Z kamionů na koleje v praxi? Polostátní ČEZ vozí štěpku do trutnovské elektrárny po silnici
Česko má do roku 2030 přesunout výraznou část přepravy zboží a materiálu ze silnice na železnici. Ani státní firmy ale
Česko má do roku 2030 přesunout výraznou část přepravy zboží a materiálu ze silnice na železnici. Ani státní firmy ale nejdou této snaze příliš naproti. Ukazuje to příklad společnosti ČEZ, která je většinově ovládána státem. Firma ročně vozí kolem 280 tisíc tun dřevěné štěpky do elektrárny v Trutnově-Poříčí po silnici.
Uhlí přitom míří do elektrárny po železnici. ČEZ chystá postupný přechod elektrárny na větší podíl spalování materiálu z obnovitelných zdrojů, a proto hrozí, že dopravní zátěž kamiony bude ještě větší než dosud.
„Doprava záleží na dodavatelích, ale obecně většinou pálíme štěpku a ta se vozí z lesa a nakládá se přímo tam. Proto je nelogické ji převážet na železnici a opět překládat, pro dodavatele by to bylo složitější,“ řekla mluvčí ČEZ pro Východní Čechy Šárka Lapáčková Beránková. Loni elektrárna spálila 280 tisíc tun štěpky. „Dále se uvažuje s postupnými dodávkami i po železnici v závislosti na tom, jak budou dráhy tuto službu rozvíjet,“ uvedla Lapáčková Beránková.
Podle Oldřicha Sládka, výkonného ředitele železničního sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.CZ je velikou škodou, že bohužel i státní firmy dávají při přepravě zboží přednost silnici. „Štěpka jako hromadný substrát je pro železnici ideální komoditou a lze ji vozit kombinovaně v přepravních jednotkách silnice-železnice,“ míní Sládek. Upozorňuje přitom i na jiný problém, který kromě zatížení silnic a měst, kterými kamiony projíždí, vzniká. „V případě Trutnova se již delší dobu mluví o elektrizaci trati z Jaroměře. Pokud by se do ekonomiky celé stavby započítaly i přínosy převedené nákladní dopravy na železnici, ukáže se elektrizace celé tratě jako vysoce efektivní a bude synergicky přínosná i pro osobní dopravu,“ řekl Sládek.