Letecké společnosti Letectví

Z Ostravy Mošnova do Varšavy se asi bude létat častěji

Bombardier Dash 8 Q-400 v barvách LOT. Foto: Anna Zvereva / Wikimedia Commons
Bombardier Dash 8 Q-400 v barvách LOT. Foto: Anna Zvereva / Wikimedia Commons

Pravidelná letecká linka z Letiště Leoše Janáčka v Ostravě na letiště Frédérika Chopina ve Varšavě bude asi létat častěji. Polský letecký dopravce LOT bude příští rok na jaře nejprve týdně létat oběma směry pětkrát. Počet by se ale od září měl zvýšit na deset týdně. Krajští zastupitelé proto minulý týden schválili financování vyššího počtu leteckých spojů do Polska.

Pravidelné letecké spojení má od 30. března umožnit cestujícím přestup na další spoje do Evropy, Asie a Severní Ameriky. Moravskoslezský kraj měl provoz linky podporovat 400.000 eury (asi 10 milionů Kč) ročně po dobu pěti let od zahájení provozu leteckého spojení. Finanční podpora vycházela z analýzy, tedy testu soukromého investora. Podle náměstka hejtmana Jakuba Unucky (ODS) se ukázalo, že by bylo výhodné a potřebné zdvojnásobit počet rotací na deset letů týdně. Turisté či obchodní cestující tak budou moci dále létat do více než 110 destinací světa.

Nechali jsme aktualizovat Ex ante analýzu, která měla ověřit, zda letecké spojení mezi Ostravou a Varšavou dosáhne rozumné návratnosti investice v případě, že bude změněn počet rotací a výše podpory. Ukázala, že i při podpoře 800 000 eur ročně (asi 20 milionů korun) při deseti rotacích týdně je linka pro kraj ekonomicky rozumná a přináší profit,“ uvedl hejtman Ivo Vondrák (ANO).

Lety na trase budou obsluhovat letadla Bombardier Q400 a Embraer 170/175, na jejichž palubách je 70 až 82 sedadel ve třech cestovních třídách. „Společnost LOT, která je členem Star Aliance, navíc nabídne jednoduchý a garantovaný přestup na jednu letenku, což jistě ocení všichni cestující,“ řekl Unucka. Dodal, že zejména pro podnikatele bude četnější spojení přes Varšavu výhodnější než například lety z Katovic a Krakova, které cestující z Moravskoslezského kraje již využívají.

„Jde o spojení low-cost dopravců s nízkou frekvencí a velmi často v dobu naprosto nevyhovující služebním cestám,“ řekl Unucka. Dodal, že cesta z mošnovského letiště přes Varšavu do všech hlavních evropských destinací bude vždy kratší než cesta po zemi do pražské Ruzyně nebo do Vídně a odlet z těchto letišť.

Společnost LOT vloni přepravila rekordní počet cestujících, přes 8,9 milionu, což je o dva miliony pasažérů více než v roce 2017. Letos polský dopravce plánuje přepravit deset milionů cestujících. V současné době má každý den ve vzduchu téměř 90 moderních letadel, ve svém letovém řádu 111 spojů na třech světadílech.

Z mošnovského letiště pravidelně létá linka do Londýna a v sezoně linky do turistických destinací. Loni Letiště Leoše Janáčka Ostrava odbavilo rekordní počet cestujících. Bylo jich 377.936, tedy o 53.820 lidí více než v roce 2017. Letadla s nákladem také přepravila 5448 tun materiálu.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host
Pavel

Já si myslím, že dát 50 Mega z kapes daňových poplatníků, za to, že budou lítat letadla mezi OSR a WAW několikrát denně je úlet jak prase. Dávám jim rok, max. dva…

Pavel
Host
Pavel

Proč se stále vynořují komentáře tohoto typu. Zde přece nejde vůbec o linku OSR- WAW ale / ještě jednou / o letecké spojení do destinace, ze které je možné se dostat do celého světa.

dopravak
Host
dopravak

jojo, je to pořád dokola.V podstatě jde jenom o náhradu roky fungujícího spojení přes Prahu. To se uživilo i přes totální neschopnost ČSA co se týče nabídky návazných spojů a cenové politiky. Věřím, že s LOTem to bude úplně jiné kafe, protože nabídka návazných letů je ve LOTu Varšavě řádově jinde než ČSA/SW v Praze. Spojení se tak naplní jak služebkáři, pro které je primárně určeno, tak běžnými cestujícími. V těch dotacích bych zas takový problém neviděl. 20M ročně je v rámci rozpočtu kraje zanedbatelná částka, která se nepřímo do kraje vrátí v podobě ušetřených nákladů na cestování, času a… Číst vice »

Host
Host
Host

Souhlasim s Pavlem. Ty miliony by bylo vhodnejsi investovat do infrastruktury, treba do toho vlakoveho spojeni s Prahou, nez je venovat nejake soukrome spolecnosti. Je to tah, ktery je na hranici, mozna i za hranici jednani kraje jako zodpovedneho hospodare. Tak uvidime, co ukaze cas.

dopravak
Host
dopravak

Spojení s Prahou se bude zlepšovat tak jako tak stavbou VRT v úseku Ostrava – Přerov. Stavbu financuje SŽDC, s tím kraj nemá nic společného. Dálkové vlaky objednává MD, takže opět mimo. Navíc nějakých 20 mega by stavbě VRT nijak nepomohlo. Stejně jako kraj objednává hromady autobusových a vlakových spojů, tak v tomto případě pomáhá dopravci s rozjezdem nové linky.

Letec
Host
Letec

100 milionů

A.R.
Host
A.R.

Jen tak pro upřesnění, Letiště Leoše Janáčka v Ostravě fakt není. 😉 Je v Mošnově.

Honza
Host
Honza

To se tu už řešilo, myslím že bychom se mohli přes toto přenést

A.R.
Host
A.R.

Řešilo, ale nevyřešilo. Pořád se opakuje tatáž chyba.

Ondra
Host
Ondra

Janáček – Chopin.. pěkné propojení 🙂

A.R.
Host
A.R.

To jo, hezky to spolu ladí. 🙂 I hudebně. 🙂

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

A nemohli bysme tu Ostravu Polákům konečně nechat? Ať se na to dívám z jakékoli strany, vychází mi jen samé výhody!

dopravak
Host
dopravak

A nechtěl byste se s takovými komentáři raději odebrat na novinky? Ať se na to dívám z jakékoli strany, taky mi vychází jen samé výhody!

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Při vší úctě, vždy jsem si myslel, že právě vy jste jedním z těch, kteří sem právě z Novinek zabloudili…

dopravak
Host
dopravak

Jasně, já jsem přesně ten, co tu plevelí diskuzi pitomými narážkami. Tohle je snad dopravní server a podobné nesmysly tady prostě nepatří.

Letec
Host
Letec

Já na ty dotace nevěřím. Spousta peněz za pět let a co potom? 100 miliónů by určitě šlo utratit rozumněji. Napadá mě třeba bus ke každému letu LOT z Katowic (Lot létá z Katovic do Varšavy 4x denně) pro zákazníky LOT zdarma s místenkou na riziko kraje s prodejem jízdenek pro ostatní. Ne každý poletí přímo z Ostravy, takže se stejně bude přesunovat třeba autem na letiště atd.

Tomáš
Host
Tomáš

Jednoznačně nejrozumnější možné řešení. Za LOT jsem opravdu rád, nabízí mnoho destinací, dobrý letecký park. Viděl jsem v Krakově jak fungují a v tomto přímém porovnání absolutně nechápu strategii ČSA (SW). To už nás však nyní nemusí trápit.

RHood
Host
RHood

U ČSA a QS není co pochopit, protože oni žádnou strategii v tomto segmentu nemají a asi je to jenom a jenom dobře.

Petr
Host
Petr

Přes dvacet let jsem ČSA neletěl a QS nikdy ale co tam je tak špatně. Já tam vždy hledím jak nastupují tubusy a já táhnu nakonec dolů do autobusu a po žebříku pěkně nahoru jak slepička na hřad. Mě štve jenom jejich cena . Já létám nejčastěji wizzem a asi na lepší doby čsa vzpomínám na jídlo , pití a bonbony . Ale překonal jsem to . Mám tedy začít šetřit , aby mě čsa obohatilo ?

Jen tak
Host
Jen tak

Nic tam špatně není. No dobře… tak jedna pro některý jo – nedavaj tam jídlo zadáčo.

Prostě je to česká firma… a tak se nadává 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

co tak uzasneho bylo v tom Krakove k videni?

Jiří
Host
Jiří

Letiště Mošnov je odsouzeno k zániku. Se současným personálním obsazením nejen na kraji, ale i na samotném letišti to půjde do kytek dotace nedotace poměrně brzy.

Rosťa
Host
Rosťa

ANO. Už je líp. Vidíme jak vedou vládu, tak co bychom chtěli po kraji….. Smutné

Arnošt
Host
Arnošt

Tomu říkám boj s klimatickou změnou po Česku a Polsku. Na trase jezdí asi 5 přímých levnějších vlaků s konkurenceschopnou jízdní dobou a ekologicky se zde zavádějí zbytečné lety.

Ondrej Kucera
Host
Ondrej Kucera

Zrovna ekologický argument je v tomto případě úplně lichý, protože vlaky v Polsku jezdí na uhlí, byť se to uhlí už nespaluje přímo v mašině.

ngthrn
Host
ngthrn

Nejde jen o tom, odkud se energie bere, ale hlavně kolik. Spotřeba kWh na osobokilometr je u letecké dopravy řádově vyšší.

ngthrn
Host
ngthrn

Čímž neříkám, že v konkrétním případě nemůžou převážit jiné argumenty (tady upřímně nevím), ale ekologický argument rozhodně *dává* smysl.

dopravak
Host
dopravak

Jenomže si uvědomte, kdo by tím vlakem na to Varšavské letiště jel. Tak jeden člověk ze sta. Daleko reálnější a používanější alternativa bude taxi do Katovic a pak přes tu Varšavu, případně auto do Vídně, což už vyjde na emise zhruba nastejno.

Ondrej Kucera
Host
Ondrej Kucera

Obecně máte pravdu, ale zrovna v tomto případě (vrtulové letadlo, uhelná elektrárna a DC vlak) se o řádový rozdíl nejedná. Ty hezké řádové rozdíly vycházejí pro vlaky, které jedou plně obsazené, nestaví v každé vsi, při brždění rekuperují a elektřinu jim dodává čistý zdroj.

A teď to nemyslím jako argument proti snaze chránit klima. Jen mi přijde, že když už se tím někdo ohání, tak je třeba to vidět v souvislostech.

Jarda
Host
Jarda

Přesně tak. Ta trať je naprosto nesmyslná a zbytečná.

Kubrt
Host
Kubrt

Vlaky a letadla na této trase mají jen minimální průnik klientely. Letadla jsou zejména pro přestup na navazující lety.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Konkureční jízdní doba to není ani omylem. I kdybyste jel hodinu do Mošnova (od momentu, kdy zaklaplnete dveře bytu/domu), 2 hodiny tak čekal, tak za hodinu jste ve WAW a za další hodinu sedíte v letadle někam do tramtárie, tedy za 4 hodiny od monentu, kdy jste klapnul dveřmi. Kufry podáte v Ostravě a už se o ne nestaráte … chcete mi snad tvdit, že to stihnete vlakem z domu po nástup do letadla ve WAW dříve? Asi ne, že? A co se týče té ekologie, tak ano, asi to není zrovna nejlepší příklad boje za klimatické změny, ale podle… Číst vice »

Jiří
Host
Jiří

Jenže on není pouze vlak a letadlo a v evropě nejsou pouze letiště OSR a WAW. Tyhle dvě fakta je třeba vzít v potaz do zdravé úvahy a pak je celý Váš příspěvek dost mimo. Prostě je to blbost a za dotace tuplovaná.

pavel
Host
pavel

Máte právo na svůj názor ale i já mám právo na názor přesně opačný. A jak bylo uvedeno výše, i já jsem za LOT opravdu rád a je to jednoznačně nejrozumnější možné řešení.

Jen tak
Host
Jen tak

Dotace jsou blbost.

Ale to spojení naopak smysl má. Sice lepší by bylo něco jako VIE nebo MUC, ale LOT taky nemá špatné návaznosti (po evropě)´. s dálkovkami je to horší, nicméně.. je to lepší, než drátem do oka.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Tak já nevím, ale podle mě se tady bavíme právě o spojení WAW – OSR – WAW, nebo z článku vyplývá něco jiného? Ano, můžeme si zde psát poznatky o regionální lince mezi Ponta Delgadou a Tercieirou někde uprostřed Atlantiku, nebo na téma lodní dopravy na středním toku Rýna, ale to bude asi trochu off topic, ne? A možná by neškodilo dát taky nějaký argument, proč si myslíte, že jsem úplně mimo … zatím to vypadá, že jsme mimo právě Vy!

Jen tak
Host
Jen tak

5:15 je podle vás konkurence schopná jízdní doba?

věřím, že si děláte legraci. a zbytek fakt nemá komentovat.

Jen tak
Host
Jen tak

(za těch pět hodin, který by člověk strávil ve vlaku do WAW … bude z domova na OSR, a bude ve finální destinaci … )

Arnošt
Host
Arnošt

Akorát že vlak jede 4 hodiny, což je stejný čas jako cesta na letiště, odbavení, bezpečnostní kontrola, let a cesta z letiště ve Varšavě. Toto celé pod čtyři hodiny také nedáte. Ano, můžeme se bavit o smyslu letu pro návazné spoje (ikdyž i zde je to na pováženou, protože jaká je šance, když to léta 5x týdně, že se zrovna trefíte do krátkého času na přestup do další destinac ) , ale pro cestu z Ostravy do Varšavy je k ničemu. A nehledě na to, jak už jsem psal, že let zbytečně zatěžuje životní prostředí.

Jen tak
Host
Jen tak

Panenko marijá.

Ta linka OSR-WAW není vůbec pro lidi, letící do waršavy. ta linka je určena právě pro přestupy na další linky.

no, aby to dávalo ještě větší smysl, tak tam chtějí dát tu druhou rotaci 🙂

Nekdo
Host
Nekdo

to hardcore šotoušům nevysvětlíte, marná snaha. oni jsou uzavření v myšlenkovém schématu: vlakem se jezdí kochat, co nejvíce lokáleček, šukafonů, přestupů, oblouků a vůbec a naproti tomu letadlem jenom přímo a bez přestupu. to že rychlý vlak a letadlo se krásně můžou doplňovat nebo si konkurovat, podle vzdálenosti a stavu infrastruktury, to nechápou, stejně jako je pro nich VRT, tunely, služebka vlakem, kdy se chci co nejrychleji dostat do cíle nebo domů naprosto nepochopitelná věc…

J.ree
Host
J.ree

Já už to vzdal… Tisíckrát můžete vysvětlovat smysl té linky a stejně se najde pokaždé tisíc a jeden blbů a vlakonanistů (prosím nebrat osobně), kteří to nepochopí, navíc postižení gretenismem…

johny
Host
johny

Tak určitě! V příštím roce úplně postačí výbuch pár sopek kdekoliv na Zemi a Vaše ušetřené emise NOx, SOx, prachu a nevím čeho ještě máte v tahu. Ale jasne, budeme si hrát na ekologii.
Btw. Kolik jste letos zasadil stromů?

Míša
Host
Míša

Sice je pro měkteré lidi složitý určit, která doprava je lepší/horší(auta-dálnice atd., vlaky-elektrárny i přesto vychází nejlíp, letadla taky něco uzmou), ale stromů jsem loni zasadil dost, namísto napadených a pokácených a všechny díky změnám podnebí uschly(zákaz zalévání). Takže tyto anti-eko provokace si strčte někam. Jestli to nevidíte, dnes je o 10″C nad normálem. Jsem zvědav, kdo bude každým rokem zasazovat nové, když uvidí, jak mu schnou před očima. A nevěřím vám, že vy se o to nějak pokoušíte. Raději pak nic k tématu nepiště!

johny
Host
johny

Z vaseho prispevku si nejsem jisty, jestli chapete rozdil mezi zakazem zalevani nove vysazenych stromu a zakazem odberu povrchovych vod. Protoze nejak si obstarat vodu na zalivku a nesmet odebirat vodu jsou dve uplne odlisne veci. V tom pripade se nedivim, ze vam ty stromy uschnou. A ted si vezmete, ze z nejakeho duvodu nejste schopen zmanagovat si zahradku, ale mate ambici managovat celou planetu. Jak asi takove usili muze dopadnout?

Míša
Host
Míša

Upřesním, nejde o zahrádku a dostatek vody na celou stráň vážně nemám, studny jsou druhým rokem poloprázdné a sotva zalijí vámi zmíněnou zahrádku, ta mi i přes chytání dešťovky témeř nestačila. Šlo o náhradu kůrovcové kalamity. Určitě bych si zas vysloužil vaší kritiku, ale tolik let mi není, abych byl vámi obviněn za předešlou ztrátu smrků. Takhle to vypadá, když odborníci z diskuzí hodnotí práci druhých. Věřím, že jste někdy letěl a náhodou u okýnka a možná jste si všiml, jak je kontinent zastavěn obydlím. Z toho množství obyvatel i znečisťovatelů logicky každému dojde, že máme podíl na změně.