Z push-pull jednotek railjet zbude jen pull. Lokomotivy budou dočasně objíždět

Railjet. Pramen: České dráhyRailjet. Pramen: České dráhy

České dráhy mají s rakouskými kolegy dohodu, že modré railjety budou vybaveny systémem ETCS v rámci velké zakázky ÖBB.

Sedmička netrakčních jednotek railjet, kterou České dráhy provozují od roku 2014, přijde v prosinci – alespoň dočasně – o výhodu konceptu push-pull. Důvodem je absence zabezpečovacího systému ETCS, který bude od začátku příštího roku na českém I. koridoru povinný.

Railjety ČD, které v prokladu s railjety ÖBB zajišťují linku (Berlín) – Praha – Štýrský Hradec, tak ztratí možnost jízdy s tlačnou lokomotivou vzadu a řídicím vozem vpředu. Na lince zůstanou, budou ale jezdit jako běžná souprava s lokomotivou vpředu. Ta bude na konečné soupravu objíždět.

Lokomotivou bude nově Siemens Vectron, který je systémem ETCS vybaven. Z railjetů tak zmizí stroje ÖBB 1216 (Taurus), které rovněž nemají patřičné vybavení ETCS potřebné pro české tratě. České dráhy mají s rakouskými kolegy dohodu, že modré railjety budou vybaveny systémem ETCS v rámci velké zakázky ÖBB. Rakušané nicméně ještě nemají vítěze a ani není jasné, kdy v rámci zakázky na desítky rakouských railjetů přijde řada na ty české.

Na rakouských jednotkách railjet a na lokomotivách 1216 ÖBB je instalováno ETCS ve starší verzi ETCS 2.3.0 s omezením pro Rakousko.

Letos také končí desetiletá smlouva mezi ČD a ÖBB na společný provoz railjetů. České dráhy nyní s rakouskými kolegy jednají o nové. „V ní se upraví nasazení jak railjetů, tak ComfortJetů na konkrétní vlaky – samozřejmě s ohledem na různé výlukové práce zejména na území Rakouska,“ uvedl šéf osobní dopravy ČD Jiří Ješeta v posledním vydání firemního měsíčníku Železničář.

Tagy České dráhy ETCS ÖBB railjet výhradní provoz pod ETCS
175 komentářů