Z Pardubic do Hamburku. Prezident ratifikoval smlouvu s Německem o Labi, tři roky po podpisu
Remorkér Beskydy v Děčíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Německo se ve smlouvě zavazuje udržovat v Labi od hranic do Hamburku hloubku alespoň 140 centimetrů.
…. postupně a nakonec i kanál z Pardubic k Odře i k Dunaji ( Zemanův) bude….
Ohledně využití Labe se toho už napsalo i napovídalo hodně a přitom to skutečně stojí jenom na dvou stavbách. Jez/komora u Děčína a rekonstrukce plavební komory v Přelouči. A není to ani tak otázka financí ale opět intenzivní práce zelených ekologů. Takže řešení je ve skutečnosti někde úplně jinde…
Laický dotaz – jak to bude v těch Pardubicích ukončeno? Co vím, tak přístavy často mají napojení přímo na železnici, kvůli přeložení kontejnerů – v PCE nic takového aktuálně asi není a vzhledem k tomu, že se nádraží čerstvě dodělává, tak asi není ani reálné do něj rvát brzy další peníze.
To je hezké, že chtějí stálou hloubku na Labi, ale kde na to vezmou vodu. Nebylo by lepší stavět lodě podle řeky než upravovat řeku pro lodě?
nojo no, důležité je bez nadsázek a s logikou věci si uvědomit co tedy chceme, máme nejhustší železniční sít v evropě ikdyž ve stavu né zrovna odpovídající 21 století, další peníze na dluh budeme tedy raději cpát do pár lodiček ročně, naopak omezovat osobní a vysoce zpoplatnit kamionovou dopravu, hlavně že se pořád na děti sbírají víčka. Tak tochu bohnický kocourkov aneb ať si radši hrají Transport Tycoon jen na počítači (sarkasmus)
Kdyby se dodělaly ty dva poslední jezy a komory na Labi ,tak máme soludní a funkčni vodní cestu ze Severního moře až po Pardubice.Co to má společného s víčky?Naopak technický a finanční Kocourkov je nechat ležet tuto možnost ladem.
Mám nějaké známé z branže..a ta věc s jezem mezi UL a DC má dvě strany. Ano hodilo by se mít nějaké stavební řešení. Na druné straně by rejdaři mohli provozovat lodě s nižším ponorem a být tak flexibilnější ne jen si stěžovat. Do roku 89 tehdejší ČSPLO takové lodě mělo a hádejte kde skončili…? U rejdařů v Beneluxu..
Milé děti, protože jste byly hodné, dnes vám budu vyprávět pohádku o říčně-námořních lodích v pardubickém přístavu…
Tak tu mám další „memorandum“, udělá se ještě jedne papír a ten přijede s fanfárama a číší vína podepsat Herr Kupka a bude samozřejmě i fotečka a info na sockách – LOL A pak přijede pan Pávek na mašině a bude raut. (viz. k dohodě mezi Českou republikou a Německem, kterou tehdejší ministři dopravy Karel Havlíček a Andreas Scheuer podepsali už v létě 2021). ….TWL: cílem je splavnění od Pardubic do Hamburku do roku 2030,“ hlásal v roce 2021 Havlíček. Škoda to číst celé, ani jsem to neučetl. Keci a blablabla… jo a kamionů jezdí přes ČR stále více a… Číst vice »
Kdyby někdo konečně vyhnal ty kanálisty z ministerstva dopravy, jen škodí a vyhazují peníze.Všechny, co se podíleli na D-O-L vyhodit, ať se živí poctivě. Kdo se na přípravě tohoto po všech stránkách nesmyslného kanálu obohatil?
Vzhledem k minimálnímu a stále klesajícímu podílu vodní dopravy jsou jakékoliv stavby jezů jen vyhozené peníze.
Podíl vodní dopravy klesá pravě kvůli těm chybějícím jezům.Dnes klesá,zítra může stoupat.
Klesajíci podíl muže znamenat i růst.
Všechna doprava stoupné ročně o 50 procent, ale u vodní jen o 10. Tím padem i přes růst je ve výsledku klesajíci podíl.
Bing ho!
Soudruzi taky chtěli lepší zítřky a nějak se jim tam vloudila „chybička“. A nejen z DDR :)))
Vzhledem k minimálnímu a stále klesajícímu podílu vodní dopravy jsou jakékoli stavby jezů příležitostí jak zvýšit její objem a zároveň navýšit podíl vyrobené energie z obnovitelných zdrojů.
Množství vody je dáno srážkami (zjednodušeno) a víc jí v toku nebude.
Jak už uvedli kolegové níže, podíl lodní dopravy klesá právě kvůli nestabilním plavebním podmínkám, protože málokomu vyhovuje stav, že přeprava se uskuteční ,,až bude voda“. Kdyby byly plavební podmínky stabilní a plavba byla možná téměř celoročně, začalo by to být pro přepravce i zákazníky zajímavé, protože zejména přeprava velkých těžkých kusových nákladů nebo velkých objemů sypkých či tekutých nákladů na větší vzdálenosti vychází po vodě ekonomicky velmi dobře. Kromě toho je to i ekologické, protože váhu nákladu nese voda, spotřeba paliva na přepravenou tunu je úplně někde jinde než u kamiónů a odpadají další ekozátěže jako obrus z pneumatik a… Číst vice »
Co se týče Archimedova zákona, tak nejlepší by bylo,vozit těžké náklady vzducholoděmi přímo z místa A do místa B a nekopat kvůli lodní dopravě kanály.
Asi jste zapoměl že na jezech jsou vystavěny dosti výkonné vodní elektrárny…
Ale elektřinu patrně nepotřebujeme… Ale drobnokvět ve formě náplavy na březích asi ano.
Nejde jen o drobnokvět. Jde o celý ekosystém živočichů a rostlin, který je závislý na střídání vodní hladiny Labe.
Zničit unikátní ekosytém k vůli zbytečné vodní dopravě je zločin. Když tam nejde plout, tak tam jezděte. Ostatně to je otázka velikosti a tvaru lodí, O výkonu malých vodních elekráren se dá pochybovat, je minimální. Prostě inženýrská demagogie.
Ale no tak pánové Viktore a Zvoníčku, proč stála stavba dálnice do Hradce Králové tak dlouho u Poděbrad ? Protože někteří nadměrně zelení ekologové intenzivně tvrdili že tam je jakési hnízdiště žabiček. Nakonec se dálnice dodělala a co se tak ukrutného přírodě stalo ?? NIC !!
Podívejte se na Rýn či Dunaj kolik nákladních lodí tam pluje. Kdyby byl jež u Děčína a Labe bylo celoročně splavné, tak těch lodí tam výrazně přibyde.
Jezy jsou také o zadržování vody v krajině.Zeleni mají plnou hubu řeči o ekologii,zadržování vody v krajině,ekologické vodní dopravě a potom když k má dojít ke stavbě ,tak se jim to nelíbí.Myslim ,ze její hlavním cílem je vysíráni a jejich přínos k ochraně přírody je až někde daleko vzadu.
Nesmysl, zdržování vody v nádržích není zdržování vody v krajině. To je především zdržování vody v půdě, tam kde spadne. O ekologické vodní dopravě lžou technokrati, co e ekologii nic nevědí. Kanalizovaná řeka je zmrzačená řeka pro něčí zisk.
„Zmíněná hloubka v Německu znamená téměř totéž co ponor, protože v Německu není takový sklon dna a řeka má písčité podloží. V Německu není tak vysoké riziko, když dojde ke střetu lodi se dnem. Počítá se proto jen s malou marží, tedy prostorem mezi kýlem a dnem. To ale není případ českého Labe, kde je často kamenité a skalnaté dno a marže má být 50 centimetrů.“ Asi to nebude tak, že se tyto podmínky mění přesně na státní hranici (a ty 3 km navíc „napůl“)…? Čekal bych tedy, že v té smlouvě spíš bude nějaké místo, odkud resp. kam platí… Číst vice »
Jaký smysl má hrotit 230 cm až do Pardubic, když v Německu a možná i pod Střekovem bude max 140 cm? Chápu tu potřebnou vyšší marži, ale o 90 cm?
Je to dáno klasifikací vodních cest.
To je jistě odpověď hodná Sira Humphreyho, ale nikterak nerozptýlila mé pochyby o smysluplnosti takto kategorizobané vodní cesty do Pardubic, když dále po proudu Labe bude ponor nižší.
No na prohrábkách koryta se někdo napakuje.. např písek výtěžený se dá dal prodat do staveb..
Budoucnost patří vducho-lodím, nikoli vodním lodím.