Vizuální podoba přestavby metra Českomoravská zčernala. Finální verze se upravila i kvůli průsakům
Srovnání vítězného nového designu stanice Českomoravská a realizované verze (dole). Zdroj: DPP

Ke změnám podle architektky došlo kvůli neochotě ustoupit z provozních požadavků.
Měla zůstat původní vizualizace stanice, tak jak ju 22.11. 1990 otevřeli na II.B úseku, ne, prostě tam nezůstane kamen na kameni a vše se musí dělat jinak. Sice ten nový vizuál taky není špatný, ale originál je jen jeden.
Typicky české, lépe řečeno pražské. Tohle je ještě drobnost proti tomu, jak zčernal terminál na Smíchově. Z původně vcelku hezké stavby je nakonec neosobní antracitový tmavý kvádr, který uvnitř bude působit akorát depresivně. Navíc přišel o svoji největší ikonu – velé písmenos S, která bylo v původním návrhu. To se pak nemusí dělat žádné architektonické soutěže, když z původního návrhu zůstane paskvil.
Základní barva je IPeRitová, to je jasné, ne. Občas to někde neuhlídají…
Začali uzavírku v lednu, a probléy „některých konstrukcí“ zjistili až v červenci? To je celkem divné, o co se konkrétně jednalo a proč to „neodstrojili“ dřív aby bylo jasno?
Asi to neodstrojili proto, že to nebylo součástí projektu.
Kéž by tak zůstal ten čistý design, je pak úplně jedno jak to vypadá když je tam všude kvanta reklam
Vždyť je to jedno. Za chvíli to bude stejně špinavé, jako nedávno rekonstruovaná stanice Muzeum na Áčku. Pražské metro se pořádně neuklízí, stanice jsou ušmudlané. A pak se to přelepí folii s reklamou. :/
Tmavá varianta mě osobně nevadí, co vidím jako větší problém, je to, jak moc bude stanice udržovaná. Ono by většina stanic dost prokoukla kdyby se opravdu pořádně vyčistila. Bílé kamenné povrchy jsou často spíše černé od letité špíny atd. To nemluvím ani o Střížkově. Někteří se nad touto stanicí rozplývají a já v ní každý den vidím jenom špínu. Špinavé obklady, podlahy na lávkách, konstrukce. Z venku posprejované oblouky… Na nástupišti výkaly od holubů pro které je konstrukce ideální místo na setkávání. Prosek a Letňany to samé. Zašlost po pár letech. Holt když má architekt úchylku a je megaloman a… Číst vice »
Stanice metra v Praze se čistí jedině celkovou rekonstrukcí stanice a podle toho to taky vypadá
Sedačky v metru a buse zřejmě stejně. By se člověk štítil sednout. Místo koženky, co by to řešila sedáváme na tunech roztočů a moči z bezdomovců.
Takže místo toho, dát si práci s vymyšlením, jak zachovat původní návrh tak, aby stanice opravdu „prokoukla“ a dodrželo se, co se vysoutěžilo, tak zas vyhraje kompromis ve stylu „hnusné komunistické šedi“, na které bohužel stále stojí většina metra… Ach jo.
DP sám si obecně s estetikou moc hlavu neláme, jak je vidět leckde po městě. Chápu sice určité technické požadavky, ale zase – řeší, že by byly vidět průsaky? To by mohli být spíše rádi, ne? Hlavně, že perforované profily instalované už dlouhá léta ve spodním pásu ostění za kolejemi stanice I. P. Pavlova namísto bílých mramorových desek jsou jim lhostejné. Škoda. Tady to mohlo mít aspoň původní světlý odstín, bublinky bych neřešil. Odhaduji, že se za to zase snese hněv na „řádění Pirátů“. No, možná na tom bude hůře vidět zaschlá krev po zápasech skalních příznivců kopané…
Největší obavu mám, že to bude vypadat jako zaprášený černý polep
Tak se s tím provede prasárna jako s Kačerovem. Kvalitní porézní materiál (mramor) místo údržby zalakujeme a potiskneme “citáty” přes rohy, podlahu…
To ať si to fachmani rozeberou na zahradu, vykachlíkuje se to ala Picadilly line a budou na tom klihem nalepený nelegální reklamy na hiphop kemp…
Když mám vlhkej barák, tak prostě nemám nábytek u zdi, protože plíseň… V metru jsou kýble v polovině stanic každé jaro. DPP opravdu nemusí jít cestou nejmenšího odporu, ale architektka buď metrem nejezdí nebo jsou její zkušenosti z praxe nula. Obojí je samozřejmě blbě.
Bohužel máte pravdu a „architektka“ zase silné PR… co na to že DPP to od začátku nechtěl, stojí to násobně víc než mělo a v původně navrhované podobě to ani nemohlo fungovat… Může za to projektant 🤷🏻♂️
PS.: Z dopravy opravte si, že se vybíralo z 43 návrhů. Do soutěže se vybralo z 43 přihlášených asi 8 soutěžících, kteří pak zpracovali svoje návrhy.
DP je to jedno a architektka z toho šťastná není, pokud jste četli článek.
V tom případě si to měli napsat už do podmínek architektonické soutěže. Architekt je tu od toho, aby to pěkně vypadalo, a nemůžete po něm chtít, aby se podepsal pod něčím, s čím nesouhlasí.
Anna Švarc není architekt, je manažerka na DPP a podmínky v soutěži jasně byli, měl se vybrat návrh zpracování velkoformátových obkladů.
Nakonec to tak zlé nebude. Člověk je zvyklý posuzovat věci proti sobě, většina cestujcích tedy bude stanici posuzovat poroti ostatním v pražském metru, ne jaky my nyní dvě verze návrhu. Je škoda, že ten návrh touto zěmnou přijde o určitou „hloubku“ kterou by poskytlo semitransparentní pozadí bublin, tak jak bylo původně uvažováno. Také je škoda, že rozsah prosklení byl proti původnímu záměru značně omezen, byť chápu, že pak by stanice skutečně byla příliš tmavá.
I přesto si myslím, že výsledek bude lepší, než poslední stanice na áčku a céčku.
Záleží na tom, zda to porovnáváte se současným leckde žalostným stavem ostatních stanic, nebo s jejich podobou v době otevření. Pankrác se – navzdory určité míře i původní šedi – loupe ± do původní krásy.
Chápu že nechtěli dlaždice. Ale ten rastr se tam dal zezadu i nalepit. A už vůbec nechápu tu tmavou barvu.
Tmavá barva je tam vysvětlena. Aby ty bublinky byly i vidět i jinak než při detailním pohledu, musí být nějak zvýrazněné. Původně to měla řešit reflexní folie na zadní straně (světlo by se odráželo zpět), ale dodavatel nebyl schopen zaručit životnost. Druhým řešením je tmavá barva, na které prostě bílé bublinky budou vidět kvůli kontrastu.
Myslel jsem si, že záměrem bylo napodobení původního vzhledu s tím, že bublinky budou doplňkem – a najednou jsou nejpodstatnější ony.
To si děláte už srandu, ne? Proč se teda ty soutěže vůbec dělají, když porovnávají něco, co ve výsledku stejně totálně změní?
Mám takovou neortodoxní myšlenku, co všechny požadavky zohlednit už v soutěži? Ale to nee, to by se mohlo málo kecat do výsledku.
Stačí vzpomenout na podchod se světlíkem, hlavák nebo i jednotný vzhled PID, furt stejnej systém dokola
Ono by stačilo ty účastníky soutěže nechat měsíc mýt graffity, brousit a lakovat vyrýpané lavičky, pískovat hliníkové odlitky a opravovat koše.
Ne proto, abych je “trestal”, ale proto, aby svoji vizi spojili s realitou místa. Je to jako dát si doma do sprcháče místo polomatného velkoformátu mozaiku ve vysokém lesku. Vypadá to krásně, ale taky to klouže a udrbat se můžu k smrti…
To jsou ale přesně ty požadavky, s nimiž už by do soutěže šli…
Takže ti, co ty požadavky na „udržitelnost“ dodrželi, prohráli. A příště se zas pojede nanovo.
Hm a tak je to u nás se vším…
Pokud Praha chce, aby se jim do archi soutěží hlásili věhlasní umělci se zajímavými počiny, tak se toto nemůže dít.
Jsem fakt zklamaný a Anny Švarc je mi opravdu líto – takového snažení, aby pak přišel nějaký s prominutím idiot a řekl, že průsaky nesmí být přiznané a proto se změní koncept. Zrušení dlaždic v prospěch velkoplošných panelů ani nebudu komentovat. wtf.
Metro už dávno potřebuje důkladnou personální čistku v celém podpůrném personálu. Je to banda nekompetentních břídilů a to metro podle toho vypadá. Kvalitativní sešup údržby metra je vidět na každé stanici. Je to tam čím dál špinavější, zbastlenější a je prostě vidět že je to všem tak nějak jedno.
Anně Švarc to fakt nezávidím už jen za to že tam vydržela tak dlouho, by jí měli prohlásit za svatou.
Jasně. Takže ty co tomu rozumí vyhodíte a necháte tam jen neschopné tragédy jako je AŠ, která sice nikdy nic nenavrhla ani nudělala, ale zase velice dlouho dokáže mluvit o tom, co podle ní dělají ostatní blbě. Nechcete začít pracovat na IPRu? To je přesně organizace pro vás.
Tragédy? Tak se tím metrem projeďte bez očí upřených do obrazovky, se sluchátky na uších. Nebo je to podle Vás vizitka vzorné péče? Chápu, že se třeba snaží a dělají to tak, aby to bylo praktické, čímž ale někdy trpí ten celkový estetický dojem. Ponechané reklamní plochy nevzhledných konstrukcí, polepy tlukoucí se s architekturou, je tam dost smutných věcí. Možná by ale stačilo změnit přístup shora a probudit v těch lidech zašlé nadšení, já nevím. Stanice Jiřího z Poděbrad prokoukla, Pankrác se rýsuje, tak jsem zvědav, jestli to bude inspirací; předpokládám, že praktické věci tam jsou vyřešené, když se nevymýšlely… Číst vice »
Hm a jak si predstavujete, že to funguje? Protože třeba ten Jiřák i Pankrác dělaj pořád ti samí lidé.
Obrovské zklamání, už je tam část namontovaná a je to strašně tmavé. Stanice bude jak černá díra a nezapadne mezi ostatní na trase B.
Hlavně, že se všude tvrdí, jak máme krásné metro. Dlaždice jsou všude možně, to už teď všude budou jen hnusné desky? Kdyby se takhle chovali projektanti a stavebníci při budování metra v 70. a 80. letech, tak nemáme ani zlomek té krásy na původních úsecích všech linek.
Ideální jsou očividně jednolité tmavé neprůhledné plochy a zárivky visící ze stropu.
Krása, opravdu.
Myslíte třeba jako projektanti metra B, které je ve většině tvořené obkladem z „velkých desek“?
Jenže ty desky jsou výjimečné sklo Connex vyvinuté přímo pro metro B. Mezi dva tenké skleněné pláty jsou zalisované fólie v nejrůznějších barvách včetně zlaté nebo perleťové, což vypadá velmi pěkně. Naopak na Národní se po rekonstrukci dal obyčejný hnusný plech.
Na novějších stanicích už to ale jen napodobili něčím, co bych odhadoval na polepené plechy. Chápu, že je to asi snazší na údržbu.
Na Národní je smalt a mmch ukázalo se, že co se týče údržby je to nejlepší řešení pro metro, každá tabule skla je buď poškrábaná nebo poleptaná, předpokládám, že nerez na nově opravené Českomoravské bude za týden poničený (ani nerez plech poleptaný kyselinou zrezne) Ty smalty jsou i po letech jako nové. Mě tam vadí akorát ty žluté omega lišty co drží jednotlivé smalty.
To není kompromis, ale fiasko. Ale DPP je takový stát ve státě, který je mimořádně odolný vůči jakýmkoliv vnějším vlivům. Prostě “nikdy se to tak nedělalo”, a tak to zůstane. Cesta jak to umožnit se hledat nebude, protože by to znamenalo práci navíc. Stejně tak třeba zaměstnanci DPP z nějakých “šoto” důvodů sabotují cykloopatření a nikdo s tím není schopen nic udělat.
Těšil jsem se, teď si budu muset počkat. Na nových vizualizacích mi to v některých ohledech připomíná mi to Národní třídu, kterou po quadrio rekonstrukci považuji za nejošklivější stanici metra.
Oproti tomu to, co píše Maxim Velčovský, dává naději, že konečná realizace bude opticky zajímavější, než druhá sada vizualizací. Tak si tu naději nechávám a konečný úsudek si udělám z návštěvy realizované stavby.
Vše bude lepší, nez to bylo drív a hlavne at uz to je hotové a stanice otevrena… 🙂
Velká škoda, a ono by někomu vadilo, kdyby byly vidět průsaky? Jestli to správně chápu, ty tam budou/byly nezávisle na obkladu. Naopak by skrz transparentnější povrch DPP mohl rychleji odhalit větší defekty.
Původní návrh působil krásně světle, vzdušně, škoda, že se to celé ztmaví. Nicméně stále o dost lepší, než stav před.
Plus poděkujme Praze sobě, že prosadila tyto soutěže a pozice „architektky“ metra. Bez ní by tu stále vznikaly paskvily viz stanice nádraží Veleslavín, Motol atd. jako za ODS…
A v čem tohle není paskvil? Proč bych zas měl děkovat nějakýmu politikovi, když vlastně reálně nic nezlepšil? Přesně všichni tihle prskali, jak Metrostav to dělá fuj fuj (ano je to hnusné, uznávám), ale dělat se lepšopolitiky tím, že nechám architekty a designéry to jakoby navrhnout, aby to pak důchodci v čele DPP stejně shodili ze stolu?
Sice prosadila, ale mentálové z DP se tím neřídí a jedou si svou komunistickou politiku stylem ,,nikdo nám do toho nebude kecat soutěž nesoutěž“. Ale to, že když se to nějak poškodí tak výměna celého panelu bude asi o poznání nákladnější než jeden konkrétní malej díl, tak to jim je jedno.
Za komunistů byl zase příkaz dělat z toho výkladní skříň – což mělo i nevýhody v podobě nemístných názvů a okázalých zásahů do povrchu, ale na interiérech se nešetřilo – možná i proto je dnes metro tak populární a zapomíná se, že je „jen“ součástí dopravního systému. 🙂
Neměl by spíš architekt navrhovat dílo tak aby vyhovovalo i v provozu? Pokud navrhne to co provoz nezvládne , je to zmetek.
A požadavek na zamaskování průsaků byl součástí zadání pro architekta?
Průsaky jsou všude v metru, mělo by se s nimi počítat už v návrhu.
Pokud si jich nevšiml architekt, měl by to opravit zadarmo. Pokud si jich nevšiml projektant, měl platit architektovi úpravy a počkat si na něj. Ne tyto partyzánštiny.
Architekt a designer to ma samozrejme navrhnout tak, aby to bylo rozumne postavitelny, provozovatelny a udrzovatelny. Ale ne, nemusi to byt provozne to uplne nejjednodussi reseni, to je zas opacnej extrem.
Variantu že to provoz nezvládne protože je neschopný nepřipouštíte?
Většinou se setkávám s tou , že architekta následný provoz a údržba nezajímá a neřeší to. Napíše se stránka s seznamem platných zákonů vyhlášek a norem do PD a je to. Provozovateli pak si to nějak zarid.
Většina zde píšících si nechce připustit, že ona výše zmiňovaná „Architektka“ je přesně ten typ, kterou provoz a údržba nezajímá a konflikt s realitou považuje za naschvál od „projektanta“. A pro ostatní, ano, to aby nebyli vidět průsaky bylo v zadání, stejně jako cena a další parametry, které vybraný projekt nesplňuje…
O2 ve skle pod O2 arénou. zajímavé
Sice to může být i jiný plyn, ale hezký postřeh. 🙂 Byť se mi jinak onen komerční název toho sportoviště nelíbí.
Takže jako obvykle 😐
To je vždycky od DPP řečí o tom, jak má Praha krásné metro, a pak jakmile se člověk baví s někým z provozu, tak spílají architektům a designérům, že po nich chtějí něco extra. O kolik lepší to dopraváci mohli mít, kdyby jim tam furt nechodili cestující a kdyby všechno šlo řešit zavěšenou zářivkou…
Škoda, původní vizualizace mi přijde hezčí. Ale třeba se mi takhle verze taky bude líbit, až si ji budu moct prohlédnout zblízka.
Ještě zařídit, aby se vizualizaci přizpůsobila realita…
Ta puvodni varianta, svetla, ale hlavne ve forme dlazdic je mnohem hezci, i v tom, ze je pouzita na bocich sloupu…
Nove reseni je takove tuctove, jako zbytek stanic se sloupy na becku… na to nemusela byt soutez, ani bublinky…
Uvidime, jak to bude vypadat nazivo. Na vizualizacich ten kompromis pusobi jako vyrazny ustupek, ale zaroven je tohle podle me vec, ktera na vizualizaci poradne nevynikne nikdy, takze nema cenu ji podle ni hodnotit.
Přesně. Mrkněte na ty ostatní návrhy v soutěži. Teď by vyhrál někdo jiný v porovnáním s tímto.
To je dost dobře možné. Tak kde máme ÚOHS? 😉
Nebýt bublinek, nemuselo to být černé, aby vynikly, jak je uvedeno. Zase je to aspoň z lepšího materiálu, podobně jako starší stanice té trasy.