Z Prahy bez přestupu novým 33 km dlouhým tunelem za 810 Kč. ÖBB začaly prodávat jízdenky na linku do Korutan

Školení strojvedoucích na Koralmbahn. Pramen: ÖBB/Mario WrannŠkolení strojvedoucích na Koralmbahn. Pramen: ÖBB/Mario Wrann

Soupravy Českých drah budou na nové trati až do jara nejrychlejší.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
stan

Jak to nebozí uspěchaní prašáci při těžké práci zvládnou ? Xx denně rychlovlak, Xx všechny dálnice?

BohDan

Zkraceni jizdni doby Graz – Klagenfurt z 2:53 na 0:41 je bomba! Kdy se neceho podobneho dockame u nas s nasi Spravou Železnic?

Radim

No alespoň v něčem ten e-shop klape při cestě dál než za Vídeň. Praha – Feldkirch/Curych/Bregenz, ale nejsou schopni do eshopu pořádně zapracovat výluku do Lince a ani skoro měsíční výluku na Arlbergu. Takže tam teď člověk jízdenku dostane levnou jen na jedno spojení denně 😀

Knížecí rada

Ale taky z toho rakouského jízdního řádu vyplývá, že ostatní rj budou končit ve Vídni. To se budou hned točit do Prahy? Jinak na 4-minutové přestupy z těchto rj na Villach a Benátky bych nespoléhal. 😁

Domis

Je to dost blbé, ty 4min přestupy

Domis

…resp. blbé je, že OBB vyhledávač ten přestup nenajde. Tedy spojení ČR – Itálie hledá s 2h přestupem ve Vídni. Ne, to opravdu není zlepšení. Přitom si myslím, že se zde (s přihlédnutím k tomu, že ještě letos jsou vlaky skrz Vídeň přímé, tj. zpoždění se přenáší) dala nastavit čekací doba. Vždyť jsou to nejvzdálenější ramena taktu.

Knížecí rada

Tak asi se s tím přestupem vůbec nepočítá – přestupní doba ve Wien Hbf může být stanovena delší než 4 min.

Petr

Já teda bych pod 2 hodiny nešel. To jsem taky tomu vyhledávači nastavoval, aby mi nehledal to spojení s půlhodinovým přestupem (ani těch 30 minut bych nechtěl riskovat). Zvlášť směrem z Itálie, to ani ty dvě hodiny nemusí stačit. Teda stalo se to jen jednou, před dvěma roky, kdy měl vlak z Itálie zpoždění 150 minut (2 a 1/2 hodiny), naštěstí z Vídně to jezdí co dvě hodiny takže pohoda. Opačným směrem by to bylo horší, když třeba do Říma to jezdí jednou denně, to bych pod 2 hodiny neriskoval. Za dvě hodinky si člověk v pohodě odpočine, podívá se… Číst vice »

Lokotomy

Spis si tam 2h odpocinou. Jo, tesne prestupy jsou v Rakousku problem, railjety na zpozdene vlaky moc necekaji. Po Villach to nebude problem, tam to pojede kazdou chvili, do Italie jo.

JGR

a co teprve až bude hotov Semmering basic tunnel

Zahn

Pokud chcete psát anglicky, pak musíte použít base tunnel. Vámi použité slovo basic znamená základní, zatímco ten tunel je úpatní, patní či základnový a to se anglicky řekne base. Pokud byste psal německy, pak musíte napsat Basistunnel dohromady a s velkým B. Slovo basic v němčině neexistuje. Bez ohledu na chybnost výrazu samotného, je v češtině použití cizích výrazů pro významy, v nichž má čeština vlastní prostředky, považováno za hrubé stylistické provinění. Zde je vaše chyba okořeněna ještě použitím dvou n ve slově tunel, v češtině totiž píšeme pouze jedno. Doporučuju vám psát pouze česky a před tím si zopakovat… Číst vice »

Milos2

Pane učiteli!
Já to pochopil i bez vaší lekce……

tarten

Tak ale sednout rovně, ruce za záda a nevykřikovat…

MiNo

Já ne. Pozoruju, že čím dál víc lidí se nedokáže vyjádřit ve své mateřštině a komolí navíc slova z cizích jazyků.

SYN

Váš výklad je naprosto přesný… a zároveň nezajímavý. Vyčítám si že jsem ho dočetl do konce… Škoda že tu není možnost tvořit si blacklist. Nic proti vám nemám ale sem chodím pro informace z dopravy…

Kolemjdoucí

Chodil do komentářové sekce, ale lidi mu tam komentovali.

MiNo

Spíš je dobře, že se proti takovému psaní někdo ohradil. Pro informace z dopravy SRN chodím taky, ale jen pokud jsou správně napsané. Jinak je to mrhání časem.

JGR

děkuji za poučení, vás asi nevlastní ujec tělesně trestal, měl jste špatné dětství

MiNo

Jak to souvisí s tím, že neumíte psát?

Zahn

Omlouvám se, jsem nervově labilní a ty opravdu donebevolající demence prostě mlčením přejít nedokážu.

MiNo

Díky za tento komentář. 👍 Psaní stylem JGR je fakt otravné.

Lokotomy

Comfortjet nebude nejrychlejsi. ICE je rychlejsi a stejne je dost mozne, ze vsechny typy vlaku pojedou max. 230, bez ohledu na svou maximalni rychlost.
Wien – München pres Klagenfurt – no, proste spojovani ramen. Uz davno jezdi Wien – Salzburg – Klagenfurt, coz taky nikdo cele nejede. A Wien – Wien pres Salzburg a Villach nebude?

KrizeVychodniSpolecnosti

ICE nepojedou z Vídně do Villachu, takže na této trase budou CJ chvíli nejrychlejší.

Lokotomy

Po Koralmbahn pojedou a ve zbytku trasy Wien – Villach je max 160km/h (na zmodernizovane Pottendorfer Linie 200, pokud uz se bude jezdit tamtudy), takze diskutovat, ktery z tamnich vlaku „umi“ 200, 230, 250 nebo jeste vic, je zcela bezpredmetne.

Daniel Jablonecký

Informace pro ty, co nostalgicky vzpomínají na to, jak „jó dřív – to byla dráha dráhou“ a jak vše bylo skvělé a levné. Takže: průměrné mzdy od roku 1989 vzrostly nominálně cca 15x. Tedy dnešní jízdenka za 810 Kč je ekvivalentem dřívějších cca 54 Kčs. A kam jste tehdy mohli za 54 Kčs dojet? Z Prahy možná tak do Brna a šlus. Tři a půl hodiny smradlavým upatlaným Béčkem s dalšími sedmi chudáky v kupé, nebo (a ani to nebylo výjimečné) na stojáka na chodbičce. Vlak poskakoval stovkou, když jste měli štěstí, tak místy 120, ale jen v mezistaničních úsecích,… Číst vice »

Lokotomy

V zasade souhlas, jen nezapominejte, ze za tech 810Kc bude tech jizdenek jen par a jen pri nakupu hodne dlouho dopredu na konkretni spoj. Za komunistu zadne Vcasne jizdenky, Sparschiene apod. neexistovaly, dopredu se kupovalo jen, kdyz jste potreboval mistenku. Standardni jizdenka Villach – Praha u ÖBB bez slevy stoji 146,50€, za 250Kcs jste v 80. letech s CSD ujel mnohem delsi trasu. Cimz rozhodne nechci rozporovat, ze zeleznice je dnes mnohem rychlejsi a pohodlnejsi. Je logicke, ze zrovna sluzby jsou to, co i relativne vuci platum zdrazilo. Vetsina ostatniho (krome bydleni) zlevnila.

Zahn

Vídeň – Břeclav OeBB 21,- €, Břeclav – Praha ČD Flexi 543 Kč. Jízdenku na rakouský úsek lze koupit ve vlaku bez přirážky a rakouský vlakový personál je velmi dobře odborově organizován, tudíž je nejméně 15% šanci, že kontrolu jízdenek nikdo neprovede. Alespoň ještě před čtyřmi lety tomu tak bylo.

Lokotomy

Pane, Viden neni Belak, to je na druhe strane Rakouska. Jinak priplatek za prodej jizdenky v dalkovem vlaku se u ÖBB pokud vim vzdycky vybiral (jo, par eur) a v regionalnich neni mozny, tam rovnou zaplatite pokutu, pokud pruvodci nahodou prijde.

Zahn

Za záměnu Vídně s Bělákem se omlouvám. Asi jsem podcenil čistotu brejlí. Z Běláku do Břeclavi jsem na zítra našel ceny od 42,40 do 80,20 na 17. prosince pak prvním přímým RJX od 23,70 do 79,30.
K přirážce přikládám odkaz.
https://www.oebb.at/de/reiseplanung-services/nach-ihrer-reise/fahrgeldnachforderung

N.N.

Rychlíkový příplatek stál 16 Kčs, pozor na to. To bylo na úrovni hodinové hrubé mzdy, takže byste dojel z Prahy do Žďáru, nebo se kodrcal osobáky s několika přestupy.

petr.a.novotny

Koralmtunnel je opravdový game changer pro dopravu v Rakousku. Už příští rok bude čas Vídeň – Villach (i Brno – Villach) vlakem podobný jako autem. A až bude Semmering (2023?) a propojí se celá Neue Südstrecke, časy mezi Vídní a severní Itálií budou vlakem lepší než autem.

Pavel

Ano, také k této koncepci níže mířím, jako potenciální uživatel…. Severoitalská letiště, ani mnichovský dálniční okruh mne za těch 12let co tam pravidelně jezdím, nedokázaly uchvátit… snad jen výhledy před sv. Bernardem, ale ty z vlaku budou také, i když v rakouských Alpách. Už aby to bylo…!

petr.a.novotny

Pardon, Semmering má být 2030…

Alenkaf

Když jsem viděl v nadpisu 810 tak mě polilo horko.

Marťas

Pane, chce to jen trošku fantazie… Představte si šukafon, jak v Rakousku sviští 230 tunelem 😛

Y.K.

To je horzná představa, ta meluzína co tam fňuká od 60 km/h se rozpálí na jekot, začnou z toho odletovat díly a asi i okna… 😀

Kicruj

RegioSokol s gravitačním WC

tarten

Na gravitační WC zapomeňte, při té rychlosti tam bude malé tornádo. A nechtějte vědět, co se stane při vjezdu a výjezdu z tunelu! 😀

Jan

Tak dobrý svršek, aby to bylo použitelné pro 810, neumí asi ÖBB Infra…

mgr.pavel

První jízda tou rychlostí pro 810, poslední jízda vůbec 😀

Happy

Myslím, že ta anti aerodynamická škatule by se při vystavení této rychlosti a tlaku splácla jak krabička od sirek 😁😁

Honza89

Zkuste jedno nejmenované diskuzní šotofórum a kategorii „Sny se železniční tematikou“. Tam podobných najdete spoustu. 🙂

Libor

Já se orosil, když jsem viděl kombinaci 810 a ÖBB 😅

Pavel

Tak třeba už zase přímý vlak z Prahy do Říma nebo dokonce do Neapole? Villach je dobrý krok tímto směrem. I Miláno nebo Janov by nám, v Čechách, alespoň na sezonu, mohly být dobré…

Martin Hanzal

Přímý jedině nočňák a ten zase bude za cenu, kterou většina Čechů nebude ochotná akceptovat. Do denního provozu podobné nesystémové výkřiky nepatří.

Pavel

Prosím, nemluvte za „většinu“ Čechů, tisíce z nás Čechů cestují často do severní a střední Itálie pracovně, kde cena je věcí rozhodnutí zaměstnavatele, nebo soukromě, kdy při průměrném platu v ČR kolem 50 tisíc hrubého pár tisíc Kč nehraje žádnou roli. Každopádně lze očekávat, že ti ekologičtěji založení by se rádi Ruzyňskému letišti i Brenneru/Bernardu/Gothardu rádi vlakem vyhnuli. Trochu mne děsí, že by někteří lidé na železnici uvažovali, jako vy, to by nebylo vůbec dobře.

Jan

Že byste mi tu žádnou roli posílal měsíčně na účet?

Pavel

To ne, z výchovných důvodů se toto nemá dělat.. ale rád vám doporučím práci, kde si bez problémů vyděláte trojnásobek průměrné mzdy, takže pár tisíc navíc za jízdenku pro vás budou opravdu jen drobné.. pokud něco umíte a ani VŠ mít nemusíte… Tady v Praze je veliky nedostatek řemeslníků všech profesí.. přijeďte, vydělejte… práce je tu na roky…!

Lokotomy

A co Vam brani jet s prestupem? Primy vlak na takovou streku by byl strasne neprakticky, ruzne soupravy a trakcni systemy v jednotlivych statech nebo denni vs nocni vlak… Casy dalkovych vlaku, ktere jely max. 160km/h i nekolik dni a cestou nekolikrat vymenily lokomotivu, jsou proste pryc. Pri jizdni dobe nad 15 hodin (z Prahy) tech lidi, co by tim jezdili pravidelne, moc nebude.

Pavel

Horší pohyblivost a takových nás starších je docela dost. Každý přestup bez případné asistence, třeba jen podepřením, je pro nás nevítaný. Za vlaky s přestupem tedy nebudeme ochotni zaplatit vyšší částky za km, než za lokálku do Čerčan. A pokud je i na železnici pravda, že ti co si platí byznys nebo 1. třídu, tím zaplatí jízdenky/letenky cca 5 lidem v economy, tak je jasný důvod snažit se vyhovět náročnější klientele… co myslíte..?

Lokotomy

Dobra, s prvni pulkou mate pravdu. Se druhou ne, vite jiste, ze na zeleznici 1. trida zpravidla stoji o max. 70% vice nez 2. a business priplatek v railjetu je u ÖBB 15€ bez ohledu na vzdalenost. Tak jako tak, uz jsem tu psal, proc tak dlouhe prime vlaky pres nekolik statu jsou pro dopravce neprakticke a poptavka po nich by byla minimalni. Takze to v dohledne dobe nebude. Mozna, az jednou kvuli uhlikovym danim a e-palivum vyrazne zdrazi letenky a klesne nabidka letu…

Pavel

Ano, jste v obraze. My někteří právě v toto doufáme, tj. v ekologické zdražení levných letenek. I ve střední Evropě je poměrně početná vrstva lidí, kteří si za pohodlný a ekologičtější odvoz z Berlína, Phy, Linze do střední Itálie vlakem ráda zaplatí.

Lokotomy

…anebo az bude hotova VRT Praha – Rakvice a Semmering Basistunnel, takze Praha – Benatky bude za 8h a do Rima / Milana pod 14, a nekdo v CR bude mit jednotky na 300+ schopne provozu v Italii a dohodne se s Rakusany a Italy (a ti idealne poskytnou jednu FR schopnou provozu v CR) 😉

tarten

Přesně na Frecciarossu se (možná marně) těším, zatímco jiní se těší na ICE.

*h8*

U přestupu je nejhorší to, že nevíte, jestli ten návazný vlak stihnete kvůli zpoždění předchozího spoje. Zejména u spojení, která jsou 2x nebo 3x denně to může být dost bolestné. U přímého vlaku vím, že nějak dojedu, byť o hodinu později.

SYN

To přece není o odmítání cestování železnicí, ale o principiálních problémech superdlouhých přímých spojů…

tarten

Vždyť to není zas až o tolik dál, než inzerovaná trasa Praha – Kodaň nebo Berlín – Paříž.

Lokotomy

Berlin – Pariz je casove mnohem kratsi a jen ve dvou statech, mezi nimiz je kompatibilita hnacich vozidel bezna. Praha – Kodan vede z vetsiny pres Nemecko, takze kdyz ten spoj je pro Nemce o.k. a hnaci vozidlo to zvlada, proc ne. Ale ÖBB takovy spoj zrejme provozovat nechteji a Italove uz vubec.

Lokotomy

Nocni vlak Praha – Rim by jel skoro 24 hodin (+zpozdeni, ktere ten z/do Vidne pravidelne ma), coz je dobrodruzstvi, ktere by si par nadsencu jednou dalo – a hotovo.

Petr

Je to 4 nebo 5 hodin do Vídně (přes ČT nebo HB) a 12 nebo 14 hodin do Říma (z Bologni přímo nebo přes Rimminni (proč se jezdí takovou oklikou, když se tam nestaví nevim, asi potřebujou tu přímou trať v noci uvolnit)) v dnešních časech kde je hodinová přestávka ve Villachu (Vindobona+NJ233). Takže maximálně 19 hodin (plus samozřejmě zpoždění) při dnešních časech a klasickými pomalými soupravami. Taky asi ne všichni by jeli Praha-Řím (kde se nabízí letadlo). Každopádně by bylo výhodou to přímé spojení. Já myslím, že nejen tento vlak skončil spíš na to, že ČSD nevěděli, kolik chtít… Číst vice »

Lokotomy

V JR 2026 ma NJ Wien – Roma jizdni dobu presne 14 hodin, s celkem 1:26 stanim ve Villach a Tarvisio. Ale pak uz stavi jen v Bologna a Firenze (ovsem nikoliv „na hlavnim“ – tam by byla uvrat), coz by ti, kdo vyzaduji primy vlak, neocenili. Benatky objizdi, i kdyby zajel do Mestre, je to dalsi uvrat… To by tu jizdni dobu strasne protahovalo a nakonec se stejne remcalo, proc to radeji nejede jinam (Roma vs. Milano nebo co ja vim). Pro me je rozumny nocni vlak takovy, ktery neodjizdi pred 21h a nedojizdi po 9:30. Coz nestiha ani… Číst vice »

Honza S.

Pokud to chtějí zákazníci, tak to tam patří. To, že to je pro železniční plánovače komplikované, je druhotné – je to jejich práce.

Lokotomy

Nejde o zeleznicni planovace, jde o to, kdo by na to dal jakou soupravu. Driv se na hranicich preprahalo, dnes jezdi ucelene jednotky a to je pri ceste pres nekolik statu problem. Aby to mohlo na italske VRT, melo/muselo by to umet 300km/h, cili by to musela byt italska jednotka. Ale proc by na to Italove poskytli sve nejlepsi soupravy, kdyz by to 300km/h vyuzilo jen par hodin u nich a po zbytek dne se to plouzilo max. 160 nekde na sever od Benatek? Nedavno se tu psalo o nove objednavce FrecciaRossa, vychazelo to cca na 35mio € za jednotku,… Číst vice »

Honza S.

Já jsem reagoval na větu „Do denního provozu podobné nesystémové výkřiky nepatří.“ Tento přístup mě rozpaluje do běla. Protože dává na první místo potřeby železnice a nikoliv potřeby cestujících. Na prvním místě musejí být cestující. Takže pokud bude poptávka po vlaku Praha – Řím (já o tom pochybuji stejně jako vy), tak je potřeba udělat všechno proto, aby se vlak Praha – Ŕím vypravil. I kdyby to mělo narušit plánování taktů. I kdyby bylo komplikované se s Italy dohodnout.

Martin Hanzal

I kdyby to mělo narušit… I kdyby bylo komplikované… ta rétorika mi připomíná jistého nemajitele, který nikdy do politiky nechtěl a teď bude sedět už ve třetí vládě. Prostě to uděláme/zařídíme! I já si občas s nostalgií vzpomenu na pestrobarevnou Saxonii uhánějící v úterý a čtvrtek k Balatonu, nebo Csardáse, který se důstojně kolébal na trajektu až švédského Malmö, ale ruku na srdce – kdo dnes takové spojení potřebuje? Myslím tím REÁLNĚ potřebuje. Přímý denní spoj do Paříže by byl taky krásný a barevný, also kdo by tím reálně jen point-to-point? Detto Řím etc. Nebylo by efektivnější nejprve dobudovat infrastrukturu… Číst vice »

Twix

A ty dva denní vlaky do Benátek jsou systémové nebo nesystémové? Případně ICE do Berlína, railjet přes ČR do Berlína, Transalpin, nemluvě o různých vlacích z Rakouska do Polska atd. Samozřejmě přímý denní vlak z Prahy do Milána nebo Říma nedává moc smysl, ale hlavně protože se to za den nedá rozumně dojet, a ne protože by byl nesystémový, takových spojů je celá řada.

Martin Hanzal

Dva denní railjety do Benátek jsou kompletně vedené ve vlastní trakci, přes hory navíc po tratích s minimální osobní dopravou, takže ani rychlostně, ani kapacitně nikoho neomezují. Jeden denní raijlet přes ČR do Berlína je velké politikum a ano, je to přesný případ náhodného nesystémového výkřiku. Transalpin je historický relikt, spíš takové pojízdné muzeum – schválně si do něj párkrát sedněte a ukažte mi, kolik lidí dojede až do cíle. První zlom frekvence býval v Leobenu, ten teď odpadne, protože Koralmbahn, přes Ennstal a Pingautal velké množství úsekové frekvence, pak samozřejmě velký zlom frekvence ve Wörgl/Innsbruck. A poslední holý fakt,… Číst vice »

Lokotomy

To je hloupost, do Rima nebo Milana by Comfortjet jel tak 18 hodin, nocni vlak jeste dele… Pritom je otazka, jestli by Italove na sve VRT vubec Comfortjet nebo Railjet pustily, vzdyt by zbytek vlaku brzdily. Kazdopadne poptavka po pruchozim spojeni by byla minimalni a kdo tu streku nutne chce vlakem jet, holt si nekde cestou prestoupi.

Zahn

Zapomeňte. Trenitalia i Italo provozují mnohem rychlejší vysokorychlostní jednotky a vlaky s lokomotivou po VRT provozovat odmítají. A problém by byl i s přidělením dopravní cesty, italské VRT jsou velmi zatížené samotným vysokorychlostním provozem. EC z/do Rakous už mnoho let na italské síti provozuje italská dcera OeBB na vlastní komerční riziko, protože Trenitalii ta spojení nezajímají.

náhodný kolemčtenář

Přímý vlak je samozřejmě pro dráhu komplikace, ale pro cestujícího velké plus hlavně proto, že jak do něj jednou sedne, má téměř jistotu, že dojede do cíle (byť třeba se zpožděním). Bohužel realistická představa, že ne vlastní vinou zůstanete při cestě do Itálie trčet s kufry na nádraží třeba ve Villachu, ze kterého v tu chvíli další vlak vaším směrem jede třeba až další den v poledne, a navíc do něj nemáte místenku a už je vyprodaný, dokáže spolehlivě odradit i leckteré zaryté fanoušky cestování vlakem (znám osobně více takových). Cestování vlakem napříč kontinentem bohužel zatím není jak MHD, kde… Číst vice »

Petr

Však to je to, co píšu už léta. Řím nebo aspoň Bologna (Neapol by byla ještě lepší, Salerno nebo Sapri ještě lepší a Scalea úplně super a pak ať si to jede kam chce, možností je víc, zajímavé by bylo Palermo nebo Syrakusy, ale mohlo by to skončit v Reggio Calabria nebo uhnout v Paole přes Cosenzu na druhé pobřeží). Minulý rok jsme, kvůli výlukám a tomu, že oebb dost dlouho nevěděli, jestli něco a jak pojede, jeli autobusem. Z Prahy – Florence existují přímé spoje do Milána, Boloni (tam přímo vedle vlakového nádraží) i Říma a do několika dalších… Číst vice »

Vašek

Jízdenky zatím pouze u OBB, ČD zatím spí 😉

Frantisek X

A zkusil jste u Čechozemců zadat „Bělák“? 😀

Pavel

Když si zkusíte koupit v Prostějově jízdenku na Bělák, tak moc drahá nebude 😉
https://mapy.com/s/fetehulocu

Adam Tywoniak

To asi není nevýhoda z pohledu cestujících, pokud to znamená, že někdy bude nabízen i nejlevnější kontingent ČD. Kdyby začaly zároveň s ÖBB, k vyprodání dojde spíš dřív.