egoe-plus
Autobusy

Z postu ředitele SOR Libchavy odešel spoluzakladatel firmy, výrobce letos představí nový autobus

Autobus SOR NS12. Foto: SOR Libchavy
Autobus SOR NS12, ilustrační foto. Foto: SOR Libchavy
Druhý největší tuzemský výrobce autobusů chce posílit svoji přítomnost v byznysu elektrobusů a nízkoemisních autobusů.

Po třiceti letech opouští Jaroslav Trnka výkonné funkce u druhého největšího českého výrobce autobusů. Jeden ze spoluzakladatelů firmy se od 1. června přesunul z postu generálního ředitele na pozici člena dozorčí rady SOR Libchavy.

Personální změny oznámil výrobce v tiskové zprávě. Generálním ředitelem se nově stal Jiří Paroulek. Došlo i ke změně organizační struktury, která nově fakticky odpovídá způsobu řízení známému z akciových společností.

Pan Trnka je podepsán pod neuvěřitelným podnikatelským příběhem. Společně s kolegy se mu podařilo vybudovat prakticky z ničeho zcela novou značku autobusů, která se na trhu úspěšně etablovala. I po prodeji spoluvlastnického podílu zůstal nadále aktivní jako generální ředitel firmy a podílel se na určování jejího dalšího směřování,“ řekl Jiří Nováček, předseda dozorčí rady SOR. Podle něj kontinuita zůstane zachována i Trnkovým přechodem do dozorčí rady.

Novým generálním ředitelem je Jiří Paroulek, který se stal i jedním z jednatelů firmy patřící do skupiny EP Industries Daniela Křetínského. Paroulek působil více než 20 let ve vedoucích manažerských pozicích dodavatelů automobilového průmyslu „Do SORu přicházím s cílem posílit jeho pozici nejen na českém a slovenském trhu. Rád bych se zaměřil na prohloubení kooperace na našich tradičních exportních trzích a na prohloubení vývoje nízkoemisních a bezemisních vozidel,“ uvedl Jiří Paroulek po svém nástupu do struktur SORu.

Nová řada vozidel míří do příměstské dopravy

Nově má firma pět jednatelů namísto stávajících tří. To má podle firmy zvýšit pružnost rozhodování a urychlit expanzi. Společnost SOR Libchavy vznikla v roce 1991, první autobus dokončila v roce 1993, tedy před 28 lety. Firma se chce v budoucnu více zaměřit na elektromobilitu nebo nízkoemisní vozidla.

Výrobce současně oznámil, že letos vyjede s novou řadou vozidel pro meziměstskou a příměstskou dopravu. „Nová řada vozidel ponese označení SOR IC, low-entry varianty budou označeny jako SOR ICN. Stejně jako současná generace našich autobusů je i nová modelová řada koncipována tak, aby byla minimalizována spotřeba paliva. Už v minulosti se nám tak podařilo docílit stavu, kdy měl náš klasický dieselový autobus naprosto srovnatelné parametry spotřeby jako hybridní autobusy,“ řekl jednatel a obchodní ředitel společnosti Filip Murgaš.

Odebírat
Upozornit na
guest
57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
St bus

Nejhorší nový bus na našich silnicích. Kdo měl možnost s tím jezdit, nemůže říct nic jiného. Ale podmínky výběrem v našem státě jsou nastaveny tak, jak jsou a prý se to musí taky kupovat s ostatními značkami. Můj favorit je Solaris a pak Iveco, např. Crosway.
Ale SOR? Od toho ruce pryč…

Tom

Shit On Road. Jinak tomu nereknu. Kdo mel moznost se s tim projet a porovnat s jinym autobusem nebo kdo to servisoval, tak mi da za pravdu. A pokud mate jeste navic na h***o servis, stavaji se z techto „autobusu“, jez jsou vraky uz kdyz to sjede z vyrobni linky, pojizdne rakve. Vypravel mi pametnik, ktery jezdil s legendarni cabajkou (kloubovy Ikarus), jaky to byl stroj, drzelo to na silnici jako pribity… Zatimco tohle se vam na silnici houpe ze strany na stranu. Bojite se s tim jet vic nez 70 nekdy i 60… My jsme firma, ktera je postavena… Číst vice »

Pája

U „Maďara“ předek držel. Vlek sice občas bral zatáčky po jednom kole, ale nebyl tam motor a tak stačilo si toho nevšímat. Líné to bylo zhruba stejně. Po příchodu kloubových busů Karosa s motorem vzadu byl taky znát rozdíl. No a můj celkem blízký jednu převrátil. Rozhoupala se i s lidmi, potvora. Už bohužel není mezi námi, ale do nehody nahrkal přes 1 000 000 bez nehody z vlastní viny. Kloubová SORka je kapitola sama pro sebe. Je to ještě o level „výš“. Pokud se to několikrát za rok „divně rozhoupe“ (podle zápisů řidičů) a kluci na údržbě nic nenajdou… Číst vice »

Stan

U nás to jezdilo na vesnici. Strašnej kostitřas a kvalita. A ještě ten vzhled, jak pro vostudu. Teď koukám, že to dělaj furt stejně. Design ala devadesatky. S tímhle chtěj do světa? Ja bych se styděl tohle někde prodávat. Na západ od nás s tímhle nemaj šanci

Jiří

Je hnus když to porovnate ze Solarisem. Začínali později a kde teď jsou. Vyvážejí na západ a kvalita je podle mne lepší. Prostě, když se něco rube v JZD. Pryč od toho 😂

PvvS

A na rozdíl od Solarisu neměli pořádnej základ. Solaris byl původně tušímNeoplan.

vojta637

Tuhle jsem se pro zajímavost svezl NS 12 a musím říct, že se jednalo o velmi pohodlné svezení, i oproti Ivecum,Urbinum nebo NB 12 (speciálně první pražské série). Přijde mi, že je celý ten interiér posazený o něco výše. Rozhodně to už nepovažuji za totální kostitřas, jako někteří jiní diskutující.

Jen ten design je takový klasicky Kotasovsky přepálený. Je škoda, že nenajdou kvalitnějšího designéra. Třeba francouzský Heuliez Bus (ač dnes pod Ivecem) považuji za obdobného výrobce jako SOR, ve spoustě obzvlášť menších francouzských měst nevidíte nic jiného. Přesto mají alespoň podle mě daleko lepší design.

Pája

Heuliez nemá obvykle kola z Fordu Transit a tak i elektrobus od něj jezdí po nerovných komunikacích dost jinak. Nejde to vůbec s tím Solidně Opraveným Rozmetadlem srovnat, taky použité materiály jsou někde jinde. Vemte si z toho libovolný kus plastu a zajděte za lisaři…Je zbytečné tvrdit opak, tím se to nespraví. Změnit by se to mohlo jiným pohledem na konstrukci, důkladnějším zkoušením (ano, stojí to peníze), použitím kvalitnějších materiálů i lepším výběrem subdodávek. Dodavatelé v normální necovidové době umějí dodat téměř cokoliv a pokud požádáte a zaplatíte, bude to klidně třeba mňoukat. Pak už stačí jakýkoliv designér /ne Kotas!/… Číst vice »

Milan

SOR – Solidně Opravené Rozmetadlo

Pája

Tak to si musím pamatovat, hodně jsem se zasmál, díky 😀

Kernteriér

Já se vždycky skvěle bavím nad nářky diskutérů, šotoušů a jim podobných, a pak se podívám, kolik SORů se za poslední rok vyrobilo a prodalo, a říkám si, že majitelé mohou být spokojeni. Protože z těch dvou uvedených kritérií je pro ně důležité to druhé.

Rudolf Tuček

Lidé kteří o tom rozhodují co se koupí za vozidla většinou busem a veřejnou dopravou moc nejezdí.
Nízkopodlažní autobus ať je od jakéhokoliv výrobce bude vždycky zebrinak neb se tam pořádne vypruzeni nevejde.

Pája

Jednoduché to není, jenže kovozemědělci mají skákající i ty vyšší linkáče. Vypružení je jedna věc (sladitvlnovce, tlumiče, zavěšení náprav) a malé kola z dodávky je věc druhá. Pokud tenhle mix uděláte HLAVNĚ s ohledem na cenu a spotřebu, bude to žebřiňák a ještě línej. Neřešte, jak rychle to jde do otáček na rovině, odstupňování převodů umí skrýt hodně.

Jan

Přece se výběrové řízení vypisuje s nějakými technickými parametry a ty by měly vycházet z praxe, z dosavadních zkušeností z provozu různých typů autobosů, co se osvědčilo v provozu a co ne. Ti co o tom rozhodnou pak už můžou doladit nějaké detaily a koordinovat požadavky z různých oddělení, aby to bylo vyrobitelné, udržovatelné a ekonomicky rozumné.

Pája

Není normální autobus náhodou hlavně pro cestující?

Kernteriér

Většinový cestující by určitě rád jezdil v Setře 5xx Business Class. Ale pokud by je dopravce nakoupil, užije si jejich pohodlí jen menšina těch důležitých cestujících, protože bude jezdit v lepším případě polovina spojů. Takže záleží i na dopravci, aby koupil to, co se mu ekonomicky vyplatí provozovat. A SOR tou volbou u řady dopravců evidentně je. A opakovaně, takže to není o tom, že se jednou spálili a pak už to nekoupí. Naopak. Řada tradičních zákazníků vysokomýtského výrobce nakupují za kopcem. DP Liberec, DP Brno, DP Praha, BDS-BUS, Stenbus, DP Most+Litvínov. A samozřejmě olo naopak, jako třeba FTL Prostějov.… Číst vice »

Tom

Protoze hlavnim kriteriem je vzdy cena. Penize jsou vzdy na prvnim miste. A jak rekl predrecnik, zadny z tech, kteri o tom rozhoduji, autobusem nejezdi, ani jako cestujici a uz vubec ne jako ridic. Reknu vam, takovej vrak nechcete ridit. Jeste dejme tomu ty 12 metrovy, ale ty kloubaky, to je jeden velkej hnus.

Kernteriér

Řídil jsem jich hromadu, a nikdy jsem si nestěžoval. Především v porovnání s Crosswayi Euro 6, které jsem upřímně nenáviděl.
Ale řídit už nechci ani jedno, jsem rád, že už mám v tomto ohledu klid.

Bmo

Nejlepší by bylo, kdyby se celý SOR místo představování nového autobusu přestěhoval někam třeba do Ázerbájdžánu, nebo tam někam. Ostatně to mělo být dávno!

Tomas

Ty tomu ale nějak rozumíš….

Tom

Jestli to ridi, ma to z prvni ruky a ma i nejake zkusenosti, takze ma i s cim porovnavat, tak se jeho nazoru vubec nedivim.

PvvS

No od doby maringotek a hrbáčů se zlepšují. Ještě pár generací a nejspíš budou lepší jak celý Iveco.. U plyňáku už nejspíš jsou lepší už teď..

Noddy

O tech par generaci bude Iveco taky nekde jinde.

PvvS

No jestli to půjde jak doteď, tedy (R312), Citybus, Citelis, Urbanway, kde šlo o facelift a posunutí dveří, tak přesně vím kde Iveco bude…

Noddy

Ostatne, kazdy vyrabi to, o co je zajem.

watslaw

To není moc vysoký cíl.

slsp

To ste latku moc vysoko nedali…

Tvčr

Fotka nové sorky zde/https://www.facebook.com/51727620818/posts/10158363437505819/

Moe

Koukal jsem se na to a je to hrůza…

Rakev

NS je mnohem hezčí

SaulGoodman

Nevěřil bych, že jde udělat ještě horší design, ale zjevně v SORu není nic nemožné. To i ty turecké Temsy vypadají lépe, o Solarisu asi netřeba mluvit.

Facepalm

Co je na tom nejasného, vždyť to namatlal Kotas.

yxc

Je to hlavně o penězích. Nejlíp je to vidět na návrhu předních světel. Kotas navrhne nějaký plastový výlysek, do kterého se osadí OEM světla, která použíjí u všech svých autobusů. Takhle mají na IC a NS stejná a přitom to vypadá jinak. A takhle přistupují k designu celého autobusu. Nedivil bych se, kdyby se to týkalo i čelního skla. Je to mršení designu ještě horšího kalibru než u Favoritu, kde se měnil design předku, protože Pal neuměl vyrobit navržená malá světla. Poláci si na design potrpí daleko více a vědí že prodává. Proto Solaris navrhne design autobusu komplet a pak… Číst vice »

Travegoist

„navrhne nějaký plastový výlysek, do kterého se osadí OEM světla, která použíjí u všech svých autobusů“. On to snad dnes někdo řeší jinak? (čest Citaru a to jen tomu dieselovému…)

yxc

Často si výrobci nechají vyrábět světla pro více řad ve vlastním designu.
SOR ale jde to nejlevnější cestou a rozhoduje u něj jen cena a proto to vypadá, jak to vypadá.
Takhle se dělal design ve východní evropě v 90. letech, protože na nic jiného než skládačku z toho nejlevnějšího, co se dá najít nebyly peníze.
Zatímco ostatní tuto cestu opustili, SOR se jí stále drží.
Proto ty nové SORy nepůsobí soudobě, ale působí jak 20 let staré už v době předdstavení. Hodně tomu přidává i účast Kotase, který se v designu vozidel od dob M1 nikam neposunul.

Zlámalík

No ale to stojí peníze, že. Takhle někdo šetří a pak se diví, že se to neprodává (vím, v MHD/VHD hrají roli jiné věci, ale stejně).

Zlámalík

Hm, Kotas se nezapře. Je to takový „těžký“, NS12 je šmrncovější.

Toníček

Ono možná až na tom bude jiná barva, tak to bude vypadat lépe. Ale také z toho nejsem nijak odvařený. NS se zdá pěknější… 🙁

PvvS

Hmm, bus možná dobrej, ale KKototas to opět nevylepšil

Jiří Kocurek

Pssafrrr, to s tím Kotasem nebyl vtip? No nazdar.

Daniel

To je vtip, ne?

Pája

Možná, že okamžik, kdy ti kovozemědělci zruší výrobu žebřiňáků a vyrobí opravdový autobus se blíží.

Ludwig

Kolik jste toho doposud vyrobil Vy?

Pája

Raději se ptejte, kolik jsem toho opravil. Věřte mi, že to už léta nepočítám. Zato srovnání mám.

Ústečák

Mohl by mi někdo prosím vysvětlit pojem žebřiňák? Předem děkuji 🙂

Pája

Pokud jezdíte jenom v SOR, tak asi ne. Zkuste jezdit opravdovým autobusem vyrobeným bez důrazu na úplně co nejmenší možnou cenu. Tzn kvalitní konstrukce, použité materiály a jejich kvalita… Letité zkušenosti nejdou tak snadno předat.

jva

A přestanou už tedy vyrábět řady BN a NB? Blbnout s tolika typy musí být fakt efektivní (a kvalitní, každý den bouchat do něčeho jiného).

Jiří 3

A už ty autobusy budou za něco stát?

mirek

ne, SORry jako

Jan

A v čem jsou tak špatné?

Staňa

Pomalé, hlučné, nevýkonné při stoupání, úzké uličky …

PvvS

To je popis Urbanway ? Páč to sedí zcela ve všem..

noerf

A kdo bude autorem designu nové řady?

Pavel Vavříček

Kotas

DJ TRAIN

Preboha

Jiří Kocurek

Ale notak, Le Corbusier přece.

Facepalm

To by teda moh mít stožár, plachy, nějaký to lanoví a vážit tak 1500 tun