Za březnovým vykolejením regionovy v Praze-Krči byla chyba Správy železnic

Vykolejení v Praze-Krči. Foto: Drážní inspekceVykolejení v Praze-Krči. Foto: Drážní inspekce

Přispívajícím faktorem k chybě výpravčí mohly být i nečekaně silný provoz a porucha kolejového obvodu.

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
P.Ruch

Velkým problém jsou zbytečně dlouhé směny u výpravčích, dispečerů a výhybkářů, kde pracovní směna je 12hodin. Je třeba přejít na maximálně 8 hodinové směny. Tím se sníží chybovost z důvodu únavy. Takto to mají profesionální řidiči a je to správné.

milan

No ona je taková studie prováděná UP Olomouc, která i přes totální neznalost dopravního prostředí ze strany pracovníků výzkumu mimo jiné konstatovala, že třeba u traťového dispečera na CDP je maximální možná pracovní doba 8 hodin a ne více. Tato studie se hodila pod stůj, pro tehdy (a dnes o 200% více) v podmínkách SŽDC (SŽ) neproveditelnost v provozních a směnových podmínkách. A tak jistí matadoři, kteří byli oceňování při odchodu do nezaslouženého důchodu a měli co dočinění se základy současného kritického stavu celkem veřejně tvrdili, že ten dispečer tu denní 12 hodinovou směnu nějak přežije a na následující 12… Číst vice »

Pepa

To je dlouhodobě známé, že po osmi hodinách je soustředěnost oslabená a člověk by měl si odpočinout. Jde o bezpečnost a člověk by neměl riskovat kriminál.

Pavel

Vstoupím do diskuze : 1) pan kolega Martin H má plné právo hodnotit a vyjadřovat se k oběma nosným profesím A já za jeho příspěvek děkuji . 2) na obou stranách vah se najdou blbí i dobří a DŮLEŽITÉ – obě strany jsou negativně ovlivňovány při výkonu funkce provozu neznalými chytrolíny, kteří přicházejí s „vylepšeními“. 3) já za téměř 50 let na lok mohu zodpovědně prohlásit : Ve VĚTŠINĚ případů řešení dopravních „lahůdek“ ať už loko vlako charakteru, nebo SŽ charakteru = výpravčích jsme se VŽDY dohodli a situaci pořešili . Nebudu uvádět podrobnosti, ( RADŠI),ale byly to kolikrát situace,… Číst vice »

Vráťa

podle čeho je odměňovaná funkce, kterou zastá výpravčí, když budu odměňovaný za minimální zpoždění a nejnižší náklady tak předpis, který má zajistit bezpečnost na dráze je na hovno. Proto se ptám je prémiována za bezpečnost?

Elb

Bude SŽ platit škodu?

G....

Ano, stejně jako v ostatních případech, kdy je pochybení prokázáno.

Seibert

To vím i já amatér provozující železnici TT, že pokud se vlak nachází na výhybce, nesmím ji přestavit!

Ferda Vomáčka

No vidíš, jakej jsi šikulka. Na drážním učňáku budeš frajer před ostatníma šotouškama

David

železnice se ale neřídí jako simulátory 😉

Patrik

„Jde o další případ nehody na české železnici způsobené chybou zaměstnance Správy železnic. Stát přesto u chyb lidského faktoru řeší jen strojvedoucího, nikoliv jiné profese na dráze.“
A teď by to ještě chtělo, aby autor doložil statistiku MU ať vidíme, kolik těch MU za rok způsobí zaměstnanci SŽ a kolik zaměstnanci dopravce. Třeba potom pochopí, proč stát řeší primárně ty strojvedoucí…

Martin H.

Zapomněl jste poznamenat, že ten poměr tak nějak odráží realitu provozu, kdy dopravní zaměstnanec má poměrně málo šancí selhat, poněvadž ho po většinu času něco hlídá, zatímco zejména u strojvedoucího je ten poměr přesně opačný. Proto je ten poměr takový, abychom tedy byli objektivní..

Patrik

Nezlobte se na mě, ale pokud strojvedoucí dokáže projet Stůj někde v malé staničce o třech kolejích na jednokolejné trati a pokud to srovnám například s řidičem autobusu MHD v Praze, tak kdo z nich je na tom hůř z hlediska toho, kolik toho musí hlídat? A pokud zůstaneme u toho řízení provozu, tak zase nesmíte zapomínat, že ač má ten výpravčí k dispozici nejnovější typ ESY, tak stačí jedna porucha a má to všechno na hrbu on – což je podle mě mnohem horší situace, než u toho strojvedoucího…

Vojta

I tak je na tom hůř strojvedoucí, dokonce ani v takových případech to není řidič autobusu. Srovnáváte nesrovnatelné a vidíte jenom věci, které chcete vidět.

Martin H.

Tak. Výpravčího jsem dělal 21 let z toho téměř 10 let na elektromechanice v Brně hln.( zbytek klíče, TEST, reléovka, ETB a ESA) a strojvedoucího dělám čtvrtý rok a jezdím s kdečím Moravě a troufám si tvrdit, že mám srovnání a říkám vám, že ač práce výpravčího není snadná (aby snad nedošlo k nějakému omylu), tak strojvedoucí má podle typu zabezpečení tratí a stanic tak 10 x až 50x víc příležitostí selhat. Tak to prostě je. Když vezu za den dvakrát rychlík Brno – Jihlava a zpátky tak to dělá bez posunu za jednu cestu cca 50 návěstidel a další… Číst vice »

Patrik

Výpravčí 27 let, různé druhy zab.zař. od ústředního zámku až po ESU na dalkovině. 😉. Není zač, rádo se stalo.

Martin H.

Výborně. A co víte o práci strojvedoucího? Ono, aby to srovnání bylo objektivní, je dobré znát to tak nějak z obou stran…

Patrik

Tak strojvedouciho jsem sice nedělal, to vás na rozdíl ode mne šlechtí, ale myslím si, že i ze své pozice jsem schopen si představit, co tato práce obnáší. Aby nedošlo k nedorozumění, nikde netvrdím, že fíra to má pianko, že mu to jede samo po kolejích a on se jen kochá krajinou, avšak na druhou stranu některé MU mi opravdu přijdou zbytečné. A co se sankčního systému týče, tak si zkuste jako zkušený a dlouholetý výpravčí predstavit co by se dělo, kdyby 3x do měsíce jely z naší viny někde vlaky proti sobě – i kdyby třeba ve finále bez… Číst vice »

Martin H.

Ale znova píšu to co výše. Že ten poměr plně odpovídá tomu, jak které profesi kryje záda technika. A tady s plným vědomím tvrdím, že dopravním zaměstnancům v drtivé většině případů nějaká technika záda kryje a v tom je ten největší rozdíl. A nenechte se mýlit. Nemáte představu, protože jste tu práci nikdy nedělal, stejně jako drtivá většina dopraváků. Stejně jako nemá drtivá většina strojvedoucích představu, co obnáší dělat představu výpravčího, nebo signalistu. A proto je lepší nesrovnávat….

Vráťa

ve které době a kde jste dělal výpravčího

milan

V Krči je slepenec ruské a AŽD reléovky s cestovým systémem. Samotná ovládací/indikační deska je maximálně nepřehledná a k tomu snad jediné v republice přestavníky o napětí 220V a s tím související časté problémy výhybek. Celá stanice a provozní zařízení rozpadající se za roky nulových investic a přešlapování, co se stanicí jako takovou. Samotná dopravní kancelář neodpovídající žádným standardům pro taková pracoviště. Provozní pracovnice za které se stala MU je klasický příklad katastrofální úrovně nejen nových zaměstnanců u SŽ. Není však pouze jen o zaměstnanci jako takovém, ale o systému neřízení provozu a pracovních podmínek SŽ. K tomu snad ještě,… Číst vice »

ksz

> V Krči je slepenec ruské a AŽD reléovky s cestovým systémem. Samotná ovládací/indikační deska je maximálně nepřehledná a k tomu snad jediné v republice přestavníky o napětí 220V a s tím související časté problémy výhybek. Celá stanice a provozní zařízení rozpadající se za roky nulových investic a přešlapování, co se stanicí jako takovou. Samotná dopravní kancelář neodpovídající žádným standardům pro taková pracoviště.

Inu, není divu. Krč má na starosti stejná parta zabezpečováků, jako trať 171.

Vráťa

hlídat toho musí více strojvedoucí, viděl jste někdy předpisy pro strojvedoucí?

Martin H.

A vy jste někdy viděl předpisy pro výpravčí? Já jo. A proto taky vím, že jich je víc. Proto jsem psal, ať se to nesrovnává.

Dave

Pokud mj. dle D1 zodpovídá strojvedoucí i za chybně postavenou posunovou cestu výpravčím, bude statistika stále značně zkreslená.

Patrik

Nezodpovídá. Na toto „téma“ už se pár MU stalo a vždy šla vína za tím, kdo tu cestu špatně postavil. (viz například v nedávné době Bohumín)

Vlaky

Strojvedoucí oproti nějakemu řídící MHD musí znát mnohem více věcí a předpisů.znat xx typu Mašín , to řidič MHD má jeden stupidní autobus. Běžte si zkusit dělat strojvedoucího..každý může.

***** Petr

Taky nechápu na co tam ten strojvedoucí je. Koleje jsou tam nebo zpátky, zelená jeď, červená stůj …. to zvládne i opičák na drogách 🤣👍

Paddy

Co bereš ?

Původní Aleš

Vždyť píše, drogy. Opičák.

Patrik

Nebyla řeč o tom, kolik toho musí znát, ale kolik toho musí v danou chvíli sledovat a jakou má šanci z tohoto důvodu vyrobit chybu….

CP1

Není tak úplně pravda, cca rok a půl zpátky se stala MU, strojvedoucí sdělil, že na návěstidlo nevidí, protože stojí moc blízko, výpravčí omylem postavila posunovou cestu z jiné koleje, strojvedoucímu sdělila, že může jezdit, a samozřejmě došlo k vykolejení. A výsledkem šetření?
Výpravčí – 20% za hovorovou kázeň
Strojvedoucí s vedoucím posunu po 40%, že se údajně nedostatečně přesvědčili o postavení posunové cesty.

qěcy

Cože? Nezodpovídá a asi ani nikdy nezodpovidal. Akorát by měl fíra do nějaké doby poznat, že jede jinam, než chtěl a měl by to nějak řešit. Aspoň čtěte ty rozbory Mu pořádně.

milan

fíra nezodpovídá za (kontrolu) postavení výhybky, když jede tzv. na rozhled? to se mi fakt nezdá!

qěcy

Běžte s tím pokutováním zaměstnanců na železnici všech profesí k šípku. Všichni, kdo toto požadujete.

Patrik

Já osobně nic takového nepožaduji – chybu může udělat každý a nikdo nejde do práce s tím, že zrovna dneska udělá průšvih. Na druhou stranu pokud je za měsíc na síti 10x projetý navestidlo a 3x stržená trolej, tak docela chápu, že se někde někdo naštve a začne něco takového vymýšlet….
Na druhou stranu, když udělá průšvih zaměstnanec SŽ, případně je těch prušvihů víc za sebou, tak to též není bez odezvy – zvýšená kontrolní činnost, atd…

David

ZVýšená kontrolní činnost se nemusí přímo rovnat sankci – a jesti se rovná, tak je v provozu něco špatně. Ale odměnit dispečerku, která málem srazila pendolino a stadler prací na odboru jízdního řádu je klasické řešení odvětví služby dopravy a přepravy, nyní SŽ.

Patrik

Tak zvýšená kontrolní činnost se možná přímo nerovná sankci, ale všichni víme, že když kontrolor chche, tak pokaždé něco najde. Jen záleží, jak moc chce být „důsledný“.
A jaká by podle vás byla ta správná „odměna“ pro dispečerku? – předpokládám, že prezkoušky a do 14 dní zpět na sále by se, vám taky nelíbilo, takže co se nabízí? – veřejný lynč nebo snad 25 let na tvrdo ve třetí nápravný?

Dotaz

Ale Krč se ze žádného sálu neřídí.

Vráťa

jestliže píšete o tak vysokém počtu problémů tak to už není vina jednotlivých lidí, ale systému

qěcy

Jenže příčina projetých klacků je hlavně v brutálním nárůstu počtu dojezdů k červené. A pak taky neututlatelnost na nových zab zařízeních, kterých před 30 lety bylo minimum. Čili nikoliv v nekázní fírů.

Vráťa

osobně si myslím, že pokutování – neodměňování zaměstnanců zavedeno je, ale i když problmatiku neznám a přenesu zkušenosti odjinud tak pokuty (nevyplacení prémií je v přímém rozporu na to co musí daný zaměstnanec splnit, aby prémie- odměny dostal. Pletu se moc?

David

Ono to není bohužel pánové o statistice, ale strachu MD před manekýnem, což je naprosto špatně a k posrání. Logicky by to mělo být obráceně. Protože jinak by poměrně vysoký zástupce MD ve funkci ředitele obdoru nemohl říct při webovém projednávání sankčního systému, že SŽ si svoje zaměstnance přece samozřejmě ohlídá sama, ale na dopravce musí být přísnost.

veli.k

Ano, tady se ukazuje absurdita toho sankčního systému, které slavně Ministerstvo dopravy s Drážním úřadem zavedlo a i pan Kupka se tím chlubil jako opatřením ke zvýšení bezpečnosti. Přitom jak opakovaně upozorňují (nejen) zástupci strojvedoucích, chybovat na železnici může daleko širší spektrum lidí a ten systém míří jen na jeden z těch článků. Je to nesmysl.

roman

Dokud se nezačne řešit proč k mimořádným událostem dochází tak se toho moc nezmění.

qěcy

Strčte si celý sankční systém na dráze do víte čeho. Je to úplně absurdní.

Kolecko

Ještě se SZ může vymluvit, že zaměstnankyně byla pod tlakem, jako onehdy v Medlešicich. Tehdy totožný případ. Ovšem tam to bylo uzavřeno na stres a hlad, kdy vypravčí měl rozdělenou svačinu a snažil se jí sníst při řízení provozu.

Martin

Mě se strašně líbí …neúmyslně chyba.. škoda, když fíra něco projede,že tam taky není napsáno neúmyslně projete návěstidlo;-)

Novomír

Protože strojvedoucí vždy nerespektují návěstidlo. To da rozum 😉 .

Jan Kučera

Nerespektování návěsti „Stůj” hlavního (cestového) návěstidla Sc7 železniční stanice Praha Masarykovo nádraží osobou řídící drážní vozidlo vlaku Os 9608 zapříčiněné nevědomým pochybením, omylem osoby řídící drážní vozidlo, které se
projevilo nedovoleným uvedením tohoto vlaku do pohybu, aniž by:
◦ byl vlak Os 9608 ze železniční stanice Praha Masarykovo nádraží vypraven,
◦ se osoba řídící drážní vozidlo pohledem přesvědčila, zda hlavní (cestové) návěstidlo Sc7 železniční stanice Praha Masarykovo nádraží dovoluje jízdu vlaku.

https://www.dicr.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Praha_Masarykovo_n_210510.pdf

Martin H.

Možná by nebylo úplně marné vrátit se při hledání a trestání viníků mimořádných událostí k praxi z půlky minulého století. Co třeba potrestat nejen provozní zaměstnance, kteří to bezprostředně zavinili, ale taky jejich nadřízené, kteří vytvořili podmínky pro vznik mimořádné události. Od tohoto se bohužel upustilo, ale myslím, že by výrazně ubylo situací, kdy si různí technologové a vedoucí honí triko na úsporách v provozu, které jsou potom jedním z důvodů přetížení provozních zaměstnanců a z toho vyplývajících chyb, které k nehodám vedou…

roman

Nebo místo trestání zaměstnanců si vzít inspiraci s letecké dopravy. Tam se zkoumá proč se nehoda stala. A s toho vychází následné opatření aby se nehoda neopakovala.

jackbrno

Je to tak, u letecké dopravy je řešení mimořádností úplně jinde. Každá solidní letecká společnost nebo provozovatel řízení leteckého provozu vytváří takové prostředí, aby se zúčastněné osoby nebály upozornit i na své vlastní pochybení a potom se řeší, co se dá zlepšit, aby se stejný typ chyby už neopakoval. To je prostě úplně jiný level bezpečnosti a taky je to na statistikách vidět. Přitom železnice by mohla být ve způsobu řízení dopravy hodně podobná, jenže ono tam pořád funguje „se to nějak udělá“. To je něco, co se podařilo z letectví téměř dokonale vymést.

Martin H.

No, řekl bych, že si to trochu idealizujete. Ono je to spíš o tom, že i malá chyba v letecké dopravě může mít fatální následky, zatímco u těch pozemních druhů dost platí, že se tak dlouho chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne…

Oce

Systémová opatření k nápravě železnice by stála tolik, že by to nikdo nezaplatil. Vychází levněji občas tu hromadu odklidit, pozůstalé odškodnit, „viníka“ (lhostejno zda strojvedoucího nebo výpravčího) předhodit veřejnosti k rozcupování a jede se dál Bohužel. Vlak není letadlo.

Dave

Na to Vám odpoví SŽ jako vždy alibisticky a jednoduše: My jsme dodrželi všechny normy.

roman

nejenom SŽ.

Petr

Potrestate nadřízené a ti se budou vozit po zaměstnancích..

Pája

Sice máte pravdu, ale i nadřízený je jen člověk. Někteří jsou prima a zodpovědní, ale znám i vysloveně zbytečné, řekl bych postradatelné jedince.

Martin H.

A jak to myslíte? Když jim dám zodpovědnost, za to, jak nastavili systém a plní si svoje povinnosti, nemají se jak vozit…

Leinad

Já bych tomu neříkal „trestání.“ Prostě by byly mimořádnosti (včetně nezaviněných) jako jedna z X hodnot rozhodujících o prémiích.

Ferda

Zajimavy je, ze u pochybeni pracovniku SZ se v clancich neuvadi jejich jmena. Kdyz chybuje strojvedouci tak tam jmeno je hned nekolikrat.

Janek

Ale no tak. Pohádky jinde.