Autobusy Dopravci Železnice

Z plateb za povinné slevy se státu od dopravců vrátí jen zlomek, ukazují čísla ČD

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy
Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

Byl to jeden z argumentů vlády, když schvalovala povinné slevy pro děti, studenty a seniory. Podle jejích plánů se velká část peněz zaplacených dopravcům měla stejně vrátit zpět státu a krajům v podobě nižších plateb za prokazatelnou ztrátu z provozu objednávaných autobusů a vlaků.

Po půl roce fungování povinných slev pro vybrané skupiny cestujících  je ale jasné, že z celkového očekávané objemu 6 miliard korun vyplacených dopravcům na povinné slevy ve výši 75 % získá stát a kraje zpět jen zlomek. Příkladem jsou České dráhy, které mají inkasovat ze všech dopravců na kompenzacích nejvíce, podle dosavadních statistik zhruba 40 % z celkového objemu vládních kompenzací za slevy. Jde tak o dvě až tři miliardy korun.

To ovšem neznamená, že bychom měli o to vyšší celkové příjmy. Z velké části tato suma kryje ztrátu našich tržeb způsobenou zavedením slev a část také vrátíme objednatelům snížením úhrady prokazatelné ztráty,“ řekl člen představenstva Českých drah zodpovědný za ekonomiku a obchod Radek Dvořák.

Stát ani kraje však podle něj nemohou očekávat, že půjde o zásadní částky. „U dálkové dopravy počítáme, že za loňský rok  bude takzvaná překompenzace zhruba 40 milionů korun,“ řekl Dvořák.

Když vyjdeme z toho, že ministerstvo dopravy za dálkové vlaky platí zhruba čtyři miliardy korun a slevy loni platily čtyři měsíce, při velmi hrubém odhadu vyjde, že se úhrady prokazatelné ztráty sníží maximálně o stovky milionů korun za rok. U krajů lze očekávat podobný vývoj.

Proč půjde zpět do státní kasy tak málo? Důvodem je takzvaný přiměřený zisk, který může podle vyhlášky dosáhnout až 5 %. Už dnes úhrady od objednatelů ne vždy kryjí všechny skutečné náklady a pětiprocentní marže, na kterou mají dopravci teoreticky nárok, je zatím v závazkové dopravě často jen nedostižným snem. Podle nové metodiky přitom může být marže ještě vyšší, až 7,5 % z vložených aktiv.

Ještě v roce 2017 vyplatil stát dopravcům za povinné slevy jen 241 milionů korun. Pravidla ale byla zcela jiná: kompenzace se týkala pouze spojů mimo objednávku státu či krajů, sleva byla nižší a neplatila pro osoby nad 65 let. Jen za poslední čtyři měsíce loňského stát vyplatil dvě miliardy korun. V této částce nejsou zahrnuty ještě platby od ledna do srpna, ty budou ale v porovnání s otevřeným kohoutkem státní kasy v posledních čtyřech měsících zanedbatelné. Letos výdaje státního rozpočtu stoupnou ještě více, tříčtvrtinové slevy zavedl stát až v září.

Stát očekává útratu až šesti miliard korun ročně. Státní platby, které se spotřebují za levnější cestování vybraných skupin, nezůstávají  v dopravní infrastruktuře. Dopravu přitom čekají v příštích letech hubenější roky kvůli omezení evropských dotací, peníze na dopravní stavby či nákupy nových vozidel tak mohou brzy chybět.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Taras Anatolievich Povoroznyk
Host
Taras Anatolievich Povoroznyk

Slevy nejsou drahé, jenom stát je chudý.

Petr
Host
Petr

Ach jo…To tu fakt pude článek na toto téma.každý den?Chápu vaši nasra**st slevami,která je stejně velká,jako ta moje,ale tohle už je fakt na hlavu to tu každý den číst.Měl jsem tenhle web rád,ale pořád omílat jedno téma,z toho 3/4 článlu ctrlc ctrl v toho predchoziho?To už je trochu moc i na mě 😀

Vojtěch
Host
Vojtěch

Dobrý den, pane Sůro,
je někde veřejná metodika, o které píšete? „Podle nové metodiky přitom může být marže ještě vyšší, až 7,5 % z vložených aktiv.“
Ministerstvo si nechávalo zpracovávat metodiku https://smlouvy.gov.cz/smlouva/3775016 pro stanovení prokazatelné ztráty, ale nejsem si jistý, jestli je už hotová a veřejná.
Děkuji
VK

Tomáš
Host
Tomáš

Těch 40 milionů je trochu zavádějící číslo, jelikož se vztahuje jen na objednávku MD. Nevíme tedy, kolik bude „překompenzace” v případě regionální dopravy, kterou platí kraje..

PeVo
Host
PeVo

Asi tak.. pro porovnání by bylo třeba uvést částku z celkové kompenzace za státem nařízené slevy se týkalo dálkové dopravy. A za kraje se ten „zlomek“ bude jejspíš dost lišit přitiže jde vesměs o spoje na objednávku krajů,kdežto v dálkové je dost linek na komerční riziko…. Ostatně I zlomek může být velký podíl třeba 9/10.: Neříkám ře to tak bude -bude to třeba třetina (a to je stejně kvalitativní odhad jako učinil p. Sůra v článku) , prostě výrok „jen zlomek“ evokuje zcela zcestně jen jakési minimum a to mi přijde manipulativní ..

Pandrhola
Host
Pandrhola

Pokud došlo k nárůstu počtu cestujících jen o cca 4%, tak je jasné, že se to v úhradě prokazatelné ztráty významně neprojeví.
Dopravce od studenta dostal dříve i nyní „100 Kč“, rozdíl je jen v tom kolik z té částky dával studentovi stát a kolik student platil ze svého. To na úhradu prokazatelné ztráty nemá vliv.

Marek Janík
Host
Marek Janík

Celé to byla kravina, ale hned to zase zrušit nemůžou, to by jaksi „nevypadaly dobře jejich manažerské schopnosti“ a některé voliče své sekty by mohli ztratit. Co teď s tím?

Komínek
Host
Komínek

Kdo by to byl čekal, že ČD dostane nejvíce, když má největší podíl na trhu. To je tedy informace roku, pane Sůro…

Jen tak
Host
Jen tak

Na idnesu je dneska.clanek o tom, ze ceske deti sice umi cist, ale vyznam textu nechapu.

Koukam, ze se to netyka jen deti

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Já měl za to, že při dotovaných cenách za jízdné platí: více cestujících=vyšší náklady. Více vozů, více údržby, více personálu, více odsávaček na vakuové WC (viz Třebová) protože se náklady z jízdného nezaplatí. (Nemyslím tím komerční vlaky za skutečně komerční jízdné). Ale asi to je jinak. Dobrá

noerf
Host
noerf

Roman Svačina: Předpoklad byl, že vlaky jezdí zpravidla poloprázdné, tedy že při předpokládaném zvýšení počtu cestujících nebude potřeba obvykle přidávat další vagony či jednotky.
Druhou věcí je, že mimo kilometrického jízdného (maximální cena povolená MD) jsou možné různé třídy a ceníky, jako bylo např. akční jízdné, kde je cena významně nižší než u kilometrického tarifu. A pak záleží, jestli riziko tržeb je na straně objednatele nebo dopravce.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Riziko tržeb…pojedu z Třebové třeba do Karviné. Koupím si jízdenku na celou cestu u ČD. Z Třebové do Zábřehu pojedu Os. Česká Třebová-Tatenice jede vlak na objednávku pardubického kraje. Tatenice-Zábřeh vlak jede na objednávku olomouckého kraje. V Zábřehu sednu na Varsovia a ta je na komerční riziko Praha-Ostrava. V úseku Ostrava-Bohumin vlak jede na objednávku MD. No a v Bohumíně sednu na Os, který jede na objednávku MS kraje. Tak jsem během jizdY podojil 3 kraje,MD a dopravce.Jak se podělí o mé peníze za cestu a pozná dopravce jak jsem využil jízdenku? Já to nechápu.

Dash9
Host
Dash9

Vy znáte někoho, kdo by byl ochoten takhle masochisticky cestovat, když existuje přímé spojení?

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Osobně jezdím Hoštejn-Karvina… takže z mého příspěvku si stačí odmyslet úsek Třebová-Tatenice.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Když by mi stačilo být v Karviné až o půl jedné odpoledne, tak bych jel přímým spojem. A o tom to je. Jak dopravce pozná, zda jsem jel Varsovii s přestupy, nebo Ostravanem přímo? A podle čeho tedy vyčísli náklady na komerční vlak? Já to jen nechápu

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

Pd toho se ty lístky načítají dompopu skrz Aztec kódy…

babilon
Host
babilon

Nic si z toho nedělejte, spousta lidí nechápe, jak funguje statistika.

babilon
Host
babilon

A vůbec, u netto smluv, kdy jsou tržby příjmem dopravce, je celé jízdné příjmem ČD a není potřeba žádné rozdělení tržeb řešit.

mmm
Host
mmm

Pro dopravce je lepší jízdenky vykázat jako prodané do komerčních spojů a spoje na objednávku pak vykazovat jako ztrátové.

petr.r
Host
petr.r

a proto kraje zavedly, že příjmy z jízdného jsou jeho a dopravce dostane nezávisle na tržbách.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Studenti ale jezdí ve špičce a to bývají vlaky plné až přeplněné, poloprázdné jsou v sedle, ale tam je pak stejně nemá kdo naplnit.

Partneři



CSCARGO