Z Kanady vzlétl první Airbus A220 pro Smartwings, do Prahy by měl přiletět ještě dnes

A220-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: AirbusA220-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: Airbus

První cestující se s novým strojem proletí už 25. listopadu.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
AAAA

Možná ted‘ SW vyřadí 737-700 a nahradí je těmito novými A220 které mají určitě lepší spotřebu paliva a jsou taky lehčí a novější

Jiří 24

Jakoby podle posledních dat by měl leasing skončit v roce 2025 (SWW – květen a SWT – listopad), ovšem nevím, jestli je pravě nemají na letiště s kraší runwayí, kde asi není A220 rovnocenným soupeřem. Každopádně 700 jsou planovány na léto na lety do Splitu.

AAAA

Díky za info, uvidíme příští rok.

lvy

Nevím jak moc lze věřit wiki, ale pokud jde o délku dráhy, tak by A220-300 mělo stačit 1900m oproti 2042 u B737-700.

Jiří 24

Neví náhodou někdo, co znamená ten hrbol na zadní části trupu? Obvykle to bývá anténa pro příjem internetu, ale nějak se mi nezdá, že by toto ČSA opravdu chtěly (nemají to ani takové A220 AirBaltic). Každopádně ta pseudo Wi-Fi MyWings to určitě nebude, protože žádné jiné letadlo tento výstupek nemá.

Dominic

Je to anténa pro příjem internetu (nebo aspoň „pouzdro“ na její umístění). Je otázka jestli si to objednaly Smartwings a nebo vlastník letadla ALC, protože to letadlo bude minimálně 30 let létat.

Jiří 24

Nevím, jakou to má vypovídací hodnotu, ale A220 u Bulgaria Air jsou taky od ALC, a nemají to 🤔

Davis

Je v Praze

Brownspa

Kdyby raději už SW pořídil 787.

Davis

Radeji poslat 3 osmistovky po cesku 😅 pak se nemuzou divit ze Ukrajinci s 757 tu berou praci.

Andy

A proč by to dělal?

Brownspa

Protože se tady lítají dálkovky? 😉

Andy

A můžete mi ty dálkovky ukázat? Cestovky potřebují od prosince do března 3 odlety denně, tak bych si prosím rád nechal vysvětlit, jak se dá udělat 3 odlety s jedním letadlem. Na které se bude těch zbývajících 8 až 9 měsíců sedat prach? Nebo mají koupit 6 dreamlinerů na který se bude potom prášit? Kouzlo pronajmuzje že to vyřeší problém kterej je teď a v libovolnem počtu, bez toho aby si člověk dělal starosti co s tím až nebude poptávka. To bychom se taky mohli vztekat, že jako proč dopravní podnik hlavního města Prahy nenakoupí dálkový dvoupodlažní Setry se záchodem… Číst vice »

Xaver

Absolutně nemáte ponětí, co vše obnáší zavedení dálkového typu do flotily. Kolikrát to může být i existenční riziko. V případě, že nemáte alespoň dalších 3-5 letadel pro případ AOG na druhé straně světa, jste pěkně namydlenej.

Brownspa

Kdo se bojí nesmí do lesa 😉 letecká společnost je firma jako každá jiná a musí reflektovat na požadavky trhu. Jinak začne stagnovat, v tom lepším případě. V tom horším zanikne 😉

Xaver

Aha…😁 taky názor😉😅

Rn42

To budou ti „podnikatele“ ktere si pisou do „podnikatelskeho planu“ kteri si pisou do kolonky Cilova skupina zakazniku: Vsichni

Air Traveller

No, však smartwings reflektuje pozadavky trhu – a to tak, ze vyhodnotila, ze pozadavky trhu nejsou dostatecne k tomu, aby si koupila dreamlinera 🙂

spokojen?

nic vam nebrani si tu aerolinku zalozit a tech deset dreamlineru si koupit.

Bubu

Smartwings by hlavne potrebuval Jumbo Jet nebo dalsi 4 motorova letadla. Dva motory nestaci s jejich stylem letani..

Davo

Určitě máte pravdu, je to velmi riskantní. Časem se třeba nějaká možnost objeví, spíše ji převezmou jiní velcí hráči než SW. To již ostatně vidíme. Zatím chybí využití na léto pro alespoň dvě mašiny, tisíckrát denně BOJ,HRG,AYT zatím nestačí.

Majkl

Pěkně, bohužel mám neblahé tušení, že si chvíli zalétá na linkách ČSA/QS do Paříže a Madridu tzv. aby se neřeklo a pak hezky rychle pomaže někam na ACMI, svědčí o tom i to, že nechali nalakovat jen ocas, ale nápis Czech airlines a trsátko v přední části letadla zřejmě bude jen v nálepkách, tak aby se to dalo co nejrychleji vyměnit třeba za Swiss apod.

Gajda

Mě ten nápis a trsátko úplně jako nálepky nepřijdou. A220 má na rozdíl třeba od 737 vždycky už v dokončovácí fázi montáže nalakovanej ocas. B 737 má jen pohyblivou část směrovky. A pak až se dodělává lak. Pokud tedy vycházíš z fotek z poloviny října, tak ty moc neznamenají.

Majkl

Ano, vím, že při dokončovacích fázích bývá už nalakován ocas, otázka je ovšem, zda už to letadlo nebylo komplet dokončené a čekalo se na testy, což nikdo z nás nevíme, ale samozřejmě nalakovat se dá kdykoliv. Já s těmi nálepky pouze soudím z mého pohledu na věc, to letadlo přiletělo i bez nalakovaných červených motorů, což taky o něčem svědčí. Já neříkám, že to půjde hned na ACMI, ale známe QS, u nich je to docela reálné a troufám si tvrdit, že A220 je i dost žádané letadlo ve světě.

Jan

To, že půjde létat někam jinam je docela možné, ale proč by kvůli tomu měli něco přelepovat? A ještě k tomu zrovna na Swiss? Pro ty už několik let litá Air Baltic ve svých normálních barvách a nikomu to nevadí.

Majkl

Souhlas, ten Swiss jsem dával jako příklad kvůli Air Baltic, že si pronajímají jejich A220, každopádně je to o dopravci, zda nechá letadlo v barvách původní aerolinky a nebo dojde k nějakému přelepení viz třeba pronájem letadel QS pro Eurowings, kde lítali s nápisem Eurowings.

Jiří 24

Možná by bylo fajn se podívat i do rezervačního systému na příští rok. Tenhle scénář bych spíše přisoudil A320, protože nejsou plánovány na lety do Madridu (737-800) ani do Paříže (A220-300). Jinak jsou A220 plánovány ještě na lety na Sardinii a Sicilii (možná i více, ale ty destinace nejsou zatím v rs).

Rn42

A320 spis pude pryc nez na pronajem, lety „CSA“ se obslouzi jinac, uz nebude duvod je drzet.

Dominic

Budou létat do Katánie, Cagliari, Olbie, Paříže a na Mallorcu a určitě i někam jinám.

Air Traveller

… ti co predpovidali, ze ani nedoleti do CR, a pujdou z fabriky rovnou na ACMI, si ted asi rvou vlasy a stydimse.

Rn42

Takovy nekdo fakt byl? Snad asi kazdy predpokladal, ze chvili se bude letat doma at se zaskoli posadky…

Dominic

Ano, dost lidí si myslelo že A220 přiletí celá bílá a poletí hned do Curychu

RHood

Já nechápu, za co se QS stydí. Proč to letadlo nese livery ČSA . ČSA není leteckou společností, ČSA není držitelem AOC. Je to stejné jako bych si ze Škody 130 sundal znaky Škody a nápis a dal tam znaky a nápis od Porsche. A může se to příznivcům QS (včetně zaměstnanců QS) nelíbit, ale je to parazitování na značce ĆSA a defacto zavádění klientů.

Dominic

Ve světě je úplně normální že letadlo má barvu nějaké společnosti ale „papírově“ je operované jinou. Však je to jedno co si dají na letadlo, na AOC ČSA to sice létat nebude ale pořád je ČSA mateřskou společností Smartwings.

RHood

Všichni víme co je ČSA. ČSA je po odevzdání AOC v leteckém biznisu nulou. Je to jenom a jenom defacto „fiktivní společnost“ s IČO a DIČ.

Někdo neznámý

Žádná fiktivní společnost to není, ta je normálně funkční. 😉 Jak ji majitelé využívají je už jiná otázka.

RHood

Asi takto, to vypovídá o všem, web ČSA. Vážení klienti, vítáme Vás na stránkách společností Smartwings a České aerolinie. V souvislosti s novým organizačním uspořádáním našich společností se společnost České aerolinie a.s. (ČSA) nově stala holdingovou společností, která vlastní 100% akcionářský podíl ve společnosti Smartwings, a.s. (Smartwings) a strategicky řídí obě společnosti. V zájmu zvýšení efektivity nového uspořádání byla veškerá dosavadní podnikatelská činnost ČSA konsolidována do společnosti Smartwings. Konsolidace je účinná ode dne 1. listopadu 2024 a proběhla formou vnesení obchodního závodu společnosti ČSA do vlastního kapitálu Smartwings. Všechny lety našich společností jsou tak nově provozovány výhradně společností Smartwings. Veškeré… Číst vice »

SYN

Je to normální, NEletecká společnost.

Jiří Kocurek

ČEDOK taky nemá letadla a že by byl fiktivní…

RHood

Ale prosím vás. ČSA je cestovní kancelář ? Není ani cestovní kancelář, není ani leteckou společností, není ničím.

Air Traveller

no a?

Rn42

Smartwings taky dlouho nebyl nicim, a preci prodaval letenky a mel letadla v barvach.

Dell

ČSA je jediným akcionářem smartwings… 😉

Miloš

Je mi moc líto, že letoun už nemohl pomoci ČSA, ale to je jiná kapitola.
☝🏻Pro fanoušky letectví ještě malá informace.
S zatím nejasným cílem pro veřejnost letoun společnosti Smartwings OK-TVS oblétá svět. Doufám, že se podrobnosti někde třeba „ zdopravy“ časem dozvíme. Evropa, Kanárské ostrovy, jižní Amerika, Francouzská Polynésie, Nový Zéland, Austrálie – Sydney, …
Jistě zajímavá a nevšední událost.
Je možné, že to je někým objednaný komerční let. Takový letecký poznávací zájezd …

Tuaer
Lkprak

Fanoušci letectví o tom letu už dávno ví, protože se se jím pochlubil TVS na svém Instagramu. Jak už tu někdo psal, je to zájezd kolem světa pro jednu CK. Podobných zájezdů už tu pár bylo.
Tak, a je po záhadě.

Rn42

Kazdy rok minimalne jednou, nekdy i vickrat. Zadna novinka…

Michael

Oblieta zem s veľmi jasným cieľom pre verejnosť a je to veľmi bežná udalosť, nakoľko sa tento let okolo sveta robí už niekoľký rok po sebe.

Davis

Uz leti do Prahy

Jarda79

To je jedině dobře, měli by jsme přát lepší časy naší letecké společnosti, přestože je v soukromých rukou. Minimálně tady ta naše společnost zaměstnává naše lidi a odvádí daně.

Davis

A kolik bude zase hejtu na Smart

Dan

Nerozumiem tým palcom dole… asi by pre niekoho bolo lepšie aby tu lietali aerolinky z iných krajín, ktoré ponúkajú čo sa týka charterov (pravidelných liniek tak isto) rovnaký produkt, no neodvádzajú tu žiadne dane, nezamestnávajú miestnych ľuďí. Alebo si niekto myslí, že ak by tu aj začal lietat Condor, Tui, tak by zaviedli lepší produkt? Do CDG lieta AirFrance, do MAD Iberia, ak sa niekomu nepáči letieť s TVS môžu letieť s nimi. Tak prečo ten “hejt”?

Jarda79

Protože prostě našinci mají zvláštní úchylku hanit vše, co je domácí, mají radost, když se domácí firmě nevede a pak by chtěli, aby stát platil to a to, ale kde na to vezme, když tu nikdo nebude platit daně už nepřemýšlí.
Opravdu netuším, co musí být za úchylku, radovat se z toho, že nám turek přebírá kšefty.

Jarda

Amen. Je to smutný charakter české nátury. 🙁

Davis

Tusi nekdo podle ceho se davaji jednotliva pismena na registraci OK-EYA dalsi bude YEB/C/D ? Slysel jsem ze to bylo podle roku napro GEA/GEB a potom LEE / LEJ apod.

To EY nekdo vymyslel u stolu?

Dominic

E… rok, Y… typ letadla, A… pořadí v typu. Do konce roku má přibýt EYB a příští rok bufe FYC a FYD

Davis

Dekuji a E = 2024 ma nejakou logiku ?

Dominic

To netuším, ale možná se to vybralo, protože v leteckém rejstříku byla volná písmena?

Martin Routa

Je na řadě, jede to furt dokola od a do z., a je vynechaný Q. Naposledy s E byly OK-EGO a EGP v roce 1998, předtím Jaky EEA -EEG, tu34a EFJ EFK a Il62 EBG v roce 1974. Dříve se ještě napoužívalo B, to bylo pro vládní mašiny.

Lkprak

Bravo! Vaše znalosti bych chtěl mít (smajlík palec nahoru).

Viki

Akorát OK-EYE už lítá C172

JirkaX

Z toho letadla má kde kdo Černý myšlenky. Ale řad pro 4 A220, přičemž dvě budou po starém zvyku ČSA OK-EYA/B a dvě OK-FYC/D to nic neznamená…

Air Traveller

letadlo muze mit jakoukoli znacku, kterou chce – pokud je volna a provozovatel si o ni pozada.

Rn42

A CSA dlouhodobe pouziva tento system. Ono to treba bylo svou dobou povine, ale minimalne on 90tych let neni. CSA ale system nemeni.

Rossec

Dítě, které nemá své rodiče

Davis

Adopce, jinak by nebylo nic

Luko

Neuveritelne se stava skutecnosti, bravo, nova etapa!

Air Traveller

Napadá me jen text od Lucie , resp. jeho mírná parafráze…

„ČSA neskončila, ČSA trvá“

Tuaer

Já bych teda řekl, že už žádné ČSA není. Ale je to na každém, kde si tu hranici nastaví. A byť to nerad říkám, tak je to vlastně jedno, svět se točí dále úplně stejně.

VíKo

Paráda 😳

Davis

Opravdu nechapu minusare, po letech pozitivni vec a natura ceskeho naroda se opet projevuje

Někdo neznámý

To víš, tady se úspěch a pozitivní jednání neodpouští….

Jiří Kocurek

Na Slovensku taky ne.

Michal J

Já během insolvence ČSA u nich přišel o 9000,- za zrušené letenky. A oni si vesele lítali dál. Takže za mě ČSA rozhodně palec dolů a už nikdy více.

Air Traveller

ono smyslem insolvence a reorganizace je jaksi za cenu odepsani zavazku zachovat funkci spolecnosti. takze to, ze letali i v prubehu sve insolvence, je tak nejak normalni a zadouci.

podivejte se na ameriku – tam insolvenci prosli snad vsichni stavajici “legacy” dopravci.

Rn42

Ono neni uplne pozitivni, ze priletelo nove letadlo pro spolecnost, ktera fakticky pred necelym mesicem zanikla.