lot
Letecké společnosti Letectví

Za měsíc 0 objednávek. Airbus začíná plně pociťovat krizi letectví

Předání tisícího A320neo. Foto: Airbus
Předání tisícího A320neo. Foto: Airbus

Výrobce letadel Airbus nezaznamenal za květen jedinou novou objednávku letadla a plně začíná pociťovat velkou krizi, do které se celé letectví kvůli pandemii koronaviru dostalo. Dobrou zprávou pro evropského výrobce je ale skutečnost, že během května zákazníci ani jednu objednávku nezrušili.

Ukazují to pravidelné měsíční statistiky, které Airbus zveřejňuje o nových dodávkách a objednávkách letadel. Jde letos již o druhý měsíc, kdy výrobce nezískal jedinou zakázku. Boeing zatím statistiky za květen nezveřejnil, lze očekávat ale podobný vývoj.

Airbus za měsíc předal zákazníkům 24 letadel. Ve skutečnosti jich vyrobil více, ale aerolinky je ještě nechtějí a nepřevzaly je. Například poslední ze tří objednaných A380 pro All Nippon Airways (ANA) je hotový, ale zákazník Airbusu oznámil, že ho převezme nejdříve v říjnu. Jen 4 z 24 předaných letadel byly dálkové stroje.

Se započtením zrušených objednávek v předchozích měsících má Airbus za letošní rok nové objednávky na 299 letadel.

Zatímco velká část dopravců již oznámila, že s Airbusem bude jednat o posunutí dodávek. Jsou mezi nimi i České aerolinie, které by měly na konci roku převzít první A220-300. Některé aerolinky naopak oznámily, že v přebírání nových strojů budou pokračovat: například indický IndiGo, který v květnu převzal šest letadel, nechce nijak s tempem dodávek zpomalit. Podobně mluví i Air France, které tak chtějí rychleji modernizovat svoji flotilu.

Vedení Airbusu už dříve oznámilo velké zeštíhlení, zatím jedná s odbory o zrušení tisíců pracovních míst.

 

tagy
20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mata

Buďme v klidu, lidi budou chtít na dovolenou, kůli práce atd. lítat furt .
Za 1-2 roky se to vrátí na 60-80 % a za 3 roky na 90-95% .

Pavel

A220 jsou jediným segmentem, který je schopen konkurovat představě výprodeje MAXů za ceny šrotu a návratu na nebe. Nejspíš ale pro MAX už je i díky koronaviru a očekávaným dalším vlnám odzvoněno úplně.
Létat longhauly úzkotrupovými novinkami a téměř bez carga bude asi taky delší dobu nonsense. Ale pořád je na tom Airbus výhledově lépe, nežli ostatní.

Tomas

ale klid 🙂 i velke narrow body budou litat a za dva tri roky si na coronu uz nikdo nevzpomene.

Pavel

2. vlna už špéruje Izrael, Írán, Makedonii a další. Prakticky celý svět je zašpérovaný ještě z 1. vlny, i Polsko a Polsko např. nikam nespěchá. Jedna věc je mediální masáž cestovek a druhá věc jsou garance hoteliérům v případě karantény byť jediného hosta nebo zaměstnance.
Korona může zmizet ze dne na den, ale taky vzplanout do dalších vln letos a příští rok.

Tomas

panikaaa panikaaa …

bohyn

Bez obav, MAXy do vyprodeje za cenu srotu nepujdou. Pres 4000 objednavek ceka na dodani, to co maj skladem je plivnuti do more.

Jay

Pokud si pamatuji již maji vyrobeno 425 nepřevzaných kusů v livery provozovatelů (vlastník může být odlišný) to je desetina počtu ve vztahu k objednávkám. Třeba SW si své ptáčky chce převzít nejdříve za rok….otázka kolik takových zákazníků bude.

Honza D.

Mám obavy, že krize v leteckém průmyslu bude trvat déle. Hromady letadel na zemi, společnosti bojují o přežití a raději budou létat se staršími stroji ve snaze minimalizovat náklady.

GPGP

Nové stroje mají nižší spotřebu a celkově náklady na sedačku, tzn. starší let. spíše vyřadí, což se už děje 🙂

Mad_Majk

Jakože budou dobrovolně létat s letadly, co mají vyšší spotřebu, platí se za ně vyšší poplatky na letištích (kvůli hluku) a údržba stojí víc? Nemyslím si, spíš bude velká snaha o modernizaci flotil..

Tomas

v cine se vraci do normalu relativne rychle.

ono se to docela rychle vrati na nejakych 70-80% … a pak bude zalezet na tom, jak rychle se najde vakcina a jak moc budou silne zimni sezony.

pokud se povede vakcinu najit rychle (= zacatek pristiho roku), je docela sance, ze se cely system oklepe rychle …

pred deseti lety, kdyz zacla krize, tak taky vsichni panikarili … a za par let bylo po vsem.

Karel Jezbera

Tahle krize urychlí odchod od starých typů letadel. Sníží se spotřeba, zjednoduší údržba, celkově dojde ke zvýšení bezpečnosti. Airbus teď lobuje u Evropské komise, aby přišla s programem „šrotovného“ pro aerolinky registrované v prostoru EU/EHS. Podmínkou má být, že ty staré stroje budou skutečně zlikvidovány a neskončí někde v Africe. Airbus docela trpí tím posledním „Green deal“ který EK zveřejnila, takže toto by mu trochu důsledky kompenzovalo. A ve finále by byli spokojeni všichni.

Jakub Kosmider

Vždyť mají objednávek na léta dopředu …

Tomas

to sice maj, ale znamena to problem s cashflow.

pro potvrzeni objednavky aerolinky plati nemale penize, a zbytek pak plati pri prevzeti.

vyrobci se dostavaji do situace, kdy na jedne strane nejsou objednavky a na strane druhe se snazi oddalovat prevzeti. takze docela dramaticky vypadek prisunu hotovosti.

Adam

Ešte pár mesiacov dozadu plakali, že nestíhajú vyrábať a na objednané nové lietadlo sa čaká aj niekoľko rokov.

Ondra

Jenže musíš přemýšlet dopředu, ne na to co je teď nebo na 1-2 roky

Rossec

Ty A220 by se na rozlítání linek hodily.

Ondra

Momentálně mají dost letadel na zemi, které negeneruji ani korunu.

Jaroslav

To sice ano, ale ta jsou všechny v zásadě větší než A220, nebude taková obsazenost a budou tak lítat s většími náklady na sedačku.

kulhán

A ty si na nákupy na přechodnou dobu kupuješ malé auto a větší necháváš doma?