Z koridorů začnou mizet příští rok návěstidla. Provoz dvou systémů by byl zbytečně drahý
Návěstidla v Poříčanech. Foto: Pavel Němec
K vypínání návěstidel dojde v polovině roku.
K vypínání návěstidel dojde v polovině roku.
A mohlo by se začít mezi Radotínem a Berounem. Tam to bude snadné, návěstidel je tam jen polovina a většinou jsou shnilá, že bude stačit strčit do nich lžicí bagru.
To zkoušeli zrovna minulý pátek. Akorát teda místo návěstidel tím bagrem překopli páteřní optiku. Provoz ze Smíchova tím zastavili prakticky na celý den. Takže tento pokus se nezdařil.
Nevím, proč zrušili povolenky?😀 V lednu 2025 budou potřeba!
Od +50 celou šichtu s brejlema na blízko na xichtu! Fakt gut!
Tak jasně, ještě pár let a poslední level etcs bude elektronická karta strojvedoucího, místo něj, vložená do systému! Tak snad zavedou opět předčasnej důchod!
Takze v pripade napadeni statu bude zeleznice odstavena zarusenim spektra ve kterem vysila GSM-R? Chcete utratit 2% za obranu, tk to tam zapocitejte, je to kriticka infrastruktura.
a přitom rušičku GSM již dnes koupíte za pár šupů
Dobrý den, vůbec tomu nerozumím, ale mám silný názor a mnohem silnější nutkání ho vyjádřit. Jsem tady správně?
Pokud lpíte na §1 a nemáte ahnung o ETCS, tak jste tu správně! Vítejte!
Vítejte.
Pokud nebudou návěstidla, tedy oddíly, obvody, jak se pozná lom kolejnice nebo nesjízdná část trati, třeba v místech, kde nejsou balizy? Bude zařízení to, že když se baliza posune třeba byť jen o pár centimetrů, tak to to slavné ETCS vyhodnotí jako problém v daném úseku?
Uvědomuje si někdo z odborníků na SŽ(DC), že ETCS rozhodně nepozná jakýkoliv problém na trati, kromě snad ztráty kontroly přejezdů?
Víte o tom, že tím budete riskovat bezpečnost železnice?
Návěstidla jsou pro velkou část strojvedoucích podstatným doplňkem k jízdě vlaku!
Jak poznáte dneska lom kolejnice na trati s počítači náprav? Jak poznáte vylomení hlavy kolejnice (i na kolejovém obvodu), když stojina zůstane? (jeden exemplář takovéhoto případu jsem donedávna měl) Posunutí balízy o pár cm (i dm a dokonce i ne moc m) absolutně nevadí, je to zcela totéž, jako když si vlak něco naklouže / nasmýká. „Jakýkoliv“ problém na trati nepozná skoro nic (kolejový obvod nepozná pád stromu, auto na přejezdu, nasypání kameny,…) a zabzař k tomuto účelu neslouží a ani sloužit nemá, to si zase neuvědomujete vy. Návěstidla nejsou žádným doplňkem, nýbrž (doposud) jediným zdrojem informací pro strojvedoucího. No… Číst vice »
Což není tak úplně pravda. Protože při jízdě k návěstidlu na návěst stůj je tam uvolňovací rychlost a ETCS při jízdě uvolňovací rychlostí do toho „nekecá“ až do úrovně návěstidla. Při jeho projetí dojde k zastavení vlaku. No a místo návěstidel tam pak budou jen „cedule“ a metry na lokomotivě.
ne u každého návěstidla ta uvolňovací rychlost je a u těch se zastavuje nejhůř
Pro uvolňovací rychlost musí být splněny určité podmínky, mimo jiné tam musí být odvrat.
Žádný odvrat být nemusí…pokud za místem možného ohrožení není větší rychlost než V=60 km/h z boku, tak se uvolňovačka dá dát vždycky.
Jo, nekecá! hahaha!
Rušení návěstidel nemá na kolejové obvody vliv. Kolejové obvody, příp. jiný způsob zjišťování volnosti úseků, je potřeba i v ETCS, protože ETCS si informace o volnosti úseků přebírá od stávajícího zařízení.
Jak už to v těchto případech bývá, je lepší si o tom něco nejprve zjistit a pak až šířit katastrofické předpovědi.
Detekci lomů kolejnice umí i jiná zařízení, než právě KO. A k tomu máme také různě velké a různé nebezpečné částečné lomy a výlomy, které se kolejovými obvody detekovat nedají, nebo blbě, zato se dají více méně detekovat jinými zařízeními.
pro mne je návěstidlo stále velmi výrazný bod, nelíbí se mi to
Přesně tak. To ať jdou do prdele tady s tím.
Tak to je přesně k tomu, aby my jsme šli do pr..e, protože podle nich už nebudem muset na nic čučet a jsme drazí a chceme např. KOP .!😀 Dají tam místo nás kartu a je to! Na nějaké té kozí dráze už to zkouší!
Dnes ano, protože určuje, odkud platí určité omezení rychlosti. To s ETCS padne, protože omezení může platit třeba od třetí výhybky ve zhlaví. Místo, kde dnes trčí šajba, se tak stane absolutně nezajímavým z pohledu řízení vlaku.
no, a na řadě míst to etcs naopak jízdní dobu prodlužuje, a těch je většina – př.: při odjezdu z žst. kolín ze 100 SK (to je ta prostřední ve velkých peronech) směrem na pardubice Vám etcs dovolí jet max. 50 km/h a to až po další návěstidlo, což od rozhodující výhybky je nějakých 800m, kdy postaru byste již zrychloval na 120, žst Vranovice – při jízdě ze 2TK na 4aSK a dále na 4SK Vám etcs dovolí jet max. 40km/h, přitom návěstidlo návěstí rychlost 40 a opakovaná výstraha s doplňkovou tabulkou 5 – staniční kolej je ale na 60km/h… Číst vice »
Já bych zavařil i to přední okno a nemusí kupovat okenu!
Mě na modrobílých stanicích vadí to, že se to nikdo nepokusil projednat jako evropsky jednotný systém, když už se něco teda překopává.
Nevím jestli se to projednalo v Evropské unii.
Viděl jsem, že na modrou a bílou s plechovými tabulkami se v Evropě jezdí rutinně.
A nikdo od jízdy se nezbláznil.
Co je zas tohle za nesmysl? Zrušit návěstidla. To může vymyslet jen pako.
A přesto to i jinde bez problémů funguje.
a proto, když se něco stane, tak vlaky nejezdí vůbec – i několik dní
já jako strojvedoucí činnost etcs kontroluji díky návěstidlům, který jsou spolehlivější
Jeden z mínusů máš ode mě.
Jede z plusů pro tebe a mínus jsem taky přidal.
Lépe vyjádřit to už nejde.
Kontrolovat činnost ETCS díky návěstidlům? Vidno, někteří strojvedoucí ještě nepochopili systém ETCS.
Věřím, že strojvedoucích, kteří budou šťastní že, to že mohou jezdit pod ETCS bude přibývat.
Návěstidla jsou zbytečná dualita.
Jak vyhodnotí ETCS ujetou trať v místě, kde není baliza? Je etcs propojeno s celistvosti kolejnic?
ETCS si měří ujetou dráhu. Balíza může být až za několik km.
Detekce celistvosti kolejnic je drobný bonus kolejových obvodů, ale dnes už začínají převažovat jejich nevýhody, třeba nutnost izolovaných styků.
Prostě ti to tam loupne “ ztráta popisu tratě“ a o zábavu máš postaráno!😀 Oni sami neví! Už je nebaví ani psát rozkazy! Kdo by za den chtěl diktovat 150 rozkazů!
Jak se pozná ujetá trať, která je vybavena počitadly náprav?
Jak se pozná ujetá trať kde není kolejový obvod( těch je)?
Jak na tratích D3 poznáš ujetou trať?
jo, ale to musíte současnou garnituru strojvedoucích vyházet – já osobně neznám nikoho, kdo by si etcs pochvaloval, vetšina strojvedoucích na něj nadává, zbytek už rezignoval a je jim to u systému
ten systém vyžaduje cvičené opice, které se nedívají na trať, ale jen slepě čumí na obrazovku a každých 5 vteřin mačkají tlačítko – ale nebojte, ono se Vám to vrátí
a Vy nemáte tušení, jak etcs v provozu reálně funguje – v žst zámrsk mě končilo oprávnění k jízdě u vjezdových návěstidel pro opačný směr, ovšem, na odjezdovým návěstidle bylo volno……… zbytečně jsem tak prodloužil jízdní dobu po další návěstidlo autobloku o 2min., kde světe div se, bylo opět volno jako, když se zabezpečovač ptá strojvedoucího, jestli má volnou kolej…….. já jako strojvedoucí to nevím, od toho tam je ten zabezpečovač – resp. vím to, díky návěstidlům, ale když ty návěstidla nějakej chytrák zruší, tak se nemám čeho chytit Vy mě připomínáte toho strojmistra, který se mi před lety v… Číst vice »
Po půl roce, co s tím jezdím musím říct “ zázrak sám“ 😀😀😀. Bavilo mě to 2 šichty! A vždy se těším na polského větráka, kterej to tam nemá ještě nahraný! Hezký ježdění už bylo!
Jasně, už si jsem si asi zvykl, že tady v ČR se musíme opičit po největších 3.14…
vy zastánci demontáže mi přijdete jako zaslepení podporovatelé Greendealu, lidi co to používají Vám říkaj že to nefunguje ale to je přeci irelevantní protože úředník z Bruselu tomu rozumí stejně beztak líp
mimochodem díky dvojitému tripu za Chocní mi včera ujel v Brně rozjezd a domů jsem se dostal o 30 min později, aneb pokrok
Kde jinde? Ale ČR na dráze nikdy nebyla jako jinde!
Co by to byl za nesmysl, ponechat návěstidla? To může udělat jen pako.
zřejmě jste na mašině nikdy neseděl a nikdy s ní nejel
Trochu mi připomínáte to rčení: „Neříkejte, že to nejde, nebo se najde nějaký blbec, který dokáže, že to jde.“
Dokážete si připustit, že to tomu „paku“ bude fungovat…?
Otázkou je jestli návěstidla jsou jen pro strojvedoucí? Dám příklad ONJ kde se řídí návěstidly posunovači, vozmistři a kdokoliv se pohybuje v kolejišti. Lom kolejnice je kapitola sama pro sebe nově se kolejové obvody v praxi nezřizují.
Je mi to jedno, jezdim autem a v lete lítám na dovolene letadlem.
Tak sem ještě nepište a bude to ideální.
Proč by neměl? Popisuje názor velké části obyvatelstva, které je železnice ukradená.
Ja zase treba nejim petrzel. A verim, ze to dela i spousta lidi, co znaji vlak jen z reportazi o priprave VRT.
Mně je šumák např. rybaření nebo jestli Sparta vyhrála s Baníkem či obráceně, a další desítky oborů lidských činností. Přesto jim na jejich stránky nekafrám.
Stejně mu to nikdo nežere, má lítat raketou!😀
To jste žabař, máte jezdit autem i na dovolenou.
😀
děláte dobře – železnice je totiž ve stádiu totálního rozkdadu
A na severní točnu ponorkou! Tak proč se namáháte zde vyjadřovat?😀
Zdravím redakci Zdopravy.cz
Bylo by možné získat vyjádření SŽ ohledně “vytěženého materiálu” při odstraňování návěstidel z koridoru?
Co s nimi bude? Čeká je šrotace (recyklace), budou sloužit jako náhradní díly nebo budou například využity na rušení tratí D3?
Konkrétně mam na mysli to, že například vjezdová, cestová a odjezdová návěstidla by se mohla přesunou na nynější stanice na tratích D3 a tím pádem by se z nich mohli stát stanice/tratě D1 a nemuselo by to SŽ stát nijak extra velké peníze.
Děkuji za odpověď
P.S. Ideální odpověď by byla přímo z úst generálního ředitele například v podcastu.
„vjezdová, cestová a odjezdová návěstidla by se mohla přesunou na nynější stanice na tratích D3 a tím pádem by se z nich mohli stát stanice/tratě D1 a nemuselo by to SŽ stát nijak extra velké peníze.“ Samotné návěstidlo je až ta poslední. A možná nejlevnější věc.
Právě na těch lokálkách to měli z důvodu bezpečnosti zavádět jako první! Tam hrozí pruserů nejvíc! Ale to by nikdo nezaplatil! Koridory byly celkem v pohodě! A 100% bezpečnost to stejně nezaručí, viz posun jiného vozidla s vjetím do vlak. cesty vlaku pod etcs, zavřený kohouty průběžného potrubí, pár let zpět v Jihlavě u vlaku z H.B atd. Trochu to pomůže, to asi jo.
Kupodivu při faulu na posunu v Břeclavi ETCS účinně odvrátil průser. To nechcete vědět?
Opravdu zdejší diskutéry nechápu, léta se tu navážej do SŽ proč se už dávno nejezdí 200km/h a více, teď když ta samá SŽ udělá první krok ke zvýšení rychlosti, to je odstranění návěstidel, tak je to taky špatně…jako vaše argumenty jsou k pobavení…až ETCS vypadne…až přiletí rakety od Putina …sabotáže… poruchy… ach jo. ETCS funguje už spousty let téměř bez poruch, takže můžete být v klidu. Až jednou dojde k poruše bude se jezdit stejně jako když dojde k poruše konvenčního RZZ a TZZ, předpisy SŽ tuhle variantu už dávno řeší. A nedělejte si iluze, že současný zab. zařízení na… Číst vice »
Podpis.
Bylo by alespoň dobré, kdyby si SŽ nestanovila tolik omezující podmínky pro jízdu bez ETCS. Tady se totiž dostáváme do stavu, kdy při výpadku ETCS je trať efektivně nesjízdná. A návěstidla by měla zůstat tak, jak jsou na uničovce, tj. základní vjezdová a odjezdová ve stanicích, bez rychlostních pruhů.
On taky nikdo neříká, že dojde k odstranění všech návěstidel. Odstraní se jen oddílová návěstidla na trati protože funkci autobloku převezme ETCS. Návěstidla ve stanicích zůstanou, akorát budou dvousvětelná. Tedy například posun a přivolávačky zůstanou zachovaný. A v případě, že vozidlu nebude uděleno MA se bude rozsvěcet i povolení k jízdě na trať. Zřejmě zůstane návěstidlo na trati, které rozdělí traťový úsek například při výluce ETCS. Takže podobně jako na Uničovce.
Ta dvousvětelnost je taky geniální výmysl inženýrů jak ušetřit na nesprávném místě.
A co by se tam mělo návěstit? Rychlost, výstrahy?
Ta dvousvětelnost má dohromady 5 znaků…
a) posun povolen
b) posun zakázán
c) opatrně na přivolávací návěst
d) jízda vlaku zajištěna
e) vlak pod plným dohledem
Více potřeba není.
Opravdu bude oprášena historická verze „opatrně na PN“?
jak vypadá na návěstidle návěst „vlak pod plným dohledem“?
I celistvost kolejnic převezme ETCS?
Pokud bude postaveno na kolejových obvodech, tak ano.
Kolikrát se ještě budeš ptát?
👍
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Zvýšení rychlosti nad 160 km/h na konvenční sítí je nesmysl v našich podmínkách, protože tratě jsou přetíženy a reálně dochází k zavírání nůžek mezi nejrychlejšími a nejpomalejšími vlaky ve jménu navýšení kapacity. A jelikož osobní zastávkové vlaky už rychleji neponesou, tak se snižuje rychlost těm nejrychlejším vlakům. Proto už například Pendolino nejezdí z Prahy do Ostravy dvě a půl hodiny, ale jede mnohem déle.
Tak tratě nejsou přetíženy všude a podle toho vašeho vzorce by nesměly jezdit ani těch 160. Vytipovaných úseků na 200 není málo: https://zdopravy.cz/prehledne-kde-se-bude-jezdit-200-km-h-sprava-zeleznic-pripravuje-zvyseni-rychlosti-na-dalsich-usecich-52390/
Kdy jezdilo Pendolino z Prahy do Ostravy za 2,5 hodiny?
Nejrychlejší bylo těsně pod tři a to ta Ostrava byl jen Svinov.
V pravidlu to nebylo, ale Bohumín jsem za 178 minut dal. Před výlukou a vše bylo nakloněno. Zelená ulice atd.
Stav tratí už teď není vhodný na vyšší rychlost jak 160
Návěstidla brání rychlosti 200 km/h? Fakt? Já myslel, že hlavní překážkou je existence spousty úrovňových přejezdů, přes které se nesmí jezdit více než 160 km/h.
Na návěstidla opravdu nad 160 km/h jezdit nemůžete. Nebo bude schopný v rychlosti 200 km/h to návěstidlo přečíst a reagovat na něj? Jinak máte samozřejmě pravdu, přes úrovňové přejezdy se více jak 160 km/h jezdit nesmí. Proto ve svém komentáři píšu, že SŽ udělala první krok, ne to že po odstranění návěstidel se bude jezdit 200 km/h. Těch, vytipovaných úseků, kde by se 200 km/h dala uplatnit je celkem dost. Viz zde https://zdopravy.cz/prehledne-kde-se-bude-jezdit-200-km-h-sprava-zeleznic-pripravuje-zvyseni-rychlosti-na-dalsich-usecich-52390/
podpis
„Na návěstidla opravdu nad 160 km/h jezdit nemůžete“ – říká totální laik MaRa – ve Francii se jezdí na návěstidla do V = 200 km/h. Používá se „blikající zelená“ jako povinnost snížit rychlost na Vmax = 160 km/h – viz níže:
https://www.sh1.org/sncf/proceed.htm
Signál: (VL) Voie libre – Préannonce.
Zobrazuje se na tratích s běžnou rychlostí vyšší než 160 km/h.
Snižte rychlost tak, aby nepřesáhla 160 km/h při příštím návěstidle, které může ukazovat „očekávat pomalé“, „očekávat zastavení“ nebo „předběžné varování“.
Nebo návěstidla návěstní soustavy Sk v západním Německu vznikla pro rychlost 200 před zavedením LZB.
Laik sice jsem, ale nějak jsem si nevšiml, že by se článek týkal rušení návěstidel ve Francii. Pokud jsem to dobře pochopil jedná se o rušení návěstidel na síti SŽ což se myslím bude odehrávat v ČR. A pokud se to bude odehrávat v ČR, platí zde zákony a normy pro ČR a ne pro Francii. Která česká norma připouští návěsti, které popisujete? A mohla by být tato návěst použita s českým LVZ? Nebo je jízda v rychlostech nad 160 km/h podmíněna právě kvalitním vlakovým zabezpečovačem, který u nás tak nějak nemáme.
Čemu říkáte kvalitní vlakový zabezpečovač ? Je italský BACC, který funguje na tom stejném principu jako náš LS kvalitní ?
V Itálii se na něho jezdí Vmax= 180 km/h a návěstidla se používají do V = 180 km/h – v mnou odkazované Francii dokonce až do V = 200 km/h. Pokud to normy v ČR neumožňují – znamená to automaticky, že kromě ČR nelze nikde použít návěstidla pro V > 160 km/h ? Samozřejmě neznamená , protože v Itálii a Francii se používají nad V> 160 km/h naprosto standardně:-))
Proč sem taháš historii?
Kdyby v ČR byla možnost jezdit více jak 120 km/h v padesátých či šedesátých letech, tak máme taky národní VZ povolen do 200 km/h a klidně i s přejezdy.
V devadesátkách už přece jen byl štipeček bezpečnostní „kultury“ a tak se to naštěstí zaseklo na 160 km/h, což byla rychlost, kterou tehdejší vlaky na dva oddíly občas dokázaly ubrzdit.
Chápu, že v jiných zemích to mají jinak, nemají jen vyšší rychlost, ale zcelou jinou koncepci zabezpečení. Ten kdo napsal do českých norem, že se na LVZ může jezdit max. 160 km/h k tomu asi měl nějaký důvod.
Ale taky v součinnosti s kvalitnim zabezpečovačem.
Návěstní soustava tak, jak byla navrhována projektována, je použitelná do rychlosti 200 km/h.
A navíc nikdo nechce, aby se na těch 200 km/h opravdu používala. To je jako byste tvrdil, že pomalejší vlaky na koridory nepatří.
A ono pritomnosť oddielových navestidiel AB bránila rychlosti 200km/h pod dohľadom ETCS?
Řekl bych, že ano. Pokud bych chtěl jezdit více jak 160, musel bych návěstidla a kolejové úseky posunout tak, abych zajistil zábrzdnou vzdálenost na rychlosti nad 160. Došlo by k prodloužení úseků a k nižší propustnosti. Tahle cesta, je podle mě v době funkčního ETCS L2 dost zpátečnická.
tak by se zábrzdná vzdálenost rozložila do 3 za sebou navazujících úseků, pod podmínkou, že v činnosti bude ETCS, který včas bude předvěstit návěst stůj (konec oprávnění k jízdě) – to není neřešitelný problém
problém je ten, že to etcs není spolehlivý, jako současné zab. zař.
„Pokud bych chtěl jezdit více jak 160“ tak nemohu používat a) národní liniový VZ(*) a za b) neumožňuje to národní legislativa.
(*) – národní VZ je schválen do V = 160 km/h, návěstidla a zábrzdná vzdálenost je v této věci zcela irelevatní:-)
Reagoval jsem na dotaz jehož dovětek byl „pod dohľadom ETCS?“. Tudíž je irelevatní vše co se týká LVZ a naopak je potřeba diskutovat o tom proč přítomnost oddílových návěstidel bránila v jízdě vyšší rychlostí než 160 km/h. A tady už zábrzdná vzdálenost hraje podstatnou roli.
Jenž ETCS Level 2 je v principu kabinová signalizace, takže na nějaká návěstidla se nehraje, informace jsou zobrazovány na DMI v kabině – to je jedna věc a potom pojem zábrzdná vzdálenost tady taky neexistuje principiálně – vlak má nějaký brzdicí účinek v intervalu X-Y a tomu odpovídá dovolená rychlost a brzdná dráha v intervalu X-Y.
Ano přesně tak, to je důvod proč preferuji demontáž návěstidel na koridoru s ETCS L2. Až nebudou návěstidla, není potřeba řešit zábrzdnou vzdálenost. Pak můžeme udělat úseky na trati libovolně krátké, čímž dojde k efektivnímu využití traťových úseků i při rychlostech nad 160 km/h a lepší propustnosti, což by při zachování návěstidel bylo přesně naopak.
Tak by prostě na návěstidle může svítit horší než je. 😀 i kdyby to na korydoru znamenalo prakticky pořád červenou.
MA k místu bez klacku = na posledním svítí stůj. Stejně se to dneska prakticky dělá (opakovací výstrahu barvičkovač vidí jako stůj, jakákoliv rychlost je mezikruží).
Jenže ta propustnost lepší nebude, protože ETCS bude držet odstup v minimálně zábrzdné vzdálenosti než teď na oddíly.
Nesouhlasim, protože RBC vám pošle MA jehož konec bude před obsazeným oddílem, v kterém bude například jedna lokomotiva. Pokud zachováme návěstidla, lokomotiva vjede do úseku, který obsadí a i když bude mít na délku jen 30 m, vyhradí si pro sebe celý úsek, který bude muset být dlouhý dle zábrzdné vzdálenosti, takže třeba 1600 m. Takže vy budete naprosto zbytečně čekat před návěstidlem až tato krátká lokomotiva projede celým úsekem a až když ho uvolí pak teprve dostanete MA. Když návěstidla nebudou, může být úsek dlouhý třeba jen 400m. Díky tomu ho lokomotiva dříve opustí a vy dostanete dříve MA.… Číst vice »
Ešte raz. Pod PLNÝM dohľadom ETCS, ako prítomnosť oddielových návestidiel bude brániť jazde na 200km/h? Riadi sa rušnovodič pri funkčnom ETCS oddielovymi navestidlami AB? Dvojnasobne ak by ich bolo možné zhasnúť?
Tak samozřejmě pod plným dohledem ETCS můžete jet 200 km/h i s návěstidly. Ale naše koridory jsou na max. 160km/h. Teda aby se mohlo jezdit na návěstidla vyšší rychlostí než 160 km/h, potřebujete k tomu ETCS + upravit kolejové úseky, tak aby odpovídaly zábrzdné vzdálenosti pro rychlosti nad 160 km/h. Což je myslím 1600 m. Pokud prodloužíte kolejové úseky, snížíte propustnost trati a vyžití tratí tak bude silně neefektivní. Je mnohem lepší využít toho, že ETCS L2 k jízdě po trati návěstidla nepotřebuje. Pokud je nepotřebuje můžou se zrušit, po zrušení návěstidel již nemusíte dělat délku úseků podle zábrzdné vzdálenosti,… Číst vice »
Čistě na návěstidla se může jet jenom 100 km/h a tomu odpovídá vzdálenost mezi návěstidly AB. S barvickovacem můžete 160, ale zábrzdná vzdálenost je 2 oddily. S ETSC můžete ještě rychleji protože dokáže hlásit konec MA libovolně daleko. Protože ho nehlásí v počtu oddílů ale v km. Jinak v Anglii mají toto vyřešené i na navestidlech. Výstraha (jedna žlutá) je jako u nás. Ale k tomu je před-vystraha (dvě žluté) a před-před-vystraha (tři žluté). Kolik žlutých tolik volných bloků za návěstidlem. Dalo by se vymyslet něco podobného i u nás, ale má to smysl, když už konečně máme ETCS? A… Číst vice »
Tie sú v pripade ETCS zbytočné.
Úplně souhlasím. Nakonec je to ověřené ze Španělska. Na trati do Santiaga de Compostela vůbec neinstalovali návěstidla a nikdo s tím neměl problém. Možná kromě toho odsouzeného strojvůdce a pozůstalých po mrtvých.
Nenápadně připomenu, že v kritickém úseku zapomněli na zabezpečovač s úplnou kontrolou rychlosti, tedy na ETCS…
A pokud jsem správně informován, tak souzen je nejen strojvedoucí, ale i správce infrastruktury.
Né, oni ho tam měli, ale zastavoval jim vlaky, tak ho vypnuli (a částečně demontovali). A není souzen správce infrastruktury, ale jeden manažer, který neustál tlak na zachování provozu nové tratě a podepsal to. A strojvůdce měl brzdit po projetí 14tého tunelu (nebo 15tého?). Návěstidlo by se mu hodilo.
V tom úseku, před kterým došlo k nehodě ETCS opravdu neměli. K přečtení například zde: https://www.era.europa.eu/system/files/2023-07/IF_240713_ERA-2014-0070-EN.pdf
Díky za dokument. Je z něj i patrný, že na této trati používají ETCS L1. Tedy z principu bych řekl, že tam mají i návěstidla. Pokud nemají nějakou španělskou úpravu, jako že by byly návěstidla jen fiktivní. Ale to by asi nemělo smysl.
A jakou návěst by dostal před obloukem na nižší rychlost? Volno jako u nás? „Návěstidlo“ nic strojvedoucímu nehodí ( viz vysypané cibule u Mariánských lázní, kde byla snížená traťová rychlost ze 100 na 30 km/h).
A tak u těch Mariánek, pokud by tam bylo etcs, tak by mu to louplo na dmi. Teda pokud by to tam dali. Ale to tam bylo dost dlouho!
Až na to, že ta nehoda se stala v úseku, kde návěstidla právě jsou, ale strojvedoucí je nerespektoval. Úsek v kterým se nehoda stala už nebyl zabezpečen systémem ETCS, kdyby byl a klidně i bez návěstidel, nehoda by se nestala.
Příčinou nehody byla nerespektování řádné označené pomalé jízdy
To je jiná nehoda co řeší. Byla ve Španělsku.
U Mariánek se nejednalo o pomalou jizdu, ale o trvalou rychlost, která byla návěštěna dle fantazie označovatele, určitě ne řádně. V rozporu s předpisem D1.
S touto intelektuální výbavou doporučuju odchod na Novinky.cz
No, tak ten si prej hrál s telefonem! Furt to říkám těm mladejm v zácviku: “ nech ten telefon“ !!☝️
Téměř bez poruch? To vidíme dnes a denně! Chybí popis tratě – trip. Co Uničova? Proč není ETCS na tratích, kde je opravdu potřeba? Třeba Přerov Brno! Staré Město – vlarsky průsmyk! Atd atd.
Až nepůjde etcs, z důvodu poruchy, nic nepojede! Věřte tomu a řekněme si to klidně za deset let! Už teď SŽ/DC uvažuje o tom, že v některých případech při problémů s etcs se nebude sepisovat rozkaz! Proč? Že by propustnost trati?
Tak to jsou fakt tratě, kde je ETCS nezbytně nutné. Ještě bych doplnil Čelákovice – Mochov a Tábor – Bechyně.
🙁
Přerov – Brno se má konečně překopat na 200 tak tam doufám bude ETCS hned od začátku. Na tu starou klikatici by to byly vyhozené prachy.
No, tak zcela jistě to bude v zajmu hackerů v top ten! Už teď víme jak fungují počítače na dráze!😀
Tak to budou mít statistici radost, že klesnou počty projetých návěstidel zakazující jízdu
🙂
Na autobloku stejně nevadí.
Tím bych si nebyl úplně jistý. Polovina případů je při posunu a ten nijak jištěný není.
Ať je sundaj, stejně budou k ničemu.
Opravdu při výpadku etcs nevypadnou zároveň i návěstidla?
Místo toho vymýšlí nějaký speciální vagon, který doplní ETCS do parního vlaku
https://www.a1steam.com/tornado/news/tornado-details/etcs-installation-project-milestone
Tady je praktická ukázka ETCS v parní lokomotivě. Nemusí být vagon, jenom stačí někde zamontovat krabici s elektronikou a rozvést příslušné signalizační, komunikační a kontrolní prvky tam kde je třeba.
Mohou a nemusí. Záleží povaze poruchy, na architektuře a fyzickém umístění systémů.
Ale pro SŽ jde o věc pod její úroveň.
Ne. (Jenže málokdy je výpadek čistě ETCS)
Dobrý den,
a jak bude fungovat nostalgický provoz na vyjímku jak to chce pan Netolický? hádám, že je to trošku utopie ne?
Prej si máte jezdit po svejch tratích. Úředník rozhodl a tak to prostě bude.
Proč by jsme měli moderní provoz pořád podřizovat nostalgii? Tak když tam budou chtít projet párou tak dají na postrk něco s ETCS. Nevidím v tom problém.
Jestli HV vybavené ETCS je na čele nebo na postrku už problém je, protože by bylo reálné, že by mohlo dojít k projetí MA, protože vybavené HV (čtečka balíz, atd…), by bylo až na konci vlaku.
Což je řešitelné. Mašina na postrku ví kde je sama (poslední baliza + odometrie), k tomu přičíst délku vlaku. 😀
Googli.
Pokud toto není přihlášení stejně platné, jak konec veřejné polohy vlaků v Grappu tak doufám, že na tratích zůstane „aspoň něco“ co bude ideálně za mlhy s v noci nějak svítit, abych fíra aspoň tušil, kde přesně má ten konec MA a neodhadoval jen z údajů na DMI.
Jak neodhadoval? Na DMI má konec MA přesně v metrech, nebude nic odhadovat. Na co by potřeboval vidět něco svítícího venku?
Není pro člověka pohodlnější pokyn „zastav támhle u toho nástupiště/zastav u toho klacku“ než „zastav na kilometru 12,345?“
Když ten klacek v mlze nevidí a před očima má displej s metry „do cíle“, pořád je to pohodlnější?
Tak v mlze samozřejmě
Nevím,jak pro „člověka“, ale strojvedoucí to bude mít mnohem jednodušší. Už léta využívá zastavení po projetí posledního vozu za návěstidlo, začátek peronu .Při průjezdu označí na displeji místo kde má zastavit konec vlaku a na displeji sleduje počet metrů,kde má zastavit čelem vlaku.
Dnes již na koridorových tratích nehledáme bílé „patníky“ s malými černými nezřetelnými číslíčky, ale máme na sloupech TV krásné veliké reflexní desky, zpravidla velmi dobře čitelné i v mlze.
O tom, co vidíte na „patnících“ v noci se můžete přesvědčit třeba zde: https://youtu.be/ayZiaf2kNo0?si=S8Moaj7j8aQ-8Ntk
S tím bych problém neměl, v DE se jezdí na vybraných tratích s LZB a vypnutými návěstidly. Záleží jen na zvyku. On naopak může být problém v tom, že se konec MA nemusí nacházet u návěstidla.
Kde se nachází konec takové MA? Na ETCS L3 bych věříl, že na zadku předchozího vlaku 😀 ale jinak staví se trasy do nikam?
MA je de facto bod na trati a kromě návěstidla může být umístěn dle potřeby kdekoliv – např. pro umožnění jízdy vlaku jen do konkrétního kilometru na trati, ale je to speciální funkce a RBC toto musí implementovat a musí to být integrováno do logiky stavědla…takže pokud si v menu ESY udělám na odjezdových návěstlidlech volbu „jízda do km 135,452“ a ESA to umí stavět, ta současně je schopna dát to MA jen do tohoto kilometru – nicméně aktuálně neexistuje žádný takový případ (pokud je mi známo) – neboť to zatím nebylo nikdy ze strany Správy železnic požadováno.
Takže aktuálně neexistuje- a kdyby existovalo, jak by se to využilo? A byl by to vlak a nikoliv posun?
Bylo to myšleno pro místa na trati, kde odbočuje nějaká vlečka. Prostě to napojení vlečky má nějakou km-polohu a ten vlak by tam jel pod číslem vlaku, tam by zastavil, přitom RBC by dohlížela že nepojede dál kam nemá.
No a po zastavení by to byl už nejspíš posun na vlečku. Přechod do módu posun zzanmená, že mobilka ukončí spojení s RBC.
Díky, vlečka mě nenapadla. 🙂 (tedy představoval jsem si jízdu na trať bez ETCS úplně jinak)
Amen. Jsou situace, kdy je v tomhle sledování návěstidla se Stůj v podstatě nežádoucí, jelikož MA končí dříve. Například kvůli bezpečnosti spojené s tím, kde se nachází Gefahrpunkt v případě projetí návěstidla na Stůj (třeba první pojížděná výhybka za daným návěstidlem).
A si představ, že ti svítí zelená ulice klidně v noci na 8 km. A MA ti končí u prvního. Myslíš, že to je lepší??. 🤔
MA ti může končit třeba za 100 km když na to přijde.
To byla odpověď na to, že je lepší vidět návěstidla.
Jinak zatím jsem měl nejvíce 9km. 🤪🤟
Nemůže, je tam omezení na maximální hodnotu 327,670 km.
Ale z pohledu zobrazení na DMI lze využít max. 32 km před čelo vlaku a zoomování je pak +/- v násobcích 2 – čili si zobrazím 32-16/8-4-2-1-0,5 km před vlak.
To maximální číslo je nějaké povědomé. Takže ETCS ukládá vzdálenosti s přesností 10 m jako 32 bitové číslo.
twl až vám vypadne GSMR nebo někdo překopne optiku, tak budete jezdit na klacek ?
Kupodivu existuje ještě traťový telefon, (pro počítačovou genaraci: telefon, co se u něj točí kličkou a není dotykový). Před cca 5 lety vyzkoušeno v praxi, když bagrista překopal optiku a nešly ani mobily. Jezdili jsme.
bohužel jen v rámci stanice, na chráněnou dílnu se s ním nedovoláte
Nikoli jen v rámci stanice. Byla to vlečka ze širé trati. Fungovalo to.
Bohužel nově se již nemusí instalovat.
Také díváte se ale jde to po drátech do stanice tam se to převede na data pak to další krabička posle po optice do další stanice (Rychnov Častolovice ) takže při přepnutí optiky je ticho.
přesne tak, jedna stanice rekonstrukce, kabel k vjedzovým telefonum naporcovali zloději, opravit nešlo, nový se nenatáhl neb stanice není obsazena. Z další trati potichu mizí „téčka“ neb stanice nejsou obsazeny a použíjí se tam, kam ještě modernizace nedorazila. Jinak je krásné kolik jsem dostal palců dolu, jsem rád že máme tolik optimistů
Teoreticky se dá jezdit dokonce i bez toho telefonu, kdy v jedné stanici si fíra vezme klacek a v druhé ho předá vlaku v protisměru. Kdo nemá klacík, nesmí jet. Dodnes se používá tento systém mj. někde v Indonésii.
A když dneska někdo překopne kabel od autobloku, tak se stane co?
Celý zhasne a jezdí se jako při poruše ETCS 🙂
Pak se jí to slavné etcs sesype a bude.. jak včera
Ministerstvo obrany by mělo zbystřit: do země, kterou napadl její východní soused je to od nás (na její hranice) pouhých 700 km. To není moc. Dá se snadno spočítat, že při výpadku ETCS a odstranění záložního systému (AB) s přechodem na mezistaniční provoz s plechovými cedulemi se propustnost sníží na minimum. Už v hybridní, natož přímé válce se napadení řídících systémů železnice dá minimálně předpokládat. Omezení provozuschopnisti železnice je přímým ohrožením bezpečnosti státu. Snad si to na GŠ někdo přečte. Pro zásobování vojáků naq východě by potom zbylo jen Polsko – tam naštěstí takovou pitomost, jako je výhradní provoz ETCS… Číst vice »
Tak ono pří výpadku SZZ popř. DOZ stejně jezdí mezistaničně, protože není přehled o obsazení mezistaničního úseku. To byli stejné nářky i době kdy se rušili první výpravčí a přecházelo se na dálkovinu. A jde to. Stejně, v případě nějakého válečného stavu asi nebude koridor přetížený osobkou a těch nákladů asi taky nebude tolik.
Jde jezdit už desítky let na mnoha tratích na autobloku v traťových oddílech ale bez klacků, jen na návěstní opakovač. Víte, kde tomu tak je?
V ruském metru, se zabezpečovačem ALS-ARS. 🙂
Stačí dvě rakety. Jedna do Přerova a druhá na Balabenku. A půl republiky stojí, 1/3 výpravčích (dispečerů) zlikvidována. Pokud bude zrušeny autoblok, tak doprava zkolabuje, protože ani obsazení stanic zbylými vypravcimi propustnost nezvýší. Jednoduchá matematika.
To by mě zajímalo, jakou neplechu udělají dvě rakety na obě Vámi zmíněné lokace? 🤔 A hlavně, jak by půlka republiky mohla stát, když na každém PPV sedí výpravčí, který to vždy může převzít na řízení a může tak nahradit CDP? Mimochodem, v praxi se to už několikrát uplatnilo, když klekla komunikace CDP, ale PPVčka mohla jezdit a světe div se, i bez zpoždění.
Jednoduchý si hlavně ty.
Právě jste prozradil vojenské tajemství.
Až na naše řídící centra bude někdo posílat rakety, tak to bude náš nejmenší problém. Řízení převezme armáda a bude se řídit ručně. Doprava nezkolabuje, bude výrazně omezená beztak na přesun vojenského materiálu.
Alobalovou čepici na hlavu a rozprašovač se zásaditým octem do ruky. 🙈😂
Já myslim, že když bude válka, tak toho moc jezdit nebude, takže se nějaká propustnost asi těžko bude řešit, lidi a aparát budou mít úplně jiný starosti. Doporučuju na pár dnů vynechat XTV a jiné vlastenecké média a servery, uleví se vám.
bude se jezdit po vojensku – pojedeme tak dlouho, dokud do něčeho nenarazíme
Až se menšina sběratelů barevných kovů naučí odcizovat balízy z kolejí.Budou se návěstidla ještě hodit.
A co cenného si na té balíze vezmou? Ta jim nedá ani na malého paňáčka.
Přesně!
Plast můžou odevzdat do žlutého kontejneru, vnitřek do červeného (elektroodpad). Bohužel (pro ně) z těch kontejnerů ale žádné penízky nevypadnou, tak nač by se namáhali?
A tlumivka s měděným vinutím u každého návěstidla v současnosti nevadí?
Údajně byla zcizena jen jedna.
Pak si to asi nekalé živly řekly že tam není nic a už se nekradou.
Tak to jsem zvedavej
A v pripade vyluky ETCS co?
Vlaky stojí, auta jedou 😀 .
A v případě výluky traťoviny do teď co?
V případě výpadku kódování AB na trati s oddíly ale bez klacků se jezdí jak? (Netýká se to Česka, ani Slovenska).
Máme tu funkční záložní systém, jehož demontáž bude pravděpodobně dražší, než jej ponechat v provozu.
To bude pochopitelně záležet na „rychlosti“ a „zápalu“ s jakým k té redukci návěstidel bude docházet.
V případě nějaké kompletní rekonstrukce úseku by neosazení nových návěstidel asi žádné dodatečné náklady nepřineslo.
Pokud ovšem po šesti měsících výhradního provozu začnou noční výluky s vypnutým TV pro demontáž stožárových návěstidel, tak to bude mít i provozní důsledky.
Ako som pochopil ten text, tak sa nebude chodiť po tratiach a kosiť návestidlá len tak z plezíru, ale až príde v danom úseku (ďalšia) rekonštrukcia, tak sa návestidlá už obnovovať nebudú.
Dá se říci, že bude dražší a současně nebude.
Cílem těchto akcí bude odstranění kolejových obvodů, tedy taktéž odstranění kolejových styků kolejnic, přechod na počítače náprav, úprava délky oddílů pro lepší využití kapacity dráhy a mimo jiné dojde k výraznému zlepšení účinnosti přenosu trakční energie na hnací vozidla.
Petře,jak prosíím s KO
Petře,jak prosím souvisí s KO lepší přenos trakční energie na HV?Myslíš tím zpětné vedení proudu?
Ahoj Bohumile. Ano, myslím nejen pro lepší vedení zpětného proudu, ale i pro zbavení se složité údržby a nastavování KO.
Nevidím sebemenší důvod po přechodu na ETCS, k čemu bychom KO potřebovali.
Samá pozitiva. Takže i konec drobných výluk spojených s vevařováním lepeňáků. Údržba, provoz KO a stykových traf…
Taktéž pokud by někde dávalo z provozního hlediska smysl půlení mezistaničních úseků na dva oddíly zřízením traťového zab. zař. (automatické hradlo), budou bohatě dostačující návěstidla se třemi svítilnami.
Myslím, že se v nedávné době zřizovala automatická hradla (postupně) v jednotlivých mezistaničních úsecích na trati Praha – Mladá Boleslav.
Možná někde za Byšicema, jinak tam Ahr dávno byla, mezi Cakovicema a Satalicema se doplňoval návěstní bod.
Mezi Prahou a Všetaty přibyla odd. náv. ve Kbelích. Jestli tam byl předtím nějaký traťový souhlas si nejsem jistý.
Nicméně jsem měl na mysli osazování oddílových návěstidel nikoli TZZ v mezistaničním oddílu.
Nechci hodnotit provozní koncept bez návěstidel, četnost a dopady případných výpadků na straně infrastruktury nebo výpadků či absence mobilní části u vozidel. Nicméně využití nějakých desítek až stovek poměrně nových návěstidel (stará a rzí prožraná už asi stěhovat nedává smysl) si dovedu představit. Byť půjde většinou o tříznaková návěstidla z autobloků, tak v různých menších staničkách na vedlejších tratích, kde jsou v současnosti pouze skupinová odjezdová návěstidla, nebo tam třeba odjezdová návěstidla nejsou vůbec, by osazení odjezdových návěstidel ke každé koleji mohlo dobře posloužit. Pokud se vystačí pouze se třemi světly (zelená, červená, bílá), pak se musí v určitých případech… Číst vice »
To si představujete,že se postaví návěstidlo a k tomu 3 drátky?
Na železnici návěstidla patří
Ano, ale jedině mechanické.
Mechanická..
A že jich na tratích D3 je prehršel.
To je komedie. Na jednu stranu snahy o úspory v podobě likvidace zabezpečení, likvidace staničních kolejí využitelných pro nákladní dopravu, snaha o likvidaci zarostlých tratí atd a to vše s diskutabilní ekonomickou efektivitou. Na druhou stranu se vyhazují finanční prostředky značně neefektivně za předražené stavby a opravy. Šetří se miliony, aby se vzápětí vyhazovaly stamiliony.
Takto je Správa železnic nastavena a není nejspíš v ničích silách s tím hnout.
Od toho by mělo být Ministerstvo dopravy, ale muselo by se nejdříve (politicky) chtít mít železnici také pro dopravu…
Ochrana před kybernetickými útoky se stává čím dál významnějším tématem.
Z bezpečnostního hlediska může být zajímavá hypotetická myšlenka provozu na tratích, kde je výhradní provoz pod ETCS (a tudíž bez návěstidel) v době válečného konfliktu v zemi.
Na mechanická návěstidla stačily kleště a přestřihnout drát v drátovodu. Zastavit vlak bylo možné i sekvencí třaskavek, či jejich napodobenin. Nenechat se u toho chytit byla další věc.
A s rádiem přišla možnost rušení. Známá byla rušička někde u Olomouce pro rušení civilního rádia, vypnuto někdy okolo revoluce v 89.
Každá technologie je zranitelná, jen něčím jiným.
Vzhledem k tomu, že návěstidla jsou už teď řízená počítačem, tak bych v tom takový problém neviděl, i na ně se dá uspořádat kyberútok. No a jestli nepřítel odstřelí návěstidlo nebo rádiový vysílač (když se bavíme o fyzickém útoku) je podle mě úplně jedno. Teda pravda rádiový signál jde i rušit, no tak je v cestě další element, ale tohle bych nenazval kyberútok stejně jako odstřelení návěstidla. Má systém ETCS nějaké záložní plány, jako jízdu za nemožného dorozumnění jako to mají dřívější systémy? Prostě když vyhoří půlka zabezpečovačky (je to tak 15 let, možná 18, co se něco takového stalo… Číst vice »
Nemusime ani tak daleko do minulosti, pozar v Bohumine a uvezneni x-souprav probehlo nedavno.
Lenže to hlavné uveznenie nie je nefunkčnými návestidlami, ale neprestaviteľnými výhybkami.
Jde asi o to, že centralizovaný systém je zranitelnější, resp. při výpadku centrálního uzlu je paralyzována rozsáhlá oblast.
Distribuovaný systém je možná nákladnější, ale výpadek jedné části nemusí způsobit omezení v jiných sektorech.
Nene, provoz za nemožného dorozumění už byl zrušen. Prej vždycky budete mít aspoň mobil.
Pokud bude“šťáva“ tak se vždy nějak fungovat dá, zabezpečit by se mělo spíš napájení zTT a TM.
No, Dobrá správa by si měla navýšit pojistku
Opět velice lživé PR v podání Správy železnic. Když se podívám na interaktivní mapu staveb Správy železnic, není na prvním a druhém koridoru tam, kde má být výhradní provoz pod ETCS, nikde uvedena investiční akce, která by to něco takového měla mít letos či příští rok za cíl. Dále jde samozřejmě o provoz během výluky ETCS. A výluky ETCS už nastaly, nastávají a nastávat i nadále BUDOU. A nebude to jen v noci na tři hodiny jednou za dva měsíce (jak si naivně mnozí myslí), tyto výluky samozřejmě nastanou i přes den. Stačí jeden mezistaniční úsek a celý koridor prakticky… Číst vice »
S vaší příspěvkem obecně souhlasím a podtrhuji dvě věci: – Záměna červené za modrou je velkej fail, který jde plně za nabubřelostí úředníků a techniků zabezpečovačky, kteří absolutně nerozumí ergonomii pro kritické systémy, ale budou do ní kecat. – Změna každého ZZ jsou náklady ve statisících až milionech za jednu stanici. Jen změnit popisné hodnoty prvků (např. kilometrické polohy návěstidel nebo snímačů, které se změní třeba jen administrativně) jsou vysoké statisíce za vesnickou staničku. Což teprve změna funkce. Prostě jen další dosyp pro AŽD! Jednu věc ale musím opravit: Interaktivní mapa staveb rozhodně neobsahuje a nikdy nebude obsahovat všechny investiční… Číst vice »
To je zase diskuze… 😱
Jeďte se podívat do Rakouska na Koralmbahn, návěstidla nejsou, vlaky jezdí, ale o cca 300 km severněji začne platit jiná fyzika (či co) a nastane apokalypsa…?!
Začne…Ta pepíkovská aneb mistři improvizace s křížkem po funuse.
Nejde o fyziku, ale o řízení rizik.
Krávy přestanou dojit!
Tak to je ta největší blbost! V případě mimořádností a že jich není málo, budeme úplně v pr….. Když tam návěstidla jsou a fungují, je opravdu blbost je rušit. V této chvíli je to opravdu předčasné.
Jaké mimořádnosti?
V případě mimořádnosti vám návěstidla nijak nepomůžou.
A jak mi pomůže ETCS při překážce v kolejiští, v průjezdém profilu, v případě skokana.? Nijak. Na návěstidla fíra hledí a má současně i přehled o situaci kolem trati. Je fajn, že ETCS hlídá spoustu věcí, ale taky odvádí pozornost. A věnováni se obsluze ETCS již má na vrubu někulik průserů. Ale to se nesmí říkat.
Vůbec nevíte o čem mluvíte, melete něco o průjezdném profilu, ETCS je zabezpečovací zařízení, ne autonomní řízení vlaku.
Určitě nám alespoň jeden pruser popíšete, jinak si budu myslet že jen slušně řečeno kecáte…
Koniny.
Jsem se myslel, že by se rušili ty mechanické z Rakouska-Uherska 😀
S tím by taky měli začít, nebo tomu někdo vymyslí památkovou ochranu.
To asi není důležité, stejně jako stanice, kde musí jezdit výhybky převažovat výhybkář na kole (pokud tam teda vůbec nějaký je), nebo tratě, kde veškerého zabezpečení a řízení provozu končí u vysílačky, nebo mobilního telefonu.
Mechanická návěstidla ve stanicích jsou snad už jen v Martinicích v Krkonoších a tam už za technickou památku prohlášena dávno jsou. Kvůli tomu se stále musí v drážních předpisech řešit i používání této archaické techniky.
Slavkov u Brna je co? A tusim v Nemoticich jsou i posunovaci navestidla v mechanice
Gratuluji MD i SŽ k úmyslné a řízené degradaci dopravní cesty. Jakmile bude nějaká porucha / nehoda / sabotáž (tento rok se stalo v Německu i Francii), tak jsme zaručeně v řiti. Řízení rizik nula, aktualizace plánů vzhledem k měnící se bezpečnostní situaci samozřejmě taktéž nula.
Ono se obecně ukazuje, že cílem prostě není a nikdy nebyla bezpečnost, ale zase jenom KPI – tabulkově ušetříme tolik a tolik peněz, ať to stojí co to stojí.
Hlavně že hlavní pan ETCS se stal zaměstnancem roku (ona vůbec přehlídka těch zaměstnanců roku je přehlídka papalášů).
Naprostý souhlas. Kdepak se to dá podepsat?!?
jeste, ze v dobach, kdy se rusila “zezla” a zavadela navestidla a podobne vyfokundace, nebyl internet.
to by jaaaaaajove a bramove urcite psali, ze to je spatne a co se bude dit, kdyz navestidlo nepujde.
vitejte do 21. stoleti.
Ty jsi úplně mimo, což je u tebe standardní situace. Já jsem naopak rád, že se vše modernizuje, včetně zavádění skutečného zabezpečovače. Pouze upozorňuji na nežádoucí jevy, které nastanou při použití tzv. ETCS s benefity. ETCS bez benefitů je dostatečná úroveň a stále umožňuje provoz vozidel nevybavených ETCS, tedy i jízd historických vozidel bez nesmyslů typu hytlák s ETCS.
Jsem laik, proto se zeptám: „Podle čeho pojedou vlaky, které obdrží výjimku z provozu pod ETCS a pojedou na koridoru? Nebo je výjimka absolutně nemožná? Jak bude řízen provoz při výpadku ETCS (blackout)? Všechny vlaky se zastaví? Říká něco SŽ diversifikace?“ Děkuji předem za vysvětlení odborníků
Nemožná
Správa železnic nic takového nezná a nechce se tím zabývat.
Zjevně to bude úplná implementace slova výhradní, tj. žádné výjimky nikdy (když je něco výhradního, tak je to prostě bez výjimek). Tj. nejde ETCS? Nejede se!
Ano, než přijde provézt po trati nějaký vládní vlak a bude k dispozici pouze lokomotiva bez ETCS. Pak to možné bude. Prostě – zavedli jsme nařízení, tak si ho sami taky porušíme.
Vládní vlak bude napříště už leda silniční. I armádu už jsme z kolejí téměř vyhnali. A strojvedoucí půjdou řídit autobusy…
Vyjímky budou, ale bude se jezdit jen mezistaničně a 60, ve stanici pak 40.
Na doplňkové nouzové svítilny, které budou u stop značek (lokalizační značky v takovém stavu jako by neexistovaly).
A jak je řízen provoz dneska, když vypadne dálkové zab. zař.? Nejezdí se, klidně dvě hodiny.
Otázkou je jen, zda je to skutečně to, co od železnice do budoucna chceme.
Železnice ze své podstaty byla vždy zranitelná infrastruktura a ne, opravdu není cílem mít pět záložních systémů, aby se za každou cenu jezdilo, ano, může to pár hodin stát a nejezdit, pokud se ptáte na tohle. To samé můžeme řešit v letecké dopravě, na silnicích.. Nevím, kde se bere ten pocit, že železnice musí vždy fungovat, za každých okolností. Železnice má být hlavně bezpečná.
Už to je špatně.
Takže si to ještě zlepšíme.
Možná se bude v takovém případě zavádět NAD.
Samořiditelnými autobusy, ovšem…
Mezistaničně na rozkazy, ostatně podobně jako když dneska vypadne dálkové řízení.
Co na to jiné dotčené instituce a zaměstnanci v provozu SŽ? Osobně bych ( nejen) jako fíra bez nějaké vizuální kontroly, co můžu čekat bych za pult už nevlezl – prostě spoléhat se na nějaký baznek jménem ETCS v českém podání…..
Ono se v praxi dá jezdit ještě i na koridorech Mezistaničně? Vloni malá bouřka porouchala TZZ na koridoru a dvě hodiny se nehnulo ani kolo…
Nehledě, že u nás lidé co vystupují z vlaku na zastávce, si zvykli nečekat až se zvednou šraňky, ale koukají po bloku co svítí na obouch stranách ….
Koukají po bloku, na kterém je základní znak volno?
Co z toho vykoumají? Že je nejlepší nebýt kokot a počkat na otevření závor?
👍😃
A spoléhat na nějaký bazmek jménem návěstidlo je odlišné v čem?
Jak ostatně píšete: když se dneska rozbije TZZ, stejně je to paralýza, než se to začne řídit ručně (bez návěstidel), tak o čem se tu bavíme?
Bavíme se o tom, že si z okna vyhazujeme zálohu.
Záloha je zálohou, jen když ji pravidelně testuješ, zkoušíš, školíš atp. Jestli se o to neplánují starat na 100% (a já chápu, že to nechtějí dělat), tak je opravdu lepší, když to sundají.
Už jsme to zažil několikrát, údržba paralelních systémů, kdyby náhodou něco, a nikdy se ten pozitivní efekt neprojevil.
To mi netřeba vysvětlovat.
Zatímco jinde to funguje, tady se dělají investice jenom proto, aby se druhý systém odstranil.
A kde se bere jistota, že vypadne jen a pouze ETCS, ale ne celé TZZ? Obvykle když je porucha, tak prostě nejede řízení provozu jako takové, ne jen návěstidla.
Vždycky vám voda může spláchnout koleje.
Ale mezi kabely a rádiem je prostě rozdíl.
Tak pokud by jste chtěl skutečnou zálohu, tak jedině vrátit do všech stanic, hradel a hlásek všechny zaměstnance, kteří se tam ovšem 99,99999999999+% času budou dloubat v nose. Pokud se poškodí infra k ETCS tak velice pravděpodobně bude poškozená infra i k návěstidlům.
Samozřejmě, protože se všechno dělá zároveň do jednoho.
Jaká záloha byla do dnešní doby?
Celá řada, od pohotovostních výpravčích po celou řadu předpisů.
Mnohé byly zrušeny, protože redundance je “ekonomicky nevýhodná” a směle kráčíme dál k systému, kterej má milion single points of failture.
Jízda s porouchaným TZZ není jízda bez návěstidel, jde pouze a jen o Tvou představu pramenící z neznalosti provozu.
Tak ono hodně záleží na povaze poruchy, žejo.
Ale zažil jsem jich jako cestující dost na to, abych dokázal vnímat dopady výpadku TZZ. ETCS na tom nic nemění.
Tak ono hodně záleží na tom, jestli o věci alespoň něco málo víš.
Vizuálně se podíváte na DMI co poslalo RBC po rádiu. Když někdo ukradne kabely z počítačů náprav nebo zmrznou výhybky, těžko někam pojedete s autoblokem nebo etcs tak jako tak.
By mne zajímalo, co s tím budou dělat. Bude se to válet po zemi ve stanicích, jako se tam válí zrušené koleje, pražce, kusy nástupišť atd..? Nebo se to použije jinde? Nebo…?
“Výhodně” odprodá, co jiného?
Jenom se změní software zabezpečovačky, aby to nesvítilo a už vůbec ne správně. Fyzicky se návěstidla nechaj památkářům.
A počítá někdo s tím, že ten božský slavný ETCS může mít někdy výpadky, že může dojít ke krádežím či poškozením prvků ? Doteď nebylo drahé provozovat dva systémy ? Přece systém návěstidel, systém Mirel, barvičkovač … to je dokonce občas i víc než dva systémy …
Právě že to drahé bylo, ale zatím to byla nutnost, protože nebyl výhradní provoz. Jakmile bude, tak už není důvod LVZ a vše kolem návěstidel dál složitě udržovat.
Hlavně ale: v čem je rozdíl oproti dnešnímu stavu? Krádeže a poškození dneska nejsou?
Juraji, zdrž se prosím komentářů tohoto druhu, jde akorát o Tvou velkou neznalost problematiky.
Brame, zdrž se prosím komentářů bez jakékoli informační hodnoty.
Tvá neznalost dané problematiky je fakt, tedy jde o komentář s vysokou informační hodnotou.
Mirel vám řekne, jakou rychlostí můžete na mezikruží jet?
Nebo vám řekne, že ten červený kód neznamená u nejbližšího návěstidla Stůj, ale Opakovaná výstraha nebo žbž?
Mirel a barvičkovač jsou různé systémy?
Máte v tom dost chaos.
A klasické TZZ poruchy nemá, kabely se nekradou atd?
Nebo jako po staru, kdo má žezlo, ten jede.
Toto funguje v Thajsku dnes normalne na vsech tratich. Zezlo (jeho zakladni casti je kruh) se za jizdy hazi na stozar na vjezdu do stanice. Stozar ma trn na ktery se ma kruh zachytit (anebo ho musi jit zavesit vypravci pokud zezlo spadne na zem). Obdobne na vyjezdu ze stanice se zezlo sejima za stejneho stozaru na druhem konci stanice. Samozrejme nepropaguji zavedeni u nas, ale kdyz nekdo bude v Thajsku tak se na to muze jit podivat.
Aha, takže na tříkolejce z Libně do Běchovic pojede ešus, poveze žezlo, v Běchovicích (8 minut jízdy) ho odevzdá protijedoucímu (ten tam na něj bude už třeba 5 minut čekat, že?), ten ho vezme zpátky do Libně a sláva, za 16 minut na tu trať může vyjet další vlak (ale musí už v té Libni být, jinak provozní interval narůstá)!
Nějak mi to neštymuje s tou hustotou dopravy v Thajsku.
Na vetsine trati neni provoz prilis husty. Kolem Bangkoku je husty, ale na tratich dal od hlavniho mesta projede jen nekolik paru vlaku denne a jsou to prevazne jednokolejky. Na
https://en.wikipedia.org/wiki/Token_(railway_signalling)
se muzete docist „The token system is still regularly used on the present-day State Railway of Thailand system. Although most use occurs in regional areas, some use appears in the capital city, Bangkok, such as the Makkasan to Khlong Tan section etc.“ Takze nekde se to pouziva i v Bangkoku.
Jenže si uvědomte, že tenhle systém vyžaduje „jeden vlak tam – jeden vlak zpátky“. A v podstatě nemá smysl na dvojkolejce, protože z Libně odvezete žezlo do Běchovic, a odteď žádný vlak jet z Libně už nemůže, protože nemají žezlo a musejí čekat, až jim to jiný vlak přiveze nazpět. Na což stačí ta jediná kolej, další jsou zbytečné. A žezlo pro každou kolej? Jednak to už zavání průšvihem, ale i tak to nemá smysl: ráno jezdí vlaky převážně do Prahy, takže po 2. TK pojede Os s „druhým“ žezlem, po 0. TK pojede Sp s „nultým“ žezlem, obě žezla… Číst vice »
Žezlo v Thajsku funguje na starých tratích, nebo tam, kde se udělala modernizace trati, ale ne zabezpečení. Ty nové úseky mají snad nějaké nové (jednoduché) digitální relé od Siemensu či co to je. Toho se nakoupily tisíce na celou trať. A na VRT to vůbec neplatí, tam bude normální zabezpečení. Žezlo úplně časem zmizí.
Jo nejdřív návěstidla, pak koleje a pak budeme jezdit auty 😅
Jste vedle – místo tratí se dnes přece staví cyklostezky.
I po nich se dá jezdit auty. Hlavně se ale stavějí proto, aby se lidé na bicyklech nadále nemotali v tom množství aut, které již dnes často jezdí právě místo vlaků.
mě to tak nepříjde – vedle silnice krásná cyklostezka, a stejně ti blbci se motaj mezi autama v tom největším provozu aby se pak rozsekali na nějakým kanále
No, alespoň pak nastane ten kýžený naprosto bezpečný stav 😀 není vlak, není problém.
Ostatně na naší železniční sítí to stejně vypadá tak, jako by jejím primárním účelem bylo poskytovat výdělek a kšeft stavebním firmám, než k tomu aby po té síti jezdily vlaky.
Tak k tomu už došlo. (Převážení lokomotivy na vlečku autem, což je pro Spržel daleko bezpečnější, než aby na Uničovku dojela sama)
O nic jiného ani těm, kteří to řídí, v podstatě nejde. Doprava = auta, možná ještě letadla. Honíme přece co nejvyšší spotřebu zdrojů. 🙂 Zbytek nechť je pro parádu, když to někdo chce…
Mám dotaz mimo téma, omlouvám se, ale jde taky o příští rok 🙂 Netušíte, zda opět vyjde Knižní jízdní řád pro rok 2025? Už je čas a nikde nic, tady ani na Pointu. 🙁
Mi řekli, že se „furt neví“. Ale tak si vytiskněte PDFka 😀
No já to chci do sbírky, to by bylo hnusný 🙂 🙂
Pan Sůra píše, že budou, takže v poho
Já teda do sbírky radši ty pdfka (knih mám doma i v práci, že nevím, kam s nima a je mi líto je vyhazovat), ale to neni žádná sláva. Kniha jako celek se většinou stáhnout nedá (některé dráhy to mají, sž to taky občas má) a stahovat to po tratích to teda neni žádná výhra. Tisknout by mě to snad ani nenapadlo, kromě tratí, které potřebuju.
Budou, vydržte😀
Super, děkuji za info 🙂
„K postupnému odstraňování začne docházet postupně…“ řekla mluvčí Správy železnic. 🙂
Ještě to měla říst postupně. 🙂
A az to klekne, budeme jezdit mezistanicne. No potes koste, to bude propustnost jako …
60 trať, 40 stanice.
a na trati jeden vlak že?