Z Miami do Orlanda až 200 km/h. Brightline na Floridě zahájil nové železniční spojení
Souprava Brightline na Floridě. Foto: Brightline
Brightline je jediným soukromým železničním osobním dopravcem v USA.
Brightline je jediným soukromým železničním osobním dopravcem v USA.
Trochu mě překvapuje ta skepse níže. Pokud někdo ten projekt sleduje, tak ví, že má celkem nakročeno k úspěchu a mezi Miami a FL je dost populární i mezi vyšší střední třídou. Prodloužení do Orlanda tomu dává trochu jinou dimenzi a ekonomicky se uvidí, ale Miami a aglomerace na pobřeží vůči Orlandu generuje masivní přesuny (top turistické destinace v globálním měřítku na jihu + Orlando, která má Disney, Universal a bohatý noční život). Brightline investoval dost do stanic, které připomínají spíš letiště a vozy jsou na americké poměry jako z jiného světa. Ve srovnání s Evropou to samozřejmě není nic… Číst vice »
Zajímavé porovnání cen vlaku a letenek – FLL-MCO – letenka začíná na 24 USD, vlak na 79 USD – i s časem na letišti časově nastejno..
Jj, nemá to moc velkou sanci na úspěch, ale jelikož nasadí pouze “motoráčky”, tak to asi tuší.
Tak určitě, soukromí majitelé tam nasypali milióny dolarů s tím, že to stejně nebude fungovat a ty prachy vyletí komínem. Ach Bože.
Tak ono je třeba hlavně v těch kalkulacích uvádět zavazadla.
Brightline má v ceně dvě „příruční“ zavazadla o rozměrech 71 x 56 x 35 cm a 40 lb (18kg), doplatek za odbavená zavazadla je 25USD a tohle už zacvičí s cenami letenek opravdu hodně.
Vlak jezdí až z Miami.
Pokud se díváme čistě na nonstop lety, pak MIA-MCO minimálně $79, dva týdny dopředu, v basic economy.
Pokud vezmeme trasu FLL-MCO, pak $32 je to se Spiritem, bez příručního zavazadla a vlastně vůbec bez ničeho. Silver začíná na $50, létají s ATR-72, frekvence není tak velká.
A pak jsou tu samozřejmě veškeré radosti spojené s letišti, jako bezpečnostní kontroly apod.
Já bych ten Brightline zatím nezatracoval.
Vzhledem k investicím mě přijde 6 párů spojů velice málo.
Ale třeba není větší poptávka (?)
Tak prvně se tím lidi musí naučit jezdit, žejo. Proto by taky možná k investicím nechtěli dále zvyšovat cenu dokud to neponese. Další věc je, že v USA jsou obecně mnohem nižší intervaly než u nás a 6 spojů už je na Ameriku nadprůměr.
Ukaž mi v ČR nádraží, které odbavuje 500.000 denně jako Penn Station.
Ne, fakt, dojmy si strčte někam. Že tam nemají obdobu 810 ještě neznamená, že lidi tam nejezdí vlakem. LIRR je normální dvojkolejné eSko.
Ale SV USA nereprezentuje zbytek země, kde ve státech velikostí a počtem obyvatel srovnatelných s Českem jezdí čtyři vlaky denně, jako například v Ohio.
A tak tady máme kolony kamionů na D1 a jedinou dvojkolejku do Německa chtějí zasekat dvouvozovým motorákem, aby to z Děčína do Drážďan jezdilo častěji, náklad si počká nebo se odřekne, šotouš se chce povozit.
Z pohraničí od nás jezdí velké počty pendlerů do pohraničních měst, předměstí Drážďan nebo do něj samotného, žádní šotoušci, ty debílku. Jezdilo by jich vlakem mnohem víc, než na motorák, když by to taky nejezdilo v té jinak vámi kritizované dopravě jak noty na buben. Naprostá většina kamionů na D1 na vlak nepřejde, dokud je nikdo nedonutí, to že Němcům nevadí mít jen jeden elektrifikovaný přechod do ČR je spíš jejich chyba, my už drát u Chebu na státní hranici postavili před 10 lety, v přípravě stavby Plzeň dolů jsme mnohem dál než oni, takže to nejspíš skončí znovu stejně.
A zase tam jede po kolejích většina carga. Ale o tom pomlčíme, protože tam není dotační socík a ekokomoušci by tam chcípli hlady, protože by nemohli vymýšlet zákaza aut za prachy řidičů, nebo být přisátý v různých neziskovkách.
Nejede, 38% z váhy na dálkové dopravě, takže z celkového nákladu to bude ještě méně.
Tak New York je úplně jiný případ, město s MHD i s docela slučným spojením se sousedními státy, populace města skoro jako celá ČR, to fakt nejde srovnat.
New York je po všech stránkách jedna obrovská výjimka ze všeho v USA včetně kolejové dopravy.
Paráda Jiříčku, tak největší hlavní město země co má 33x násobek naší populace má i 5x větší počet cestujících v našem největším nádraží. To že celá země má neskutečně nižší počet cestujících na obyvatele je samozřejmě jedno.
Teď vyšlo video od Simply Railway, a uvádí tam jízdní řád s odjezdy od cca 5:00 do 21:00 s hodinovým taktem.
https://www.youtube.com/watch?v=cLb_RMgbW28 čas 14:37
Já tedy v rezervačním systému nevidím nic jiného než osm párů denně.
Máte pravdu. Teď ano, nicméně v rezervačním změnu nastává mezi 23. a 24. říjnem navýšení spojů na 16 párů. 🙂
https://ctrlv.cz/AsqN
Překvapuje mě složení soupravy, dle wiki se jedná o 4 vozovou soupravu Venture s 2 loko Charger na obou koncích. Jsou zde dvě loko jen kvůli menšímu výkonu Chargeru oproti Vectronu/Taurusům, a pro mě překvapivě i vůči ACS64?
Soupravy se maji casem prodluzovat na 5 s tím, ze se pocita s moznosti až na 7, kdyz jim to bude vychazet.
Díky za doplnění, to potom dává smysl.
Ještě doplnění: 3h38 je cestovní čas pro zastávkové „rychlíky“, ovšem ze 16 spojů denně budou některé expresní s časem 2:59. Ta souprava je na bázi Siemens Viaggio, v praxi je to takový čtyřvozový Interjet s lokomotivou na obou koncích. Dokonce i interiér by mnoha tuzemským cestujícím připadal povědomý. Největší slabinou expanze do Orlanda je, že linka končí na mezinárodním letišti. To není a priori špatně, ale kdo zrovna neletí z MCO, ten musí neprakticky řešit spojení do města. Původní plán byl s ukončením až v Disney Worldu, což by bylo zajímavé (Disney ukončil svou autobusovou linku z letiště), ale nějak… Číst vice »
Ono se to má casem prodlouzit do Tampy, takže ta zastavka u Disney bude po cestě. Brightline ale zatim nechtel slibovat zadna data.
uff, stavet trat pro dieselove lokomotivy v 21. stol je teda neco. To se prilis od tech dob, kdy se na Divokym zapade rozjizdela vlakova preprava, prilis moc daleko nedostali.
Florida je hurikánová oblast, trakční vedení by si každou sezónu pěkně užilo.
vim, hurikany jsem tam zazil. Ovsem jelikoz vetsinu rozvodove el. site vede po povrchu na stojanech, tak na to jsou urcite pripraveni a i s trakcnim vedenim pro vlak by si poradili. Delat vlak na diesel je za me dobra kravina. Ale co, stejne tim asi prilis lidi jezdit nebude co tak znam americany a jejich dopravni navyky (letadla litaji po mene nez hodine a leti 1 hod)
Tohle je právě na letadlo blízko a auto daleko, však by do toho nenahrnuli takových peněz, když by nevěděli co dělají.
Protože VVN kabel je setsakramentsky drahý. A taky jim elektřina při hurikánech vypadává.
Hurricane Idalia: over 250,000 Florida homes without power
Updated 22 days ago
https://www.reuters.com/world/us/over-140000-homes-without-power-florida-due-hurricane-idalia-2023-08-30/
On sloup s klasickou elektřinou a trolej je investičně něco trochu jiného a doba opravy také. Tak možná napájení z třetí koleje, ovšem to by znamenalo oplocení celé trati a to je zase neprůchodné z jiných důvodů.
Zadny soukromy dopravce Vám nebude zbytecne investovat miliardy navíc. Navic trasa po pobrezi (80% cesty) vede po stare trati, kterou zdvojkolejnili, ale i tak je to jeden prejezd vedle druheho. Novostavba, oddelena od silnic, je jen z Cocoa do Orlanda. Samozrejme pokud Brightline zacne během roku stavet z predmesti LA do Las Vegas, tak to elektrifikovane bude, protoze půjde o rychlovlak. Teď se ceka na schvaleni federalniho grantu přes 3 mld. USD (Celkove naklady maji být pres 12 a pak ta vystavba pujde celkem rychle (pousti prostredkem dalnice).
stejnej pripad jako Kanada – ceka se na vodik
No nevím, to nebude ten důvod, Japonsko je tajfunová oblast a elektrifikaci mají většinovou. Spíše se jim to holt nevyplatí (zatím), přeci jen je to soukromý projet a počítají každý dolar..
japonsko nemá levnou naftu, USA jo.
Čekal jsem mudrování, nezklamal jste 🙂
V čem se liší trať (trasování, koleje a spodní stavba ZZ) pro dieselové lokomotivy od trati pro elektrické lokomotivy?
Dráty se dají určitě dodělat, pokud bude mít spojení úspěch. Jinak ta souprava může klidně bez omezení pokračovat i někam dál jako náhodný výstřel, což by s elektrikou nebylo tak jednoduché.
V Americe jezdí dva kontejnery na sobě, největší protivník drátů tam je, že se pak nevejdou do tunelů a asi i pod některé mosty.
Když člověk vidí ty 4 lokomotivy po 4000 kW a za něma další takový vlak… Zkoušel někdo trolejí tahat 30 MW?
Například Číňani provozují CRH380CL, které má 19,2 MW.
Zde například 22.5 MW: https://en.wikipedia.org/wiki/Sishen%E2%80%93Saldanha_railway_line
Podobnou zlušenost mají i přímo v USA: https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Mesa_and_Lake_Powell_Railroad
To ale není na všech tratích, ne všude mají tak „luxusní“ průjezdný profil. Indové dokonce jezdí elektricky se dvěma kontejnery na sobě a ty sběrače stojí za to. 🙂
Hlavně jsou to kontinentální „ultra“ vzdálenosti a tam se ty náklady na elektrifikací nastřádají.
V Belgii je na doublestack stavěná Betuwelijn, nevede ale přes velehory, podobně jako v té indii je to záležitost posledních let.
A zalidněnost Indie je někde jinde než středozápad USA od Nového Mexika nahoru do Idaho. Hlavní nákladní trasy ve směru východ-západ tohle pohoří kříží. Zallidněnost souvisí s dostupností energetickcýh sítí.
Příliš se to neliší – jen tedy je to moderní souprava na 200 km/h s dvěma výkonnými mašinami, na dvoukolejce s autoblokem. Ale jinak je to přesně jak ten Divoký Západ…
Ach Vojtěchu, škoda, že vás tam neměli, když ten projekt rozjížděli. Takto je celá firma za blbce.
Mnoho železnic v USA bylo dříve, v době předletadlové, elektrifikováno a mělo velkou intenzitu dopravy. Po nástupu letadel bylo vzhledem k rozsáhlosti USA a poklesu poptávky neekonomické udržovat tratě elektrizované, tak byly postupně de-elektrifikovány a mnohé dvoukolejné tratě byly zjednokolejněny.
A tak se soustředili na Cargo, protože náklad je těžký a tahat ho letecky je drahé. S jejich profilem si můžou dovolit ledacos: https://www.dailymail.co.uk/news/article-2572445/Planes-train-Boeing-737-fuselages-arrive-firms-huge-Seattle-factory-assembled-2-000-mile-rail-journey-Kansas.html
V USA i Kanadě bylo dokonce i pár velmi zajímavyćh čistě nákladních tratí, na kterých jezdily úctyhodně dlouhé (tězké) vlaky vedené elektrickými lokomotivami, často i na 50 kV AC ještě relativně nedávno. Většina těch tratí ale byla deelekteifikována třeba až po roce 2000. Těžko říct proč…
Protože levná tekutá paliva, elektrifikovalo se za ropné krize v 70.letech, kdyto vypadalo, že bude draho, taky tehdy jezdily mnohem kratší vlaky než dnes v dieslech.
Je to soukromá společnost, takže všechno dělá tak, aby to bylo co nejekonomičtější a ne aby se to líbilo voličúm. Naprostá většina zdejších rádoby expertú nemá o ekonomice elektrifikace ani nejmenší ponětí.
A to je čistě osobní trať, nebo smíšená?
Většina trasy je vedena po trati FEC, tedy i pro nákladní provoz. Ten však není natolik intenzivní, aby jej vlaky Brightline omezovaly. Navíc před zahájením provozu byla na značné části zvýšena propustnost v podobě (opětovné) výstavby druhé koleje. O novostavbu jde až cca 60 km před Orlandem. Více o provozu na trati FEC např. zde: https://lokomotivy.net/adm/zobraz2.php?rada=r_zus&loko=4480900.
Ano, dulezite je take zminit, ze Brightline je majetkove propojen s vlastnikem trati, takze cely koncept se budoval s nejakou vizi. Vlastnik trati v minulych desetiletich odmital na tuto pobrezni trat poustet osobni vlaky, protoze ji potreboval pro sebe. Ale casy se meni a s ohledem na osidleni a obrovske pohyby lidi se zrodil celkem dobry byznys plan.