Za 6 minut z centra na letiště. Nový železniční tunel má protnout celou Prahu, divoká vize si získává přízeň

Vizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnicVizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnic

Studie počítá s tím, že Letištní expres by využívalo 60 % návštěvníků letiště a jízdenka by stála 430 korun.

250 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bohuslav Dvořák

Je smutné, že v Česku vždy při předložení skvělé vize vylézají zombíci, kteří všemi silami dokládají, JAK JE TO NEUSKUTEČNITELNÉ.
Jeli jsme ve Frisku na letiště metrem BART, které není městským systémem MUNI, ale soukromým projektem. Necelých $10 (210 Kč) jízdné a skvělá rychlost.

Joemax

Já bych byl k té ceně jízdenky shovívavý. Je to sice dražší než v Paříži, ale bůhví, jaké budou ceny za 20 let… 😁

Dwd

Přesně takto jsou udělána asijská města, je to neskutečně komfortní. Příklad je třeba Hong Kongu. Máte airport express za letiště HK Central s jednou zastávkou kde kde přestoupit na rychlovlak do Číny. V Číně je to tak skoro všude, ví skoro všech městech, je obvyklé, že trasují rychlovlaky skrze města a letiště. Je to jako červí díra, poněvadž rychlost. Operují s časem a prostorem těch lidí. Četl jsem od někoho zde v diskuzi, že si vezme Bolta za tu cenu, jo, ale jak dlouho bude čekat a jak to bude s časem na cestě? Metro také není konkurence i když… Číst vice »

Dwd

Btw trať VRT Ústí Praha by měla vést přes tunel do Lovosic a Ústí nad Labem by mělo být v podzemí pod současným hlavním nádražím, ne přemýšlet, že to bude napojeno na současný uzel což přináší delší a dražší tunel směr Litoměřice. Z Lovosic je úplná rovina až k letišti – u Kralup nad Vltavou zastávka a z ní plánovaná odbočka na Most a případně KV – až do Klášterce je rovina, bylo by to sakra levnější, snad o polovinu. Letiště – Plzeň by nepotřebovalo tunel do Berouna. I tam by se od letiště našla levnější varianta. Z letiště V… Číst vice »

Martin K.

Než rozkopávat ústí nad labem, pořád by mi přišla přijatelnější varianta původní, kdy VRT je vedena mimo ústí, s terminálem poblíž chabařovic. Jednak by to obsloužilo i teplice a širší okol, nemluvě o stabilizované trase … propojení VRT s centrem Ústí by se jistě dalo vyřešit v rámci MHD, třeba a třeba výhledově i kolejovým napojením na ústecké nádraží. A čás ústečanů by to měla v rámci mhd stejně daleko jak do chabařovic tak na v současnosti plánovaný terminál vrt v centru.

Dwd

Klidně UL Západ, stejně u Hlavního nádraží skoro nikdo nebydlí. Budovy jsou nízké a většina populace žije v sídlištích či dokonce na druhé straně řeky – udělat dobré spojení na obchvat a do centra. Bylo by to levnější a ergonomičtější – díky. Samozřejmě by tam měla být zastávka na klasické vlaky na přestupy třeba deset minut a klidně na stejném nástupišti jen o patro výš nebo níž jako je to v Číně. Určitě by terminál měl být v Lovosicích a Kralupech a pak rovnou letiště, případně s připojením na plánovanou Praha východ. Z Kralup pak odbočka směr Louny Most Chomutov… Číst vice »

Ivo

Máte sice skoro ve všem pravdu, ale nejsme Čína…Tam je přes mld lidí, tady 11 mil, z toho polovina butanu co sedí pořád na prdeli. Pro koho to chcete stavět? Když přijde 400 tis Ukrajinců, banda okolo Babiše, Okamura a Konečně může ranit mrtvice. Takže dalších 10 let se bude žvanit jak dovést VRT na letiště a do té doby se možná zprovozní vlečka z Masarykova nádraží….

Krusty55

Za 430 kc me z letiste odveze Bolt az pred dum.

Vojtech

Ale za hodinu, ne za 9 minut..
mě vezl předvčerem za 35 minut v noci a za 530.

Petr S.

„Jízdenka za 430 korun“
Dělaj si p…l? Za to se dá dojet z Prahy do Brna!!!! To snad předem počítaj s tím, že si v tom zase smočí ry_ák nějak parazit a nakonec to bude několikanásobně dražší???

David

Stále by se vyplatilo i metro s odbočkou z Veleslavína na letiště a mělo by se o něm uvažovat. Hlavně ho nestavět z Motola to je nesmysl

Michal82

Stanice neni stavebne pripravena. Znamenalo by to uzavření provozu na mesíce.

Honza84

Tak by metro koncilo par mesicu v Dejvicich. Nekoncilo tam uz nahodou? Dlouha leta? Nevymejslejte, ze neco nejde. Odbocka z Veleslavina je naprosto logicka.

David

Stále by se vyplatilo i metro s odbočkou z Veleslavína na letiště a mělo by se o ne uvažovat. Hlavně ho nestavět u Motola to je nesmysl

danaceks

Že by představa expresní železnice na letiště byla špatná se říct nedá – přeci jen v Londýně existuje Heathrow Express za lidových £25 (asi 750 Kč) a vydělá si na sebe. Ale tady ten rozdíl je takřka desetinásobný oproti obyčejnému jízdnému, takže že by jej využívala byť čtvrtina cestujících, mi přijde opravdu bláhová představa…

Zbyněk

Do Londýna jezdím pravidelně a Heathrow Expressem jsem zatím nejel. Jen si říkám, že NĚKDY to musím vyzkoušet. Obyč metro jede sice skoro hodinu, ale stojí 2,60 – 5 liber.
Pokud by byl v Praze Expres za 430 Kč, určitě bych ho prubnul. Ale pak zpět na MHD za 30. Ten rozdíl je ohromný.
A 60% lidí tím určitě nepojede. Část cestujících je zvyklá na taxi a hodně si vyhodnotí ceny.

Vojtech

A my co lítáme RyanAir, žák z té díry, kde má letiště je to hodinu vlak či busem za 16-20 liber osoba. Když jedu s dětmi, 60 liber za Bolt je super nabídka.

Petr

🤔 Dovolim si nesouhlasit. Nepodcenoval bych tech 7 milionu turistu. Ostatne z letiste jedou ti z vetsi dalky a spis bohatsi. 450kc je asi 18 EUR/USD. Pro turisty ze zamori by to byla docela jasna volba, protoze mesto neznaji a chteji nejjednodussi moznost. 🤑 Takze lide z USA, UK, Koreii a asi i Ciny by to zaplatili. Praha bohuzel nenabizi dost, nebo spis to neumi prodat – a tursite tu zustavaji max na vikend. Ti pak maji mene casu – a budou ochotni zaplatit vic za rychlejsi cestu. Posledni argument – vetsina zamorskych bohatych turistu nejede jen do Prahy –… Číst vice »

danaceks

Netvrdím, že by tím nejel nikdo, ale 60 % určitě ne. I mezi turisty jsou spořiví 🙂

Otakar

jet na letiště 6 min za 430 Kč, to raději 24 min za normální cenu.

J.Lhotský

Tak hoši by rádi třicet milionů cestujících na letišti. Pro koho to bude výhodné?

Jan

Tak a teď tu o Karkulce.

Martin

Případně mi že návrháři žiji v jiném světe. 1. Proč si myslí že kvůli rychlodráhy nalákají lidi odjinud jak zmiňuji z Ostravy. V Polsku jsem za 3 hodiny primo na letišti a když dokonči nové superletiste s kapacitou 40 mil roce které bude ještě blíže a taky ma možnost využití rychlodráhy tak mi je nějaká Ruzyň ukradena. 2. Když si mam zvolit pokud se mam z letiště do centra města dostat tak využiji taxi kde se nás vejde daleko více a rozhodne levněji než rychlodráhou za 430 na osobu. 3. Ruzyň ma problémy již nyní s dalším rozšiřováním a počítat… Číst vice »

Vojtech

Ale to taxi je pomalé, (45-60 minut večer, přes dem horší = to je současná kolabující Praha a to jsou prázdniny). Polsko? Tam než dojedu, tak jsem vlakem v půlce cesty do Paříže. (Ano jezdím tam ICE)

Pink

Že vás ty blbosti baví!

Martin K.

Proboha, co to je? To jako opravdu? Trochu mi to připomíná návrh na vedení VRT od hospodářské komory, ale takhle, odděleně a bez synergie s dráhou SPODEM a pražským železničním uzlem mi to moc nedává ekonomický smysl.

old

> Tím se podle něj rozšíří spádovost letiště až o Drážďany…
Prosím řekněte mi, kdo z Drážďan pojede na letiště v Praze?

Vojtech

Všichni, co to mají podobně. Už teď po dálnici je zlom cca Pirna na D8 či Chemnitz na D7 . Chemnitz má stejně Praha, Dresden i Lipsko/Halle letiště, cestovky takto běžně prodávají koumáky. Dresden jsou spíše lepší Brno z hlediska nabídky leteckých spojů.

Luděk

Nikdy jsem nepochopil, proč by vlaky nemohly jet po povrchu tama, kama vždycky vedly. Nějaký malý rachot by dělaly, ale nic zásadního, v noci skoro vůbec. A teď nemám na mysli peníze, ale čistě krajino- (v tomto případě město-) -tvornost a taky pocit a zvědavost těch návštěvníků z letiště, kdy je velký rozdíl, jestli sednete na letišti do tunelu a vysadí vás to v centru na rušné ulici, nebo máte čas a možnost sledovat měnící se krajinu, domy, čtvrtě přes předměstí a sídliště až do historického centra. Mluví ze mě člověk, který vždy rád pozoroval okolí z okna vlaku, a… Číst vice »

Remenestar

Tak ono ve městech už není kde pomalu stavět…. Jako centrem tahat vlak už taky pořádně nejde.
Jako šlo by to. Ale budou problémy s pozemky…. Pod zemí to sice bude dražší a celou trasu prostě bum zeď…. Ale plno lidem už o to nejde čumět z okna, ale ušetřit čas.
Mě osobně tunely nevadí. Metrem se projedu rád, protože je rychlejší.

Lukáš

další tunel

Honza

Metro bylo na letiště naplánované, to se asi lobistum podařilo změnit, zůstalo trapné tahání kufrů po schodech.

Průvodce původní Aleš

Kdyby se postavilo metro na letiště, tak by snad byly peróny na pozemní úrovni? Musel byste s kufry vyfárat stejně jako na Veleslavíně. Kde je eskalátor i výtah.

Jakub Páč

To byla nejspíš narážka na to, že původně tam eskalátor nebyl. U stanice která se otevřela v roce 2015 jako přestupní z metra na autobus směrem na letiště je to celkem ostuda. Eskalátor byl nainstalován až o 3 roky později. Mezitím tam 3 roky stáli placení pikolíci a pomáhali s kufry.

Remenestar

To chce brát takhke: aspoň pár pikolíků mělo práci. 😂

Y.K.

Holt se šetřilo na napravém místě. Výtah tam je, tak co, že jo. Až realita kufrů vlačených po schdech ukázala jaká to byla blbost. Kromě toho se dodnes vláčí dolů.

Holt tu záminku vedení jednou až na letiště, kterou politici nemysleli moc vážně, někdo projektující vážně vzal.

Jitka

Tak ono je fakt super mít jeden malý výtah, když se jedná o přestup na letiště. Navíc vás ten výtah nevyhodí na zastávce, ale přes silnici. A přesně, když jedete z letiště, tak ty kufry vláčíte pořád. Také nechápu proč se tam nepřivedlo metro. Možná bychom ho teď už používali místo diskuse zde.

tarten

Jinak pokračování na malé a jinak řešené Karlovy Vary je také pitomost. Ale až se bude v druhé polovině století řešit VRT Praha – Plzeň – Norimberk, třeba tenhle nápad někdo vytáhne z nějakého zaprášeného šuplíku…

Mat

Dobře jsem se pobavil 😀 Za tu cenu by to fakt použil málokdo, navíc klasický S-Bahn bude mít daleko lepší propojení na metro a tramvaje. 25 minut to bude z Masaryčky, z Bubnů už jen 20 minut a z Hradčanské max 15. Pro půlku Prahy by to vůbec nedávalo smysl a budou tam rychleji metrem + normálním vlakem.

PetrM

Tady je zajímavé, že dnes už spojení z centra na letiště za slabou půlhodinku máme a navržený zastávkový vlak v podstatě žádné zrychlení nepřinese. Což je asi důvod proč tu někdo otvírá myšlenku na expresní spojení.

Petr

Taky jsem si to říkal. Ale na druhou stranu. Na šílené ceny letištních vlaků jsou turisti zvyklí. 430 korun to je nějakých €17,50, nevím jaké to snese srovnání se světem, moc o tom nemám přehled (letěl jsem v životě jen párkrát). Záleží jaké budou alternativy, pokud bude stále dostupná tramvaj a metro a letiště zůstane v integraci (teď to nějak utichlo, ale spekulovalo se o jeho vyloučení, zatím se vyloučila jen lanovka), tak opravdu to nebude mít moc smysl. To bych zvlášť při takové ceně tipoval tak 20% cestujících a to je pořád dost optimistické. Ono ve všech těch dobách,… Číst vice »

Petr Šída

Bologna je tuším deset euro za osobu, jenze tam je to monopol

tohle je naprostej nesmysl

Vojtech

Londýn je ze všech low-costy letišť násobně dražší. Paříž podobně, jen Wien má lepší cenu

J.Š.Hájek

Milí spoluobčané, řešení spojení na letiště je už snad schváleno a realizuje se a pokud tedy někdo bude mít nápad, tak jedině na téma „jak to co nejvíce urychlit“. Všechno ostatní jen ztráta času.
P.S. k tomu Severozápadní obchvat včetně mostu přes Vltavu, propojení D1 a D11 a postavit nový železniční most místo toho starého rezatého krámu. Pak už v podstatě nebude v Praze dopravně co řešit. Chceme toho snad nějak moc ??

richmond

Nebude v Praze dopravně co řešit?? Tak ten byl dobrej. Metro D, VRT, Podzemní vlaková spojení, hlavně pod hlavním nádražím, libeňský přesmyk, Tunel směr Beroun a další…
A ze silnice ať klidně doplní někdo toho tématu znalý.

Os5600

Milionář se nám asi inspiroval v ruské společnosti Аэроэкспресс, která má na mnoha místech Ruska monopol na provoz vlaků na letiště samozřejmě za přemrštěné částky…. Tudy cesta nevede!

JirkaJJ

No zas takový monopol to není, na Vnukovo jezdí kromě Aeroexpressu i metro, kterým jezdí většina lidí, protože je levnější…

Martin K.

Škoda, že se nepodařilo prosadit pokračování metra na letiště ihned návazně na dokončení trasy do motola. I když by to nemuselo být optimální, jistě by se ho část cestujících naučila používat, část dopravy by vygenerol terminál Dlouhá míle, jistě by ho využila nějaká část zaměstnanců (parkování je na ruzyni tragédie nejen pro cestující ale i pro zaměstnance. Ale hlavně, bylo by to už hotový, jezdilo by to a bylo by to postavený a teď by to generovalo zisk v podobě několikaletého provozu.

Juraj

Ono trmácet se z letiště oklikou přes Motol už taky není zrovna výhra. Není to vyloženě špatné a ani nemám principiálně problém s metrem na letiště, ale už je to přeci jenom spíš taková doplňková věc jako L9 v Barceloně, která má to letiště spíš jako takový bonus na konec po vymetení všeho ostatního.

N. Motol-Můstek je dnes 15 minut + dalších aspoň 10 na letiště, to není žádná výhra. K tomu nová vozidla a vše kolem, a to celé nad rámec PRAKu a EMU400, které se stejně pořizovat musí.

richmond

Já si říkám, proč nepřišli s myšlenkou, že se to mohlo klidně vést s rozdělením A na veleslavíně a odtud dvě trasy a ne to vést celé dál přes motol. Za Dědinou by se směr na letiště vyvedl na povrch, aby to mělo rozumný náklady nebo už klidně na šárce… A provozně by se to na veleslavíně střídalo, jedno metro z motola a jedno z letiště (pro cestu tam samozřejmě s nějakým inteligentím označením nebo hlášením, aby to turistům bylo jasný), tím by byly oba přepravní proudy dostatečně uspokojeny. To by i cenově nemohlo vyjít extrémně jinak než vlak, možná… Číst vice »

Cestujici

To už mohlo být dávno hotové … jenže nebyla vůle …pač ty pozemky kterými to mají naprojektovaný tenkrát daným nic nepřinesli, dále nebylo rozhodně na pořadu dne dělat něco pro cestující a spoluobčany ….kdysi na dopravce povídali … psal se rok. 1992 řešení je dokonce před schválením ať už v podzemí metrem či nadzemí vlakem, ale padne to nakonec stím ne kdo bude a jak jezdit …ale za kolik kufříků bokem to postavíme přeci taxi a lobby politické nevole nemůže zvítězit

Mmm

Nějak při těch počtech opomenul maximální kapacitu letiště. 35 mil je vlhký sen, plánovaná kapacita je cca 22mil po dostavbe, která bude bůhví kdy, podle toho jak na letišti všechno dlouho trvá, ani letos se letišti pravděpodobně nepodaří překonat rekordní 2019. Takže ten jeho pesimisticky scénář je spíše hodně reálný a to by ještě muselo všech těch 60% chtít jet do centra Prahy.

Jan Kožíšek

Když je v pokladně přebytek peněz… . proč ne. Jinak je to fantasmagorie.

Karl vB.

Pokud je pan filantrop bytostně přesvědčen o reálnosti tohoto ambiciózního záměru, tak ho může vybudovat ze svých peněz a provozvat na své vlastní riziko.

tarten

60 %? Já bych tomu dával tak maximálně 6-10 %. Podívejte se, kolik se leteckých cestujících rekrutuje mimo Prahu a Středočeský kraj, a kolik pražských volí MHD dnes. A kdo ze Středních Čech přijede PIDem, ten tak určitě přesedne na tohle za desetinásobnou cenu, že.

Určení ceny za vybudování vůbec nedává smysl a její splacení také ne.

v.sp

Ruzyně je tak blízko centru, že rozdíl expresu oproti zastávkovému vlaku nebude stát za ten rozdíl v ceně.
I na Heathrow, které je sakra dál, jezdila většina lidí o dost pomalejším metrem, pak taxíkem, a až pak vlakem (Heathrow Express, cca 10% podíl). (před otevřením Elizabeth line)

Přímé dálkové/VRT spojení by bylo bezva, ale to tuhle trať nezaplatí.

Jedině, že by se tohle spojení zahrnulo do celkových plánů VRT a tak by to nebyla trať navíc, jen jiné trasování? Ale podle Superkonektoru je tohle trať navíc, na Karlovy Vary.

Jarda

Když tady pozoruji tu diskuzi, tak musím konstatovat jeden rozdíl mezi naší mentalitou a polskou: V Polsku vymyslí nějaký fantasmagorický projekt jako nové mega letiště ve Varšavě a hned se o tom mluví jako kdyby už stálo (a takto to propagují i do zahraničí), i když je to zatím jen vlhký sen. U nás se něco dostavuje a všichni říkají ze to nikdy nebude.

Pavel Matoušek

Asi osobní zkušenosti. Když se něco „dostavuje“ 20 a více let, tak to asi není úplně v pořádku.

tarten

Jenže ten polský projekt dává smysl, tohle ne.

Jaroslav

To fakt nejde, současný český stát za mě nemá vůbec na to postavit vysokorychlostní tratě. A není to o penězích, Rusové a Ukrajinci jsou schopní za válečného stavu dělat zázraky a kdybysme my najeli na podobný režim akorát k mírovým účelům tak to zvládneme, ale to je potřeba změnit celkový politicko-společenský systém.

Jarda

Nebojte, až vyhraje Babiš zvýší vám dávky, a budete se moct víc nažrat.

tarten

Ale houby, VRT se postaví. Nemá ale smysl vymýšlet duplicitní systém jako tohle, dokud se ten původní nenaplní.

David

Chce to polský model pravidel, bez něj jsme naprosto v pytli

Lukáš Kníže

Mně se ta myšlenka rozhodně líbí. Rád tomuto nápadu propůjčím i své srdíčko… ale to budu muset být přesvědčený něčím hmatatelnějším. Zatím to zní moc hezky a bezproblémově, ale nejspíše jen kvůli tomu, že je celá myšlenka na začátku.
Nicméně držím palce. Odvážné projekty (dotažené do konce) naše zaprděná a podceňovaná kotlina potřebuje jako sůl.

Pavel Matoušek

Věřím tomu, že v Číně by to za 5 let postavili, v Německu či Švýcarsku možná za 10, ale u nás…?

David

Ty termíny v zahraničí by stačily poloviční a cena by byla čtvrtinová

igor

430 Kč za vlak po městě, což je takový rychlá MHD?
To je dost úlet nebo se čeká hyperinflace.
Plno i evropských metropolí naopak stále zvažuje pro a proti MHD zdarma.

Jitka

Běžně z kdejakého letiště platíte kolem 10Eur a víc. MHD zdarma už moc nefrčí, Evropa na to finančně prostě nemá.

Vojtech

Německo už to má všude. 49,9 eur a jezdí měsíc kde chceš, kam chceš a kromě EC, ICE, TGV i čím chceš. V MHD reálně nejsou revizoři, nedává to ekonomicky smysl, nevydělají si na sebe.

A teď to nejšílenější. Migranti to měli gratis od úřadu, odbory mají dotovanou ceny na 26,9_34,9. Eur za měsíc.. to už je i v Brně či Ostravě dražší MHD, než toto v Německu , (Praha je jediná ještě levnější)

Juraj

Mám to z opačného konce Prahy na letiště něco přes hodinu cesty.
Oproti dnešku nebo plánované S55 by mi toto ušetřilo cca 20 minut a zvýšilo cenu o 430 korun. Úplně nevidím, jak by toto chytilo 60% tržní podíl.

Ta zastávková S55 určitě není optimální v tom, že je jen o málo rychlejší než dnešní AE (pokud není hustý provoz). Ale to je daň za hustý interval (10 min), zahuštěný ještě vlaky na Kladno. Jakýkoli špěšňák by vyžadoval delší interval, takže je otázka, kde je zlatý kompromis.

Pavel Matoušek

Hezké, ale pan Hausenblas zřejmě zapomíná, že žije v Česku (reálnost a rychlost příprav takových staveb) a že Praha není New York, Paříž, Londýn, Šanghaj ani Frankfurt (velikost města, potenciální počet letů), a asi ani nikdy (možná naštěstí) nebude. Ale pravda je, že letištní expresy s výrazně vyšším jízdným oproti ostatní dopravě má třeba Oslo a snad i Stockholm. A kdyby přece: z hlavního nádraží a Můstku by asi bylo smysluplnější udělat jednu společnou stanici, než aby dlouhé vlaky zastavovaly po půl kilometru. Jediný hlubší smysl totiž vidím v tom, že by přes letiště jezdily VRT vlaky spojující východ a… Číst vice »

:-)

Oslo i Stockholm mají také letiště značně daleko od centra města, v obou případech přes 35 km. To už je opravdu výrazný rozdíl. Rozhodně větší než 6 min vs 25 min

fous55

Těch 60 % cestujících platících desetinásobek ceny místní dopravy je vlhký sen. Je třeba podívat se na jejich strukturu. Část jsou lidé na služebních cestách, které většinou odveze služební řidič, taxi nebo UBER. Část jsou cestující všeho druhu, které přiveze/odveze rodinný příslušník, přítel/kyně atd. Část jsou čeští dovolenkáři, kteří cestovali nebo budou cestovat přinejmenším několik hodin a pro ty je úspora 10-20 minut zcela bezvýznamná. Pokud jsou z Prahy, potřebují se dostat co nejrychleji na metro, nikoliv do centra; pokud jsou přespolní, potřebují se dostat na hlavní nádraží, odkud jim to jede domů (výjimečně na Masnu směr Kolín/Kralupy nebo Smíchov… Číst vice »

Pavel Skládaný

Je to génius, nicméně šílenec.

Bisik

to je ten co zařídil gigafactory v Ústí nad Labem?

john334

6 minut je sice hezkých, ale jaká by byla frekvence spojů? Za ty prachy by bylo určitě lepší nakoupit stovky příměstských jednotek a pak jezdit na letiště každých 5 minut přímo z hlaváku (až se tam postaví podzemní nástupiště pro vlaky směrem na Negrelliho viadukt)…

MaT

Nechci Vás podezírat z ničeho tak přízemního, jako že jste ten článek vůbec nečetl, přečetl si jen titulek a hned šel diskutovat, ale kdyby náhodou, tak asi před polovinou článku (hned pod mapkami):
„Navržený takt je čtvrthodinový.“

David

Staví každých 15 minut dlouhé patrové soupravy

Petr K

Češi jsou mistři v budování Hubou (tedy ústy). Když se začalo stavět prodloužení „A“ za Dejvickou, tak byl předpoklad plynule pokračovat ve stavbě dál za Motol přes Bílou Horu a Dědinu až na letiště. K Dědině razit, zbytek úseku v „polích“ od D0 až k letišti stavět z povrchu (tedy lacino) a nebo dokonce i částečně po povrchu (tedy ještě laciněji). Výmluvy na nemožnost provozovat staré ruské „pekáče“ na povrchu byly zřejmě jen záminkou, proč dál nestavět a umožňovat provoz mnohdy „zlodějských“ taxikářů (mimochodem v Moskvě či třeba i v Kyjevě ty ruské vlaky po povrchu jezdily). Dneska mohl být… Číst vice »

vbb

>v Moskvě či třeba i v Kyjevě ty ruské vlaky po povrchu jezdily
V Rusku ale nevadí, když vám do salonu sněží, prší a fouká ledový vítr.
Nakonec i v Praze se jezdí po povrchu, ale za dost omezujících podmínek (první vůz vypnutý z trakce, max 40 km/h apod., ale hlavně na krátkém úseku)

Petr K

Nejhorší je přenormování a smrt z vyděšení. Nevím, o co horší je klima v Moskvě než v Praze, ale minimálně zima tam je o řád či dva horší než v Praze. To za a). A za b) se mohly už dávno koupit nějaké lepší stroje a ty ruské poslat do šrotu nebo jako pomoc na Ukrajinu.

vbb

A proč by se kupovaly nové vlaky, když ty repasované ruské celkem dobře slouží?
Navíc případný povrchový úsek se neotevře ani zítra ani za měsíc, a do té doby (pokud vůbec nějaký povrchový úsek bude) bude dost času objednat nová vozidla a požadovat u nich schopnost jezdit po povrchu (tj. vodotěsnost, topení/klima atd.)

Vojtech

Třeba energetická spotřeba je o tolik vyšší, že koupit tehdy všechny vlaky od Siemens, jsou zaplacené jen z úspory energie. Ale škodovka by neměla co dělat a energie mají šok jen poslední dobu

Jarda

Vy ste chytrej jak radio – už brzy vám Babiš zvýší dávky, tak se zbytečně nerozčilujte.

Průvodce původní Aleš

Tak zrovna s tou La Guardií jste se moc netrefil 🙂 Na ni jezdí jen autobusy, žádná kolejová doprava (ani vlak ani metro).

Vojtech

Jenže za ceny před 20 lety bylo tunelem lacino a dnes chtějí za koridor místo 399 mil celých 800 milionů. (Aktuální Přerov- kojetín)
Klausova vůáda v 1993 odsouhlasila koridory za 50 mld, 24 miliard za první a to se ještě počítalo s \vRT Praha Norimberk přes Plzeň. Dnešní ceny jsou násobné

Dálnice

Toto je ukázková, učebnicová hovadina!!!

percula

Pokud to zaplatí že svého a za svoje si to bude provozovat, proč ne. Ale že státního ani korunu, Za tu cenu za jízdenku se to nezaplati.

Koub

Hodně diskutujících tu zpochybňuje cenu 430 Kč, ale je třeba to brát tak, že to je základní jízdné – když se podívám na příklad Stockholmu (jasně, ve Švédsku jsou jiné platy, ale cenový rozdíl plus minus odpovídá), tak tam z hlavního letiště Arlanda do centra Stockhomlu jezdí Arlanda Express – moderní elektrické jednotky s cestovní rychlostí 200 km/h, ve městě za 18 minut. Cena jízdenky na AE je 340 SEK (cca 750 Kč), ale zpáteční a hromadné (už od dvou lidí) mají slevy. Při cca 25 milionech odbavených cestujících ročně využívá AE cca 30% cestujících a vlaky jezdí ve špičce… Číst vice »

Dušan

Spojení Arlanda Expressem je ale PPP projekt, s příjmy z poplatků za dopravní cestu – koncesionář podepsal smlouvu na 45 let v roce 1999 – čili smlouva je do roku 2044. Investiční náklady byly 661 mil. EUR a trať má délku 20 km = čili 33 mil. EUR/km (to je 826 mega Kč = čili de facto VRT-ka). A protože se to musí vrátit, tak jedna jízda stojí těch 340 SEK, zpáteční pak 640 SEK, 12 jízd pak 3670 SEK a 24 jízd 6530 SEK…čili nejlevněji jako dospělák jedu za 272 SEK – nic moc cena. Já jsem tím jel… Číst vice »

Pavel Matoušek

Ale nezapomínejte, že Skandinávie je tak trochu samostatný kontinent. Kromě Dánska a Norska nemá Stockholm (podobně či ještě hůře Oslo, Helsinki) žádné aspoň trochu časově rozumné vlakové ani jiné spojení, v podstatě jen letecké, což o Praze říci nelze.

Juraj

Taky ale nutno dodat, že je Arlanda dál a nemá takové možnosti napojení na metro jako Praha, kde letištní osobák obslouží všechny tři linky metra, což je pro většinu místních klíčové.

Stejně tak Flytoget v Oslu (210 km/h) v přepočtu za 521 Kč, který navíc pokračuje dál pod centrem města.

FRX

Konečně někdo poukázal na blbost toho současného plánu. Zatím co na Schwechat budou jezdit rychlíky z Moravy a Polska,
Do Prahy přijedete na Hlavák, a hezky s kuframa na kolečkách se dokodrcáte na Masaryčku. Ale Radnice prý uvažuje o méstských nosičích, keří budou cestujícím za laciný peníz s kufry pomáhat 🙂
Osobně si myslím že za tím jsou némecké úplatky pro české politiky.. Němci žádné letiště v Praze nepotřebujou. . Od toho jsou Drážďany , Mnichov a Vídeň.
Vždyť od nás stahujou i mlíkárny a výrobny lentilek !!
A to je Ruzyně na přímici mezi Krušnohorským tunelem a Prahou !!

Juraj

Nebo s kuframa člověk popojede metrem na Vltavskou a tam celkem komfortně přestoupí na S55. Časově to vyjde stejně jako pěší přesun na Masaryčku, který bude taky kratší díky nadchodu.

Taky je to stávající řešení „dočasné“ do zprovoznění MES, kdy se ta trať z negrelláku konečně zaústí pod hlavní nádraží.

Vojtech

Tolik přestupů se \ 4 kuframa pro rodinu a malé děti nechceš..

Pavel Matoušek

Schwechat je prostě nejméně pro polovinu Moravy (plus Slovensko plus Maďarsko) dostupnější než Praha a prý jsou z něho i levnější lety, tak to asi bude hlavní důvod. Vlaky od Ruzyně ale prý mají někdy jezdit i na podzemní nástupiště pod hlavním nádražím. Masaryčku a hlavní nádraží by navíc šlo propojit estakádou s jezdicím chodníkem, ve světě běžná věc, ale musel by někdo přemýšlet.

Ten Ten Ten

Levnější opravdu jsou.

Jan

430 dnešních korun nebo 430 v době otevření? Dřív jak za 10 let to nestihnou postavit ani náhodou. 430 dnes je přibližně desetinásobek ceny za pomalou MHD na letiště a to za to 60% cestujících fakt nedá. V době otevření to už ale bude díky inflaci podstatně míň (i když asi pořád ještě dost).

Micky

A kolik stojí vysoutěžená cena taxi službou na letiště?

JirkaVK

Při té ceně jsem si vzpomněl na šéfa Ryanairu … to bude „blowjob included“ 😀

tarten

Vždycky se všechno udává „v dnešních cenách“, protože nikdo neví, co udělá inflace zítra.

Michal²

Kromě té částky to nezní tak špatně

Jimm

Jakou částku myslíš? Za jízdenku nebo výstavbu? Protože ta cena na výstavbu je čirá fantasmagorie…

Michal²

Za jízdenku, stavby nepočítám, že se, vzhledem k aktuální rychlosti stavby čehokoliv, dočkám

Don Pedro

Reálnější než tento návrh vidím dostavbu metra na letiště + popřípadě ještě tramvaj, aby se neřeklo že tam nejezdí všechno 😉

Karl vB.

Před chvilkou jsem si jinde přečetl zprávu o návrhu na přejmenovýní Ústeckého kraje na Litoměřický, prý kvůli lepšímu renomé.
Copak ještě dnes z Ústeckého kraje přijde?
https://www.idnes.cz/usti/zpravy/kraj-prejmenovani-losenicky-litomericky-image.A250805_075832_usti-zpravy_grr

vlachjan

Musíte ale uznat, že je to geniální krok. Rebranding vyjde podstatně levněj, než řešit strukturální problémy kraje. Tomu říkám přístup s péčí řádného hospodáře:-D

Radek

I dneska jsem z centra na letišti za 30 minut.. Až bude vlak, tak se to o několik minut zrychlí.. Fakt někdo potřebuje být za 6 minut na letišti???

Jimm

Nepotřebuje… Plánovaných 24m je naprosto dostačující..

Ing. Vladimír Bílý

Kostky jsou již dávno vrženy úplně jiným směrem, takže už jenom fantazírujme co by kdyby. Nicméně si také myslím, že by mnohem elegantnějším řešením obsluhy letiště by bylo mít jeden dlouhý tunel společný pro VRT (jak směrem na Plzeň, tak na Ústí) i S-bahn na Kladno. Jen bych viděl spíše jeho ústí na Smíchově, dále po novém mostě se 4 kolejemi a nový tunel do podzemí Hl. n. Místo tří nákladných tunelů z Prahy jen jeden. Nevýhodou tohoto řešení je, že by obce okolo trati na Beroun ztratily naději na ticho od nákladní přepravy, po kterém touží.

Karel

Ano. Řešení 19. století. Cestující z Drážďan přijede vlakem na hlavak, pak se s kufrem projde na Masarycku, aby lokálkou vyrazil na letiště. Totéž z Plzně. Ale zahrádkáři na Zadní Třebani a vily ve Střešovicích budou v klidu. Proč mít 1 tunel, když můžou být 3.

Jiný Petr

A výškově/sklonově Vám to vyjde? Ono to převýšení ze Smíchova na letiště není zrovna malé

fous55

Smíchov 196 m.n.m, letiště 356 m.n.m povrch, tzn. kolej v podzemním nádraží maximálně 346 m.n.m. Rozdíl 150 m, vzdušnou čarou 12 km, tedy teoreticky 12,5 promile, což by vyhovělo i pro náklady na TEN-T. Ve skutečnosti méně, protože reálně by to bylo o 10-20 % delší a tudíž sklon o to menší.

Petr Šída

michat sko a vrtku v tunelu ke napad hodný génia

vlachjan

Jsem rád, že i u nás v České Republice máme své „Tech Bros“ a oceňuji, že místo zcela zjevných blbostí jako je boring company a hyperlolipop uvažují alespoň trochu v reálných intencích a místo nějakých „semiautonomních on-demand podů“ tam mají normální vlak. Jen v tunelu. (Boooooring!-company-joke-anyone?) Jinak si ale nemůžu pomoci a myslím si, že tato studie musí být z pera potomků onech bájných inženýrů, kteří chtěli v sedmdesátých letech postavit tunel mezi českem a pobřežím Jaderského moře. Rovněž si myslím, že v okamžiku, kdy by se realizovalo zamýšlené „již brzy“ spojení na letiště, kde by platil standartní tarif PIDu,… Číst vice »

cenda

430? Nevím k čemu to má pro mě význam. V současné podobě stojí jízdenka kolik 40 Kč? Pro mě jasná volba. To radši už nějaký uber.
Jediný přínos je modernizace na Kladno.

none

Tak si nemysli, že to budou stavět jen pro tebe 🙂

vbba

s roční lítačkou ta jízda dnes stojí cestující maximálně 10.-Kč…
Proč tlačí na tak krátkou návratnost netuším,
když bude návratnost upravena na 25let, tak ta cena třeba nebude tak přemrštěně vysoká

Roman

Je smutné, že napojení letiště na dálkové tratě, jak to požaduje strategie EU, řeší u nás soukromník a musí o tom přesvědčovat státní orgány. Nejde o to, jestli z letiště do centra pojedu 10 nebo 20 minut, ale jestli se na letiště dostanu vlakem i odjinud než právě jen a jen z centra Prahy. Letiště velikosti Prahy má být napojené nejlépe na mezinárodní železniční síť, aby plnilo svojí funkci a mohlo dále růst. Jenže u nás se klíčové dopravní stavby realizují dle plánů starých desítky let, viz základní dálniční infrastruktura a její vize ze sedmdesátých let. Že se situace po… Číst vice »

MajsterN

Kdyby tu trať zadali v roce 2000 jako PPP, už tam 20 let stojí a teď by se kupovaly nové vlaky.

Náhodný Kolemjdoucí

Za mne naprosto nedává smysl nějak složitě a draze napojovat pražské letiště na mezinárodní železniční spoje, když skoro nikdo z okolních zemí stejně nebude jezdit vlakem létat z Prahy – prostě to geograficky a finančně nedává smysl.

troglj

To není jen o Praze. Máme i jiné regiony. A třeba od nás z Teplic se kromě auta rozumné na pražské letiště dostat nedá. Vlakem na hkavak a pak Airport expres trvá přes 2 hodiny.

Náhodný Kolemjdoucí

Samozřejmě, ale to se pořád bavíme o dopravě v ČR, kde bychom měli mít ambici obecně zkrátit cestovní časy. Navíc Teplice by tahle navržená trať stejně neřešila.

vbb

> že jednání už proběhla s ministrem dopravy Martinem Kupkou, šéfem letiště Praha Jiřím Posem, náměstkem primátora Zdeňkem Hřibem i se zástupci organizátora dopravy Ropid

Hlídač parkoviště, pan Landa, proti návrhu nic nemá, netroufá si však o věci sám rozhodnout. Musíme ještě celou věc projednat s dr. Brabcem, který ho střídá.

Kamil

Jizdenka za 430 a to se jeste za tu dobu prodrazi. Nebylo by jednodussi na letiste protahnout o 3km tramvaj. Investicne i dobou realizace je to uplne jinde ….

Náhodný Kolemjdoucí

Tramvaj tam asi časem bude také, ale obecně to není moc rychlý dopravní prostředek.

MartinS.

První myšlenky na Crossrail v Londýně jsou z roku 1941, Elizabeth Line byla kompletně otevřena v roce 2023, takže uplynulo 82 let, ze kterých bylo 50 let úvah a studií, 10 let vážného uvažování a 22 let projektování a výstavby. Máme rok 2025, takže dnes narozené děti možná v domově pro seniory uvidí v TV (nebo co v té době bude), jak se stříhá páska.

vlachjan

Jako jo, ale Londýn má taky skoro stejně obyvatel jako naše republika (a ne zrovna nejlepší hustotu osídlení…).

Karel M

Cena 70 miliard. Jsem zvědav, jestli Babiš upřednostní tento projekt a nebo důchody našim důchodcům.

Josef Pešek

To je reálnější dronová taxislužba za 100 let

troglj

Není. To je individuální doprava a ta nebude.mit takovou kapacitu.

MaT

No individuální doprava v trojrozměrném prostoru může mít přeci jenom trochu větší kapacitu, než ta současná, která není limitována ani tolik dvojrozměrným prostorem, ale navíc ještě silniční sítí…

Ale že by to v tom 3D prostoru pak byl taky pěkný mumraj, to jako ne že ne… 🙂

MajsterN

Slovenské létající auto

Apex

V podstatě podobná myšlenka, jako ve Vídni, kdy je letiště napojeno na normální železniční spojení (S7) a kromě toho tam jezdí i CAT jako separátní systém, přímé spojení letiště centrum. CAT stojí cca 15 € (25 € zpáteční), S7 4.30€. Z osobní zkušenosti je využívání CAT o mnoho nižší než S7, zejména proto, že za trojnásobnou cenu je sice možné se dostat do centra o 10 min. rychleji, ale tím to končí, zatímco s jízdenkou na S7 mohu jet kamkoliv dál po Vídni. Myslím, že by se v Praze měli po třiceti letech plánování a slibů soustředit na vybudování normálního… Číst vice »

Karel M

Mně to připomíná brněnský Severojižní kolejový diametr.

Josef Pešek

CAT je určen pro Business klientelu, S Bahn pro Low cosťáky. A žádný tunel mezi Vídní a letištěm neexistuje a nikdo ho neplánuje. Nic podobného nevidím.

Apex

Podoba je v existenci dvou systému kolejového spojení. Tunel je jen technické řešení, dané charakterem terénu, Vídeň je víc placka.

Zbyněk

Alternativa k CAT (2x za hodinu) je railJet (taky 2x za hodinu). Je za stejnou cenu jako S7 a jede stejně rychle jako CAT. Nevidím ani jeden důvod pro to jet s CAT

Apex

Pravda, na railJet jsem zapomenul.

FrantaM

Ale jo, je fajn mít sny a vize.
Nicméně pak je potřeba je konfrontovat s realitou a jak píší ostatní, ty počty prostě nesedí.
Navíc těch 26min na letiště z centra, pokud to bude v rámci tarifu integrované dopravy, tak je úplně v pohodě.

Karl vB.

„Tím se podle něj rozšíří spádovost letiště až o Drážďany, Ostravu nebo Linec a získá potenciál až 35 milionů cestujících ročně.“ 🙂 🙂 🙂 Přání je otcem myšlenky. Letiště Ostrava i Linz mají už dnes mnohem lépe a rychleji a dosažitelné letiště Wien (ca. 200 km) a Linz má celoročně dobré letecké spojení (4x denně) do Frankfurtu. Abych odvážnou vizi pana Hausenblase mohl brát alespoň trochu vážně, tak bych moc rád viděl: – oficiální letopočet, kdy by měla v plné délce fungovat VRT Ostrava – Praha, aby se inzerovaná spádovost Ostravy vůbec dala teoreticky uvažovat – jak někdo z Linze… Číst vice »

troglj

Pokud to myslíme s dekarbonizací vážně, nemůžeme se zbavit letecké dopravy jako nenahraditelného segmentu, ale musíme se MOTIVAČNĚ zbavit těchto krátkých letu na přestup a nahradit je železnici centrum – letiště. Klidně i 300 km jinde, když to bude rychlejší.
Linz v této souvislosti pojede ale spíše do Mnichova než do Prahy, s tím souhlasím.

Ondřej

Plus už teď se dá s LOTem z Ostravy přes Varšavu doletět prakticky do celého světa. Ta linka se stává postupně zavedenou.

Horst

Já bych si zrovna tu spádovost odpustil.
To že mi jako obyvateli Prahy 6 létají éra takřka nad hlavou beru jako nutné zlo proti kterému nijak zvlášť neprotestuji, holt jednou bydlím u letiště tak to beru jako fakt, ale aby se takto navyšovala kapacita tak to už by mě zvedlo ze židle.

jaroslav.dohnalik

A já vůl si myslel, že jediný tunel, co v Praze může vzniknout, je na trase Praha – Subterra.

Tomáš Záruba

Na tom by bylo pozitivní hlavně to zkapacitneni Wilsona – jak z pohledu nástupišť navic, tak i de facto ctyrkolejky pro dálkovou od ZM a možnost vést část odstavovanych vlaku jinam než směr Balabenka. Takže by se tam pak asi i vesly vlaky ze skutečně rychle tratě do Liberce. 🙂
V ty Vary ale moc nevěřím, tam bych se soustředil na novostavbu do Klasterce (a dále via Most).

mgr.pavel

Naprosto nereálné kalkulace.

Kdyby z 19 milionů cestujících jich 60% se fakt rozhodlo jet za řádově dražší lístek do centra tímto vlakem, tak to znamená cca 32 tisíc cestujících denně, tedy 330 co čtvrt hodinu.

Takt svých vlaků plánuje co čtvrt hodinu. Takže po celý den i noc(!) by musel jet průměrně dlouhý vlak(*) plně naložený do centra, aby mu ty jeho propočty vyšly.

(*) pro orientační srovnání beru jako „průměrný vlak“ Pendolino, co má kapacitu 333 cestujících.

zlevněme dráhu

Nevím, kde vzali těch 60%. Z cca 30 lidí, o kterých vím, že pravidelně létají a znám je natolik, že mohu prohlasit úplně klidně, že z nich by to nepoužil nikdo. Nejen kvůli ceně, ale prostě jim je to k ničemu. Kdo potřebuje být rychle na Můstku? Resp. naopak na letišti z Můstku?

Jiný Petr

A vůbec se nepočítá s nějakými provozními náklady – žádná energie na pohyb vlaků, žádná údržba, žádné mzdy, ……

vlachjan

To víte, kapitalisté jsou prostě jen velmi efektivní v „Katování kostů“
Ale třeba je plán, že to pojede od letiště z kopce pod Vltavu a na hlavní nádraží se to vyšplhá do kopce setrvačností. Holly s*it, právě jsme vynalezli perpetum mobile.

(Pokud to není zřejmé, jedná se o srkasmus)

Jason

Další pouhopouhá vize. PRG se nemůže nafukovat do nekonečna. Potřebujeme nízkonákladové letiště dále od města – buď rozjet Vodochody, nebo zkapacitnit vlakem dostupné Pardubice.

Pavel P

Taky jde využít toho, že Brno bude mít zastávku u letiště přímo na trase VRT Praha – Brno – Ostrava. Jízdní doba cca 70 min do Prahy, větší poptávka místních než u Pardubic a snadná dostupnost z celé Moravy. Jako bonus je Vídeň „za rohem“ a tedy další potenciální cestující.

Karel

Sláva. Konečně. Než vyhazovat miliardy, aby stresovickym vilám za plotem nehoukal vlak, tak něco smysluplného. I když jak níže vidno, Čecháček to ihned v diskuzí pořádně rozpatla. Letiště není jen pro Pražáky, letiště potřebuje přímý výstup na VRT všemi směry: Berlín, Norimberk, Vídeň, Krakov.

micat1

Berlín, Vídeň a Krakov mají svoje vlastní (a významnější) letiště. Napojení dálkových vlaú na letiště je důležité, opravdu není jen pro Prahu, ale ta počítaná návratnost je absolutní nesmysl. To je důvod, proč to Čecháčci strhali. 60 % cestujících nebude jezdit na letiště za 430 Kč jednu cestu, když bude existovat hned několik levnějších možností. Další věc je představa, že by se to někdy podařilo postavit, i kdyby byla vůle a finance.

Zbyněk

Místo 30 Kč za MHD dát 430 Kč, abych ušetřil 20 minut? A těch 20 minut je taky sporných, když započteme čekání na vlak v 15minutovém intervalu (vs. bus každé 4 minuty). Takže když to vezmeme se vším všudy, reálná průměrná časová úspora je 10-15 minut.

graylag

Vzhledem k tomu, že hodně lidí jezdí na/z letiště taxíkem za 700 a platí i tisíce korun za zaparkování auta na letišti, tak 430 Kč není až tak nereální částka. Problém spíš je v tom odhadu, že to bude ochotných zaplatit 60% návštěvníků

Alík

Jenže taxík máte za tři (čtyři ) lidi. Tady za ty peníze jede jeden člověk.

Milan

A prúměrný počet cestujících taxíkem bude 2, a 700 : 2 = 350, a to už není i míč níň než 430, a otázka, jestli v cenách dnešních či za 15 a více let, kdy nejdříve by toto spojení mohli existovat.

Alík

Jenže v taxíku jedete v pohodlí a ještě Vám taxikář vynese zavazadla až na chodník.

mgr.pavel

A dopraví vás až přímo na místo. Nejen někam do centra Prahy kde drtivá většina cestujících stejně musí přestoupit na MHD.

Alík

Souhlas. A navíc v čase, kdy potřebujete vy.

tarten

O počtu lidí v taxíku nemusíte spekulovat, stačí si přečíst čísla.

Zbyněk

Taxíkem se dostanete po Praze kamkoliv, ne jen na Můstek, hlavák nebo Zahradní město, odkud nejspíš budete dál někam pokračovat. A lidi, co na letišti parkují – když dojíždí z mimoPrahy, tak v centru u vlaku nezaparkují, a pražští mají asi svůj důvod, proč se jim auto vyplatí, a když nejedou levnou MHD tak drahým vlakem to taky moc nevidím.

graylag

Pokud ale nejsem z Prahy a potřebuju se stejně dostat na nádraží? Svého času jsem pracovně často létal a zaměstnavateli na ceně dopravy na letiště až tak moc nezáleželo. Kdyby takový rychlý spoj existoval, určitě bych ho využil.
S nereálností parkování v centru souhlasím. Ale ten vlak by byl ze Zahradního města, a tam by prostor na parkovací domy byl. Časově zejména pokud bych pokračoval z Prahy na východ by to bylo bezkonkurenční.

Jan T.

Když chcete přímo na nádraží, použijete přímou linku Airport Express, dospělý za stovku, dítě za 50. Což je ještě částka, kterou je turista ochotný zaplatit, ale nějaké velké zisky z toho nebudou, pokud vůbec.

Mig

Ok ale taxi za 700 a jede celá rodina tady by to bylo 3 nebo 4x 430

zlevněme dráhu

Já nikoho, kdo jezdí taxíkem za tisíce neznám. Lidi se navzájem vozi auty nebo se dokodrcaji hromadnou. Když tam mají být 2 hodiny předem (a už se mluví o 3 hodinách), tak je pár minut nevytrhne.

Horst

Tak parkovanií na 8 dní cca za 1200 až 1500,-Kč, (bez slevy za předchozí rezervaci) přímo u terminálů 1, 2…
To si každý rozmyslí jestli není pohodlnější dojet z domova autem až na letiště nebo někde přestupovat a jet vlakem. O ceně za vlak nemluvě.

vlachjan

Jneže vono to tágo vás nabere doma, ne na hlavním nádraží, kde většina cestujcích leteckou dopravou nebydlí.

km213393

Cena jak cena, ani dovolená nebo zadarmo, ale kolik lidí létá častěji než jednou ročně? A ušetří 15 minut? Za x miliard? Fakt filantropie.

Lukáš Kníže

A co VRTkou Ruzyně – Hradec Králové za hodinu (bez přestupu),
versus 1,5 h PRAKem na hlavák s přestupem na VRT do HK? 🤔😏 Když se řekne 50 % navýšení přepravní doby, zní to úplně jinak. 😁

Samozřejmě je to jen myšlenkové cvičení, které předpokládá realizaci všech potřebných infrastruktur. Takže pravděpodobnost realizace v blízkých desetiletích je minimální.

Michal Drábek

Jinak ony zmíněné osoby, pokud už v Praze hodlají strávit déle než pár dní, zakotví třeba v Nebušicích. Příroda i letiště za rohem. Pročpak asi jsou tam nejdražší anglické školky a školy v Praze? Že by byli zvědaví na davy či dopravní zácpy nás obyčejných lidí na Zahradním Městě, to si zrovna nemyslím…

Michal Drábek

Obecně vizím pana Hausenblase a těch seriózních odborníků z jeho týmu fandím (dovolili si mít odvážnější názory, než „zasloužilí“ úřední brzdiči VRT), ale tady se obávám, že poněkud přestřelili. Podzemní stavby mívají nakonec násobně vyšší náklady, než se zpočátku předpokládalo. A oni supermobilní velkošéfové dokážou zaplnit vlaky tak možná v Šanghaji, Londýně či New Yorku. Ti turisté, loučící se se svobodou atd. spíš pojedou osobákem a ušetřené peníze prohýří… Přestaňme se konečně (marně) podbízet globálnímu kapitálu, který nás leda tak vysává (stovky mld. ročně z ČR, díky různým fíglům nezdaněné), a stavme (i rychlou) železnici hlavně pro obyčejné lidi!

Petr

Za těch 150 miliard, nebo kolik by to stálo, by se dala zmodernizovat celá středočeská síť regionálních železnic.

Lukáš Kníže

Takových prohlášení jsem už slyšel mraky…. ale stejně se virtuální ušetřené peníze vydají na populistické dárečky ve formě jakýchkoliv dávek a důchodů, které se i tak dnes vyplácí ze dluhu.
Nejdůležitější je si stále připomínat, že „ušetřených“ 150 mld Kč neexistují a nikdo je v kapse nemá. Je to jen rozdíl ve dluhu.

DavidS

60% lidí? No tak to je krásné číslo, aby to (kupodivu) vyšlo, ale dost pochybuji, že je reálné.

David

Stačilo by propojit Hlavní nádraží tunelem s Negreliho viadukt Em na Bubny což je stejně nutné aby mohly jezdit přímé vlaky z Benešova na Kralupy i letiště a pak z Bubnu jeden tunel až na letiště. Vyšlo by to levněji a fungovalo. Stávajíci plánovaná trať je průšvih kvůli napojení na Masarykovo nádraží ale že tam budou jezdit rychle expres bez zastávek jsem čekal že bude samozřejmost a je to nutné

David

Cena podle km a s lítačkou na Prahu hlavně zdarma

Projektak

Zřejmě přímo popisujete ŽUP

Náhodný Kolemjdoucí

Ne, pro snížení ceny tam doplnil mnohem delší tunel, aby zároveň nebyla trať od Kladna napojená na linku A.

vlachjan

David má sice třináct mínusů, ale toto přesně je v plánu a počítá s tím i developmnet Penty na Florenci.

Pavel P

Součástí „Metropolitního expresu spodem“ (Metro S, Nové spojení II) má být i tunel od Negrelliho viaduktu přes Hlavní nádraží (nová podzemní nástupiště) směrem do Vršovic. Spojení od Hlavního nádraží na Letiště tedy bude možné. Jinak expres je v principu taky možný, osobně bych ale doporučil jednu zastávku (Veleslavín nebo Dejvice) kvůli přestupu na metro A.

Ferda

Tu rychlodráhu už ani nestavějme, když bude tunel…

Alibaba

S těma 6 minutama si na cca 11,5km trati (Můstek – Havliště) docela věří (z hlediska dynamiky jízdy).

Proč na těch mapičkách chybí část okolo Karlova mostu?

PetrN

6 minut je to naprosto reálný čas při navrhované traťové rychlosti 200km/h. Dám jeden příklad od Brna, trasu z Modřic do Rajhradu 5,5km zvládá Panter za 3,5minuty s tím že se rozjede cca na 155km/h, kterou chvilku jede a začíná brzdit. Když k tomu jednoduchými počty přidám dalších 6km jízdy rychlostí 160km/h tak jsme na 5,75 minutách na trase 11,5km a nepotřebuju k tomu ani traťovku 200km/h…

vladki

Akorát že z Modřic do Rajhradu to není 20 promile do kopce.

fous55

Kolik hnaných náprav a jaké zrychlení má Panter určený pro příměsto a regionálku s častým zastavováním a kolik má jednotka pro VRT určená pro zastavování jednou za nejméně 100 km?

Pavel P

Třeba Velaro i Panter mají polovinu náprav hnaných. Panter je přitom schopen zhruba dvojnásobného zrychlení (v malých rychlostech), protože má převod pro nižší rychlost (a větší zrychlení). Pro krátkou trasu (Můstek – Letiště) je lepší ten Panter, hlavně bude mít výrazně rychlejší výměnu cestujících, aby šly zvládnout ostré obraty na obou koncích trasy.

Plecháč

Panter má 50% hnaných náprav, ICE3 má… taky 50%.

q89

Malovat čáru na papír odnikud nikam… Na to jsou experti na IPRu a hle, umí to i někdo z Hradce🙂 tak jsme se pobavili a zpátky k tunelu pod Střešovicemi.

Matěj V.

Tenhle tunel by byl už pátá vrstva pod hlavákem, stavba takové stanice by podle mě byla velmi drahá. V takové hloubce už podle mě nemají smysl eskalátory (protože přestup by jimi trval věčnost) a bylo by třeba použít mnoho rychlých výtahů, jejichž provoz by nejspíš byl taky velmi drahý.

Milan

Já teda nevím co počítáte za 3. a 4. vrstvu pod Hlavákem – jeho současnými podchody PID nástupišti, když se dosud počítá jen s jednou podzemní vrstvou pro regionální vlaky, což já považuji za dopravní nesmysl pro více podzemních tunelů pro ně a hlavně ponechání dálkových vlaků včetně VRT na stávajících povrchových tratích do centra Prahy, které jsou pomalé. Takže ve výsledku já bych tento plán zahodil a ti navrhované spojení mezi Zahraďákem a letištěm přes podzemí hlavaku by na něm byla jen jediná podzemní vrstva díky svému směru vedení se západními východy na Masaryčce.

Matěj V.

1. vrstva metro C, 2. vrstva metro D, 3. a 4. vrstva metropolitní expres spodem

Igor

Nevím jak to přesně plánují, ale nestačilo by vrstvu Negrelli – Vršovice vést v úrovni C? Nikde se mezi sebou nekříží.

Matěj V.

Máte pravdu, má vést hned pod kolejištěm (takže dokonce nad C) a nikde se s C nekříží. Takže by tenhle nový tunel byl jen 4. vrstva, ale i to je poměrně hluboko.

Argo

Spíš 1. vrstva Metex Benešov-Kladno, 2. vrstva metro B, 3. vrstva metro D a 4. vrstva Metex MB-Beroun, ale ano, jsou to celkově 4 vrstvy

Argo

Tedy C ne B samozřejmě

MajsterN

Příklad: letiště bangkok (5 pater).
Výtahy jsou nízko kapacitní (ve smyslu: největší cargo výtah nestačí), vždycky fronta. Podstatná část podlaží jsou jezdící schody.

Dají se dát eskalátory pro překonání vysoké výšky (priklad: Terminal 21), ale opět to sežere veliký prostor.
V takovém případě by eskalátor jezdil z horního do spodního patra přímo.

Protipříklad: letiště Dubaj, tam jsou ty obrovské rychlé automatické výtahy..

No, zajímavý problém pro inženýry. 100% lepší se tomu vyhnout.

Michal Staša

Navrhuju tunel Praha-Brno.

Roman 7

A je v plánu jeho prodloužení do Ústí?

Indijanek

Ano, prý plánují, že tunel bude mít dokonce dvě ústí

Karl vB.

Jo, jedno bude nad Labem a to druhé nad Orlicí. 🙂

František

Vtipálci, ale mohu sdělit, že zcela vážně musím komunikovat s jedním 94 letým projektantem, který se chytil jiné, zde nevzpomenuté akce (asi proto, že míří jinam), a to tunelu Koper (Slovinsko, Jaderské moře) – Česko a vylepšil ho prodloužením až k Baltu, takže v Ústí mohou být v naději. Dokonce tím zatěžuje ministerstva a sousední státy, dostává se mu mezinárodního významu. Ale vážně, když si představím, že Švýcarům trval Gotthardský tunel 20 let, tak tímto by se mohlo zabavit i několik generací. Navíc by byl v případě povodní využitelný pro odtok povodňové vlny (chtěl bych pak vidět to čištění po… Číst vice »

František

Omlouvám se v příspěvku níže jsem chybně uvedl smíšený provoz osobní a dálkové dopravy, správně mělo být osobní dálkové a nákladní dopravy. Když ještě znovu píšu, tak ještě poznámka k řešení formou PRAK a metro či dokonce trolejbus (nyní). Pokud je Letiště Václava Havla minimálně českým hubem osobní dopravy, potom napojení pomocí PRAK je napojení pouze regionální, neboť na letiště nemíří žádné mezinárodní vlaky, ani domácí dálkové rychlíky, při využití metra, trolejbusů a další MHD se jedná dokonce o místní dopravu. Tím samozřejmě nezpochybňuji potřebu napojení Prahy a části Středočeského kraje na letiště, ale v obou případech zde chybí ten… Číst vice »

vlachjan

Toho bohdá nebude abychom se dočkali tunelu v údolí Tiché Orlice 🙂

Matěj P.

Hm, tunelem na Jadran, kde jsem to jen…?

Johaness

Pamatujete na projekt Krkonošské metro? Asi tak realisticky bych toto vnímal.

Michal

Praha chci zase stavět tunel, aby to byl zase jenom další tunel. Koukám že některým lidem se líbí strašně moc tunelování , hlavně teda když jsi přitom přijdou hodně velký slušný balík bokem 😱.

Igor

60% návštěvníků využije expres? Naivní představa. Vzhledem k tomu, že to bude v Česku tak to bude pod 10% (převážně zahraničních, neznalých) protože kdo by jezdil za 300 navíc kvůli 20 minutám?

Ten Ten Ten

Kdyby mi mělo uletět letadlo, tak tím za ty peníze jedu.

kajman

A kolikrát se vám stane, že jedete na letiště nadoraz? Jednou? Dvakrát?

Igor

Neříkám že takoví cestující se také nenajdou, ale budete ve velké menšině.

Ten Ten Ten

Netvrdil jsem nikde opak. 🙂

mgr.pavel

60% cestujících hrozí uletění letadla, aha.. 🙂

Jiný Petr

Navíc vy těch 60% počítáte na odletu, ale těch 165,3 mil. lidí odbavených za rok 2024 jsou i přílety. A má smysl při příletu ušetřit 20 minut? A to jen pro ty, co se pohybují západo-východním směrem?

Ten Ten Ten

Tady je fakt sranda. Sice Mgr., ale číst to neumí a myšlení mu taky nejde, ale domýšlet si nesmysly, to jo. 🤣

PetrN

souhlas, já tam vidím potenciál jen v těch přímých VRT vlacích od jihu a od východu, ale tím se to zdaleka nemá šanci zaplatit…

Igor

No i tím si nejsem jistý. Pokud budu počítat, že bude podobná přirážka k rychlé cestě +300 /os a směr tak pro čtyřčlennou rodinu z jihu/východu jedoucí na letiště za dovolenou by to vyšlo až o 2400 dráž a to je sakra znát. Nejspíš to pohodlí přímého vlaku oželí a pojedou trochu pomaleji, ale zásadně levněji.

Náhodný Kolemjdoucí

Navíc dost vlaků z jihu a jihovýchodu v Praze nebude končit, ale budou pokračovat někam dál na Ústí a Berlín nebo třeba na Liberec.

Milan

Ona je spíš prvotně otázka, co tam pojede za spoje, když na Zahraďáku to naváže na VRT.

Ovšem i bez přímých spojů mimo Prahu rychlost a jednoduchost takového spojení letiště s hlavákem bude velmi atraktivní pro cestující mimo Prahu, a to jistě bude většina, takže těch 60% je za mě reálných. A ještě více, když by toto spojení bylo v rámci dalkové VRT přes Prahu místo nesmyslů oficiálně plánovaných – jako VRT se stanicí přes Letňany/Čakovice a v centru Prahy regionální vlaky ve více nových podzemních tunelech a dálkové včetně spojů VRT na stávajících pomalých povrchových tratích.

Bert

60% všech cestujících na letiště není ani zdaleka reálný odhad při ceně 430 za průjezd Prahou. Zlevnit o půlku a stejně si myslím budou rádi, pokud by jezdilo 30% cestujících.

MajsterN

NIKDO nevyužije expres.

Ve Vídni používá CAT minimum lidí, spíš omylem.

V Bangkoku expres skončil. Nekonkurenceschopné, trvalo to stejně jako zastávkový vlak (stejná infra jen průjezdné koleje => na prd).

V Hong Kongu jezdí vlak a je fajn, ale i tak místní preferují MRT kvůli ceně. Pojedeš tím prostě jednou, dvakrát. Potřetí tím levným.

Expres se případně uživí v Los Angeles, Londýně, NY, takových velkých drahých městech, kde je byznys klientela.

Jan T.

Právě v té Vídni jsme měli párkrát možnost využít CAT, ale když existuje klasická alternativa MHD, tak nemám důvod, těch několik minut navíc mě netrápí.

Plecháč

Tak hlavně tam jede S-Bahn za normální cenu po úplně stejných kolejích jako CAT, akorát teda jede 22 místo 16 minut.

Průvodce původní Aleš

Akorát, že v New Yorku ani v LA žádný expresní vlak do centra nejezdí 🙂

M K

Ach jo, proč to musí trvat všechno tak dlouho? Sice věřím, že za 2030 na letiště dojedeme, ale stejně…

Michal

Jo jo přesně tak za dalších 2030 roků tam dojedeme 🤣

Johnny

V roce 2030 zcela jistě vlakem na letiště nedojedeme. Ale celkem věřím tomu, že by na Veleslavíně mohli do té doby stihnout pověsit nový Již brzy plakát.

M K

Jsem optimista, ale je mi jasný, že to není úplně růžové. Chjo…

Milan

Za mě 100% souhlas, že by toto spojení letiště nebylo konkurencí, ale doplněním konečně budované kvalitní železnice na Kladno s novou větví přes letiště. Ovšem naprostý nesouhlas, že by nemělo toto spojení být součásti plánovaných VRT – i za cenu jeho 4 kolejí mezi Zahraďákem a letištěm je toto jediná správná hlavní trasa vedení dálkových spojů přes Prahu a naopak na hlaváku na povrchu naopak nechat regionální vlaky + VRT na západ od Prahy (jako je Ústí nad Labem a Most) netahat jejím severovýchodem mezi Balabenkou a Čakovicema. Uvedené oficiální plány více kratších tunelů v centru Prahy pro regionální vlaky… Číst vice »

Milan

+ je na zvážení, jak až na nějaký 10. či kolikátý pokus Správě železnic vyšla ekonomická výhodnost dlouhého tunelu Beroun – Praha, který by stejně neměl parametry plnohodnotné VRT nad 200km/h!

Opravdu by nebylo ekonomický výhodnější stavět přes Beroun cca podél D5 plnohodnotnou VRT cílově k letišti v Ruzyni, která by dočasně pro spojení s pražským hlavákem využila převážně (až na viadukty nad Hlubočepy) zdvoukolejněný tzv. Pražský Semmering cca od Hostivice přes Smícháč?

Frantisek X

Ono, kdyby na severozápad neplánovali pouhou odbočku VRT přes pole pod Řípem, nýbrž pořádnou trať Praha – Kladno – Slaný – Louny – Most, letiště by se ‚svezlo‘. A místní trať by nemusela podcházet půlku Prahy 6 nesmyslným tunelem vedle zpackaného metra, které nakonec neobsluhuje pořádně ani ta sídliště. VRT od Plzně se sice nabízí, ale už je to závlek. Ovšem, to měli začít tím metrem – třeba i zastavit pod Hadovkou (nebo variantně vlak pod Ořechovkou), pak ovšem hlavní výstup do sídliště Červený Vrch (k Horoměřické druhý), Petřiny se dvěma vestibuly (obchodní dům a Větrník) a dále k nádraží… Číst vice »

Frantisek X

(Ostatně trať přes Dobrovíz může zůstat a získat i funkci vlečky pro ty sklady…)

Michal

Ne ne, potřebujeme udělat tunel aby na něm mohl být spáchán tunel a někdo si přišel na krásné penízky navíc 🤨

Frantisek X

Kolik lidí na to letiště chcete dostávat, když se tam nevyplatilo ani metro, přičemž okolní dálnice už jsou téměř hotové? Každých 15 minut dálkový vlak, každých 15 minut příměstský vlak, každých 5 minut metro… A ani taková maličkost, jako napojit zkratkou trať od Slaného, aby to neobcházela kdovíkudy a byla použitelnější, nepřijde na mysl nikomu. Hlavně, že sem budou jezdit na letiště lidé z Drážďan, kde je letiště také. Betonu je dost…

Milan

Metro na letiště za mě navždy nesmysl – Áčko vhodné pritáhnou z Motola alespoň o stanici na Slánskou – přejmenovanou na Řepy, protože to je oblast spadající správou k P6, na kterou bez toho nemá přímé vhodné spojení.

Ovšem klidně si dovedu představit dále jihozápadně k Běčku a případně za něj v uvažované stopě jeho větve do plánovaného Jihozápadníhi města.

Zavrhují nesmyslnè plány na podzemní tunely pro regionálku pod hlavákem a dálkovku tam nechat na stávajících pomalých povrchových tratích + VRT z Balabenky přes Čakovice/Letňany, kterou by mělo za mě nahradit navrhované spojení přes letiště.

123

Čistě technická … jak Řepy „spadají správou“ pod šestku by mne fakt zajímalo.

MartinS.

Nijak. Pouze patří do obvodu (okresu) Praha 6, ale to je nyní jen administrativní dělení.

123

Okresy v Praze fakt nemáme.
A pokud jde o ono administrativní dělení, tak naposledy Řepy pod šestku patřily před více jak 30 lety, od 1994 patřily pro třináctku a od 2001 jsou jako sedmnáctka samostatný správní obvod.

mic

Ono by stačilo napojit Kladno skrz letiště namísto Hostivic.

Jiný Petr

Tato myšlenka – když se plánovala modernizace trati – také byla zamítnuta. Již v samém počátku.

Marťas

Návratnost stavby 8-14 let… Copak o to, počítá to dobře… Ovšem jaksi předpokládá, že provoz už bude navždy zdarma… Žádné energie, údržba, mzdy…

Jiný Petr

A navíc, kdyby ta návratnost byla taková, tak už to dávno stojí – klidně za 100% soukromé peníze. O takovou investici by se rvaly všechny investiční fondy. Ani by se to nemuselo splácet státem (viz PPP)

Soudný znalec

430 Kč? to radši pojedu tramvají na Dědinu.

Milan

Pokud cena 430Kč je v době otevření nejdříve v roce 2040 – za 15 let, tak počítejte, že měsíční jízdenka MHD nebude pod 1000Kč, a 90min pod 100Kč = uvedená cena za ušetřený čas a pohodlnost by nebyla přemrštěná!

Michal

No za 15 let by už mělo být MHD pro pracující zdarma. Takže vlastně i cesta na letiště bude zdarma pro místní pracující 🤣.
A turista přece rád zaplatí ne

Modré zábradlí

Jsem ještě nestihl nastudovat všechny předvolební sliby. Můžete mě prosím navést? 🙂

Jiný Petr

Ale ta cena 430 Kč je v dnešních cenách. kdyby se to reálně postavilo, tak ta cena buse spíše 1.430 Kč, aby se to někdy – třeba za 100 let finančně vrátilo

john334

Ta cena jízdenky musí být uvažována v dnešních cenách, protože i náklady na výstavbu jsou v dnešních cenách. Samozřejmě že v roce 2040 může být vše klidně nominálně dvakrát „dražší“, ale ve skutečnosti nás zajímá jen ten poměr nákladů a jízdného.