- Železnice •
- Lidé •
- Rozhovory •
- Infrastruktura
Z plošiny dělám ráda, na stožáru je to horší, říká jediná drátenice Správy železnic
Elektromontérka trakčního vedení Hana Pospíšlová. Pramen: Archiv Hany Pospíšilové
Hana Pospíšilová je jedinou montérkou trakčního vedení u Správy železnic.
Jinak mohl ten rozhovor být obsáhlejší je to zajímavá práce .a také se dělalo 6 – 14 ale pokud byla výluka déle ,nebo se zabezpečovala výluka pro firmy.pohotovost se drží v rámci několika otv.. nejednou sme taky dělali třeba ořezy stromů a tahali novou trolej ve výhybně Polanka..to mne bavilo nejvíc. Vždy začátkem roku se dělaly odpojovače a to bylo několik stanic od hranic přes Ostravu až do Opavy .. jen ty peníze stály za.. jinak sem mnel výbornou partiju a pořád se s nimi stykam.
Náhodou. S Hančou jsem měl tu čest se poznat a makat s ní. Ještě než byla u správy železnic. Musím říct že dokáže makat jak chlap. No, než někteří určitě. Viděl jsem, když její kolega vzdal ani ne ve čtvrtce lezení na stožár. A představte si, jak ji nazýváte někteří zde. Ta „Barbie“ ho natřela. Takže by se mohl i stydět. Že tam ona vylezla jak nic a on ne. Normálně a divte se, mezi chlapy úplně zapadne. A zvládne většinu práce, co oni. A že nesmí něco dělat, nebo že za ní někdo zvedá izolátor. Za to asi vážně… Číst vice »
Hanku znám a je to prima ženská. Je s ní fajn pokec a vyzná se. Není to žádný Bčko. Tak se chlapi tady do ní nepouštějte. Dělá stejnou dřinu jako ty chlapi kolem ní. Zaslouží si uznání.
Děkuju (i když nevím kdo jsi), oni mě v reálu neznají a nevědí co všechno dělám. Na netu zní všechno jinak. 😁 Jim nevysvětlím, že nejsem žádná barbie co se bojí práce, to že jdu do kanclu vůbec není o tom. Přes rok jsem chodila pochůzky stejně jako chlapi, pomáhala s čím šlo, tahala věci, mrzla venku atd.. 😅
Zkusit si jak se maká venku, je nejlepší průprava na to, posunout se dál.
Hodně štěstí a ať se daří.
🙂
Moc moc děkuju, dalo mi to hodně zkušeností. 🙂
Ideální pracovní pozice pro všechny feministky. Aha, ono to není v teple kanceláře u kafíčka, tak nemají zájem.
To není práce pro chcípáky, na to je třeba být trochu od rány.
Ale mohli by je tam úřady posílat na praxi, aby zjistily o čem je život. A všechny zakomplexované včetně Meetoo či Blacklivesmatter taky.
To bude blahobyt, když se v krátké době udělá takové práce!
Třeba zdvojkolejnit a trochu zarovnat trať z Opavy do Ostravy, vyrubat tunel Praha – Beroun, přeložit koridor mezi Chocní a Ú. n. Orl., přeložky mezi Prahou a Benešovem, Plzní a Č. Budějovicemi…
Zjisti si nejdřív, co znamená feminismus.
no u nás když šel dráteník po ulici a selka na něj volala -Jak to má Hanka ???
V případě potřeby si asi poradí sama, ne…))))
Hanku jsem nedávno potkal na FB a je to fakt šikovná a prima holčina. Jelikož taky dělám do trakčního vedení, tak si celkem rozumíme. 🙂 Třeba se stane, že se i profesně potkáme. 🙂
Tak ať se daří. 😉
Je krásné, že někoho dobře znám…. z fakebuku.
Nepsal jsem, že ji znám dobře. 🙂
třeba to i zajiskří 😉
Proč ne. 🙂 Ale já jsem stejně už zadaný. 🙂
Za co mám ty mínusy? 🙁
Mínusy neřeš, třeba zrovna v Kateřinkách nebo Kosmonosích pustili na chvilku internet. 😁
To musí být chlapi celí nadšení, když za ni musí tahat izolátory. Když chce dělat takovou práci, tak bez úlev. Jinak to je obrácená diskriminace….
Já neřekla, že to dělali furt, ale byla jsem pořad v zácviku (ten trvá 4 roky) a nic moc nesmíme dělat, takže většinu práce dělali chlapi. 😉
Zácvik 4 roky? To má být vtip?
Pro Správu elektrotechniky a energetiky je zácvik 3 měsíce. Po získání 100/1995 a 50/78 Sb je možné zařadit dotyčného do provozu, ale je potřeba po stanovené době býti osobou znalou s vyšší kvalifikací.
Bez vyšší kvalifikace, tedy §5 a může dělat řadového dráteníka.
Jestli se někdo zacvičuje 4 roky… tak toho bych ve firmě fakt chtěl (bez urážky).
I když jsem znal s podobným zácvikem jistého… nebudu urážet všechny slušné strojvedoucí, kdybych ho tak nazval, tak řekněme, že pana Otu H. a to je v délce zácviku a počtu neúspěšných zkoušek rekordman. Ano je to ten, o kterém i ředitel DÚ v bedně mluvil ve smyslu že takhle by to nešlo. ČD si ho držely dlouho, asi věděl, kde aplikovat rektální alpinismus. Kde je dnes netuším, on to byl i sedmilhář, tak kdo ví…
Není to vtip, zácvik, aby člověk mohl pracovat pod napětím trvá 3-4 roky, podle vzdělání.
Nevím sice co má SŽ za vynálezy dnes, ale mě kdysi nebylo při nástupu ani 17, ale dělal jsem v partě jako každý jiný, naopak jsme jako mlaďasové dělali těžší práce za chlapy před důchodem, protože už leccos nedávali. Zkoušky pod napětím byly později, ale víc než 2 roky to netrvalo. K běžné práci nebyly třeba. Byl jsem tehdy jen vyučen.
Nejspíš se to změnilo, teď jsou to bohužel 3-4 roky. 😕
On to pak ale není zácvik na práci jako takovou, ale pro zkoušky pod napětím. Přesto se mi 3-4 roky moc nezdají, zejména při personální bídě. Spíš bych to tipoval, že vám „dávají víc času“ když jste žena.
Ale fandím vám, já už bych šel tak na jednu směnu, aby zavzpomínal, ale víc ne. Navíc zkoušky nad 1000V už mám dlouho propadlé, teď už jen §8 + UTZ.
Pod U 3 – 4 roky určitě ne, já jsem rozšíření, abych mohl dělat u dráteníků pod U dělal po cca roce.
V roce 2018.
Nevím, já nastupoval v roce 2017, a krom práce pod U, jsem normálně dělal všechno, abych se to naučil.
Tak to bylo i u mě o 30 let dřív, jen ty zkoušky pod napětím nešly za rok, to mi nebylo 18.
U mě to z důvodu reorganizace byla nutnost, jinak bych si taky třeba rok ještě počkal.
Jo, drážní a nikamnevedoucí škatule hejbejte se jsou již legendární. U mě to byly bídné peníze.
Práce taková, že za sebou člověk něco vidí. Tehdy se dělaly i velké akce, které dnes dělá jen EŽ. Začínal jsem tam ještě za bolševika a zůstal ještě pár let poté, fyzičku jsem měl slušnou, otužilost taky, často v hodně nevlídném počasí, na mřížáku za pár vteřin a někdy se vyváděly různé kaskadérské kousky, jako třeba dva dřevěné 5 m žebříky svázané dráty, protože nic jiného nebylo a s nimi výlez na Mannesmann, jeden izolátor (tehdejší, těžký, porcelánový) za opaskem (ne, že jich lze dát několik do šátory), druhý na rameni a už jsem jel. Vzpomínky dobré, ale plat katastrofa,… Číst vice »
A pak že drátenické řemeslo zaniklo! .. Dráteník je osoba zabývající se řemeslnou činností zvanou drátenictví. I když lidstvo zná a používá drát již od pravěku, zrodilo se klasické drátenické řemeslo až v 16. století na Slovensku.[1] Z drátu se začaly vyrábět předměty denní potřeby jak do kuchyně (cedníky, naběračky, košíky apod.), součásti šatníků (různé věšáky, háčky apod.) tak i třeba pasti na myši a nebo různé dekorativní prvky (rámy zrcadel, ozdobné kraje talířů apod.). Drát se rovněž používal na zpevnění kuchyňského nádobí (keramiky, hlína), jako prevence před rozbitím. Nebo naopak byla-li nějaká nádoba rozbita, dráteník tuto nádobu slepil směsí… Číst vice »
Jsme ale na dráze.
Pán se potřeboval po ráno nějak vypsat, když se nemohl pořádně vyspat 😉
Ještěže máme CtrlC a CtrlV, jinak nic nevíme.
A opravdu se u trakčního vedení ta profese jmenuje dráteník? Oficiálně, to asi skoro jistě ne? Snad hantýrka? Nejspíš má VJ pravdu (a za odměnu mínusy).
Taky jsem našel, že ve slangu je to montážní vůz trakčního vedení.
Připomíná mi to tu stóry s čugálou, pozapomenuté slovo, které pak někdo začne používat pro označení něčeho úplně jiného, jenom proto, že to taky hodně kouří (jako pára) a nakonec se i zapomene, že je to kvůli tomu kouření.
Pozice se jmenuje elektromontér PTSZ ale říkají nám dráteníci/trafikanti. 🙂
Nám říkali sousední elektrikáři co s náma sdíleli otv , mrchožrouti.
MVTV je slangově „mandelinka“ a „dráteník“ je její (dočasný) obyvatel.
Na Moravě se v 70.letech používal výraz Energo ..
Profesně se tato pozice nazývá: Elektromontér pevných trakčních a silnoproudých zařízení.
Tak tak. Dráteník (drotár) je slang asi po celém bývalém Československu. Mandelinka už je oblastní. Taky byly želvy (v podstatě Tatra 14/52 s nástavbou a motorem T57) a jiné. My měli M153, 131 a 144 (říkalo se motor, jako v depu) a jinak klasické červené vozy, rozvinováky a plaťáky + nějaké rekovraky a tahala to karkule.
Máte pravdu, pane Jůzo, není ta postava z filmu „Ať žijí duchové“ příbuzný? A čokoláda je výhradně pochutina z kakaových bobů, a nedávají se do ní dráty.. Štamprle je pouze na destiláty a nejezdí po klejích a Honecker byl pouze východoněmecký politik. Krysa je jenom živočich… 🙂 a to jsem ze Slovenska a to povolání je „drotár“
Zajímavý rozhovor, díky za něj. Paní Pospíšilová zaslouží uznání. Říká, že je jediná v Čechách a na Slovensku. Jak to vypadá na Moravě a ve Slezsku?
Odpověď víte sám pokud nemáte iq max 50
Tak nám to prozraď, ty rozumbrado. Zřejmě dokážeš číst myšlenky.
Už jsem se bál že se nikdo neozve. Nejspíš na Moravě a ve Slezsku spravuje troleje jiná Správa Železnic a paní to tak řekla jistě záměrně.
Je ale třeba slyšet trávu růst…)))
Kdy má ten služebník barona Prášila volno?
Já bych spíš potřeboval toho ostrostřelce…
Nebo toho s tím větrem z nosu…
To je sarkastická poznámka, že mezi Čechami a Českem je poměrně zásadní významový rozdíl…
Nějaký krátký rozhovor,oproti ostatním .sem se teda dohromady nic nedozvěděl. To sem se těšil protoze jsem na otv taky dělal..práce to není špatná ,ale ty peníze stály za…
Nyní se to platově dost liší, do jiné třídy se nastupuje na severu Čech a do jiné ve východních Čechách, atd…
Jo už je to taky dva roky co sem utekl ..no tady na severní Moravě to stalo opravdu za..
Nevím jestli dotyčná u Správy železnice stále dělá, ale měla by být ještě jedna žena (jméno si nepamatuji), která pracuje na OTV jako elektromontér PTSZ a ta by měla být zároveň i strojvedoucí SHV (MVTV).
Vím, že jedna byla, ale ta byla pouze strojvedoucí. 🙂
Je to už 2 roky, co jsem s ní byl v kurzu, tak třeba se pletu, ale mám dojem, že byla zaměstnaná normálně jako elektromontér PTSZ, OTV Poříčany (pokud si pamatuju správně), resp. Správa železnic moc klasických strojvedoucích nemá, většina jsou dělníci s licencí strojvedoucího a jsou tedy zároveň dělníci a řidiči SHV.
Oni i strojvedoucí pod Správou železnic jsou vedeni jako elektromontéři a ve skutečnosti s drátama nic nedělají, možná je to ten případ.
No ale pokud neřídí, tak dělají klasickou činnost s ostatními.
Jo i kluci co jezdili s mandelinka byli normálně vedení jako elektromontér ptsz ..