Z koridorů začnou mizet příští rok návěstidla. Provoz dvou systémů by byl zbytečně drahý
Návěstidla v Poříčanech. Foto: Pavel Němec
K vypínání návěstidel dojde v polovině roku.
K vypínání návěstidel dojde v polovině roku.
Na železnici návěstidla patří
Ano, ale jedině mechanické.
To je komedie. Na jednu stranu snahy o úspory v podobě likvidace zabezpečení, likvidace staničních kolejí využitelných pro nákladní dopravu, snaha o likvidaci zarostlých tratí atd a to vše s diskutabilní ekonomickou efektivitou. Na druhou stranu se vyhazují finanční prostředky značně neefektivně za předražené stavby a opravy. Šetří se miliony, aby se vzápětí vyhazovaly stamiliony.
Takto je Správa železnic nastavena a není nejspíš v ničích silách s tím hnout.
Ochrana před kybernetickými útoky se stává čím dál významnějším tématem.
Z bezpečnostního hlediska může být zajímavá hypotetická myšlenka provozu na tratích, kde je výhradní provoz pod ETCS (a tudíž bez návěstidel) v době válečného konfliktu v zemi.
Na mechanická návěstidla stačily kleště a přestřihnout drát v drátovodu. Zastavit vlak bylo možné i sekvencí třaskavek, či jejich napodobenin. Nenechat se u toho chytit byla další věc.
A s rádiem přišla možnost rušení. Známá byla rušička někde u Olomouce pro rušení civilního rádia, vypnuto někdy okolo revoluce v 89.
Každá technologie je zranitelná, jen něčím jiným.
Vzhledem k tomu, že návěstidla jsou už teď řízená počítačem, tak bych v tom takový problém neviděl, i na ně se dá uspořádat kyberútok. No a jestli nepřítel odstřelí návěstidlo nebo rádiový vysílač (když se bavíme o fyzickém útoku) je podle mě úplně jedno. Teda pravda rádiový signál jde i rušit, no tak je v cestě další element, ale tohle bych nenazval kyberútok stejně jako odstřelení návěstidla. Má systém ETCS nějaké záložní plány, jako jízdu za nemožného dorozumnění jako to mají dřívější systémy? Prostě když vyhoří půlka zabezpečovačky (je to tak 15 let, možná 18, co se něco takového stalo… Číst vice »
Nemusime ani tak daleko do minulosti, pozar v Bohumine a uvezneni x-souprav probehlo nedavno.
No, Dobrá správa by si měla navýšit pojistku
Opět velice lživé PR v podání Správy železnic. Když se podívám na interaktivní mapu staveb Správy železnic, není na prvním a druhém koridoru tam, kde má být výhradní provoz pod ETCS, nikde uvedena investiční akce, která by to něco takového měla mít letos či příští rok za cíl. Dále jde samozřejmě o provoz během výluky ETCS. A výluky ETCS už nastaly, nastávají a nastávat i nadále BUDOU. A nebude to jen v noci na tři hodiny jednou za dva měsíce (jak si naivně mnozí myslí), tyto výluky samozřejmě nastanou i přes den. Stačí jeden mezistaniční úsek a celý koridor prakticky… Číst vice »
To je zase diskuze… 😱
Jeďte se podívat do Rakouska na Koralmbahn, návěstidla nejsou, vlaky jezdí, ale o cca 300 km severněji začne platit jiná fyzika (či co) a nastane apokalypsa…?!
Začne…Ta pepíkovská aneb mistři improvizace s křížkem po funuse.
Tak to je ta největší blbost! V případě mimořádností a že jich není málo, budeme úplně v pr….. Když tam návěstidla jsou a fungují, je opravdu blbost je rušit. V této chvíli je to opravdu předčasné.
Jaké mimořádnosti?
V případě mimořádnosti vám návěstidla nijak nepomůžou.
Jsem se myslel, že by se rušili ty mechanické z Rakouska-Uherska 😀
S tím by taky měli začít, nebo tomu někdo vymyslí památkovou ochranu.
To asi není důležité, stejně jako stanice, kde musí jezdit výhybky převažovat výhybkář na kole (pokud tam teda vůbec nějaký je), nebo tratě, kde veškerého zabezpečení a řízení provozu končí u vysílačky, nebo mobilního telefonu.
Gratuluji MD i SŽ k úmyslné a řízené degradaci dopravní cesty. Jakmile bude nějaká porucha / nehoda / sabotáž (tento rok se stalo v Německu i Francii), tak jsme zaručeně v řiti. Řízení rizik nula, aktualizace plánů vzhledem k měnící se bezpečnostní situaci samozřejmě taktéž nula.
Ono se obecně ukazuje, že cílem prostě není a nikdy nebyla bezpečnost, ale zase jenom KPI – tabulkově ušetříme tolik a tolik peněz, ať to stojí co to stojí.
Hlavně že hlavní pan ETCS se stal zaměstnancem roku (ona vůbec přehlídka těch zaměstnanců roku je přehlídka papalášů).
Naprostý souhlas. Kdepak se to dá podepsat?!?
Jsem laik, proto se zeptám: „Podle čeho pojedou vlaky, které obdrží výjimku z provozu pod ETCS a pojedou na koridoru? Nebo je výjimka absolutně nemožná? Jak bude řízen provoz při výpadku ETCS (blackout)? Všechny vlaky se zastaví? Říká něco SŽ diversifikace?“ Děkuji předem za vysvětlení odborníků
Nemožná
Správa železnic nic takového nezná a nechce se tím zabývat.
Zjevně to bude úplná implementace slova výhradní, tj. žádné výjimky nikdy (když je něco výhradního, tak je to prostě bez výjimek). Tj. nejde ETCS? Nejede se!
Ano, než přijde provézt po trati nějaký vládní vlak a bude k dispozici pouze lokomotiva bez ETCS. Pak to možné bude. Prostě – zavedli jsme nařízení, tak si ho sami taky porušíme.
Vyjímky budou, ale bude se jezdit jen mezistaničně a 60, ve stanici pak 40.
Na doplňkové nouzové svítilny, které budou u stop značek (lokalizační značky v takovém stavu jako by neexistovaly).
A jak je řízen provoz dneska, když vypadne dálkové zab. zař.? Nejezdí se, klidně dvě hodiny.
Možná se bude v takovém případě zavádět NAD.
Co na to jiné dotčené instituce a zaměstnanci v provozu SŽ? Osobně bych ( nejen) jako fíra bez nějaké vizuální kontroly, co můžu čekat bych za pult už nevlezl – prostě spoléhat se na nějaký baznek jménem ETCS v českém podání…..
Ono se v praxi dá jezdit ještě i na koridorech Mezistaničně? Vloni malá bouřka porouchala TZZ na koridoru a dvě hodiny se nehnulo ani kolo…
Nehledě, že u nás lidé co vystupují z vlaku na zastávce, si zvykli nečekat až se zvednou šraňky, ale koukají po bloku co svítí na obouch stranách ….
Koukají po bloku, na kterém je základní znak volno?
Co z toho vykoumají? Že je nejlepší nebýt kokot a počkat na otevření závor?
A spoléhat na nějaký bazmek jménem návěstidlo je odlišné v čem?
Jak ostatně píšete: když se dneska rozbije TZZ, stejně je to paralýza, než se to začne řídit ručně (bez návěstidel), tak o čem se tu bavíme?
Bavíme se o tom, že si z okna vyhazujeme zálohu.
Záloha je zálohou, jen když ji pravidelně testuješ, zkoušíš, školíš atp. Jestli se o to neplánují starat na 100% (a já chápu, že to nechtějí dělat), tak je opravdu lepší, když to sundají.
Už jsme to zažil několikrát, údržba paralelních systémů, kdyby náhodou něco, a nikdy se ten pozitivní efekt neprojevil.
A kde se bere jistota, že vypadne jen a pouze ETCS, ale ne celé TZZ? Obvykle když je porucha, tak prostě nejede řízení provozu jako takové, ne jen návěstidla.
Jízda s porouchaným TZZ není jízda bez návěstidel, jde pouze a jen o Tvou představu pramenící z neznalosti provozu.
Tak ono hodně záleží na povaze poruchy, žejo.
Ale zažil jsem jich jako cestující dost na to, abych dokázal vnímat dopady výpadku TZZ. ETCS na tom nic nemění.
Tak ono hodně záleží na tom, jestli o věci alespoň něco málo víš.
Vizuálně se podíváte na DMI co poslalo RBC po rádiu. Když někdo ukradne kabely z počítačů náprav nebo zmrznou výhybky, těžko někam pojedete s autoblokem nebo etcs tak jako tak.
By mne zajímalo, co s tím budou dělat. Bude se to válet po zemi ve stanicích, jako se tam válí zrušené koleje, pražce, kusy nástupišť atd..? Nebo se to použije jinde? Nebo…?
“Výhodně” odprodá, co jiného?
Jenom se změní software zabezpečovačky, aby to nesvítilo a už vůbec ne správně. Fyzicky se návěstidla nechaj památkářům.
A počítá někdo s tím, že ten božský slavný ETCS může mít někdy výpadky, že může dojít ke krádežím či poškozením prvků ? Doteď nebylo drahé provozovat dva systémy ? Přece systém návěstidel, systém Mirel, barvičkovač … to je dokonce občas i víc než dva systémy …
Právě že to drahé bylo, ale zatím to byla nutnost, protože nebyl výhradní provoz. Jakmile bude, tak už není důvod LVZ a vše kolem návěstidel dál složitě udržovat.
Hlavně ale: v čem je rozdíl oproti dnešnímu stavu? Krádeže a poškození dneska nejsou?
Juraji, zdrž se prosím komentářů tohoto druhu, jde akorát o Tvou velkou neznalost problematiky.
Brame, zdrž se prosím komentářů bez jakékoli informační hodnoty.
Tvá neznalost dané problematiky je fakt, tedy jde o komentář s vysokou informační hodnotou.
Mirel vám řekne, jakou rychlostí můžete na mezikruží jet?
Nebo vám řekne, že ten červený kód neznamená u nejbližšího návěstidla Stůj, ale Opakovaná výstraha nebo žbž?
Mirel a barvičkovač jsou různé systémy?
Máte v tom dost chaos.
Nebo jako po staru, kdo má žezlo, ten jede.
Toto funguje v Thajsku dnes normalne na vsech tratich. Zezlo (jeho zakladni casti je kruh) se za jizdy hazi na stozar na vjezdu do stanice. Stozar ma trn na ktery se ma kruh zachytit (anebo ho musi jit zavesit vypravci pokud zezlo spadne na zem). Obdobne na vyjezdu ze stanice se zezlo sejima za stejneho stozaru na druhem konci stanice. Samozrejme nepropaguji zavedeni u nas, ale kdyz nekdo bude v Thajsku tak se na to muze jit podivat.
Jo nejdřív návěstidla, pak koleje a pak budeme jezdit auty 😅
Jste vedle – místo tratí se dnes přece staví cyklostezky.
No, alespoň pak nastane ten kýžený naprosto bezpečný stav 😀 není vlak, není problém.
Ostatně na naší železniční sítí to stejně vypadá tak, jako by jejím primárním účelem bylo poskytovat výdělek a kšeft stavebním firmám, než k tomu aby po té síti jezdily vlaky.
Tak k tomu už došlo. (Převážení lokomotivy na vlečku autem, což je pro Spržel daleko bezpečnější, než aby na Uničovku dojela sama)
Mám dotaz mimo téma, omlouvám se, ale jde taky o příští rok 🙂 Netušíte, zda opět vyjde Knižní jízdní řád pro rok 2025? Už je čas a nikde nic, tady ani na Pointu. 🙁
Mi řekli, že se „furt neví“. Ale tak si vytiskněte PDFka 😀
No já to chci do sbírky, to by bylo hnusný 🙂 🙂
Pan Sůra píše, že budou, takže v poho
Já teda do sbírky radši ty pdfka (knih mám doma i v práci, že nevím, kam s nima a je mi líto je vyhazovat), ale to neni žádná sláva. Kniha jako celek se většinou stáhnout nedá (některé dráhy to mají, sž to taky občas má) a stahovat to po tratích to teda neni žádná výhra. Tisknout by mě to snad ani nenapadlo, kromě tratí, které potřebuju.
Budou, vydržte😀
Super, děkuji za info 🙂
„K postupnému odstraňování začne docházet postupně…“ řekla mluvčí Správy železnic. 🙂
Ještě to měla říst postupně. 🙂
A az to klekne, budeme jezdit mezistanicne. No potes koste, to bude propustnost jako …
60 trať, 40 stanice.
a na trati jeden vlak že?
Pro ministerstvo obrany by to mohlo být přijatelné. Horší to bude s výlukami SŽ na aktualizaci SW, opravy kabelů a dalších prvků, na kleklý vysílač GSM-R aj.
Jeden kleklý vysílač nevadí, v každém místě musí být signál alespoň ze dvou BTS.
Návrat do zlatých časů železnice. Ještě jste zapomněl na povinné zastavení v každé stanici. 😉
jj, a až to jednou spadne tak jsme na týden dojeli..
Vzhledem k tomu, že ve Švýcarsku část trati je osazena jen ETCS a funguje to, tak bych v tom neviděl takový problém.
Také bych v tom neviděl problém, kdyby jsme měli zajištěny objízdné trasy. ( k 1. koridoru přes Lysou a Hradec )
… ve Švýcarsku … funguje.
Ano, ale u nás žijí Češi.
Vzhledem k tomu, že mezi fungováním švýcarských a českých železnic nelze najít mnoho podstatných rozdílů, nepředpokládal bych rozdíl ani v tomto aspektu. 🙂 🙂 🙂
A ty rozdíly mezi fungováním železnic ve Švýcarsku a Česku se nesetřou ani za padesát let. Krom toho tam byla další instalace ETCS L2 spojená s modrobílým světem pozastavena.
jo, ve Švajcu, okej
pamatujte ovšem na to, že ze strany některých je tady snaha o sabotáže, hlavně v digitální sféře. Jako někdo kdo vyrůstal po celou dobu s digitálem razím názor, že u těch extra důležitých věcí je potřeba mít analogovou zálohu
ty kabely tam stejně jsou a budou, návěstidla taky, kolik stojí jejich roční údržba? míň jak rekonstrukce nepotřebné staniční budovy v nějáké díře?
Analogová záloha…, mluvíte mi z duše. Také bych je tam nechal, byť zhaslá.
A jaký kabely na ETCS L2?
Autoblok funguje na analogovém principu? To jsou mi věci…
Jo a doufám že doma oprašujete analogovou televizi, protože co kdyby ta digitální vypadla. A taky máte analogový telefon NMT (protože původní drátový telefon je už moc digitální, když se třeba volené číslo posílá jako série logických impulsů)
asi vás zklamu ale ano, pořád jí doma máme a i používáme, protože má integrovanej VKV přijímač a btw má mnohem lepší vibe jak dnešní obří černý desky
Ve Švýcarsku mají L1, které funguje s návěstidly, a naopak nepotřebuje rádio.
Vůbec jsme dvacet let neřešili tisíce omezení a problémů s kolejovými obvody.
Řekl bych, že podstatný rozdíl je AŽD 🙂
No vždyť se to dějě i bez ETCS. Ještě jste naslyšeli o jízdě v mezistaničním oddílu z důvodu výluky, poruchy autobloku,krádeži kabelů…?
😁Bylo to vidět vloni, když se přihnala malá letní bouřka a na druhém koridoru vypadlo TZZ. Dvě hodiny se ani v jednom směru nehnulo ani kolo.
NAD 😉😁
Takze se za x desitek mozna stovek mega namontovali a ted co s nimi? to je komedie
co se stane kdyz ETCS vypadne? bude se jezdit podle rozhledu? 😀 prosimte bacha pred tebou je vlak 😀
to je mazec
Jestli víš, jak lusknutím prstu přepnout stávající provoz na ETCS bez návěstidel, tak sem s ním.
Lusknutím prstu to naštěstí nelze provést, ale na Ministerstvu dopravy a na Správě železnic jsou o tom mnozí úředníci přesvědčeni.
to samé co se stane když vypadnou návěstidla
Za x miliard se nakoupili parní lokomotivy a k nim celá infrastruktura na vodu a uhlí. A teď co s nimi?
Ja dlouho že trvalo vyřazování parních lokomotiv? 50 let?
nedávno jsem byl na nádraží v Uničově, a je tam stále plno návěstidel. Asi jsem byl na jiném nádraží, než se píše v článku.
Také jsem si toho ve videu všiml. Napadlo mě, že se to možná týká navestidel na širé trati.
Ano, na šíře trati je jen jedno uprostřed.
podle mě to je napsáno špatně. Zřejmě se tím myslí návěstidla oddílová (automatického bloku ) nikoliv staniční.
I staniční budou mizet, resp. budou nahrazovány Stop značkami a doplňkovými návěstními svítilnami.
Že to už rovnou neudělali komplet na té Uničovce.
Tož to je jak s tou střídavinou…
No to určitě. Zatímco střídavina tam šla zavést ihned, tak provoz s DNS rozhodně ne.