Z Prahy do Mostu za 40 minut. SŽ prověří možnosti nové vysokorychlostní tratě
Motorový vůz 809 v Lounech. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Projekt podle Správy železnic přispěje k rozvoji Lounska, Žatecka, Mostecka a dalších měst v oblasti Podkrušnohoří.
Směrem z Prahy na Louny je velmi náročný terén, stávající trať 110 je hodně klikatá. Bude tam na VRT muset být spousta mostů nebo tunelů pokud chceme aby to mělo použitelný sklon.
Na Vysočině je to náročnější, ale uznávám, že tady se uvažuje o smíšené trati, kde budou sklony omezeny 12,5 promilema, Vysočina může mít „až“ cca 35.
Tahle VRT nebude v žádném smyslu nahrazovat trať 110 přes Slaný. VRT má vést k Lounům od Roudnice či Řípu, v podstatě po rozvodí Bakovského potoka a Ohře. Tam je to překvapivá rovina. Výzva bude vedení tratě až u Loun, kde se nějak bude muset dostat dolů k Ohři.
A už tady máme zase náž oblíbený „alpský terén“. 😀
Tak se nám ta VRT síť pěkně rozrůstá… zatím teda jenom na papíře že.
Je ale pro mě zarážející, že TEPRVE TEĎ se řeší návrhová rychlost + to, jestli to bude i pro nákladní dopravu nebo ne.
Mám uložen screen provedený v 4/2024, kde Dobrá správa výslovně psala o smíšeném provozu, že trať „se připravuje s předpokladem smíšeného provozu“ a že „zprovoznění tratě se předpokládá po roce 2035“.
Na te trati se planovala rychlost 250km/h, z cehoz asi vychazi i ty dojezdove casy, a mel by tam byt smiseny provoz…
To ale ted uz neplati, ceka se na studii…. Pro ten region by to byla zajimava investice…
Nabízí se otázka – na základě čeho tedy veřejně proklamovali ten předchozí stav, když žádná studie na to nebyla?
Logicky jsem předpokládal, že už té smíšenosti + max. rychlosti došli na základě nějakého porovnávání možností.
P. S. Pakliže má jít o smíšenou trať + max. rychlost „jen“ 250 km/h, tak o to méně dává smysl nevybudování přinejmenším jedné další stanice pro cestující (u Peruce a/nebo Mšených lázní – aby i odtamtud se dalo dojet do Prahy do půl hodiny a tím pádem „aby šlo o předměstí Prahy“).
Pro mě je zarážející, že někdo jede z Prahy do Mostu. 🙂
Když Bezdrev nejezdí, tak se musí se přes Prahu, co naděláte.
Chtělo by to hlavně nějakou koncepci železnice… Nemáme opravené lokální tratě, nejsou ani opravené všechny hlavní tratě…. Z VRTek má největší potenciál Praha-Brno-Ostrava, i tady je velký otazník, jestli se to vůbec vyplatí….
Ono by to chtělo vůbec koncepci dopravních sítí. Teď se staví dálnice do okresních a kvazikrajských měst s intenzitami pod 15 tis. vozidel (D3, D6, D7,… D111,…) a přitom nemáme VRT mezi Plzeň – Praha – Brno – Ostrava.
Takže priority napříč módy. Ale to Sosna a další zájmy nemohou potřebovat.
Dneska zase psali, jak je přeplněný Špindleruv mlýn, chtělo by to VRT do Salcburku.
A nebo taky trať do Špindlu a špindl uzavřít jako Zermatt.
Cena výjimky na rok – klíčky od Rollse nebo rovnou hrad ve Skotsku?
A proč výjimky?
Je velka skoda, ze se trat na Budejovice zacala stavet jen jako korisor na 160… z vetsi casti je defacto novostavbou,… zmenilo se to moc pozde na alespon 200 pro klopidla a jeste jen nekde, navic odpadla VRT na Brno jiznim smerem…
Vysledek je takovy, ze po dokonceni D3 to moc konkurenceschopne nebude a stale se budou vlaky timto smerem vyrazneji dotovat…
Pro VRT není dost lidí, i Linec je malý. Ta dvoustovka na pár metrech pro klopidlo co tam jezdit skoro nebude je velmi trapný PR výkřik do tmy. Jinak je to ale nejlépe udělaný „koridor“ a jak s jízdní dobou tak s počtem cestujících to hodně pohnulo.
A nefungovala by trať přes Linec jako spoj na Vídeň?
tam i na Mnichov, ale predevsim pro JCK…
Ano, nejlepe postavena cast koridoru, ale kdyz uz dla trat na Brno severnr. pak zde by mohla kdyby se chtelo byt nejaka Light VRT na 250, neni to jen Linec, ale i dalsi mesta Tabor, Veseli, Budejovice, Salzburg, a dal napr. do Svajcu…
Ten rozdil v cene by rozhodne nebyl nijak dramaticky, vetsina trati je novostavbou, no skoro cela…
Přispěje k rozvoji Mostecka a Lounska? To jsou jen popletené představy byrokratů v Praze, postavíme jim dálnici či rychlou železnici z Prahy, tím jim pomůžeme. Nesmysl, jen se tím upevní postavení periferie odkud všichni za prací, službami a kulturou odjíždí do Prahy. Peníze je třeba investovat v Mostu, Lounech a okolí do regionální dopravy, služeb a kultury. Zřízení MMR k ničemu nepomohlo, v Praze nikdo netuší, co to ten místní rozvoj je.
Když budou mít lidi v Mostu nebo Žatci širší a lépe placené pracovní možnosti, například i v Praze, protože dojezd čtyřicet minut je velmi slušný, budou mít víc peněz, které budou moct utrácet ve svém vlastním městě. Určitě nebude chtít každý v Mostu už jen přespávat a jinak trávit veškerý pracovní i volný čas v Praze, tomu fakt nevěřím. A sekundárně z toho pak můžou těžit i místní firmy, případně vznikat nové.
Kdepak podívejte se na nocležny ve Středočeském kraji Příbram nebo Hořovice. V Praze si nakoupí i jdou za kulturou a nakonec se tam i usadí.
Jakkoliv se sentimentem vašeho sdělení v podstatě souhlasím, je zároveň nezpochybnitelné, že zlepšení infrastruktury bude mít pozitivní vliv i na region samotný.
ano, lidé budou moci rychleji odjet a bez lidí vše vypadá lépe.
Vpodstatě souhlas, ale jak zařídit, aby obyvatelé periferií měli v dosahu přiměřenou práci? Jak přimět nějakou světovou firmu, aby nechtěla mít pobočku v Praze, ale třeba v Mostě? Otázka za tucet bludišťáků …
To je jednoduché. Musí být v místě pracovní síla a infrastruktura. Tzn. musí se tam investovat, ale lokálně. Utratit kupu peněz na spojení s Prahou a nemít už peníze na investice v místě je neproduktivní.
Jo, to VRTkařské proklamace zmiňují taky, namátkou https://vrtky.cz/documents/159614952/164664503/2024_11_07+Kasalice_RohovladovaBela_Chyst.pdf/a200cf4d-6bb5-4a25-b5a9-aa6b3475d2a0 str. č. 12.
I zde bych se zeptal (už jsem ten dotaz pod přinejmenším jednou diskusí pokládal, ale odpovědi jsem se nedočkal) – které pražské firmy mají pobočku v Kolíně a které brněnské firmy mají pobočku v Břeclavi?
Do obou měst je to z toho kmenového města, díky rychlé železnici, „na otočku“ (cca 30 min. jízdy).
Tak zrovna Slany, Zatec, Louny i Most maji prumyslove zony,… Do Zatecke se stat snazil nalakat pomerne dost firem pobidkami,… Z uvedenych mest si myslim, ze Most je na tom nejhure co se tyce investic a atraktivity. Ten pohyb cestujicich do Prahy bude zrejmy, rada lidi by tu nasla lepe placenou praci, ale zaroven to muze byt i opacne, protoze v regiony chybi lide s vyssi kvalifikaci, coz ztezuje investice. Vse je to prave o casove dostupnosti, plati to i o bydleni, v Praze ma rada mladych lidi docela problem ziskat vlastni bydleni, stehuji se cim dal vice mimo mesto… Číst vice »
Souhlas… Podpora zaměstnanosti není to, že se postaví dálnice nebo VRTka, ale vzniknou pracovní místa poblíž… Tohle je jen další argument pro vesnické – vždyť přeci můžete dojíždět….
No oni dojizdi… z kazde vesnice proste neudelate atraktivni lokalitu pro firmy,… doba kdy mesto ci vesnice cela pracovala v jedny fabrice a nikdo vas nepropustil nebo v JZD je uz pryc…
Ale souhlasim, a nevylucuje se to, investori mimo jine, koukaji i prave na tu infrastrukturu a dostupnost pracovni sily, lokalita pro ne musi byt atraktivni.
Plány jsou fajn, ale už by to chtělo konečně nějakou realizaci – aspoň pilotní vysokorychlostní trať na Poříčany.
Ano, kéž by už bylo aspoň těch „blbých“ 30 km a už to přineslo zkrácení cestovní doby dálkových vlaků do Brna, Ostravy, Hradce,…
A nakonec i zrychlení těch osobáků, protože už by nemusely uhýbat a čekat na předjetí.
CEDOP tuto studii davno udekal a SZ zaplatila. Ale Sosna asi nemuze dopustit, aby se neco stavelo podle CEDOPu. Tesim se, jak to SZ vysvetli NKU.
Na hospodářkách byl článek, že do osmi let by měla být v ČR hotová páteřní dálníční síť a když vidím jak se to fakt poslední dobou hýbe, tak tomu i věřím.
Existuje nějaká taková koncepce SŽ? To je furt tunel, studie, VRT, poloVRT, vlakotramvaj, výluka, podchod, nástupiště, elektrifikace, prostá elektrifikace, ETCS, oprava nádraží, zbourání nádraží …
Ve výsledku se nějaké dílčí věci i dějou a i se povedly, ale ten celkovej cíl je co vlastně?
https://md.gov.cz/Dokumenty/Drazni-doprava/Zeleznicni-infrastruktura
Jakási celková představa o síti expresů a rychlíků k symbolickému(!) roku 2050 je zde:
https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png
Je to pro účely infrastruktury, pro určení její potřebné kapacity. Takže bych přinejmenších na některých místech bral počty vlaků spíš jako horní odhad ve špičce. Naopak mi relace Varšava – Vídeň přijde trochu podstřelená.
Poznámka: Vpravo dole se můžete dočíst, že je to již 22. verze, v menších věcech se to mění poměrně rychle. Takže se nedivte, že tam není trať na Náchod. Ještě v17. verzi tam byla, ale nevyšlo to finančně. Pokud se idea vedlejšího článku povede, jistě ji tam zas přimalují.
Hmm, tuto stránku se nám nedaří najít…
To musí být prohlížečem, mě to jede. Zkuste si pohrát s tím https, nebo použít jiný.
Tak když tam vidím, že nejpomalejší je R na 200 km/h tak je hotovo 0%.
Nevím co přesně tím myslíte. Jasně že infrastruktury na 200 km/h je nula nula nic (jen zanedbatelné, zatím neprovozovatelné kousky), ale vlakových souprav na 200 by třeba ČD byla schopná sestavit už asi 50-60, do konce roku 60-70. Konkurenti se do pár let přidají.
Ono by úplně stačilo, kdyby všechny síly a prostředky vrhli na jednu trať, např. Praha-Brno, nebo Ostrava-Brno nebo Ústí-Praha. Tohle stavění padesáti úseků najednou je k ničemu a nedočkáme se toho ani za sto let.
VRT úseky mají jiný tým pro přípravu, než „tyto prkotiny“. Nevím, jestli by se příprava nějak urychlila, kdyby „tým VRT“ dělal klasiku, je to SŽ. Spíš by nedělali nic akorát by se zase odsunuly VRT. To ať to radši šolichají takto…
já bych se přikláněl k Ústí – Drážďany. Proč? Ty vnitrostátní VRT nic zásadního neřeší.
Mít Ústí jako předměstí Drážďan by nebylo špatné. Lidi můžou bydlet levně tady, pracovat či studovat v Drážďanech. Prachy nebo znalosti přivezou sem. A to je 100x důležitější jak to, že se ještě více zvedne pracovní konkurence v Praze, kde ty platy přestávají být zajímavé, v porovnání s životními náklady.
Lidé na žádaných pozicích, například lékaři, kteří odešli pracovat do Drážďan, obecně nemají problém nalézt vhodné a dostupné bydlení přímo v Německu.
Tak určitě. To nastartuje ekonomiku. Prvně by se mělo řeštit spojení na Mnichov, či Varšavu. Či propojení krajských měst. Toto je ukázka nekoncepčnosti v plánování a pragocentrismu.
Vždyť přesně takto jsou ty priority nastaveny. Příprava rychlých tratí z Moravy do Polska, stejně jako z Plzně do Mnichova, je mnohem dál než u téhle větve do Mostu, která není nijak schválená.
Co je z Plzně do Mnichova? Oprava a elektrifikace Domažlické? Ale no tak..
Do Domažlic dvě části dvoukolejně do 200 km/h. Těch zbylých 9 km mezi tím…. 🙁 Ale aspoň je tam pořád šance časem dodělat i tenhle zbytek. U spojení do Mnichova to ale vypadá, že pod 4 hodiny se nikdo už víc snažit nebude. Z víc než 5,5 hodiny to stáhnout na 4:15. Berounským tunelem a celým úsekem Plzeň-Domažlice se dá v pohodě ubrat hodina. Bude záležet, co s tím pak provedou Němci.
souhlas, sice jsem „skoroMostečák“, ale raději bych viděl propoj Ústí – Drážďany, byť jej asi nevyužiji. Právě kvůli tomu ekonomickému rozvoji.
Že bych mohl být rychleji u kamarádů v Praze … to ekonomiku nezachrání.
Ekonomiku státu sice nezachrání, že vy budete rychleji u kamarádů v Praze, ale ekonomice podkrušnohorské aglomerace pomůže, že šéfové z Prahy budou moct rychle dojet do svých poboček pod horami.
Ale ta trať do Mostu bude až po vybudování trati a tunelu z Ústí do Drážďan. Tam už se řeší konkrétní trasování, v Krušných horách se provádí vrty v místech budoucího tunelu atd..
Ale vždyť se nejdřív postaví trať Ústí – Drážďany, myslím, že to je zmíněno i v článku. Tam je příprava o dost dál, tady vznikne jen jakýsi návrh možného trasování s analýzou vhodných přepravních kapacit/rychlostí.
A pokud se toto schválí… Tak už jen porodit skutečně cílový Liberec (novou trať do MB a nějaké použitelné řešení pro Jablonec), nějak rozumně vyřešit směr D4 a v rámci Čech máme v rovině plánů většinu podstatných věcí vyřešenou (když teda pominu Norimberk / Stuttgart / Frankfurt). Už to jen postavit. 🙂 Pro zbytek více méně bude stačit postupně modernizovat navazující úseky. Na Moravě když si domyslím VRT včetně Hané a schválenou (?) znojemskou trať, tak bude zbývat zrychlení (a zkapacitnění) směrem do východních Čech, převedení valašského tranzitu přes Zlín (aneb Praha – Brno – Žilina), snad něco do toho… Číst vice »
Pokud zas někdo, doufejme, nevytáhne variantu, že Louny se „obslouží“ ve stávající stanici za cenu propadu rychlosti v hlavním směru na 100 km/h (namísto jejich rychlého obchvatu a extra linky přes LN střed do Žatce), tak se dá dostat z Prahy do Mostu podle přesné vozby i těsně nad 30 minut. Když si domyslíme nějakých 140+ km/h odtud těsně před Chomutov a tam jen jedno zastavení (i ten Jirkov bude asi trochu otázkou) a dál 140+ km/h zase až těsně před Klášterec (samozřejmě průjezd Prunéřova), tak pro historické zlepšení Karlovarska bude chybět už jen dořešit Vernéřov – Vary (- Chodov).… Číst vice »
Trať ve směru Praha – Krušné hory je potřeba, ale není Most moc blízko u Ústí nad Labem, aby byla trať Praha-Ústí a vedle odbočka na Most? Nebylo by lepší směřovat to na Žatec? Nebo směrem na níže zmiňovaný Chomutov (místní s-bahn by pak jezdil Most-Chomutov-Žatec a zpět).
PS. Bude nějaká další VRT směr Praha – Karlovy Vary?
Pořadí Praha – Most – Chomutov je prakticky geograficky v linii. Jet z Mostu do Chomutova a zase zpátky do Prahy nedává smysl. Cesta by byla z Mostu delší možná o 20 min a úplně by se ztratil smysl rychlého spojení, časově by to bylo úplně stejné jako z Mostu dojet do Loun a pokračovat po „VRT“ do Prahy.
Z Žatce se dá dostat do Loun také za 30 min a tam by se dalo prestoupit na „VRT“ do Prahy. Takže kvuli jeho 19k obyvatel tam stavet RS a defakto tim odriznout Most s 65k obyvateli nedava smysl.
To je ona. 1,5 h Praha – KV a v případě, že by se povedlo něco udělat v údolí Ohře, tak ještě o to méně.
Proč ne rovnou MAGLEV? Co jim na SŽ přimíchávají do vody?
A bude celý zahloubený/v tunelu? Aby stáhli čas příprav a schvalování třeba pod 10-20 let…
Protože rychlost 200-320 byl v půlce minulého století jen sen (a v některých hlavách se od té doby moc nezměnilo), ale dnes je to celkem běžná věc, ekonomicky odhadnutelná jako výhodná. Zatímco maglev stále vychází ekonomicky mizerně.
Protože je to technologie nekompaktibilní s klasickou železnicí, a je to lautr drahé.
Toto není odbočka do okresního města, ale do celé střední části Podkrušnohoří.
Naprostý nesmysl a vyhozené peníze.
Naopak, jeden z mála způsobů, jak tenhle stát je schopen rozvíjet tyhle upadající regiony.
Jakým způsobem bude stát rozvíjet upadající Žluticko, Jesenicko nebo Bruntálsko?
Do nich VRT nejen že nepovede, ale 2 ze 3 uvedených regionů vůbec nejsou na VRTkových mapách https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194
Co se mrknout na pocty obyvatel? Most, Chomutov a Jirkov ma cca 130k obyvatel a jsou od sebe 20 km.
Poprosím o odpověď na moji otázku z 1. odstavce.
Mmch. VRT přes Žluticko by právě zrychlila spojení celého KV-kraje (tzn. K. Varů, Sokolova a Chebu – dohromady přes 100 tis. obyv.) s Prahou – mnohem víc než oklika přes Most a pak okolo Líbeznic.
VRT přes Most poslouží Karlovarskému kraji taktéž. Plus poslouží celé západní části Ústeckého kraje, kde žije násobně více obyvatel než na Žluticku a Podbořansku. Ideální by samozřejmě byly tratě dvě, ale někdy je třeba dělat kompromisy a nečekat na vzdušné zámky. Můžeme být rádi, že dálnice budou již zanedlouho obě (D6 i D7). Snad budou mít na rozvoj (nebo alespoň zastavení úpadku) území nějaký vliv.
Právě – D6 a D7 můžou existovat obě zaráz = principiálně není problém, aby existovala rychlá trať z Prahy do KV a zároveň z Prahy do Mostu.
P. S. Neřešte aktuální počet obyvatel, protože s rychlou tratí by se uvedené oblasti staly „předměstím Prahy“ (viz oficiální VRTkové materiály) a lidé nejen že by se z nich lidé tím pádem nemuseli stěhovat, ale i další by se do nich mohli nově nastěhovat.
Jo jasně, předměstí Prahy. Ale za měsiční režijku na vrt dáš 20 tisíc a tím celá sranda skončí.
Proč tolik? Taková BahnCard100 pro celé Německo včetně všech VRTek stojí asi 130 tisíc… ovšem na rok.
Já jsem pro. VRT do každé větší vesnice
Bohuzel , dalnice samotne uhlokrajum nepomuzou. Trebaze tomu veri velka cast politiku i verejnosti. Potreba jsou investice do skolstvi, zdravotnictvi – a prilakat firmy. Posledne zminenemu dalnice jiste pomuzou, ale bez kvalifikovanych lidi tam dlouho nevydrzi…
Vic v clanku o Asi v Hospodarkach: https://archiv.hn.cz/c7-67469360-s0101-8311716e0fe1f2e
Zásadním problémem „uhlokrajů“, který limituje jejich ekonomiku a úspěšnost transformace na něco jiného, je jejich sociální složení. Vysoké výdělky v těžební činnosti v minulosti do těchto krajů přilákaly velké množství nekvalifikované pracovní síly, což není nic, co by mohlo přilákat solidního investora. Po ukončení těžby vyschl hlavní zdroj příjmů, vyskytly se různé sociální problémy, což potenciální soukromé investory ještě více odradí. Podobné problémy jako Ústecký a Karlovarský kraj má i Ostravsko-karvinská aglomerace. Tam ovšem trochu pomáhá přítomnost velkého města s tradicí univerzitního vzdělávání, což je pro investory jednoznačné plus. Severozápad Čech navíc pořád ještě trpí důsledky odsunu. Zatímco dělnicko-rolnickou vrstvu… Číst vice »
Jsme schopni pripojit KV na VRT vystavbou cca 50km RS?
Kdo „my“? 🙂
A proč je referenční hodnotou zrovna 50 km, což překračuje i trasa Nová Ves u Kralup – Most? 🙂
P. S. VRT Praha – Rakovnicko – Žluticko – K. Vary by mj. vedla pod ruzyňským letištěm, které jinak bude VRTkami trestuhodně míjeno.
„my“ asi myslim sebe a kámoše… uff 🙁
cca 50km, znamena přibližně 50km a je to zhruba vzdalenost planovaneho RS na Most (vzdusnou carou)
RS do Varu je z okraje Prahy zhruba 100km (vzdusnou carou) a obslouzi zhruba 1/2 obyvatel oproti Mostu a okoli
Plzeň má víc a taky tam VRT nevede ani nepovede. České Budějovice taky nic..
Budějice a Plzeň se podstatně liší, v mnoha směrech.
Ja verim, ze Plzen nakonec VRT mit bude. Pri soucasnem tlaku na rozsireni rychlych zeleznicnich spojeni si nedokazu predstavit, ze bychom zustali odriznuti od rychleho spojeni na zapad. Uz jenom berounsky tunel bude takova mala VRT pro Plzen.
Pro spojení na Žluticko a Jesenicko se dostavuje dálnice D6. Železniční spojení by se mohlo zlepšit po modernizaci úseku Kladno – Ruzyně, které by snad mělo začít tento rok. Pak by velmi pomohla elektrizace trati Kladno – Rakovník, kde by to ale chtělo přeložku pro osobní dopravu Lužná – Řevničov (přeložka serpentin, které by ale mohly zůstat pro nákladní dopravu). Dále by musela proběhnout modernizace stanic Rakovník (v přípravě), ale žádná modernizace stanice Lužná, Nové Strašecí, Stochov se bohužel nepřipravuje. Dále by to chtělo elektrizaci trati z Rakovníka dál na Žlutice, ovšem tady je otázka, jak moc dobrých jízdních dob… Číst vice »
Podpora regionu je důležitá, ale není Most moc blízko u Ústí nad Labem, aby byla trať Praha-Ústí a vedle odbočka na Most? Nebylo by lepší směřovat to na Žatec?
Spíš rovnou na Chomutov, aby to bylo použitelný i pro Vary.
Ten region upadá z jiného důvodu, než že se jezdí pomalu do Prahy.
sice bych měl držet pysk, aby se sem sypalo pořád, ale nemyslím si, že by Mostecko upadalo. Nainvestovalo se sem spousty peněz, je tu dost zaměstnavatelů a málo kvalifikovaných lidí = v určitém segmentu vysoké mzdy. Leckdy vyšší jak v Praze. Máme tu skvělé silnice. Máme tu krásnou krajinu.
Třeba zjistí, že nekonečné tunely okolo Litoměřic, pod Labem v Ústí a pak divoce do tunelu by tudy mohlo být levněji a možná i o 50 let dříve.
Je fajn, že se tímto může podpořit poměrně upadající hornický region Mostecka ale jak tohle může ekonomicky vyjít? V kontrastu s 300 do Mostu se bude relace Praha – Mnichov v okolí Domažlic modernizovat na elektrifikovanou jednokolejku na 120?
VRT do Mostu bude nahrazovat tratě 110 a 120, které jsou velmi pomalé a jejich zrychlení není reálné. Oblast Mostu ,Litvínova,Loun,Jirkova,Chomutova,Kadaně,Klášterce a okolních obcí napojuje přes 300 000 obyvatel na zbytek republiky. Dnes není železnice z těchto míst vůbec konkurenceschopná dálnici, protože doba jízdy je dvojnásobná.
A vůbec bych nezapomínal na Karlovy Vary a Sokolov. I do toho Chebu to může být tudy rychlejší, než přes Plzeň.
Po realizaci tunelu Smíchov – Beroun určitě ne, pokud by někdo neudělal místní přeložky mezi Kláštercem a Vojkovicemi a megapřeložku Vojkovice – Ostrov – Karlovy Vary – Dvory, dále přeložku mimo žst. Dasnice a asi přeložku oblouku před žst. Tršnice. Pak by to bylo z Prahy do Chebu rychlejší přes Chomutov, jinak asi těžko…
A cožpak kdyby na té lince jezdilo to, pročež byla trať mezi Berounem a Chebem zmodernizována tak jak byla – tedy Pendolino.
Nyní vůbec není využito všech možností infrastruktury mezi Berounem a Chebem.
Problém je, že pendolin je pouze velmi omezený počet, který v čase navíc klesá…
Pro 2h takt Praha – Cheb postačí 3 Pendolina.
Praha – Most – Cheb cca 2 hodiny. Také mě to nejdřív překvapilo. 🙂 Pokud by do Ejpovic byla dodělána VRT, tak by se to zas otočilo. Ale když se přes Plzeň pojede do Německa stejně Furthem, a ve směru z Německa jsou stejně přes Cheb zajímavější ty Vary, tak mi to přijde rozumné mít celý ten region na jedné lince. Pro Stříbro, Tachov a Mariánky postačí tam ohnout R16 a tím bude možné podstatně zajímavější Klatovy řešit od Prahy Ex, takže mi to přijde jako takové „provozní optimum“. Za to i nějaké to dodatečné vylepšování kolem Ohře jistě stojí… Číst vice »
Tak tomu fakt nevěřím. Reálně bude Praha – Karlovy Vary – Cheb tak za 2 hodiny a 20 minut, přičemž bych se nedivil o deset minut delší jízdní době. Jako vynechávat zastavení mezi Louny a Chebem jen proto, aby to z Prahy do Chebu bylo o fous rychlejší, je nesmysl. Je totiž žádoucí, aby těmi vlaky i někdo jezdil. Jistě, kdyby měl Cheb sto tisíc obyvatel a Karlovy Vary také, tak by to bylo jiné, ale takhle to prostě není.
Ta prováhaná možnost u Chebu je konkrétně jaká?
Jo aha – žádná…
Třeba toto: https://mapy.cz/s/jodumocupu
Jo, to už jste nakreslili do té VRTkařské knížky z roku 2012.
Celkově je – zpětně vzato – velmi poučné se do ní zahledět a vidět, jak je po pouhých 12 – 13 letech téměř vše jinak. 🙂
No a? Vývoj se masivně posunul směrem k té knížce. Že konkrétní trasy a linky budou někdy více někdy méně jinak je úplně jedno. Důležité, jestli postupně vznikne nějaký systém, který více méně pro podobný počet lidí (a většinu dotčených regionů) bude znamenat srovnatelně radikální změnu směrem k použitelnosti železnice jako dopravního módu první volby.
Já jsem spokojen až nadšen. Dokonce i to dvoupatrové centrální Ústí už to vypadá, že dopadne (a holt to bude nahoru namísto dolů, detail). Že nad mnohými detaily občas mrmlám ještě neznamená, že jsou zásadní. 🙂
Jediná větší kaňka na kráse toho všeho je ŽUB.
Jenže ty Domažlice asi brzy budou, ale VRT bude tak za padesát let. Někteří se jí možná dožijeme. Jezdit z Podkrušnohoří oklikou přes Ústí je časově nevýhodné a také je to dražšší (vzhledem k větší ujeté vzdálenosti).
Je třeba rozlišovat projekt, který má šanci být do 10 let realizován, od pohádky na křídových papírech.
Totální zbytečnost a vyhozené peníze.
Podíval jsem se v té souvislosti na aktuální verzi https://vrtky.cz/documents/159614952/170963835/05b_VRT_useky_mapa_Poohri_A4_v3_0_barevne.png/e84c7089-74f8-492e-89db-96e66f6571f3?t=1724924201824
Ještě loni na jaře tam bylo psáno dokončení 2035. Najednou „není známo“.
Mmch. ten sjezd od Loun směrem na Most stejně dle plánku VRTkových linek nebude využit dálkovými vlaky – jedna linka pojede směr Most bez zajíždění do Loun (a bez existence terminálu „Louny VRT“ pro „obsluhu širokého regionu“) a druhá linka před Louny sjede a bude pokračovat do Žatce.
P. S. pro jízdu do Chomutova, neřku-li K. Varů, půjde i s touto tratí o poměrně zajížďku a časově ne nejrychlejší spojení ve srovnání s (mezitím asi hotovými) D6/D7.
Tak z Loun/Mostu/Chomutova (30/40/50 minut) se do centra Prahy automobilem určitě ve špičce nedostane, za tu dobu se ve špičce jede jenom z letiště do centra 🙂 Mně tohle spojení naopak celkem dává smysl a může to regionu dost pomoci, jen už se mělo začít jezdit loni…
Nicméně pražské cíle jsou rozličné a vůbec nemusejí být v centru, tzn. u vlaku nutno přičíst dojížďku z pražského hl. n. do pražského cíle + také návoz z konkrétního lounského/mosteckého výchozího bodu na nádraží. V téže době naopak asi bude hotova celá D0, což by mělo i širšímu centru Prahy ulehčit. Mmch. Most – Chomutov = 10 min. vč. pobytu v Mostě a vč. zastavení v zastávce Jirkov zast.? 🙂 P. S. I zde připomenu: z Ústí n/L. do Prahy-Holešovic se už dnes dá dostat za 1 h (O. K., na hl. n. +10 min.). Proč je na tom Ústí… Číst vice »
Jasně, že cíle jsou dost odlišné. Je otázka, jestli D0 opravdu ulehčí nebo naopak vygeneruje další dopravu :)) Nechávám jiným :))
To máš pravdu, tam jsem tu jízdní dobu trochu ustřelil. Vím, že se tam plánují nějaké stavební úpravy (Most – Klášterec), tak snad je to plánováno minimálně na 200 km/h :))
Taky bych to natáhl blíže ke K.V .
Aspoň do Chomutova.. a dál vylepšil trať aspoň na 160 když už . jinak bude Karlovarsko zas odříznuto od zbytku ČR..
Když se podíváte na mapu, tak ovšem zjistíte, že za Kláštercem se ta trať kroutí snad ještě víc než užovka stromová obývající tamní hvozdy. Vylepšení na 160 km/h by znamenalo prakticky úplně novou trať s množstvím tunelů a estakád. Vzhledem k tomu, že celý kraj obývá zhruba stejné množství lidí jako dva pražské městské obvody a jejich počet se navíc každým rokem rychle snižuje (půjde-li to tak dál, v roce 2168 tam nebude vůbec nikdo), tak do toho bohužel nikdo nepůjde.
Ačkoli je to nutnost, aby z toho nebylo ghetto.
Mluvíte o začarovaném kruhu. Proč by tam někdo žil když se do dané oblasti ani ven normálně nedostanete. 😉
Souhlas. Ovšem nikdo z centra to řešit nebude. Nová trať by byla za desítky miliard, a to v situaci, kdy na realizaci čekají desítky projektů, které mají potenciál sloužit násobně většímu počtu cestujících. Aspoň, že ta dálnice už za pár let bude.
Trať Klášterec – Karlovy Vary bude bez obrovských nákladů vždy dost velkým časovým „špuntem“. Konkurenceschopná železnice do KV kraje tak nejspíš dává smysl jen jako samostatná VRT…
Já vím a proto by s tím měla SŽ něco dělat.
Souhlasím, než odbočku před Roudnicí směr Most by bylo lepší celou novou větev z Prahy přes letiště PRG směr na západ a dále 2 větve ve tvaru Y, kdy jedna bude směřovat směr Most/Chomutov, druhá směr Karlovy Vary.
U všech VRT bez výjimky platí, že nás to vůbec nemusí zajímat, až to bude stát, tak už tady dávno nebudeme. (Platí i pro generaci dnes školou povinných.) Tady už se za rozumné (i nerozumné) peníze v rozumném termínu nedá postavit prakticky vůbec nic.
Ta ilustrační fotka v souvislosti s VRT nemá chybu 😀
Tak myš je dost rychlé zvíře.😃
To bude asi Tryskomyš 🙂
To je kouzlo nechtěného. Možná, že je to blíže realitě, než si myslíme.
Je vidět, že SŽ se z komplikací kvůli vedení VRT okolo Ú/L. už trochu poučila a nyní již svědomitě vykonává přípravu akcí, jejichž horizont realizace bude někdy v polovině století, když to dobře půjde.
Z Prahy hl.n. do Mostu k nádraží je to vzdušnou čarou 73 kilometrů, takže i tenhle motorák by to mohl stihnout za hodinu, kdyby existovala přímá trať.
Dnes to jede rychlík s Vectronem a soupravou na 200 kilometrů 2 hodiny, protože přes Ústí je to 150 kilometrů. 🙂
Nestačilo by, že třeba co hodinu a nebo půl hodiny pojede po dálnici autobus?
Když někde jezdí autobus po dálnici co půl hodiny, je to právě ten správný impuls k vyhodnocení možného vylepšení železnice.
Do Slaného jezdí autobus z Prahy co 15 minut, stejně nevzešel žádný impulz k vylepšení tratě 110 a tratě 121, asi tak.
To ne, ale využití kousků dálnic v příměstské dopravě je víc v pořádku než hustý autobusový provoz do míst přes 80 km vzdálených, aniž by ty spoje cestou něco obsluhovaly.
Nestačilo. Už jste někdy přepravoval dítě a kočárek busem? A srovnejte to s vlakem.
Na kratší vzdálenosti je lepší bus, obvykle staví blíže reálnému cíli cesty, že bych potřeboval jet s dítětem co potřebuje kočárek třeba z Brna do Prahy je dost nepravděpodobné, to leda na nějaké hodně specializované vyšetření k lékaři a při takové cestě kočárek oželím. A pokud by bylo dítě nějak vážněji nemocné, tak zas z důvodu jeho ochrany nepojedu veřejným dopravním prostředkem.
„Věrtel“ alias manekýn ze sž jede. Zítra vydá info, že bude dratovat Nejdek. Není nad to, mít 2 VRT vedle sebe, byť nemáme ani kopnuto u první.
Je vidět, že ředitel je ex paklář, protože normální člověk by tohle nevymyslel. Nebo bere plat za nápady a ne úkony?
Možná by měl řešit ten sníh, kdy byl tradiční problém s vyhybkami, protože neměl kdo vymetat.
Spíš by to chtělo uvádět min. rychlost tj. nad 220 km/h, nad 250 km/h a nad 300 km/h. Všeobecně pak zakázat stavbu tratí ideálně pod 300 km/h nebo alespoň pod 250 km/h..
Pokud jsou na trati stanice, tak bude minimální rychlost vždycky 0, jaký to má smysl?
Máte chybu v úvaze, i stanice se dají projíždět.
Dycky Most!!
A teď ještě odbočku z odbočky směr Kadaňský Rohozec
To přece vyřeší dálnice. Ze sídel na vlak do 20 minut ‚dycky‘ autem…
Spíš by stálo za to přemýšlet, co s Varama…
Jedině počkat, až se postupně zcela vylidní, a potom vrátit Německu.
Tak se podívejte na demografickou prognózu Saska mezi lety 2021 a 2040 https://www.bevoelkerungsmonitor.sachsen.de/regionalisierte-ergebnisse.html
Máte pravdu, v současnosti jsou na tom dost podobně. Nicméně pořád ten souhrnný úbytek není a nebude takový jako v Karlovarském kraji. Sasko mělo v roce 1930 téměř 5 mil. obyvatel, dnes necelých 4,1 mil. Úbytek za téměř 100 let činí 18 %. Na území dnešního Karlovarského kraje žilo tehdy přes 500 tis. lidí, dnes 293 tis., což dělá -42 %. Karlovarský kraj už jeden populační armagedon zažil a dnes probíhá druhý.
Tak když berete jako výchozí bod rok 1930 a ne 1990…
Nicméně ten „armagedon“ po roce 1945 měl úplně jiné příčiny a fakt za to nemohla dopravní dostupnost.
Ten „armagedon“ po roce 1945 ovšem navždy ovlivnil charakter osídlení kraje. Razantní pokles hustoty obyvatelstva, vysoká koncentrace lidí do měst, chybějící síť středně velkých vesnic a městeček a rozsáhlá území, kde nežije vůbec nikdo (Doupovské hory, Slavkovský les), dodnes komplikují situaci v kraji (nejen v dopravě) a vedou k dalšímu vylidňování.
A část lidí byla přesídlena právě do Saska, že (odkud se část jejich potomků po roce 1989 odstěhovala do „západních“ spolkových zemí SRN).
O. K., ten charakter kraje se tím skutečně ovlivnil (ještě aby ne), ale mmch. je zajímavé, že ne všude se tomu tak po odsunu Němců stalo (viz např. Šumperk, Hustopeče, Svitavsko nebo i Jihlavsko) a hlavně – toto již je dávno „rozlité mléko“, nad kterým nemá cenu tzv. plakat/zadržovat pláč zrovna VRTkou (ta tam ty německé obyvatele nevrátí).
Svitavy, Šumperk, Hustopeče nebo i Liberecko-Jablonecká aglomerace byla sice německá města, ovšem okolní venkov alespoň zčásti mluvil česky. A v tom je právě rozdíl, ta města jsou provázána se zbytkem republiky sítí okolních městeček a obcí, zatímco Karlovarský kraj od ní izolován vojenským prostorem a velmi řídce osídlenými oblastmi Žluticka a severního Plzeňska. Nad mlékem rozlitým před 80 lety už fakt nemá cenu plakat, nicméně za tu dobu český národ jednoznačně prokázal, že se přinejmenším o některá jím získaná území nedokáže postarat. Stát vymýšlí akorát stále nové dotační tituly (ROP Severozápad, Re:start, Spravedlivá transformace) a výsledek nikde. Možná by to… Číst vice »
Mostecko taky mluvilo v určité míře česky.
https://www.digitalniknihovna.cz/mzk/view/uuid:1ec56c18-fd47-408d-8c78-390acfe2de66?page=uuid:ed1f4a46-dbd5-4af3-a521-116f9b492a82
Mmch. řekl bych že víc než Svitavsko.
Nicméně po roce 1938 to bylo „jedno“ – do Říše byly přičleněny všechny uvedené oblasti.
To samozřejmě taky vím. Tam byl ovšem jiný problém, a sice že ta oblast byla po válce extrémně zasažena intenzivní těžbou uhlí a prakticky tam nezůstal kámen na kameni.
Si za to můžeme částečně sami. Klidně bych dojížděl 2 hodiny do Prahy z KV. Ale… Nájmy v KV – namátkou – byt 2+1, 57m2, nájemné 9,5k + poplatky (2,5k/1os.). Jako fakt? To můžu za 15k bydlet v Hloubětíně a vyjde mi to levněji a ještě to budu mít blíž i kdybych jezdil na dělat na Zličín. Proč tam pane bože chtějí ti „nenažraní blázni“ za ty nájmy tolik? Se pak není čemu divit, že jsou všichni nacpaní v Praze (a okolí).
Za 15k měsíčně je v Praze maximálně garsonka. Pokud chcete 2+1, tak si minimálně 10k připlatíte.
Blbost, stačí hledat. Já bydlím v Praze od jara ve 4+1 (byť jsou ty pokoje pidi) 67m za 14k (+poplatky).
Ještě dodám že to je v Reporyjích. A před tím jsem bydlel v 2+kk za 10k ale majitel to bohužel slíbil slíbil synovci co šel do Prahy studovat takže jsem se musel odlifrovat do pryč
Budiž vám přáno. Každopádně to ovšem nejsou běžné ceny.