Z ulic Madridu mají zmizet elektrokoloběžky, radnici vadí nedostatečná ochrana chodců
Španělská metropole odebírá povolení firmám Dott, Lime a Tier Mobility. Žádné nové nevydá.
Z madridských ulic by měly do konce října zmizet elektrické koloběžky. Radnice španělské metropole dnes oznámila, že odebírá povolení třem firmám, které mohly provozovat půjčování koloběžek, píše agentura AFP. Podle zástupců města firmy nesplnily podmínky, ke kterým se zavázaly v dohodě s radnicí. Nedostatečná byla především ochrana chodců.
Povolení provozovat elektrické koloběžky mají v Madridu tři firmy – Dott, Lime a Tier Mobility. Ty mají ve španělské metropoli až 6 000 těchto dopravních prostředků. Na podmínkách provozu se s radnicí dohodly v roce 2023.
„Odebíráme povolení pro firmy, které pronajímají koloběžky v ulicích města,“ uvedl starosta Madridu José Luis Martínez-Almeida. Jako důvod uvedl, že firmy neplnily dohody s radnicí, a to hlavně ohledně zaručení bezpečnosti chodců. Odebrání licencí by se mělo plně projevit během října. „Naší prioritou je bezpečnost obyvatel Madridu,“ řekl starosta.
Radnice také uvedla, že žádné nové povolení pro provozování zápůjček koloběžek nevydá. Podle ní stávající provozovatelé také nedokázali efektivně zabránit jízdám v zakázaných oblastech.
Podle deníku El País je v madridských ulicích běžné potkávat opuštěné či špatně zaparkované koloběžky. Uživatelé pak často jezdí po chodnících či komunikacích vyhrazených pro chodce.
Problémy s živelným používáním elektrických koloběžek často ze strany návštěvníků čelí i další velká evropská města. Některá z nich, například Barcelona, Paříž či Toronto, jejich používání zakázaly. V Praze chce magistrát s provozovateli sdílených koloběžek a kol uzavřít prostřednictvím své městské firmy smlouvy. Podle návrhu smlouvy by platili městu za zábor veřejných prostranství a při nedodržování smlouvou stanovených pravidel by jim hrozily smluvní pokuty.