Za 6 minut z centra na letiště. Nový železniční tunel má protnout celou Prahu, divoká vize si získává přízeň

Vizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnicVizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnic

Studie počítá s tím, že Letištní expres by využívalo 60 % návštěvníků letiště a jízdenka by stála 430 korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Místo 30 Kč za MHD dát 430 Kč, abych ušetřil 20 minut? A těch 20 minut je taky sporných, když započteme čekání na vlak v 15minutovém intervalu (vs. bus každé 4 minuty). Takže když to vezmeme se vším všudy, reálná průměrná časová úspora je 10-15 minut.

graylag

Vzhledem k tomu, že hodně lidí jezdí na/z letiště taxíkem za 700 a platí i tisíce korun za zaparkování auta na letišti, tak 430 Kč není až tak nereální částka. Problém spíš je v tom odhadu, že to bude ochotných zaplatit 60% návštěvníků

Michal Drábek

Jinak ony zmíněné osoby, pokud už v Praze hodlají strávit déle než pár dní, zakotví třeba v Nebušicích. Příroda i letiště za rohem. Pročpak asi jsou tam nejdražší anglické školky a školy v Praze? Že by byli zvědaví na davy či dopravní zácpy nás obyčejných lidí na Zahradním Městě, to si zrovna nemyslím…

Michal Drábek

Obecně vizím pana Hausenblase a těch seriózních odborníků z jeho týmu fandím (dovolili si mít odvážnější názory, než „zasloužilí“ úřední brzdiči VRT), ale tady se obávám, že poněkud přestřelili. Podzemní stavby mívají nakonec násobně vyšší náklady, než se zpočátku předpokládalo. A oni supermobilní velkošéfové dokážou zaplnit vlaky tak možná v Šanghaji, Londýně či New Yorku. Ti turisté, loučící se se svobodou atd. spíš pojedou osobákem a ušetřené peníze prohýří… Přestaňme se konečně (marně) podbízet globálnímu kapitálu, který nás leda tak vysává (stovky mld. ročně z ČR, díky různým fíglům nezdaněné), a stavme (i rychlou) železnici hlavně pro obyčejné lidi!

DavidS

60% lidí? No tak to je krásné číslo, aby to (kupodivu) vyšlo, ale dost pochybuji, že je reálné.

David

Stačilo by propojit Hlavní nádraží tunelem s Negreliho viadukt Em na Bubny což je stejně nutné aby mohly jezdit přímé vlaky z Benešova na Kralupy i letiště a pak z Bubnu jeden tunel až na letiště. Vyšlo by to levněji a fungovalo. Stávajíci plánovaná trať je průšvih kvůli napojení na Masarykovo nádraží ale že tam budou jezdit rychle expres bez zastávek jsem čekal že bude samozřejmost a je to nutné

David

Cena podle km a s lítačkou na Prahu hlavně zdarma

Projektak

Zřejmě přímo popisujete ŽUP

Alibaba

S těma 6 minutama si na cca 11,5km trati (Můstek – Havliště) docela věří (z hlediska dynamiky jízdy).

Proč na těch mapičkách chybí část okolo Karlova mostu?

PetrN

6 minut je to naprosto reálný čas při navrhované traťové rychlosti 200km/h. Dám jeden příklad od Brna, trasu z Modřic do Rajhradu 5,5km zvládá Panter za 3,5minuty s tím že se rozjede cca na 155km/h, kterou chvilku jede a začíná brzdit. Když k tomu jednoduchými počty přidám dalších 6km jízdy rychlostí 160km/h tak jsme na 5,75 minutách na trase 11,5km a nepotřebuju k tomu ani traťovku 200km/h…

q89

Malovat čáru na papír odnikud nikam… Na to jsou experti na IPRu a hle, umí to i někdo z Hradce🙂 tak jsme se pobavili a zpátky k tunelu pod Střešovicemi.

Matěj V.

Tenhle tunel by byl už pátá vrstva pod hlavákem, stavba takové stanice by podle mě byla velmi drahá. V takové hloubce už podle mě nemají smysl eskalátory (protože přestup by jimi trval věčnost) a bylo by třeba použít mnoho rychlých výtahů, jejichž provoz by nejspíš byl taky velmi drahý.

Michal Staša

Navrhuju tunel Praha-Brno.

Roman

A je v plánu jeho prodloužení do Ústí?

Johaness

Pamatujete na projekt Krkonošské metro? Asi tak realisticky bych toto vnímal.

Michal

Praha chci zase stavět tunel, aby to byl zase jenom další tunel. Koukám že některým lidem se líbí strašně moc tunelování , hlavně teda když jsi přitom přijdou hodně velký slušný balík bokem 😱.

Igor

60% návštěvníků využije expres? Naivní představa. Vzhledem k tomu, že to bude v Česku tak to bude pod 10% (převážně zahraničních, neznalých) protože kdo by jezdil za 300 navíc kvůli 20 minutám?

Ten Ten Ten

Kdyby mi mělo uletět letadlo, tak tím za ty peníze jedu.

kajman

A kolikrát se vám stane, že jedete na letiště nadoraz? Jednou? Dvakrát?

Igor

Neříkám že takoví cestující se také nenajdou, ale budete ve velké menšině.

PetrN

souhlas, já tam vidím potenciál jen v těch přímých VRT vlacích od jihu a od východu, ale tím se to zdaleka nemá šanci zaplatit…

M K

Ach jo, proč to musí trvat všechno tak dlouho? Sice věřím, že za 2030 na letiště dojedeme, ale stejně…

Michal

Jo jo přesně tak za dalších 2030 roků tam dojedeme 🤣

Johnny

V roce 2030 zcela jistě vlakem na letiště nedojedeme. Ale celkem věřím tomu, že by na Veleslavíně mohli do té doby stihnout pověsit nový Již brzy plakát.

Milan

Za mě 100% souhlas, že by toto spojení letiště nebylo konkurencí, ale doplněním konečně budované kvalitní železnice na Kladno s novou větví přes letiště. Ovšem naprostý nesouhlas, že by nemělo toto spojení být součásti plánovaných VRT – i za cenu jeho 4 kolejí mezi Zahraďákem a letištěm je toto jediná správná hlavní trasa vedení dálkových spojů přes Prahu a naopak na hlaváku na povrchu naopak nechat regionální vlaky + VRT na západ od Prahy (jako je Ústí nad Labem a Most) netahat jejím severovýchodem mezi Balabenkou a Čakovicema. Uvedené oficiální plány více kratších tunelů v centru Prahy pro regionální vlaky… Číst vice »

Milan

+ je na zvážení, jak až na nějaký 10. či kolikátý pokus Správě železnic vyšla ekonomická výhodnost dlouhého tunelu Beroun – Praha, který by stejně neměl parametry plnohodnotné VRT nad 200km/h!

Opravdu by nebylo ekonomický výhodnější stavět přes Beroun cca podél D5 plnohodnotnou VRT cílově k letišti v Ruzyni, která by dočasně pro spojení s pražským hlavákem využila převážně (až na viadukty nad Hlubočepy) zdvoukolejněný tzv. Pražský Semmering cca od Hostivice přes Smícháč?

Frantisek X

Ono, kdyby na severozápad neplánovali pouhou odbočku VRT přes pole pod Řípem, nýbrž pořádnou trať Praha – Kladno – Slaný – Louny – Most, letiště by se ‚svezlo‘. A místní trať by nemusela podcházet půlku Prahy 6 nesmyslným tunelem vedle zpackaného metra, které nakonec neobsluhuje pořádně ani ta sídliště. VRT od Plzně se sice nabízí, ale už je to závlek. Ovšem, to měli začít tím metrem – třeba i zastavit pod Hadovkou (nebo variantně vlak pod Ořechovkou), pak ovšem hlavní výstup do sídliště Červený Vrch (k Horoměřické druhý), Petřiny se dvěma vestibuly (obchodní dům a Větrník) a dále k nádraží… Číst vice »

Frantisek X

(Ostatně trať přes Dobrovíz může zůstat a získat i funkci vlečky pro ty sklady…)

Michal

Ne ne, potřebujeme udělat tunel aby na něm mohl být spáchán tunel a někdo si přišel na krásné penízky navíc 🤨

Frantisek X

Kolik lidí na to letiště chcete dostávat, když se tam nevyplatilo ani metro, přičemž okolní dálnice už jsou téměř hotové? Každých 15 minut dálkový vlak, každých 15 minut příměstský vlak, každých 5 minut metro… A ani taková maličkost, jako napojit zkratkou trať od Slaného, aby to neobcházela kdovíkudy a byla použitelnější, nepřijde na mysl nikomu. Hlavně, že sem budou jezdit na letiště lidé z Drážďan, kde je letiště také. Betonu je dost…

Marťas

Návratnost stavby 8-14 let… Copak o to, počítá to dobře… Ovšem jaksi předpokládá, že provoz už bude navždy zdarma… Žádné energie, údržba, mzdy…

Soudný znalec

430 Kč? to radši pojedu tramvají na Dědinu.

Milan

Pokud cena 430Kč je v době otevření nejdříve v roce 2040 – za 15 let, tak počítejte, že měsíční jízdenka MHD nebude pod 1000Kč, a 90min pod 100Kč = uvedená cena za ušetřený čas a pohodlnost by nebyla přemrštěná!

Michal

No za 15 let by už mělo být MHD pro pracující zdarma. Takže vlastně i cesta na letiště bude zdarma pro místní pracující 🤣.
A turista přece rád zaplatí ne