dkv_obrazok

Z Prahy do Brna vlakem za hodinu. SŽ si jde pro první razítko na polovinu nové rychlotrati včetně čtyřkolejky

Vítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/BoeleVítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/Boele

Z terminálu Praha-východ mají vlaky dojet do Brna za 45 minut.

196 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirďa

No konečně.
Tenhle úsek z Prahy do Poříčan se měl stavět PRVNÍ – nechápu, kde udělala SŽ botu.

Náhodný Kolemjdoucí

Tam snad bylo nějaké zpoždění v kraji a hl.m.
Jestli se ale postaví nejdřív tohle nebo Moravská brána, to je snad celkem jedno.

Štefan

Z terminálu Praha-Východ do Brna-Vídeňské to tedy žádná výhra nebude. To nebude komfortní. Pro nikoho.

Alibaba

A proč si myslíte, že mezi těmito stanicemi bude cestovat většina lidí co pojede po VRT?

Já tam při jízdě z Pardubic do Prahy nebudu vystupovat.

Náhodný Kolemjdoucí

V obou terminálech Praha-Východ a Brno-Vídeňská moc vlaků snad ani stavět nemá a budou to spíš jen R, které budou z VRT v části trasy sjíždět.
Pro přímé cesty mezi oběma městy by měly být spíš Ex, kde se ale nepočítá se zastavováním v Brno-Vídeňská.

jan

Vše je ozdrojované, na rozdíl od vašich názorů. Myslíte si, že statiské ročenky nebo výroční správy Správy železnic a Českých drah jsou jsou nějaké ruské weby.
Byl bych rád, pokud by jste mi dali zdroje z kterých vycházíte.
Vítám diskusi a ne jenom vdopád prázdných slov

Miloš

Před volbami se dá slíbit i taková to doba pro cestování za 1h.V reálu se toho málokdo dožijeme , ti co ano,tak se tím ze zvědavosti svezou,pokud na to budou tedy mít,ovšem ti co by mohli VRT využívat je pravděpodobné,že budou mluvit nejspíš německy.Ale dodavatelé a zhotovitelé,majitele stavebních firem budou mít minimálně na 50 let zlatý důl.

Alibaba

Takže nikdy nic nezačínat, když se toho nikdo nedožije?

Náhodný Kolemjdoucí

Co se nedá stihnout za jedno volební období, to asi není potřeba stavět.

jan

Pro pana Alibabu, protože nemůžu diskutovat, – studie proveditelnosti je jeden velký blábol.
Např. říká, že noví cestujícící z Jihlavy, tím že budou jezdit do Prahy nebo Brna, ušetří čas – tzv. časové úspory z indukované dopravy

Alibaba

A oni neušetří?
Já jezdím z Pardubic a počítám, že při napojení na VRT v Poříčanech budu v Praze o cca 15 minut dřív (dnes 1 hodina).

Dneska asi do Prahy (ale asi i do Brna) se z Jihlavy jezdí primárně po silici. Až se pojede jen půl hodiny vlakem, tak si lidi rozmyslí, jestli budou chtít kroutit kolečkem hodinu, nebo být ve vlaku. A další lidi bez auta to určitě přitáhne, tak jako přitahuje lidi jezdit z Pardubic.

jan

Ti lidé v současnosti žijí a pracují např. v Jihlavě a když budou dojíždět kamkoli Vrtkou, tak ten čas ztratí.
Vy se bavíte o převedené dopravě a já o indukované. přečtěte si studie proveditelnosti, pak to snad pochopite. (www. vrtky.cz)

Alibaba

Jenže tam „kamkoliv“ si třeba vydělají víc (třeba Praha, Brno) nebo tam taky jistěji seženou práci a nebudou se muset stěhovat do Prahy nebo Brna. Mimochodem například mě cesta z Pardubic do Prahy na pracoviště trvá o cca 30 minut déle než někomu z nějakého sídliště na okraji Prahy (ve kterém bych stejně asi neměl na koupi bytu). Já se bavím o množství lidí a linek na VRT. Někteří cestující budou „stávající“, někteří se naindukujou nabídkou rychlejšího cestování (je předpoklad, že přejdou i ze silniční dopravy jako z autobusů tak z individuálních aut). Jen vyložený točvolan bude chtít jezdit 1… Číst vice »

jan

Zase jenom vaše dohady

Alibaba

Kdyby jezdil vlak z HavlBrodu do Prahy za 1 hodinu (a s pomocí VRT má být jizdní doba ještě drobet kratší) , tak je to pro mě lepší než z Pardubic, měl bych v Brodě menší náklady na bydlení. To jsou dohady?

jan

Tak ještě jednou – převedená popř. generovaná doprava ne indukovaná.
Jak indukovaná doprava šetří čas- prosím uveďte příklad, jinak mlčte.

Alibaba

Třeba tím, že si jinde vydělám za kratší dobu + doba na dojetí víc než v Jihlavě za delší dobu.

Michal

Vážená příteli, v tom případě bydlení okamžitě podraží. Nevím, kde se v lidech bere ta naivita, že ceny zůstanou stejné.

Alibaba

A myslíte, že ceny v HavlBrodě se dostanou na ceny v Pardubicích? To by musel být HavlBrodě řádově stejně obyvatel.
Že absolutní ceny budou proti současné hladině vyšší nerozporuji, ceny stoupají a pokud bude inflace normální tak je to v pořádku.

xyz

Počet obyvatel není rozhodující pro ceny bydlení.

A Pardubice si naopak ve vlakovém spojení s Prahou při hotové VRT Praha – Brno pohorší.

Alibaba

Možná tak počtem spojů, ale časově si polepší vždy.

jan

Dezinfo blb smazán a zablokován

Milan

Honziku, tady jsi na spatnym webu. Zkus sputnik.

jan

Tak si každý zdroj rozklikněte, jsou to oficiální stránky, na rozdíl od vašich názorů

Alibaba

Tenhle web ještě existuje? 🙂
Tam zrušili diskuze, protože tomu nikdo nerozuměl a tak odpovídali nesmysly.

Víte například, že ten počet cestujících na VRT vychází z toho, že na VRT budou převedeny i současné stávající rychlíkové a expresní linky, takže například všichni co pojedou od Pardubic tu VRT využíjí. Něco podobného bude i ve směru od Brna a Ústí, jen od Plzně a Budějic to budou „jen“ tratě na 200?

jan

Pravdu nezastavíš.
Ano, je to složité tomu rozumět, ale kdo chce, tak si to nastuduje a nečte jen nadpisy.

Alibaba

A vy tomu rozumíte?
Já se přiznám, že primárně rozumím technice a trochu technologii, zatím co server vrtáci nerozumí ničemu.

jan

Holt je to vidět. Je to o modelech a ty musejí vycházet z reaalistických čísel a ne neustále používat “ bulharský koeficient“ tak jak to dělají plánovači ze Správy železnic.

Alibaba

A proč jim to teda MD jakožto schvalovatel neomlátí o hlavu, že tam mají špatný hodnoty, že vychází z nesmyslů?

Zeptám se takovou základní otázkou:
Jak jinak chcete navýšit chybějící kapacitu železniční sítě v hlavním přepravním směru?

jan

Studii proveditelnosti z nich pravděpodobě nikdo nečetl, je zajímá jen to číslo na konci a to je ekonomická návratnost (7,6%) – prostě rozkaz zněl jasně. Že je tam spousta nesmyslů, nikoho nezajímá, protože si myslí, že to nikdo nebude číst. Bohužel se zmýlili. Chybějící kapacitu chci řešit jako v Rakousku, zdvoj, ztří, zečtyř kolejnění. Takhle to dělají v zemi, která je hodně podobná té naší. Většina tratí max 200km/hod. Nově několik 250 km/hod. Dokonce i ve Španělsku tvoří příměstská doprava 82% všech cestujících, proto podíl cestujících po VRT je cca 6%. Jen u nás to má být 26%. Zeptejte se… Číst vice »

Alibaba

Tak tu studii napadněte soudně, když si myslíte, že to nikdo nečetl a jsou tam špatné informace. A jaký je zásadní rozdíl, když budu stavět další dvě koleje podél stávající trati (na rychlost 200) a když je postavím v nové kratší stopě na vyšší rychlost? Podle mě vám další koleje ve stávajících stopách nic nezrychlí, ve stanicích bude problém s vjezdy, na soustu místech se do měst další koleje nevejdou (viz např Vídeň, kde je výjezd taky v nové stopě – dlouhý tunel a ve městě samý tunel), když se něco stane, tak máte hodně často 4 koleje neprovozní. Ano,… Číst vice »

Mirďa

Kdyby blbost nadnášela, tak by jste se vy vrtáci vznášeli ve stratosféře.

jan

To ty už si asi v kosmu, jestli se v tom nevyznáš. Pokud máte jiné zdroje informací, tak sem s nimi, rád se na to podívám, pokud ne tak kušuj.

Michal

Já tam vidím pouze statistické údaje. Je fajn dojet z Prahy do Brna za hodinu, ale kdo to zaplatí? Máte už nějakou skutečnou rozvahu, nebo jsou to jen studie?

jan

Někdo nechce slyšet pravdu a tak mne zablokoval – už dávno

Zlámalík

A dobře udělal.

Jan

Návratnost investic do dopravní infrastruktury nelze přepočítavat jen na peníze a samozřejmě je to spočítané. Je na to velmi přesná metodika. A jestli budeme pořád jako Češi takový ti připosránci, co se všeho nového bojí, tak budeme holt za lůzry EU. Ale VRT by za mě měla být vybudována jen ta páteř západ – východ, sever – jih, žádné VRT na Most a Jaroměř, to je hloupost a také to ekonomicky nevychází:-), proto se to zřejmě dělat nebude nebo kdoví, kdy.

Náhodný Kolemjdoucí

Za Mostem jsou další města jako Chomutov nebo Karlovy Vary. Neříkám tím, že to finančně vychází, ale asi je tam i politický a sociální rozměr, kdy by se tím mohlo těm regionům trochu pomoci.
To podobné s rychlou konvenční tratí (ne VRT) přes Jaroměř, která navíc bude slouží i pro napojení na Polsko.

xyz

Nicméně je podivné tento směr řešit ne přes letiště (zdravím p. Hausenblase), ale z Prahy prvotně směr severovýchod.

jan

a

jan

Dotace, dotace a zase dotace, to je Váš cíl, bohužel

Robert Axamit

Strašné je, že gigantické náklady na provoz poloprázdných rychlovlaků vlaků se nikdy nevrátí. Nikdo se nezabývá návratností investice a kolik vydělá. Z diskuse dále plyne, že to nikoho ani nezajímá.

Adam Ř

Ano, tohle je v celém světě standartní způsob uvažování o dopravní infrastruktuře. Taky se mi to nepozdává, ale úplně nemám odbornost a energii proti tomu bojovat, tak to nechávám být, stejně jako všichni ostatní.

Píšete stejné komentáře i u silnic a dálnic?

jan
Petr

já jezdím často pracovně do Vídně a rozhodně rychlovlakem jezdit budu, pokud se toho teda dožiju. Kolegové z Vídně, kteří jezdí do Prahy, tím taky jezdit budou. Jinak ten vlak Praha – Brno – Vídeň je celkem plný. A to pomineme autobusy Praha – Brno na D1. Jde o spojení dvou nedůležitějších českých měst, fakt nemáš pravdu.

David

A kdyz byste jezdil po trati upravený na 200, takze Brno za 1:15-1:20 a viden treba 2:30 tak by nešlo?

Nose Peak

Jak chcete Brno – Blansko upravit na 200? Jedině tunelama. Výsledkem je vyšší cena, nižší rychlost, delší trasa.

Petr

Ale jo, šlo by to taky. Vždycky to jde udělat více způsoby. Ale tento způsob (rychlost 300+) není špatný.

N.N.

Upravením současných (a přecpaných) tratí na 200 km/h nezískáte kapacitu navíc, spíš naopak.

Přičemž současná trať přes Třebovou je 250 km dlouhá, vede po odvěsnách trojúhelníka. Přes Havlíčkův Brod jsou ty koleje ještě o něco delší, takže na jízdní dobu 1:15 zapomeňte. To byste musel postavit novou trať podél D1.

Milan

Na 1:15 právě potřebujete už tu VRT, když to nebude jednotka na plnou traťovou rychlost, ale např comfortjet s Vmax 230 km/h.

Pavel

Díky tomu, že ležíme mezi Berlínem a Vídni bude příjem z tranzitních cestujících celkem výrazný.

Num

Pokud ten rychlovlak pojede jen na terminaly za městem, tak se na vysledne cestě od dveri ke dveřím neprojeví

Náhodný Kolemjdoucí

Ve Vídni budou ty vlaky stavět za městem? Protože v Praze budou stavět na Hlavním nádraží a i v Brně bude snad většina zajíždět do města.

JaK

Z Ústředního hřbitova smyčky na Českou je jízdní doba šaliny cca 17 min, takže po protažení k terminálu VRT „za městem“ (u D1, protažení tram o jednu zastavku se planuje s vystavbou toho terminálu) bude jízdní doba šaliny na Českou cca 19 min. Z Úzké je jízdní doba 9 min, tak z nového nádraží to na Českou bude řekněme 13 min. Na nový hlavák to sice budu pořád mít pohodlnější, ale při cestě z Prahy bych vystoupení z VRT v terminalu u D1 za tragédii nepovažoval… je to samozřejmě cesta od cesty, ale pro těžiště města spíš na severu mo… Číst vice »

Alibaba

A proč by měl jezdit jen na terminály za městem? Kam na tenhle blud chodíte? Objevuje se tu totiž v pravidelných intervalech.

Pavel

Návratnost investice je a musí být na prvním místě! Byť v případech investic jako jsou dálnice, přehrady, nemocnice, vysokorychlostní železnice je výpočet návratnosti trochu odlišný od čistě soukromých aktivit. Zahrnuje totiž nejen přímé příjmy (u dálnic výběr z mýtného a daň z propáleného benzínu, u vlaků jízdenky), ale i nepřímé přínosy: jako je rovnoměrné rozložení bohatství i mimo velká centra, zlepšení životní úrovně např. v Ústí nad Labem což se projeví snížením kriminality, menším počtem sociálních dávek, tím že lidé budou moci bydlet v Ústí a pohodlně dojíždět do Prahy znamená, že nebudou potřebovat byt v Praze a o se… Číst vice »

Michal

Neprojeví. Protože okamžitě stoupnou ceny. Nežijeme za socialismu, aby stát určoval ceny bytů.

Alibaba

Nikoho taky nezajímá, že gigantické náklady na provoz třičtvrtě prázdných aut se nikdy nevrátí. 🙂

P.S.: řešila to studie, a stát tím obecně rozšiřuje nedostatečnou kapacitu železniční sítě a budou tam jezdit stávající linky vlaků, které jsem poloprázdné (průměrně) neviděl.

Num

Pár VRT úseků nevyřeši problémy naší železnice.

Na ty auta jste přišel jak? Nebýt silnični infrastruktury tak si nekoupíte ráno rohlík k snidani…

Alibaba

Ten systém co je navržen přidá kapacitu v hlavních směrech, kde je vyčerpaná, zároveň zrychlý železniční dopravu a ta bude alespoň trochu konkurenceschopná a ekologičtější. A pomůže to i regionálním tratím, kdy se budete loudat jen na té regionální trati a pak pojedete rychle do hlavních center.

Proč bych si neměl koupit rohlík, kdyby chyběly dálnice a spousta dalších obchvatů? Nepotřebuji si v Pardubicí kupovat rohlík z Prahy. Silnice se stavějí primárně kvůli tomu, že škodí, dalšíma stavbama jim umožňujem škodit víc.

Num

A z čeho se ten rohlík upeče? Ty suroviny se musejí do pekárny dovést a světe div se přijedou po silnici. Bez obchvatů a dálnic by dodávka surovin byla vyrazně delší a dražší. Stavět dálnice a obchvaty měst má smysl. Nebo snad chcete tranzitní dopravu u baráku?

Alibaba

Dražší ano, delší nee. A nikdo by to neřešil, cenová hladiny by byla jinak nastavená.

Stavět dálnice nemá smysl, obchvaty ano, protože taky nechci tranzitní dopravu u baráku (proto píšu, že se staví z prinicu škodění). Ale tranzitní doprava se dá taky omezit i cenou za tranzit, dá se udělat hmotnostní omezení kamionů jako ve Švýcarsku. Osobně bych zavedl i omezení na počet takových jízd. Jenže politici na nějaké omezení točvolantů nemají koule.

Zlámalík

Pár VRT úseků, jako třeba trať Drážďany – Ústí – Praha – Jihlava – Brno – Vídeň a tak? No, vyřeší, vyřeší.

Num

A kde máte rychlá a kapacitní spojení mezi krajskými městy? Kde má Liberec železnici hodnou 21.století? To jedna VRT trať stavěna několik desítek let nevyřeši

Zlámalík

Další marnej. Ostrava bude na VRT, Pardubice/Hradec taky, i Plzeň. Liberec má dostat novou trať taky, i tady se o tom psalo. Co vám chybí? Rychlá spojka Zlín – Karlovy Vary, nebo co?

Mirďa

Strašné je, že lidé kteří VRT absolutně nerozumí šíří bludy v diskuzích.

Lukáš Kníže

Výborně! Takže sjezdy (na Nymburk a na Kolín) z VRT Polabí nebudou redukovány? To jsem sám rád. Ty úvahy o „úspoře“ byly nesmyslné.

Alibaba

Doufám, že takováhle blbost je už opustila, obzvlášť, když na těch sjezdech jsou naplánovaníé i linky, které je budou využívat. A i pro nějaké mimořádnosti se budou hodit.

Petr

Zajímavé je, že se tam nikdy nepíše o tom, jak bude potřeba v Poříčanech bourat dům 🙂

Mirďa

Jo ta TRAGÉDIE. Bude potřeba zbourat jeden dům. To bude apokalypsa.

Jednou nohou v hrobě

Vypadá to krásně, ale dožijeme se toho?

beedat

Odpověděl jste si vlastně už sám – nedožijeme.

Milan

🥲

Daniel Jablonecký

S jednou nohou v hrobě ne. Je mi líto, že pro vás nemám lepší zprávu. Snad jedině kdybyste tu jednu nohu z hrobu vyndal.

MD-IN

Pokud chce stát (potažmo SŽ) investovat do VRT, měla by si SŽ také uvědomit, že je potřeba zrušit většinu regionálních tratí. To žere neskutečné miliardy a cestující jezdí v pátek a v říjnu.

Pavel

S tím rušením bych byl opatrný. Mnohá dnes skomírající regionálka dostane díky VRT pořádný impuls. Až bude VRT ve Světlé, vsadím se s Vámi, že počet cestujících ze Světlé do Ledče naskočí desetinásobně!
Já mám heslo: chcete-li zachránit lokálky, stavte vysokorychlostní tratě.

jan

at

Addams

Kdekoľvek vo svete, kde sú VRT existujú aj staré „pomalé“ trate, po ktorých stále jazdia rýchliky a osoba’ky.

Petr S.

Nějaký rychlo… – co takhle udržovat pořádně to, co tu máme? Když člověk vidí najíždět vlak na nástupiště a na trojech dveřích cedule „nepoužitelné“…. (o počtu nepoužitelných wc radši nespekulovat)

Modroko

Pokud neumíte rozlišit SŽ a dopravce pohybující se na kolejích SŽ, tak vic radši neřešte 🙂

Petr S.

Ty vlaky, co by měly po těch VRT jezdit, bude asi taky provozovat SŽ, že jo…?

Adam Ř

To že některý z krajů (nebo je to mindop?) objednává špatný vlaky ještě neznamená, že není potřeba rozvíjet infrastrukturu

Petr S.

Ještě jsem neslyšel, že by kraje objednávaly i rychlíky, u kterých to pozoruju nejčastěji.

none

Škoda, že je lidský život tak krátký. Ale té (už možná) další generaci to přeju.

ghjghj

Ty dluhy?

marty-t

to je úhel pohledu – obří dluhy máme teď – na chybějící dopravní infrastruktuře…

ghjghj

Jaka je pravdepodobnost, ze tohle nebude v budoucnu treba. Treba se resi rozsirovani odpocivek u dalnic pro kamiony – podle me je zjevne, ze kamiony budou jezdit bez ridicu, takze takove odpocivky jsou zbytecne – nebo je to docela pravdepodobne. A neni tohle podobny pripad? Mozna bude vsude AI a 3D bryle a apod. a velka cast cestovani odpadne. Dost se obavam, ze resime vcerejsi problemy.

Nose Peak

Krachlo to už v 19. století, ale železnice zůstaly. Eurotunnel taky krachnul.

ghjghj

Jenze tenhle vydaj zustane na statu, tj. na obcanech. Takze krach nepomuze.

Marty2025

Tak včera jsem autem jel Neratovice – Štěrboholy 30 km dvě hodiny…

Zahn

To je naprosto v pořádku. Světový standard.

Hans

Ale hlavně, aby se už konečně začalo stavět a ne jen kecat a psát. Vždyť dnešní koridor Praha – Kolín, Přerov – Bohumín a pár dalších už je tak přecpané, že se všechny vlaky podle jízdního řádu na něj nevejdou a uvažuji o nevpusteni určitých vlaků na tyto části!

Num

SŽ nechce řešit systémový problém, jen za drahé penize postavit za několik desitek let pár VRT úseků

Petr

A z Prahy na hranice Středočeského kraje je to dvě hodiny. 😀

Alibaba

Jak kde…

Petr

Ano někde je to i horší. 😀

Daniel Jablonecký

To je pravda. Třeba na vnitřní hranici Středočeského kraje, tedy na hranici s Prahou, je člověk z Prahy hned. 😉

Petr

Pravda, ani tam nejsou podivně přípoje. 😀

frank

No někdy i déle , záleží na počtu “ vlaků vyšší kvality“ a “ provozních důvodech dopravce“

Zahn

Běžný standard všech metropolitních aglomerací na světě. Jak vidíme v porovnalni země šestnáctipruhových dálnic a země nejbohatších bank, tento problém nemá jiné řešení než opravdu masivní investice do veřejné dopravy.

N.N.

Odkud z Prahy a kam na hranice St.č kraje … a čím?
Je rozdíl Expres bus ze Zličína do Plzně a doskákat osobákem z Čakovic do Kralovic.

Petr

Bavíme se o dálkových spojích kolejové dopravy. Aktuálně je to 1:56 rychlíkem.

factory

VRT (myslím opravdu vysokorychlostní vlaky , tj 300km/h v samostatných koridorech) by vůbec neměl stavět stát. Měl by najít soukromnika který postaví celou síť najednou a bude ji provozovat tak aby to mělo smysl, takže bez dotovaneho jízdného a bez propálených miliard v desítkách let výstavby kdy bude síť nepoužitelná protože to budou krátké úseky od nikud nikam.

Jediná státní podpora by mohly být odpuštěné daní tak jak se to dělá u automobilek.

Alibaba

A dálnice taky podle stejných pravidel?

factory

Jsem první kdo prosazuje aby sjezdy byly co 10km ne co 2… a ano projekty PPP by měly být na 150km a více a ne na 20km + by stát mel říct chci dálnici ze bodu A přes XYZ do bodu B a investor by měl řešit vše od plánování, přes vykup, archeo a spol…

Alibaba

Spíš mě šlo o to, co s dálnicema, co už postavil stát? Ty už v dopravní konkurenci jsou, takže je třba napřed doplnit VRT podle stejných pravidel, pak teprve stavět VRT s pomocí PPP.

Náhodný Kolemjdoucí

Kde (v Evropě) podobný model funguje? Kolik firem bude mít zájem stavět VRT v malé nepříliš bohaté zemi? Automobilky si staví vlastní silnice?

České VRT jsou od začátku navrhované jako úzce propojené se zbytkem železniční sítě, protože nám tu chybí obří města a naopak potřebujeme zajistit dopravní obsluhu regionů.

Twix

Vzhledem k tomu, že to žádný samostatný systém nebude a vlaky budou sjíždět do uzlů a na klasické tratě, nemá tato úvaha smysl. Co je špatného na tom, že nějaký vlak pojede po VRT jen z Prahy do Poříčan nebo z Brna do Rakvic? Nejvíc to ocení vlaky, které po VRT jezdit nebudou, tj. regionální a nákladní.

Zahn

Vy jste opisoval od Margaret Thatcherové. Dnes už je známo, že jí zavedený systém byl celosvětově zdaleka nejhorší pokus o privatizaci železnic v celé historii lidstva.

Mirďa

J,j. Měli by je stavět factory – viďte génie.

Marťas

Tak nevím, ale když vidím na titulním obrázku vizualizací zastávky Kořenice-Bečváry, kde rychlá vrstva vlaků zastavovat nebude, zajímá mě, zda se lidé, čekající na perónu na svůj vlak, budou tak spokojeně tvářit i ve chvíli, kdy se kolem prožene více než třístovkou rychlovlak.. pokud se tedy ještě budou vůbec nějak tvářit…

Alibaba

Vlak co pojede 320 pojede o kolej vedle (cca 10 m), a tady ty účinky větru jsou minimální, zažil jsem to v Limburku na trati Kolín – Frankfurt.

Marťas

Tak na obrázku je jen dvojkolejka a lavičky hned u kolejí… Ale oni to nějak ošéfované mít budou, tohle je jen líbivá vizualizace

Tom Matto

Na obrazku jsou 3 koleje a 4 je skryta blizsim peronem. Je tam teda trochuzvlastni perspektiva a mezera mezi kolejnicemi s prazci je velmi uzka.

Alibaba

Na obrázku vidím 3 koleje, z té čtvrté koleje není vidět nic, je schovaná z tohoto pohledu pod nástupištěm.

Marťas

Máte pravdu, já to viděl jen v telefonu a jakmile jsem na to zaostřil, skočil mi tam černý titulek s názvem fotky

Mirďa

Jestli vidíte dvojkolejku na čtyřkolejce na obrázku, tak si dojděte na oční.

Alibaba

Tady žádná čtyřkolejka nebude, tady bude čtyřkolejné nádraží.

Zahn

Mám mnohonásobnou zkušenost z Valence TGV. Lidé si projíždějících vlaků naprosto nevšímají. A nic s nimi nedělá ani rychlost 300 km/h, kterou tam ty vlaky prosviští.

Marťas

Tak fajn, když to bude v pohodě… Já vím, co dělá s lidmi průjezd vlaku v Chocni či Veselí nad Lužnicí a tady by to měl být dvojnásobek… Ale nejvíc kousek ode mě jelo asi 240 ICE ve Wittenberge a je fakt, že to moc poznat nebylo …

Alibaba

V Chocni je dobré Pendolíno, to vás čelem neodhodí, ale zadkem má vás tendenci vcucnout. 🙂

tomas.vachalec

Já jsem zvědav kdo to zaplatí, resp. kde na to vezme při současné údržbě a elektrizaci konvenčních tratí, dostavbě silniční sítě….

Alibaba

Dostavba silniční sítě není potřeba, silniční síť je, a je třeba zdražit mýto a dálniční známky a k tomu třeba i daň ze silnišního vozidla.

Marty2025

hlavně je třeba přestat dělat nesmysly jako vyvážet např. vepřové na Slovensko, a jiné vepřové zase ze Slovenska vozit k nám.

N.N.

Z Hodonína (je tam vepřín) do Skalice je to na Slovensko.
Z Košeckého Dvora (je tam vepřín) do Bylnice je to ze Slovenska do ČR.

V tabulkách se to objevuje jako to samé vepřové, ale při pohledu do mapy … což plánovači od stolu nedělali ani za „dřívbylolípu“.

Num

Silnice chce většina voličů čili se budou stále preferovat před železnicí.

N.N.

… a proto šlo letos ze SFDI do želenice cca stejně peněz jako do silnic. Fakt vás to šíření bludů baví?

Alibaba

Letos možná ano, ale systémově za cca 50 let dozadu ne.
A navíc ty peníze do silnic nic nevyřešily, protože mají kladnou zpětnou vazbu na další provoz.

Jarda

1. Čína Vlak CR400 Fuxing jezdí v provozu rychlostí až 350 km/h. DIE WELT Railway-News Nové vlaky CR450 jsou navrženy pro 400 km/h v komerčním provozu (testy až 453 km/h). Railway-News EURASIAN TIMES The Sun 2. Japonsko Shinkansen, zejména řady E5/E6, jezdí rychlostí až 320 km/h v pravidelném provozu (od roku 2013 na Tōhoku Shinkansen). DIE WELT Wikipedia Railway-News 3. Francie TGV jezdí běžně rychlostí až 320 km/h na svých vlastních vysokorychlostních tratích. DIE WELT railway-technology.com Railway-News 4. Španělsko Síť AVE formálně umožňuje rychlosti až 300 km/h, s plány na vyšší. Nicméně provoz nad 300 km/h byl pozastaven kvůli technickým omezením (např. ballast). Wikipedia 5. Nizozemsko /… Číst vice »

DavidS

A jaký to má význam pro článek?

Daniel Jablonecký

Žádný. Jenom si tu někdo honí triko. Pokud si teda u toho nehoní i něco jinýho.

frank

Hm CR 400 jezdí třeba na trati Peking-Shangai 1200 km dlouhé a nestaví zdaleka všude , dokonce část ze spojení je přímé úplně bez zastávek…

Marty2025

Ve velkých zemích to asi má smysl, u nás nevím. Chci jet do Brna, bydlím hodinu od Prahy. Musím dvakrát přestupovat než se dostanu na hlavák. Pak chvíli čekání na odjezd, dvě hodiny do Brna v kupé s telefonistou, poklepávačem nohama nebo klíčema, obložený z obou stran dvěma páchnoucími tlusťochy, ze sluchátek puberťáka naproti dvě hodiny duc duc duc. Děkuji, nechci. Radši pojedu autem, zastavím si na cigáro, kafe atd.

trafopajka

Škoda, že jste se nastavil na ministerstvu, když to projednávali.

– tady máme dopravní toky a studii ekonomické návratnosti
– ale Marty2025 povídal, že raději pojede autem a zastaví se někde na cigárko
– aha, tak to teda budeme muset stopnout

happy-barney

… a svet končí na hraniciach.

Treba si pozrieť koncept TEN-T a následné nadväznosti, plus akceptovať, že po dokončení siete bude pre časť vlakov rentabilná napr trasa so zastávkami iba Viedeň – Praha – Berlín.

A k vášmu príkladu: hodina od Prahy bude vraj aj Brno 🙂

N.N.

Je snad ČR ostrov, nebo se na hranicích se musí přestupovat? Vlaky Vídeň-Varšava normálně jezdí, stejně jako Praha-Budapešť.
Nedávno tu byl článek o spojení Říma a Mnichova přímým spojem.

Juraj

Super, Jarda objevil ChatGPT a chtěl se pochlubit.
Posíláme klíčenku.

Daniel Jablonecký

Takový objev člověka potěší a hned mu narostou křídla. Já ho docela chápu.

Jarda

Ještě jsem zapomněl na Jižní Koreu a Anglii (HS1 do Londýna a nyní dostavovaná HS2 Londýn-Birmingham). Celkem tedy, pokud dobře počítám, má 13 států na světě železnici pro rychlost nad 300 km/hod. Pokud vím připravuje se napojení Portugalska na Španělsko a pak Česko, takže v nejbližší budoucnosti bude mít 15 států na světě takové rychlé spojení.

MATES

Dneska bylo psáno, že stát stáhnul resortu doprava 33 miliard na nové projekty. S největší pravděpodobností se nové nerozjedou a některé rozestavěné, přeruší.
Moc bych se tedy neradoval….

Jinak pořád nikdo neřekl, kolik bude stát lístek Praha – Brno. Aby tím.potom vůbec někdo jezdil.

Alibaba

Řekl, ve studiích se počítá s běžným tarifem ve vlacích objednaných MD.

Daniel Jablonecký

Pokud tam ty vlaky bude MD objednávat.

Alibaba

A proč by nemělo? Podle návrhu linek tam některé přetrasuje, aby se uvolnila nějaká kapacita ze stávajících tratích.

David

Takze i pres obri investice jeste brutalne dotovat provoz? A pujde to teda z jineho baliky penez nez tech co ma MD celkove (kde je hodne na investice a udrzbu) a nebo se to najde nejak navic?

Se tady nejak zapomina, ze penize jsou jen jedny…

Alibaba

Ano, bude se dotovat, protože je takto nastavená ekonomika celého dopravního systému a voliči si obecně přejí plošné pokrytí veřejnou dopravou. Jak nybyde celková cena netuším, zas tak jsem studii neprohlížel, ale dá se předpokládat, že se to zvedne, některé linky co tam jsou se z dnešního dvouhodinévého taktu například zahustí na hodinový, očekává se vyšší poptávka díky rychlosti.

Daniel Jablonecký

A proč by vám to měl někdo říkat když stejně dneska nevíme, jaká bude do té doby inflace a jakou měnou se tady bude platit a zda vůbec ještě budeme v Evropské unii atd atd… K čemu vám dneska bude číslo 20, 300 nebo 4000?

Karl vB.

Trochu mimo téma:
V článku padlo místo napojení VRT na konvenční trať u Josefodola.
Před mnoha lety jsem v místní sklárně kupoval originální svatební dar z českého křišťálu. Když jsem vešel do výstavních sálů firemní prodejny s plnými vitrínami vzorků, připadal jsem si tam, jak ve skleněném království.
Doporučuju jako tip na výlet pěknou krajinou spojený s případnou návštěvou sklárny. https://www.caesar-crystal.cz/cs/exkurze/
Vlakem se tam dá dostat ze tří směrů: od HavlBrodu, Čáslavi a Zruče nad Sázavou. Nedaleko (asi 6 km) je Haškova Lipnice a pak Humpolec, kam se odstěhoval Hliník.

Martin

Hodina je strašně dlouho když se to staví z nuly a nevidím důvod proč to nestahnout na 30 – 40 minut při 350 km/h bez zastávky

Milan2

Vy spěcháte do Brna? A proč?

218

Staví se to kvůli těm,co spěchají Z Brna 😉

MiNo

Proč se tam teda vracejí? 😀

none

Protoze si musi zvykat pomalu.

Hasler

Jinak by se hromadili v Praze…

petr

No ono bude potřeba aspoň těch 300. Z Prahy do Brna to je nějakých 250 kilometrů, takže potřebujete větší rychlost než 250, abyste je dosáhli za hodinu, něco padne na rozjezdy a zastavení, něco na vatu, protože jízdní řád určitě nebude nadoraz. Neptejte se mě o kolik, to jistě mají spočítané na odboru plánování. Z pouhé trojčlenky, nyní je to 2,5 hodiny při maximálce 160, takže by to znamenalo zrychlit 2,5-krát což dává krásných 400. (Dnes ale vlak nejede celou cestu sto šedesát.) Těch 350 jako maximálka, to zní dostatečně velkoryse. Hodina je tak akorát, podobné jsou dojezdové časy Boloňa-Florencie-Řím,… Číst vice »

Stráťa

Z Prahy do Brna je to asi jenom 185 km. 250 km daleko je třeba Zlín nebo Opava.

Alibaba

Když se podíváte zde: https://vrtky.cz/technologie/vlaky-i-provoz/jak-budeme-jezdit
na obrázek „Traťový passport Praha-Brno se znázorněním rychlosti“ tak je to z hlaváku na hlavák cca 220 km a k tomu tam je průběh rychlosti.

N.N.

Vzdušnou čarou nelítají ani letadla.

Milan

Hodina není dlouho, když do toho započítáte i výjezd z Prahy…. Vinohradské tunely 60 km/h, za Vršovicema cca 100-120, nová trať do Běchovic 200 km/h. Přes Libeň do Běchovic 100-130 km/h. Pokud má vlak dojet na nádraží v zastavěném centru, tak prostě pojede stejně pomalu jako ostatní. 350 je pouze výhled do budoucna, že by se to následně dalo upravit, počítá se s maximem 320. Na mezistátní trase Hamburg-Berlín-Praha-Brno-Vídeň-Villach kromě nejrychlejší české části na 320 na dlouhé roky obstojí comfortjet s Vmax 230 km/h. Němci u sebe s vyšší rychlostí na téhle trase ani nepočítají, v Rakousku je maximum 250… Číst vice »

Addams

Sieť VRT je EURÓPSKA, t.j. na VRT v CZ budú jazdiť aj zahraniční dopravcovia aj domáci, ktorí dovtedy VR – súpravy nakúpia.

Klemovak

Kdy bude nádraží v Brně? To se řeší 97 let a ještě nekopli do země.

Jack roztahovač

Proč?

Dejf

Protože Brno…

Alibaba

Přemýšlím, jak to říci slušně, ale asi v místech, kde záda ztrácejí slušný název. 🙂

a8n

Už tam je, a ne jedno.

Jiří Šrámek

V Brně není nádraží?

Zahn

V Brnu už je několik nádraží. To nejstarší už 187 let.

platamond

Bohužel teď prošvihli poslední možnost zvětšit a narovnat současné nádraží, výměnou s developerem, že může zvětšit svoji novou stavbu po Prioru i do prostoru nad koleje. Kde by ke staré budově zůstala ideálně jen běžná uliční šířka, ideálně pochozí a tím se oživila i původní budova. Uff už bych se po ránu neměl předávkovávat…

N.N.

Hlavní nádraží prošlo rekonstrukcí, vlaky po něm jezdí. Dolní nádraží … zčásti taky prošlo rekonstrukcí.

Pavel

Světlá nad Sázavou a její okolí potřebují kvalitní napojení jako sůl. Navíc to výrazně pomůže i jednokolejce kolem Sázavy, kterou začnou lidé více využívat pro cesty „na vlak“ do Světlé. A vlastě po dokončení tohoto VRT úseku by i cesta z Brna do města byla zřejmě rychlejší přes Vysočinu než přes Č.Třebovou.

Frantisek X

Akorát to nemuselo být přes Kolín (a pro cesty od jihu přes Prahu). O poli u Nehvizd bez vazby na okolní železnice nemluvě.

Alibaba

A jak si ty vazby představujete?
Ještě jste ani nikdy nenaznačil v mapách.cz, kudy kam odkud a jak…

VRT není lokálka, že ji můžete zatočit kamkoliv.

A účel Nehvizd jste stále nepochopil. Takže podle vás by neměli být vůbec?

Tom Matto

Podle pana Franticka by kazdy VRT terminal mel byt napojeny na sit lokalek vedoucich do kazde vesnice. A silnice rozorat 🙂

Alibaba

To bude v Roudnici VRT splněno.

V Nehvizdech jsem navrhoval propojit podél dálnice na straně obce vlečku (muselo by to být pod navrhovanou silnicí) do lomu s tratí do Mochova.
A František X? Mlčí…

factory

Pokud má mít vrt smysl bude první zastávka za Prahou Brno.

Pat

Jasně postavíme síť VRT, kterou bude moct použít sotva pětina republiky, skvělý plán

Zahn

Naprostý nesmysl. Nejprve si o českých VRT něco přečtěte.

Daniel Jablonecký

U některých vlaků to tak bude. To ale neznamená, že pro jiné vlaky tam nemá být zastávek víc.

factory

Ne na vrt nemají být zastávky, můžete sjet do města kolem kterého přijíždíte.

N.N.

Rakušané si to nemyslí. Mají leckde rozvětvení na 4 koleje s peronem u těch krajních dvou.

Milan

VRT za Prahou má potenciál i jako příměstská doprava, ty rychlejší dálkové vlaky budou mít průjezdné koleje uprostřed mimo nástupiště a navíc od Běchovic za Nehvizdy se jedná a čtyřkolejku, dále nová trať Vršovice-Běchovice a přes Libeň čtvrtá kolej. Další zastávky obdobně, rychlý spoj projede středem, zastavující uhne, dá se tedy i předjet. Příměstské a regionální vlaky nemusí být překážkou pro ty dálkové a i přes případné čekání na předjetí můžou být o dost rychlejší než ty stávající vlaky přes Úvaly nebo Čelákovice. Zastávka „v polích“ s velkým parkovištěm právě může zachytit ty, kteří se z okolních vesnic bez auta… Číst vice »

factory

Takže budeme budovat vrt pro vesnice a jezdit to bude běžným koridorem… to bude asi světový unikát.

Milan

VRT je rychlá páteř, koukněte kudy dojíždí třeba TGV do některých cílů. Shinkansen má taky různě rychlé varianty s více či méně zastávkami. Z Prahy do Nehvizd to nebude mít parametry 300+, to v zastavěné oblasti jde jen těžko a bez zastávky by to byla mnohem méně využitá trať. Aby se něco postavilo, tak to taky prochází ekonomickým hodnocením a v horším případě by taky nemuselo být nic. VRT má řešit i vyčerpanou kapacitu těch stávajících tratí. Nehvizdy jsou rozplet do dalších směrů, ten hlavní do Brna, další Pardubice/Hradec-Polsko a sjezdy na koridor do Kolína a do Nymburku. V budoucnu… Číst vice »

factory

Pokud by VRT projekt procházel opravdovým ekonomickým hodnocením tak nikdy nevznikne. Ten projekt nikdy nevydělá ani to co se v něm utopí. Ale zamotá se do toho imaginární zisk z práce těch co tím budou denno denně dojíždět do práce 😄😄😄 a nějak to vyjde… a kdyby ne tak se do tabulky dá více cestujících za práci.

Milan

Ale je velký rozdíl, jestli budete kalkulovat náklady na sterilní trať bez zastávek pro pár dálkových vlaků jen do Brna a Ostravy třeba v intervalu 20-30 minut, a nebo mezi ně poskládáte i další spoje, které budou zastavovat nebo sjíždět na vedlejší tratě, přičemž v dojezdové části u města nebude ani výrazně ztrácet, protože traťová rychlost bude nižší. Světový uníkát to rozhodně nebude, je to podobný koncept jako TGV, zastávka s přestupem https://mapy.com/s/japelufaco 5 km východně za touto zastávkou pokračuje TGV dalších 40 km do Mulhouse po trati na 160 km/h. 80 km západním směrem je zastávka Besançon Gare TGV,… Číst vice »

JiVe

ať se ukážou a rok 2028

Num

Tak se vše slavně odloží 😀

Jméno

Škoda toho 4letého zpoždění na úseku Polabí. A škoda, že se nemluví o tom, že to zavinil kraj, kterému trvalo aktualizovat ZÚR. SŽ v tom je tentokrát nevinně.

Jack roztahovač

Přesně tak.

Frantisek X

Nezavinil to spíše přesun od souběhu s D1 přes Benešov?

Milan2

Benešov je na D1?

Alibaba

Přesouvala se VRT, která měla jít přes Benešov(sko) a v symbolickém souběhu podél D1, a přesouvala se do Polabí.

Twix

Přímo ne, ale Františkovi se pořád nelíbí, že vyšla výhodnější varianta přes Polabí, než přes Benešovsko, a to i s uvážením že do Benešova se postaví rychlá trať tak jako tak. Když to tady čtu, že tam bude pár tunelů a žádný přes 1 km, kolik by jich bylo při variantě přes Benešovsko? Přes Polabí to pomůže i směru na východní Čechy, půjde se dát hodně rychle dostat z Kolínska/Kutnohorska na Moravu… zatímco kopcovité a slabě osídlené Posázaví je nešikovné a tuto chybu už jsme jednou udělali s trasováním právě té D1. Když chce dneska jet někdo autem z Kolínska… Číst vice »

Adam Ř

Nevíte jestli je tohle někde rozkreslené, kudy by to přesně vešlo? Úplně podél D1 to být nemůže, je hodně kopcovitá a hodně klikatá, navíc cca od D0 dál do města je kolem ní dost zástavby

davidsvecu

taky bych uvital trasovani na mapy.cz 😉