Z železničního silniční. Ústí plánuje, co s drážním mostem přes Labe
Most je v dobrém stavu po generální opravě.
Železniční most přes Labe v Ústí nad Labem by se časem mohl proměnit v silniční. Po dostavění vysokorychlostní trati ho Správa železnic nebude potřebovat. Město má o most zájem, řekl ČTK a Českému rozhlasu primátor Petr Nedvědický (ANO). Břehy řeky spojují v současnosti dva silniční mosty. Součástí rychlodráhy bude nový čtyřkolejný železniční most přes Labe.
Radnice s převzetím mostu od Správy železnic podle Nedvědického počítá. „Takto to připravujeme i do našich studií pro územní plán. Chtěli bychom z toho udělat most pro běžnou automobilovou dopravu, nahoře na ploše by byla vozovka, pod ní by stejně jako doposud fungovala lávka pro pěší a cyklisty,“ uvedl primátor.
Podmínkou převzetí je podle Nedvědického dobrý stav stavby. Ředitel ústeckého oblastního ředitelství Správy železnic Martin Kašpar řekl, že most je nyní v bezvadném stavu. V roce 2020 skončila jeho generální oprava, kromě pilířů se dotkla všech částí mostu, který slouží od roku 1958. „Most má před sebou 50 let života, nevyžaduje žádný zásah z pohledu nosných konstrukcí, pokud by byl transformován na silniční,“ uvedl Kašpar.
Chystá se natírání Mariánského mostu
Správa železnic společně s Ústím nad Labem připravují podklady pro mezinárodní architektonickou soutěž pro stavbu nádraží pro vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan. Stát bude v sousedství západního nádraží, blíž k centru města. Součástí zadání bude i nový čtyřkolejný železniční most přes Labe.
Trasu rychlodráhy schválil loni Ústecký kraj. Rychlodráha spojí Prahu přes sever Čech s Drážďany. Cesta z Prahy do Ústí se díky rychlodráze zkrátí o polovinu na půl hodiny. Po celé trati vlaky pojedou podle dřívějších informací Správy železnic v roce 2045.
Motoristům slouží pro spojení mezi čtvrtí Střekov a centrem Mariánský most, který patří městu, a krajský Benešův most, jehož oprava se připravuje. Zatímco Benešův most z roku 1936 je v havarijním stavu, Mariánský most zprovozněný v roce 1998 je podle primátora v dobrém stavebně-technickém stavu.
Město střádá do fondu každoročně peníze na jeho údržbu. Po dokončení opravy Benešova mostu, který bude uzavřen pro dopravu, magistrát nechá Mariánský most kompletně natřít. Bude na to potřebovat zhruba 80 milionů korun. Podle smlouvy je termín dokončení, předání díla včetně kolaudace Benešova do 31.března 2027, řekla ČTK mluvčí kraje Magdalena Fraňková.