých drah může podle soudu dál řídit vlaky

Trať Most - Moldava u Hrobu se zbytky namazání olejem. Foto: Jan ŠatavaTrať Most - Moldava u Hrobu se zbytky namazání olejem. Foto: Jan Šatava

Svého činu strojvedoucí u soudu litoval.

Okresní soud v Teplicích dnes odsoudil strojvedoucího Českých drah Martina Schütze za namazání kolejí na trati z Mostu na Moldavu loni v prosinci tříletým podmíněným trestem. Svým činem ohrozil vlak společnosti Railway Capital, která na trati vystřídala zaměstnavatele odsouzeného strojvedoucího.

O rozsudku informovaly televize CNN Prima News a server iDnes.cz. Odsouzený v současnosti stále působí jako strojvůdce Českých drah, už ale nevozí cestující. „Je mi velice líto mého neuváženého jednání. Takto se věci neřeší. Lituji toho,“ prohlásil jednapadesátiletý Schütz.

„Byl zvažován i trest zákazu činnosti, tedy jeho povolání. Pokud přihlédnu k tomu, že chtěl dle svých názorů upozornit na závadový stav a něco napravit, tak mám za to, že tento trest není nezbytný. Nejde o osobu, která by chtěla cíleně škodit,“ řekl televizi státní zástupce Ondřej Langr.

Strojvedoucí se k činu přiznal. Jako důvod svého konání uvedl nesouhlas se změnou dopravce. Současně měl vypovědět, že motorové vozy nejsou zabezpečeny pískovacím zařízením, což není pravda. Obžalovaný na trati dříve jezdil. Státní zástupce mu navrhuje podmíněný trest.

Státní zástupce: nechtěl cíleně škodit

K události došlo loni při začátku platnosti nového jízdního řádu, kdy na trati skončily České dráhy a provoz osobních vlaků převzala společnost Railway Capital. Strojvedoucí v prudkém stoupání u stanice Hrob namazal zhruba sto metrů kolejí olejem, aby vlak nemohl vyjet. Vlak nového dopravce na trati kvůli tomu uvízl.

Kola byla tak namazaná, že nám zabržděný motorák začal klouzat zpět dolů z kopce, když jsme zastavili a chtěli se opět rozjet,“ popsal tehdy strojvedoucí Radan Stift. Nakonec pomohlo pískování. „V katastru obce Hrob na obě jízdní koleje nakapal minerální olej, který si přinesl v PET lahvi. Učinil tak s vědomím, že vzhledem k výraznému stoupání může dojít k prokluzu hnací nápravy vlakové soupravy,“ uvádí se v obžalobě.

„Na místě následně došlo k prokluzování kol hnacího vozidla, což vedlo k úplnému zastavení soupravy. A poté, i přes její zabrždění, začala vlaková souprava samovolně couvat. Zhruba po padesáti metrech ve smyku se strojvedoucímu podařilo zastavit na pískovaném místě, kdy po celou tuto dobu byl pohyb soupravy nekontrolovaný,“ dodal žalobce.

Tagy České dráhy Trať 135 Most - Moldava v Krušných horách
204 komentářů