Z plateb za povinné slevy se státu od dopravců vrátí jen zlomek, ukazují čísla ČD

Cestující ve vlaku Českých drah. Pramen: České dráhyCestující ve vlaku Českých drah. Pramen: České dráhy

Byl to jeden z argumentů vlády, když schvalovala povinné slevy pro děti, studenty a seniory. Podle jejích plánů se velká

Byl to jeden z argumentů vlády, když schvalovala povinné slevy pro děti, studenty a seniory. Podle jejích plánů se velká část peněz zaplacených dopravcům měla stejně vrátit zpět státu a krajům v podobě nižších plateb za prokazatelnou ztrátu z provozu objednávaných autobusů a vlaků.

Po půl roce fungování povinných slev pro vybrané skupiny cestujících  je ale jasné, že z celkového očekávané objemu 6 miliard korun vyplacených dopravcům na povinné slevy ve výši 75 % získá stát a kraje zpět jen zlomek. Příkladem jsou České dráhy, které mají inkasovat ze všech dopravců na kompenzacích nejvíce, podle dosavadních statistik zhruba 40 % z celkového objemu vládních kompenzací za slevy. Jde tak o dvě až tři miliardy korun.

To ovšem neznamená, že bychom měli o to vyšší celkové příjmy. Z velké části tato suma kryje ztrátu našich tržeb způsobenou zavedením slev a část také vrátíme objednatelům snížením úhrady prokazatelné ztráty,“ řekl člen představenstva Českých drah zodpovědný za ekonomiku a obchod Radek Dvořák.

Stát ani kraje však podle něj nemohou očekávat, že půjde o zásadní částky. „U dálkové dopravy počítáme, že za loňský rok  bude takzvaná překompenzace zhruba 40 milionů korun,“ řekl Dvořák.

Když vyjdeme z toho, že ministerstvo dopravy za dálkové vlaky platí zhruba čtyři miliardy korun a slevy loni platily čtyři měsíce, při velmi hrubém odhadu vyjde, že se úhrady prokazatelné ztráty sníží maximálně o stovky milionů korun za rok. U krajů lze očekávat podobný vývoj.

Proč půjde zpět do státní kasy tak málo? Důvodem je takzvaný přiměřený zisk, který může podle vyhlášky dosáhnout až 5 %. Už dnes úhrady od objednatelů ne vždy kryjí všechny skutečné náklady a pětiprocentní marže, na kterou mají dopravci teoreticky nárok, je zatím v závazkové dopravě často jen nedostižným snem. Podle nové metodiky přitom může být marže ještě vyšší, až 7,5 % z vložených aktiv.

Ještě v roce 2017 vyplatil stát dopravcům za povinné slevy jen 241 milionů korun. Pravidla ale byla zcela jiná: kompenzace se týkala pouze spojů mimo objednávku státu či krajů, sleva byla nižší a neplatila pro osoby nad 65 let. Jen za poslední čtyři měsíce loňského stát vyplatil dvě miliardy korun. V této částce nejsou zahrnuty ještě platby od ledna do srpna, ty budou ale v porovnání s otevřeným kohoutkem státní kasy v posledních čtyřech měsících zanedbatelné. Letos výdaje státního rozpočtu stoupnou ještě více, tříčtvrtinové slevy zavedl stát až v září.

Stát očekává útratu až šesti miliard korun ročně. Státní platby, které se spotřebují za levnější cestování vybraných skupin, nezůstávají  v dopravní infrastruktuře. Dopravu přitom čekají v příštích letech hubenější roky kvůli omezení evropských dotací, peníze na dopravní stavby či nákupy nových vozidel tak mohou brzy chybět.

Tagy České dráhy Ministerstvo dopravy státem nařízené slevy od 1. září
31 komentářů