lot
Letecké společnosti Letectví

Z Ostravy chtěl za dotace od kraje létat jen Huf Air. Na licenci Nordicy

Boeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště Ostrava
Boeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště Ostrava

Společnost Huf Air byla jediným zájemcem o provoz dotovaných linek z Letiště Ostrava do Mnichova a Vídně. Moravskoslezský kraj nakonec soutěž zcela zrušil. Místo toho se domluvil s polskou leteckou společností LOT Polish Airlines na provozu linky z Ostravy do Varšavy.

Kraj nechtěl od začátku uvést, kdo nabídku podal, nakonec musel jméno zájemce zveřejnit na profilu zadavatele v závěrečné písemné zprávě.  Huf Air vznikl 11. září 2019, nemají vlastní licenci pro provoz letecké dopravy.

Jednatel firmy Michal Huf odmítl, že by nabídka firmy založené těsně před termínem podání nabídek a bez licence byla vtipem. „Kraj měl na zrušení soutěže plné právo, protože došlo k zajištění konkurenčního prostředí,“ dodal Huf.

Kraj zrušení vysvětlil tím, že do soutěže přišla jediná nabídka. „V zadávacím řízení nebyla zajištěna dostatečná hospodářská soutěž; jediný účastník zadávacího řízení zároveň nedoložil splnění zadavatelem stanovených podmínek účasti v zadávacím řízení,“ uvedl kraj v písemné zprávě.  Nesplněním bylo především vlastnictví licence. Pro kraj šlo o opakované fiasko s výběrem dotovaného dopravce.

Firma na svých stránkách uvádí, že chtěla létat s letouny Bombardier CRJ900ER nebo ATR72-600. Obě patří estonské státní letecké společnosti Nordica. Právě na licenci estonského dopravce chtěla provozovat i tyto linky. Huf nevyloučil, že se bude hlásit i do soutěže na dopravce pro Jihomoravský kraj na trase z Brna do Mnichova.

Moravskoslezský kraj počítal v soutěži s tím, že do Mnichova i Vídně bude na každé lince nejméně 11 rotací týdně. Kraj chtěl provoz financovat až 800 miliony korun ročně.

„Po těchto linkách už dlouhou dobu volali nejen zástupci nadnárodních společností, které v kraji působí, ale i lidé, kteří se chtějí podívat do světa a pohodlně letět přímo z krajského města třeba na druhou půlku zeměkoule. S jedním přestupem v Mnichově nebo Vídni už to bude možné,“ uvedl loni náměstek hejtmana kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Zrušte kraje! A nebo jim aspoň vemte kompetence (a peníze) objednávat osobní dopravu – zejména leteckou. Jinak to pokušení pro krajské politiky honit si triko, že máme „v našem krajském městě“ mezinárodní letiště, je prostě příliš velké… 🙁 Železnice taky žádné sláva – krajští politici zorganizují tak akorát dopravu do centra svého kraje, ale chudák občan bydlící na hranici krajů a potřebující cestovat mezi kraji. Zvlášť v případě Ostravy, která leží téměř na hranicích státu, je pro značnou část občanů cesta do krajského „centra“ cestou na opačnou stranu než na většinu ostatních míst v ČR. Dává pak smysl jezdit na… Číst vice »

Chronosphere

To se mají zrušit kraje a nebo dokonce spoje do centra SMK jenom proto,že vy osobně potřebujete jezdit na opačnou stranu?

Jiří

To se furt řeší nějaké letadla, ale jak se mám na to letiště dostat? Vlak na nové trati přímo na letiště jezdí 5x tam a 5x zpátky za celý den, autobusy s okružní jízdou po místních vesnicích jednou za dvě hodiny, expresní linka 333 mezi 6 a 14 hodinou nejede vůbec – spíš ji chápu jako obsloužení průmyslové zóny a ne letiště, aby nejezdila úplně prázdná. Parkování všude plné, bez rezervace měsíc předem prostě nezaparkuju v čase kdy potřebuju, aby parkovné nestálo více jak letenka. Tuhle někdo psal, jestli mi je parkování za 70 kč na den hned u letiště… Číst vice »

Michal80

No nevím. Letadlem nikam nelétám, takže se v tom moc nevyznám. Ale linka Ostrava- Varšava není blbost? Přijdu se schválně podívat kolik lidí s tím poletí. Cca 100km jsou Katowice a Krakov a dá se odsud dostat kamkoliv.

tgurecky

Dovolím si jednu poznámku ke Krakowu. Dostat se dá kamkoliv…….. pokud zrovna není v Krakově: EPKK 172230Z VRB02KT 0100 R25/0500N FZFG VV001 M02/M02 Q1022. A bohužel od podzimu do jara (dejme tomu přes zimu) je těch „nevhodných“ dní v Krakově relativně dost, kdy letadla divertují, nebo mají zpoždění na odletu kvůli počasí. Kdo platí ztráty?? Znám čím dál více lidí, kteří v zimě moc z Krakowa nechcou lítat protože nemají jistotu odletu/příletu. V pátek 17.1.2020 se jim Ostrava hodila, kdy jim tady divertovalo několik letů. Ryanair, EasyJet, Jet2. Dokonce odpolední linka J2 z Manchesteru byla plánovaná přímo do Ostravy. Z/do… Číst vice »

Jirka B.

Souhlas, zažil jsem to osobně … Kraków je jeden velký lavór, kde o mlhu není nouze

Jen tak

tak to jsou peipojne lety k linkam z varsawy.

a z katowic a krakova se fakt kamkoli nedostanete 🙂

názor

A byl to kamarád nějakého politika? Zakládat firmu kvůli vtipu se mi nějak nezdá, zvláště když to jméno mínili na kraji tak tutlat. Nebo snad někdo utratí vlastní peníze za založení firmy a pak ještě podá nabídku, kde operuje se jménem reálného dopravce?

Palecek.M

Letecká společnost založená 11. září. 😀

marty-t2

Díky vstupu LOTu do Ostravy získalo tamní letiště konečně stabilního partnera na kterého snad bude spoleh. Počkejme na duben až začnou s jednou denní rotací. Podle mne se 1-2 takoví feedeři uživí i třeba v Ostravě. Jen nesmí rušit lety a posílat místo nich občas autobus, že milé ČSA ? A Brno by si mělo taky počkat na někoho konečně seriózního co sám provozuje svoji síť hub and spoke. On za pár let určitě přijde i sám od sebe. Případně to urychlit a částečně mu jeho rozjezd na první 1-2 roky symbolicky zadotovat. Ale rozhodně ne experimenty typu Cirrus, CCA,… Číst vice »

Daniel Novák

Kdyby se uživily, nebylo by nutné se doslova plazit po kolenou a nabízet dotace horem dolem.

dopravak

Jenomže tady se dostáváte vždycky do nekonečné diskuze, jestli bylo dříve vejce, nebo slepice. Dokud není nabídka spojení, není ani poptávka a lidé létají odjinud. Dokud není kvalitní spojení se světem, těžko se v regionech ve velkém začnou otevírat pobočky nadnárodních IT firem jako ve Vroclavi, Krakově, nebo Katovicích. Dotace na rozlétání jsou v případě regionálních letišť všude poměrně běžné. I ty stokrát opěvované Katovice se rozlétaly díky velice štědrým dotacím. Ano, Poláci mají trochu jiné priority, mají v zahraničí větší diasporu, ale to neznamená, že máme jít úplně opačným extrémem a nechat všechna regionální letiště padnout. Spolupráce s LOTem… Číst vice »

Filias

A není tedy hlavní problém, že Poláci byli první a Ostrava se tak dopravců, zdá jako nesmysl? Navíc v Polsku funguje i vnitrostátní linky. Na ty je Česko malé.

Ota

Letiště OSR a jeho úžasné nápady…. kdy už se tu hlavu vyndají od tam, kde ji právě mají a začnou trochu logicky uvažovat? Státní peníze by jim rozhazovat šlo, není to z jejich kapsy, tak proč ne, ale aby si sami vydělali…. tohle je fakt k zblití… Ostrava, Pardubice, Budějovice, Vary… jedna verbeš, vedle druhý… pardon, ale jinak už poslední dobou to vidět nelze (omlouvám se, pokud sem tím někoho urazil, ale opravdu se tady najde kromě politiků a zarytých odpůrců letiště v Praze někdo, kdo věří ve fungování a pravidelnou osobní dopravu na regionálních letištích?). Jsme malá země, nemáme… Číst vice »

dopravak

S ČB, KV, nebo Pardubicemi máte pravdu, ale Brno s Ostravou je přece jenom někde jinde. Počet obyvatel ve spádové oblasti se blíží Praze a pokud nechceme zůstat v regionech jenom u montoven, tak potřebujeme zajistit potřebnou infrastrukturu i v regionech.

kakov

dovolím si oponovat, brno má za rohem vídeň, takže tam to také není trochu jinde, a nabídku vídně nikdy brno mít nebude

dopravak

Tuřany nejsou jenom pro Brno, ale i pro část Olomouckého, Zlínského kraje a Vysočiny. Dovolím si tvrdit, že 150km a bezmála 2h cesty do centra Brna už prostě není „za rohem“. Obdobně to platí i pro Mošnov/Katovice. Ani Mošnov, ani Brno nemusí soupeřit s Katovicemi, nebo Vídní. Jejich úkol je odbavit chartery a zajistit přímé spojení s nejdůležitějšími destinacemi + nějaké náklady. Důležité je najít v Brně i Ostravě zajímavé spojení, které se budou doplňovat a budou dlouhodobě stabilní.

Ota

Regionální letiště v Brně a Ostravě dle mého mají potenciál na nákladní dopravu. Osobní je mimo nebo max v podobě charterů do koupáckých destinací v letní sezoně. Jinak napojení do Evropy má Brno Vídeň, i když souhlasím s tím, že dostupnost cca 1,5 hod není málo. Ostrava díky svému regionu a průmyslového využití se může více realizovat v Cargo dopravě a v servisu letadel. Ten mají na dobré úrovni. Chápu ale, že pár letadel na servis a cargo nazalepí tu finanční díru, která se tam každý den tvoří…

dopravak

Však Mošnov se o cargo dost aktivně snaží viz http://www.multimodalpark.cz/cs. Servis letadel se s druhou halou taky zdárně rozvíjí, ale to samotné k rozvoji nestačí. Aby ekonomika vycházela, potřebujete náklady, chartery, ale i pravidelnou dopravu. Ono se sice nějaká linka zadotuje, ale s ní také přijdou příjmy v podobě cestujících.
Pro manažery nadnárodních firem je ale rychlé spojení s mateřskou firmou klíčové. Proto tyto firmy otevírají poměrně velké pobočky ve městech jako Krakov, Vroclav, nebo Katovice. Brno, nebo Ostrava, jinak i pro tyto firmy celkem zajímavá místa, jsou pak oproti polským sousedům ve velké nevýhodě.

Jen tak

tvrzení, že brno a ostrava se velikostí své spádové oblasti blíží praze…. je poněkud odvážné.

Možná rozlohou. Ne ale počtem obyvatel.

dopravak

MSK kraj má sám o sobě 1,2 mil. obyvatel. Do spádové oblasti Mošnova ale ještě spadá část Olomouckého a Zlínského kraje a dále pak polské příhraničí, což dává dohromady okolo 2 mil obyvatel. v okruhu 100km, což je srovnatelné s Prahou+SČ krajem. Brno na tom není o moc hůř.

Jen tak

pokud vezmeme prahu, stredni cechy a oblast 100 km od prahy, tak principialne ten pocet lidi bude u prahy znatelne vetsi, nez 2 miliony.

i tomu pridejme kupni silu prazaku a stredocechu… a zjistime, ze to srovnani moc nesnese.

dopravak

Podívejte se, já tady v žádném případě nebudu vířit nesmyslnou diskuzi Praha vs. regiony. Kupní síla je v Praze a okolí vyšší, o to se nikdo nehádá. Počet obyvatel je v okolí Ruzyně vyšší, o to se taky nikdo nehádá. Já jsem pouze napsal, že v okolí množství obyvatel spádové oblasti Mošnova se blíží Praze, což je také pravda, rozhodně se zde nejedná o nějaký řádový rozdíl. Z Mošnova nikdo nechce dělat další Ruzyni, ale troufám si tvrdit, že tento počet obyvatel je rozhodně schopen uživit regionální letiště pro chartery, náklady a 1-2 síťové dopravce do evropských HUBů. Pokud chceme,… Číst vice »

Jen tak

mno… nejspis nedokaze.

nicim jinym si naprosty nezajem aerolinek o ostravu vysvetlit totiz nejde. i pri docela stedre dotaci.

ty aerolinky to maj spocitane vcelku presne.

dopravak

Počkejme si na nástup LOTu. Na jaře začíná s jednou rotací, v září má přijít další. Na rozdíl od ČSA čeká ve Varšavě nesrovnatelně více návazných spojení v rámci jednoho dopravce. Cenová politika snad bude také rozumnější, než v případě ČSA, kde se letenky po Evropě kolikrát dostaly na 30 000,-.

Jen tak

Jo, uvidíme… fandím tomu, aby aspon neceho se ostrava dockala, pokud to nebude za nejake extra vysoké dotace.

Permonik

MSK 1,2, Olomoucký 0,63mil, zlínský, 0,58 mil, slovesnké pohraniči Trnavský, žilinský kraj, (dohromady 1,2 mil), polské pohraniči , tj slezské vojvodtsví (nejhustěji obydlené polské vojvodství) 4,5mill. Pokud pobereme okruh 100km, to mame půlku slovesnkých kraju, a 2/3 obyvatel slezkého vojvodství ->• suma 5,845

Praha 1,3mil, středočeský 1,2mil, zbyající kraje v čechách 4,6mil obyvatel. při okruhu 100km je spádová oblast asi 1/2 těch kraju. Suma 1,3+1,2+4,6/2 = 4,8mil

Nevím kde je lepší spádová oblast.

Jen tak

to bychom mohli domspadovw oblasti prahy pocitat i mnichov a drazdany…

zapocitat tam polaky, kteri to maji bliz na mnohem blizsi (a lepe rozletana) letiste … 🙂 to chce hodne odvahy 🙂 a hlavne polsko a jeho letiste (katowice) dost redukuji oni spadovou oblast ostrave.

kolem prahy v nejake smysluplne zalezitosti zadne letiste, ktere by oproti praze nabizelo neco “vic” neni.

kolem ostravy jsou katowice a brno, brno zas souperi s blabou a vidni… to jw potreba zahrnout.

dopravak

Ty spádové oblasti se vždycky nějak prolínají. Třeba Bratislava a Vídeň jsou úplně vedle sebe a přesto Blavu nikdo rušit nechce. To samé Katovice s Krakovem, Praha s Drážďany. Spádové oblasti Katovic, Krakova, Mošnova a Brna se vždycky nějak protnou. Tak jako Ostraváci létají z Katovic, tak Poláci létají z Mošnova (lety Ryanu do Londýna jsou z velké části zaplněny Poláky). Severní Morava a Slezsko (CZ+PL) je zkrátka hustě osídlená oblast, která opravdu co do počtu obyvatel s Prahou a okolím srovnatelná je. I s menší kupní silou tak může bez problémů letiště utáhnout, takže má smysl Mošnov dále rozvíjet.

Daniel Novák

Sám dokazujete, že MSK kraj tedy vlastně dotuje OSŘ pro Poláky. Kocourkov na druhou.

dopravak

Mě toto téma dotací už začíná dost unavovat. Místo, abychom řešili, jak a kam linky rozjet, tak se donekonečna řeší, jestli náhodou nějaká linka nebude někým dotována. Ryan snad kromě nějaké zanedbatelné marketingové podpory nic nepobírá. Poláci s pohraničí tak létají z Mošnova, stejně jako lidi z kraje létají z Katovic. Řeší snad někdo v Polsku, že někdo Čechům dotuje levné létání z Katovic? Ne. Tam dokonce Češi dostanou slevu na parkování. Poláci dokáží v tomto zřejmě uvažovat trošku více dopředu. Letiště mají dobře rozlétané a teď už sbírají plody v podobě příchozích firem a peněz ze služeb. Nemusíme je… Číst vice »

Jen tak

ono je dotace a dotace…

smysluplné dotace (třeba do vlaků, autobusů, mhd) nikdo neřeší … ale tyhle předražené snahy dostacemi rozlítat vesměs nesmyslné letecké spojení je… opravdu trošku za hranou.

Permonik

Tak padlo spádová oblast do 100km. 🙂

Jinak pohled prážáku je že Mošnov se dotuje. Ale nikde jsem neviděl članek kolik nalakováných letadel jde z Ruzyně a kolik z Mošnova. Přítom zdejší lakovna jede od začatku naplno. Job Air taky ikdyž v medii se zprávy krutí….

U Carga se měni typy stroju. Dřive Ruslany, mrija, teď DHL, pak se udivi co přijde s terminálem.

Ono srovnavát Katowice a Mošnov, je jak srovnát osobní a nákladní vlak. Otázka ohledně dotaci pak vypada kolik osob přepravi nákladní vlak. Odpoveď 0, tudiž je nerentabilní……

tgurecky

Do spádové oblasti se dá započítat i část Žilinského kraje.
Paradoxně lze někdy vypozorovat, že na letišti stojí na check-inu víc poláků než moraváků 🙂

johny

pán nezná rozdíly mezi hustotou zalidnění mezi Čechami (mimo Prahu) a Moravou se Slezskem. Doporučuji příslušnou mapku 🙂

Adam H

„Moravskoslezský kraj počítal v soutěži s tím, že do Mnichova i Vídně bude na každé lince nejméně 11 rotací týdně. Kraj chtěl provoz financovat až 800 miliony korun ročně.“

800 milionů ročně??!! Buď je tam chyba v článku nebo chce jít někdo do báně.

LKPD

ne to je realita a pakl všichni brečí že Pardubice platí 10 mega za rok a pak přijdou zloději z LKMT…

Adam H

Našel jsem nějaké starší články a tam se psalo o 800 tisících euro ročně na linku.

dopravak

V článku je chyba, mluvilo se o 800 mil., ale ne ročně.

https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/2832113-mosnov-se-snazi-ziskat-letecke-spojeni-do-vidne-mnichova-i-varsavy-hejtmanstvi-na

„Pokud zastupitelé dva závazky veřejné služby pro trasy do Vídně a Mnichova podpoří, bude v zadávacím řízení veřejné zakázky stanovena maximální roční výše veřejné podpory na 7,8 milionu eur, tedy přes 200 milionů korun. Podle krajských radních by ale provoz mohl být nakonec levnější.“

Jen tak

Těch 800 mega bylo (podle jednoho ze starších článků) na 4 roky… ne na jeden rok.

Záleží na interpretaci následující věty .. “ Kraj chce provoz těchto linek financovat během čtyř let až 800 miliony korun.“

To vychází na 200 mega / rok a při 11 rotacích týdně je to cca 370 tisíc / rotace, tedy cca 185 tisíc jeden let, čili při požadované kapacitě 40 lidí a více je to cca 4 600 / sedačka.

to už není tak strašné, ale pořád je to .. šílené.

Adam H

Nedovedu si představit parametry kalkulace, kdy vyjde load factor 100% a každá sedačka přinese kraji minimálně 4600 Kč …

Jen tak

to jsme dva 😀

Permonik

Mi to vycházi 1450 na sedačku. 200 mega při 22 rotací (viz: že do Mnichova i Vídně bude na každé lince nejméně 11 rotací týdně. Kraj chtěl provoz financovat až 800 miliony korun ročně.) 174 tis,-/ rotaci, 87,5/ let = 60 sedaček = 1450,-. 1, až 800- neznamena že to je finalní částka, ale maximální schválena. 2, při min. 22 rotaci, tj rotaci muže být i více 3, požádováná kapacita je 40 sedatel ve stroji, ovšem nabízené stroje mají 60-78 sedadel Tady se furt ryje do toho kolik se teoretický zadotuje linka, ale nikdo už neřeší kolik se vybere na… Číst vice »

Permonik

Oprava: tak těch 200 mil za rok je při třech rotacích denně, tj. 21 rotaci tydně, 42 letu na město.
Takže to je 46 tis za let……

Jen tak

nebylo v podmínkách soutěže i napojení oné linky (c/s) na evropskou síť? a řešil to p. Huf? .)

Pavel

Bylo. Nordica patří LOTu, takže napojení na Star Alliance. Ale jak by se dohodli s LH v Mnichově na přestupech? C/s LH už na linkách OSR – MUC? Spíše to celé padlo i na tomto nedostatku.

Jen tak

je uplne jedno, v jake jsou alianci. jedna aliance neni zarukou toho, ze budou nadsene codesharovat 🙂

porad jsou to konkurenti.

Jen tak

a jinak, ano… pokud codeshare, tak by luftwaffe musela mit kod uz na osr-muc, pripadne nejake tarify v ramci interline.