Z Prahy až do Villachu a s využitím rychlosti 230 km/h. Nový rakouský tunel prodlouží spoje ČD
Řídicí vůz ComfortJetu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Doba jízdy z Prahy do Villachu by měla být kolem osmi hodin.
Doba jízdy z Prahy do Villachu by měla být kolem osmi hodin.
Budou tyto spoje zastavovat také ve vlakových stanicích Velden am Wörthersee a Portschach am Wörthersee tj. u jezera Wörthersee? Railjet rakouských drah zastavuje pravidelně ve městě Velden.
Spis ne. Otevrenim Koralmbahn vzniknou na trase Wien – Graz – Villach dve vrstvy railjetu, expresni a zastavkove, podobne jako uz davno Wien – Salzburg. A ty z Prahy budou nejspis ty expresni, ktere mezi Klagenfurt a Villach nezastavi. I dnes v Pörtschach nebo Velden stavi sotva kazdy druhy (z tech co jedou z Vidne).
Nebudou expresní, protože dnes expresní taky nejsou, viz zastávky typu Semmering, Mürzzuschlag, Kapfenberg.
Ten provozní koncept se sloučením stávajících dvou ramen Wien – Graz a Wien – Klagenfurt – Villach zásadně změní, takže že je něco nějak dnes, vůbec neznamená, že to tak bude za rok. Railjety Wien – Villach dnes ve společném úseku po Bruck an der Mur expresní jsou, zastavují jen ve Wiener Neustadt.
Jak podle toho, co lze najít na rakouské wikipedii, tak co někdo napsal tady níže, se změní časové polohy expresních a zastávkových railjetů ve Vídni a ty expresní budou na jih odjíždět v celou lichou hodinu, tedy právě jako pokračování spojů z Prahy.
I really like reading through a post that can make men and women think. Also, thank you for allowing me to comment!
Spambot zde:
…tak to jsem zvědav, jestli se do té doby podaří schválit vectrona na 230 km/h (zejména v kontextu skutečnosti, že vectrony v Rakousku – pokud se nic nezměnilo – mohou jen 160 km/h), nebo jestli se bude přepřahat na taurusy…
Předpokládám vozbu 1216 ÖBB jako dnes.
Z Brna do Villach bude i zajímavá průměrná rychlost, zejména až zrychlí úsek Břeclav – Wien
.. nebo až se dokončí také Semmering Base Tunnel.
Ak bude vo vlaku dostatočná kapacite pre bicykle, tak to znie veľmi zaujímavo.
12 docela ujde.
Aha takže vlaky budeme dotovat aby mohly pumpičky na výlet?
Takovymyhle vlaky se zpravidla nejezdi na vylety Vy chytraku. Driv se kola vlakem posilala jako nedoprovazene zavazadlo, to uz davno neplati, tak je pro ne potreba oddil. Zabere to misto pro par sedadel, ktera stejne vetsinou nejsou potreba, a kdyz uz je to vyuzito, generuje to dopravci nadstandardni prijem, protoze cestujici by tim vlakem vubec nejel, kdyby tam to misto pro kolo nebylo. Neco jako „zbytecna“ prvni trida.
Pokud vlak nema byt socialni sluzba, ale moderni zpusob dopravy umoznujici obejit se bez auta, tak musi nabizet i takove sluzby.
Noční linka nebude?
Uz dnes jezdi Nightjet Praha – Graz, jestli bude pridlouzen do Villach nebo bude potreba prestup, je skoro jedno. Ja vim, ten soucasny ma jizdni rad delany primarne pro Wien – Berlin, zastavky v Praze nebo Pardubicich jsou celkem nepouzitelne. Ale novy spoj v lepsich casech bude tezko. Spis si rikam, proc jen tri denni pary denne? Jet dennim vlakem 17:00 – 0:30 nebo 5:00 – 12:30 taky ujde.
Ano, NightJet je kalibrován hlavně na Německo. Nicméně odjezd z Ústí n.L. ve 23:15 je vcelku dobrý, příjezd ve 4 ráno už tolik ne (mohlo by se postávat v Praze místo v Děčíně).
Loni jsem použil lehátko na NJ z ÚL do Vídně v únoru a zíral jsem, kolik lidí přistupuje v Praze na Holešovicích a jede také jen do Vídně. Zjevně někomu stojí za to zaplatit nějakých 100 EUR i za pár hodin spánku.
Jo, ty časy v ÚL a Děčíně ještě ujdou, jinde v ČR ne, zvlášť, když potřebujete přestoupit.
Pokud těch 100€ je celková cena za lehátko, tak je to levnější, než denní vlak + noc v hotelu a přitom ušetříte ten půlden na cestě. A je pochopitelné, že si někdo připlatí, než trávit tu noc na sedačce. Neřku-li v autobusu.
My jsme jeli „v luxusu“ a měli soukromé lehátkové kupé za 305 EUR, zatímco ve Vídni jsme bydleli za 80 EUR ve *** hotelu (pravda, v únoru, mimo turistické období).
Nebudou na nové trati s Vmax 250kmh vadit dálkové vlaky s Vmax jen 230? Resp. jak to rozbije takt? Protože buď:
1) bude provozní rychlost té trati jen 230, vyšší se bude používat jen na dohnání zpoždění,
2) nebo vlaky budou jezdit mimo takt,
3) nebo budou tyto vlaky rozbíjet takt.
Bude to vadit/nevadit úplně stejně jako rychlíky Vltava s rychlostí 140 km/h na IV. koridoru, který je v dlouhých ucelených úsecích na 160 km/h. Nebo spíš to bude vadit ještě míň, protože 230 vs. 250 je rozdíl, který ani nepoznáte.
Staví to na vmax 250 právě kvuli tomu, aby tam, zvládli posílat i pomalejší vrstvy (třeba i nákladní dopravu). Kdoví, jestli budou využívat i těch 230, pokud nebude třeba dohánět zpoždění.
230 zcela urcite.
ÖBB mají vlaky jen na 230 km/h (výjimka je německé ICE, které tam nejezdí).
Ajo pravda, ÖBB má skoro totéž, co tam bude posílat ČD.
ICE tam nejspis od prosince jezdit budou, uz vloni zajizdely do Klagenfurtu a od prosince se Salzburg – Graz bude jezdit primarne pres Klagenfurt. Hadam, ze prave proto uz ICE nahradily stare IC soupravy, ktere by s 200km/h pro Koralmbahn nestacily. Psat „ktere tam nejezdi“ je dost zcestne, kdyz tam dosud zadny dalkovy provoz neni.
Nebude, protože to bylo stavěné primárně jako nákladní koridor, osobní dálková doprava tam není nijak hustá, už vůbec ne ta vysokorychlostní, takže tak. Postavili to prostě na nejvyšší možnou rychlost v rámci konvenční železnice, což je rozumné, když už se dělá novostavba.
Těch 250 by mohla v dohledné době využít leda tak italská Frecciarosa.
A nemecka ICE a taky svycarska giruna, ktera tam chce od jara nasadit dipravce Westbahn.
Celkem urcite 1)
V okolí Klagenfurtu a Villachu jsou moc pěkná koupací jezera (např. Wörther See), před 3 lety jsem tam jel z Prahy s přestupem v Linci, z Lince to jelo přes Salzburg a pak horskou tratí přes Bad Gastein, pohled z okna vlaku úžasný ale byla to cesta na 11 h (v 6 ráno z Prahy a v 5 v podvečer v cíli u Klagenfurtu)
3 páry pojedou až do Villachu. A co zbytek? Bude končit jako nyní v Grazu? Nebude to kazit v Rakousku takt? Očekával bych, že do Villachu bude protaženo všechno.
Nebude, bude proklad 3 linek.
Jakých tři linek. Děkuji
1) Systemangebot auf der Linie «FV HB NordSüd» im Marktsegment hochrangig- beschleunigter Fernverkehr (rund 2,76 Mio. Zug-km p.a.): Zweistundentakt (Praha –) Břeclav – Wien – Graz – Villach, vsl. vier Zugpaare davon bis und ab Tarvisio (– Venezia) und vsl. fünf Zugpaare Villach – Jesenice (– Ljubljana und ggf. weiter) teilweise durchgebunden in Villach Hbf 2) Systemangebot auf der Linie «FV HR Süd-Tauern» im Marktsegment hochrangiger Fernver- kehr (rund 5,93 Mio. Zug-km p.a.): Zweistundentakt Wien – Graz – Villach – Salzburg (– München und ggf. weiter), im Abschnitt Wien – Villach zu einem Stundentakt verdichtet, zusätzlich vsl. zwei Zugpaare Villach… Číst vice »
Tady se ale píše o 2h taktu Praha – Wien – Graz – Villach, tak nechápu, že do Villachu by měly zajíždět jen 3 páry.
Tak to bude asi řešeno tak že naše RJ z prahy budou posilou ve špičce. Předpokládám že spoje v 10 12 14 z Prahy budou protažený tam. A rano z villachu zpět.
Když pojedou 3 vlaky každé 2 hodiny, tak další posily ve špičkách nebuou. Možná o těch víkendových směr Judenburg, Friesach, který o přímé spojení s Vídní téměř přijde.
Vlak v 10:42 z Prahy dojede do Villachu kolem 18:30, takže ještě večer stihne dojet do Vídně. Zato ten první ranní by byl po poledni ve Villachu a ještě se stihl vrátit do Prahy.
Spíš myslím, že některé vlaky z Vídně budou končit už v Grazu (případně odtamtud pokračovat dál na jih) a tam se bude přestupovat na ICE přes Villach a Salzburg do Německa.
píše se o hlavním 2h taktu Vídeň-Graz-Villach-Salzburg s doplněním na hodinu v úseku Vídeň-Villach. Je vcelku pochopitelné že hlavní 2h relace bude jen z Vídně, přecejen od nás si to často vozí nějaké zpoždění
Z toho příspěvku výše ale nic takového nevyplývá. Vlaky z Prahy jsou jen v tom prvním odstavci.
1) Expresy ČR – Vídeň – Villach – Itálie / Slovinsko ve 2h taktu,
2) „zastávkové railjety“ Vídeň – Villach v 1h taktu, každý druhý dál až do Salzburgu. Přičemž hádám, že u některých se bude v Grazu přestupovat na ICE Graz – Villach – Salzburg – Německo.
3) Ty IR vlaky se relace Vídeň – Graz – Villach netýkají, měly by zahustit takt Villach – Salzburg.
předpokládají 4 páry vlaků dál do italského Tarvisia. Dnes jsou jen 3 a všechny jedou z Vídně (1 noční NJ + 2 railjety Wien – Venezia)
Ty noční se do tohohle nepočítají. Jsou mimochodem dva, jeden přes Štýrsko do Říma, druhý přes Salzburg do Benátek.
V článkunje chyba, protože od prosince 2009 do prosince 2014 jezdil přímý vlak EC 172/173 Vindobona na trase Hamburg-Praha-Vídeň-Klagenfurt-Villach.
Díky za upozornění, moje chyba.
Nemá smysl pritahnout nějaké neobrazové spoje až do Slovinska (Itálie)?, Schválit tam comfortjety by neměl být problem
To čeká na Žlutýho. Ten ví, kam lid potřebuje – Bibione/Grado/Caorle!
Ten se s jeho vozovým parkem do Itálie opravdu nepodívá 😀
https://zdopravy.cz/z-prahy-az-do-villachu-a-s-vyuzitim-rychlosti-230-km-h-novy-rakousky-tunel-prodlouzi-spoje-cd-247214/#comment-1690862
Možná se o to postarají i Italové, kdoví.
No to určitě. 🙂 Ti nebyli schopni ani provozovat rychlíky Verona-Innsbruck.
Nákladní dopravu provozují celkem dobře, tak se třeba polepší i v té osobní 🙂
Když odhlédneme od italské „dokonalosti“, hodně teď expandují do okolních zemí. Snaží se dojet nejen do Paříže, ale i do Berlína přes Mnichov. Vídeň je snazší cíl.
Taky mě to napadlo, třeba přes Slovinsko do Itálie, nebo do Itálie rovnou. Případně prodloužit do čech NJ40233, že by nezačínal/nekončil ve vídni, ale třeba až v Praze (ať z těch italských zpoždění taky něco máme).
To by si říkalo o sezonní prodloužení na Jadran pak…
Balkán je průser, tam nikdo nechce…
Z Villachu to logicky vychází jen to Itálie, Terst nebo Benátky, což je ale také Jadran…
Aktuálně se snažím preferovat vlaky z Rakouska, protože jedou kolikrát více na čas než vlaky z Maďarska. Nevím jestli to za to prodloužení na Jadran stojí. :))
by musel být jedině noční
Do Villachu EC 100/101 Jože Plečnik nikdy nejezdil a z Prahy do Villachu jezdila naposledy v roce 2014 Vindobona (172/173) z Hamburku. V tomtéž roce z Polska ještě EC 102/103 Polonia.
díky za upozornění.
jo to mi dává smysl, Praha Villach autem v noci okolo 6 hodin, přes den klidně o dvě déle ( když se nezadaří ) to už mi přijde to bezstarostné pohodlí ve vlaku fajnový, naložit si kola , rakouský hotel vám udělá místní dopravu pro kufry, jo to je je to dost na pohodu na celou dovolenou ve dvou.
Problem je, ze malo kdo asi chce primo do Villachu, spis pres nej lidi smeruji do hor nebo k mori
To se pak už zvládne na kolech. Léto v okolních horách a u okolních jezer je fajn
Třeba pro cyklisty je Villach atraktivní, mohou dál pokračovat po Alpe Adria do Itálie.
A mě by zajímalo, jestli spoj vedený jednotkou ComfortJet budou ÖBB označovat jako railjet 😉
Budou.
Tak doufam, že to neco vyvola u kolegu, kteri nazvy vymysli u CD. Dalsi objednavka stejneho vozu od Siemensu se predpokladam u nas bude jmenovat RelaxJet, pak jeste pujde urcite zkusit EuroJet nebo LoungeJet.
A kdyby se chtělo víc, tak se využije opce ve smlouvě ÖBB – BMK a prodlouží se to do smluvně možné Ljublaně/Benátek…. :‘)
(škoda jen, že to je zrovna tohle vozidlo, no…)
Plečnik jezdil přes Villach? Já měl za to, že jezdil po Phyrnbahn, Graz a Maribor.
V článku je chyba. Jezdilo přes Graz. Do villachu nikdy nejezdil.
Přesně, hlavně 2009-2014 jezdila Vindobona z Hamburku přes Prahu a Vídeň až do Villachu
Ano, Graz… Maribor…
Je to tak, Plečnik do Villachu nikdy nejezdil. Po ukončení spojení do Lublaně z toho udělali IC Anton Bruckner do Salzburgu. Přes Budějky do Villachu naposledy jezdil lůžkový vůz ČD směr Záhřeb, asi v roce 2010.
Villach je i zajímavý cíl sám o sobě: Faaker See pro děti, Karavanky s výlety všech typů, vopice na Affenbergu; v zimě se dá v Hermagoru lyžovat. Vše lze bez auta.
A pro fajnšmekry nástupní stanice Optima Expresu do Turecka.
Poslední kuřácký spoj v EU
Ještě existuje Banát express 😀
Fakticky vzato spojení ČD z Prahy končí v Břeclavi. Pak to jede na obchodní riziko a licenci jiného dopravce.
Kromě ukončení Happy Hour by to cestujícího mělo z nějakého důvodu zajímat?
Happy Hour byl až do Vídně.
Je to tak. Končí a začíná s příjezdem do Vídně. Záleží na směru.
Mají se na koho vymlouvat…
Právě tyhle změny dopravce, kdy se na provozu jednoho fyzického vlaku musí domluvit vícero dopravců (tady jen 2 ale spočítejte si, kolik dopravců provozuje třeba Berlín-Budapešť), to je podle mě právě problém toho, proč toho po železnici tak málo jezdí někam do daleka (druhý je tarif NRT (srovnatelný s letenkami), který zrovna moc cestujících neláká).
(Ve srovnání třeba s autobusy (stačí kouknout třeba na Florenci), kde dopravce je po celou cestu jeden a jede třeba Praha-Barcelona nebo někam jinam daleko na svoje triko.)