Z Prahy do Brna vlakem za hodinu. SŽ si jde pro první razítko na polovinu nové rychlotrati včetně čtyřkolejky

Vítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/BoeleVítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/Boele

Z terminálu Praha-východ mají vlaky dojet do Brna za 45 minut.

Plánované vysokorychlostní spojení Prahy s Brnem posouvá Správa železnic do další fáze projektové přípravy. Dokončila dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí pro první úsek z Prahy do Světlé nad Sázavou. Veřejnost tak může detailně vidět, kudy chce Správa železnic trasu vést a jaké dopady může mít stavba na okolí.

Jde o 112 kilometrů nové trati označované také jako RS1 nebo VRT Polabí a VRT Střední Čechy. Vlaky mají dosahovat rychlosti až 320 km/h, cílová jízdní doba mezi Prahou a Brnem je jedna hodina

První rozsáhlou dokumentaci k novému úseku zveřejnila Správa železnic prostřednictvím registru oznámení EIA na ministerstvu životního prostředí. Nyní proběhne takzvané zjišťovací řízení, které určí, jaké vlivy nové trati na životní prostředí bude nutné posoudit.

Celý posuzovaný záměr se skládá nejen z hlavní trati, ale i modernizace některých stávajících tratí. Samotná stavba začne v Praze-Běchovicích u severního portálu tunelu Nová Dubeč, skončí u Světlé nad Sázavou v Druhanově.

Součástí záměru je i propojení s konvenční tratí v úseku odbočka Světlá nad Sázavou-Josefodol (mimo) – odbočka Druhanov nebo proměna trati Kolín – Ledečko v úseku Ratboř – Bečváry. Rekonstrukcí projde kvůli stavbě i trať Kutná Hora hl.n. – Zruč nad Sázavou v úseku Malešov – Zbraslavice. V plánech jsou i propojky na budoucí rychlotrať RS5 na Hradec Králové v oblasti kolem Sadské.

Jediná čtyřkolejka u českých VRT

První kilometry nové trati až do oblasti mezi Poříčany a Sadskou jsou označeny jako VRT Polabí, půjde o jediný čtyřkolejný úsek na budoucí síti českých vysokorychlostních tratí. Zároveň tudy totiž pojedou i vlaky tratě RS5 na Hradec Králové a dál do Polska.

U Nehvizd vznikne terminál Praha východ. „Bude sloužit jako ‚letiště‘ pro dálkové cesty včetně zahraničích a současně jako běžný terminál P+R pro každodenní cesty do centra Prahy,“ popisuje Správa železnic. Z tohoto terminálu bude cesta do Brna trvat pouze cca 45 minut, do centra Prahy pak cca 15 minut. Projektovou dokumentaci připravilo sdružení Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald.

VRT Polabí Běchovice - Poříčany. Pramen: Správa železnicVRT Střední Čechy s terminálem Kořenice-Bečváry. Pramen: SŽ

Součástí nové stavby bude také nový terminál Bečváry – Kořenice VRT s propojením na stávající železniční trať Kolín – Ledečko a údržbovou základnu Bečváry. Vznikne zde i P+R terminál pro Kolínsko a Kutnohorsko.

Stavba zahrnuje několik tunelů, převážně v oblasti mimoúrovňových rozpletů kolejí. „Půjde o hloubené a přesýpané konstrukce délky do 500 m. Výjimku tvoří dva jednokolejné tunely na kolejích RS 5 v Běchovicích (s délkou přes 900 m),“ popisuje materiál. Dalšími tunely bude Rozkoš, Sázavka sever a Sázavka jih a Druhanov, všechny o délce řádově stovek metrů. Na podobu mostu přes Sázavu běží architektonická soutěž.

O podobě mostů pro rychlovlaky rozhodne architektonická soutěž. Překlenou Sázavu a Sázavku

Dokument optimisticky překládá zahájení stavby v roce 2029. Loni schválený materiál vládou ale uvádí termín 2030.

Přehledně: Nejdříve v roce 2032. Kdy a kde se v Česku podle slibů SŽ svezete rychlovlakem

Tagy EIA praha-brno RS1 Správa železnic VRT VRT Polabí VRT Střední Čechy Vysokorychlostní tratě v Česku vysokorychlostní žele
15 komentářů