Z Brna mizí vlečka na výstaviště, ani to už s jejím zachováním nepočítá

Přeprava TGV po vlečce na brněnské výstaviště. Foto: Správa železnicPřeprava TGV po vlečce na brněnské výstaviště. Foto: Správa železnic

Likvidaci vlečky umožnilo dokončení protipovodňových opatření.

Odebírat
Upozornit na
guest
92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VHbrno

A nebo mohli zachovat celou vlečku a až by postavili ten fotbalový stadion, tak by se využila k návozu a odvozu hostujících fanoušků, což by zejména při utkáních s kluby jako Baník Ostrava nebo pražská S jistě ocenila i policie, které by se při těchto akcích výrazně zjednodušila práce a přispělo by to k celkové bezpečnosti v ulicích. Vždyť dojet až ke stadionu, aniž bys vystoupil z vlaku, to je takřka ideální situace. Škoda, že se Brno připravilo o takový unikát, v ostatních městech by pak mohli jenom závidět 😁

VHbrno

Napadá mě jeden dotaz. Neuvažovalo se někdy o tom, že by se dejme tomu zachovala část vlečky od výstaviště k zastávce Poříčí, elektrifikovala se a připojila k tramvajové síti jako manipulační trať? Pokud se totiž v budoucnu plánuje místo velodromu postavit velký fotbalový stadion, tak bych si dokázal představit i relativně pravidelné využití jakožto výpomoc kapacitnějšími soupravami při odvozu dost velkého množství diváků. Za současných okolností je nejbližším dostupným dopravním prostředkem od případného stadionu autobus, což si přiznejme, že není zrovna ideální řešení a ta vybraná lokalita je z tohoto pohledu lehce nedomyšlená. Mimochodem původní plán byl místo velodromu stavět… Číst vice »

Manus

Jednou toho budou litovat. Zničit se dá, vybudovat těžko!

Davidoff

Důvody pro zrušení a likvidaci vlečky: 50. léta vybudování vlečky pro účely pořádání MSV od r. 1959. Do roku 2000: Trhání kolejí kvůli pavilonu V Do 2003: Trhání kolejí kvůli pavilonu F 2011 Vlečka navržena ke zrušení 2022: -Výstaviště ji pak začalo využívat na dopravu těžkých exponátů, především na strojírenský veletrh. Dnes už se podobné „akce“ nedějí tak často, přesto jde pro veletrhy o značný benefit, který vystavovatelům stále nabízejí. -Koleje je totiž nutné zrušit od mostu na Uhelné k napojení na železniční koridor. Od mostu opačným směrem na sever do areálu výstaviště může vlečka zůstat zachovaná, tedy i její… Číst vice »

Jirka

Nechápu koho to zrušení vlečky napadlo.IQ 0. Taková škoda.

noerf

Na to, aby se vlečka využila jednou za několik let je zbytečná. A na brněnském výstavišti je dostatek výstav a jiných aktivit. A udržovat koleje a zabezpečení v provozuschopném stavu stoji nemalé peníze, k tomu se musi řešit přejezdy kolejí, takže pro samotné výstaviště se výrazně sníží provozní náklady a zvětší plocha pro venkovní akce či zbudování nového pavilonu.

Ondra K.

Majitel usoudil, že vlečku nepotřebuje. Mimochodem, o osudu vlečky BVV je fakticky rozhodnuto už asi 20 let. Jen až v posledních letech se začaly podnikat konkrétní kroky pro její papírové i fyzické zrušení.

Davidoff

To ano, ale před dvaceti lety se neřešilo, že budeme ekologizovat dopravu, podporovat železnici a omezovat emise z pneumatik.

Zahn

Vzhledem k přestavbě železničního uzlu Brno by si majitel vlečky musel zaplatit novostavbu napojení do Heršpic a tudíž i nový most s kolejí v oblouku s malým poloměrem. Bratru 1,5 miliardy. Myslíte, že by se to firmě Veletrhy Brno, a. s. vyplatilo?

Aquinas

Zrušil bych v Brně celé výstaviště a bylo by a tu kolej bych položil od Praha -Čakovice do Letňan. Tam žádné povodně nehrozí, tramvaje tam nejezdí a místa je tam na poli vedle dost. Jen další zrušení něčeho co má dlouho tradici. Až se budou děti divit jak tam v minlosti mohla být vystavována kolejová vozidla tak jim o tom budte moci tak akorát vyprávět a děti se budou jen divit .
https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1370

Stráťa

To zrušení výstaviště je dost možná otázka času. Kdo bude jezdit na výstavy když možnosti prohlížet si výrobky virtuálně z pohodlí domova/kanceláře se neustále zlepšují?

Pavel

Pro zajímavost: celková délka vozidel na Rail Business Days v Ostravě byla letos už delší, než dostupná kapacita kolejí na brněnském výstavišti a to i kdyby ty vozidla stály od brány. Navíc v Ostravě koleje umožnily i nostalgické jízdy, o dostupnosti pro návoz exponátu ani nemluvě. Před lety jsem se zajímal o využití vlečky a bylo mi odpovězeno, že vlečka v minulém roce sloužila 1x pro jízdu parního vlaku s fanoušky Komety k Rondu a pak 2x pro šoto jízdu na výstaviště. Tak asi takto o jejím využití. Plány na záchranu vlečky byly. Vyžadovaly by zaústění vlečky od Heršpic a… Číst vice »

MCZ

Já si ještě dovolím přidat trochu nudných čísel. Přes křížení s vlečkou na Křížové a u Ronda jezdí v tramvajích cca 66.000 cestujících denně (dopravní model pro SUMP Brno). Podle street view je rychlost tramvají na kříženích s vlečkou omezena na 15 km/h, resp. na 20 km/h u Ronda. Bez vlečky a omezení rychlosti projede každá tramvaj křižovatkou o řekněme 15 sekund rychleji. Dle metodiky SFDI představují úspory času jen pro cestující v tramvajích cca 20 mil. Kč ročně. Pokud bychom k tomu přidali snížení nákladů na opravy a údržbu (jak tramvaje, tak i trať) a přínosy ze zvýšené propustnosti… Číst vice »

Miroslav

Ok, to zní logicky. Další problémova místa jsou na Masné a Táborské, kde auta velmi často zasahují do profilu tramvajové trati a blokují průjezd. Poprosil bych o řešení, dopravní podnik zde tratí miliony a já kvůli tomu chodím i o 10min později do práce. Problematické křížení tratí je rovněž na moravském náměstí a Vranovské.

Aquinas

15 s, to je panečku propad v rychlosti.

vladki

Čím delší šmirgl, tím dýl zaclání v křižovatce. I autíčka z toho budou mít výhodu

Aquinas

„Dle metodiky SFDI představují úspory času jen pro cestující v tramvajích cca 20 mil. Kč ročně.“

Těm kterým jde o čas většinou nejezdí MHD.

MiNo

Ano, ti mrhají časem v autě v koloně. 😀

mgr.pavel

A proč nejezdí v MHD?

Protože je MHD pomalá třeba právě takovýmito propady rychlosti.

Každé zrychlení MHD je výhodou. Jak pro cestující v MHD (zjevné), tak i pro IAD. Protože rychlejší MHD znamená přesun části cestujících z IAD do MHD, a tedy o něco menší kolony IAD.

Takže i ti co NEjezdí MHD by měli pozitivně kvitovat zrychlení MHD.

Miroslav

Na výstavišti bylo v minulosti až 3× více kolejí. Čast se zlikvidovala okolo roku 2000 při výstavbě pavilonu V, další část zanedlouho při stavbě eFka. Navíc kdyby se chtělo, daly by se koleje prodloužit až k nové Areně s mohly by sloužit k návozu diváků.

Ondra K.

Arena Brno je obsloužena kolejovou dopravou prostřednictvím tramvajové trati po ul Hlinky. Vlečka, která při každém průjezdu vyžaduje policejní manévry k tomu vůbec není potřeba. Reálně ten průjezd vlaku způsobí zdržení více lidem, než kolik jich ten vlak veze.

Tomas

Obsluha haly ale s vyhlídkovou jízdou přes Václavskou a Mendlák, a až se jednou postaví ODSunuté nádraží tak to bude jízda pro návštěvníky jedoucí vlakem na hodinu.

Padre

Vlečka by byla ideální k návozu slonů cirkusu Berousek nebo bizonů cirkusu Barnum ;tedy pokud se s vystoupením těchto těles v budoucím brněnském chrámu sportu a kultury počítá…

JanO

Plochy na výstavišti jsou celkem nově upravené, takže předpokládám zánik vlečky postupně, tak jak se plochy budou obnovovat.

Oldřich Sládek

Když už jsem byl citován, tak ještě doplním, že jsme se proti likvidaci vlecky vyjádřili společně s GŘ SŽ Jiřím Svobodou a důsledkem brněnského rozhodnutí je přesun veletrhu RBD do Ostravy na Karolinu.

Miroslav

Samozřejmě brněnský magistrát se bude vymlouvat, že kvůli přesunutí RBD do ostravy museli zrušit vlečku. Kvůli náplavce, kvůli tomu, že to nejde, že je vlak neekonomický a vůbec. Vlečka ničemu nevadila, jen trochu silniční dopravě. Ale určitě pane Sladku potvrdíte, že transport leopardů by byl vlakem cca o 75% levnější nez na dolnicním podvalu. Z lokomotivami a rychlovlaky na MSV se můžeme rozloučit úplně.

Miroslav

Leopardy aspol na IDET.

Míša

S tím, že vlečka ničemu nevadila nesouhlasím. Každý den, stejně jako tisíce ostatních lidí, ztrácíme čas při křížení s vlečkou, na kterém se musí jezdit pomaleji. Je to třeba jen 10 vteřin, ale když to vynasobíte tisícovkami lidí, které to zdrží, tak už je to znatelné. Vážně je výstava jednou ročně tak důležitá, že je oprávněné zdržovat dopravu celý rok pro jeden den?

Ondra K.

Ty křížení tramvajových tratí s vlečkou byly i nemalým zdrojem hluku při každém průjezdu tramvaje. Ostatně, hned jak to bylo možné došlo k jejich zavaření

Tomas

A nenašel by se třeba v roce 2025 nějakej důmyslnější způsob křížení tratí který je tiší a rychlejší, obzvláště když se po vlečce jezdí jen občas, použít by se dal i jinde než na rušené vlečce u Ronda, třeba na Olomoucké.

A. O.

A kdo by ho zaplatil? Na vlečce, kterou, když hodně, projede jeden pár vlaků za rok?

Aquinas

Jak můžete zdržení násobit počtem lidí , tedy sčítat? Pořád to zdžení je to jedno zdržení u 10 lidí stejné jako u jednoho.¨

„Vážně je výstava jednou ročně tak důležitá, že je oprávněné zdržovat dopravu celý rok pro jeden den?“

K čemu slouží veletrhy? Není to náhodou možnost prezentace a z toho plynoucího možného zisku? O tom, že takový veletrh přitíhne moře lidí ani nemluvím. Ale tak jo. Hleďme každá sám na sebe, ale takhle se těch lepších zítřků nedočkáme.

Velká cena se v Brně nejela několik let a viděl jste letos ten enormní zájem?

Primářek

Není až tak neobvyklé časové úspory násobit dotčeným počtem osob, aby se ukázal jejich přínos. Například úspora jízdní doby 1 minuta na trati, kde čtyřikrát denně projede skoro prázdná 810tka nestojí ani za zmínku. Naopak zkrácení jízdní doby o 10 sekund na trati, kde ve špičku co pár minut projede plná tramvaj, už význam mít může.

Air Traveller

vcelku jednoduse. ono to roriz techndwset sekund usetri kazdemu z nich.

A. O.

Ad čas) čas jsou peníze. Zpoždění každého jednoho člověka stojí peníze. Násobit to zpoždění počtem lidí je relevantní.
Ad veletrh) vy byste vystavoval někde, kde by výstava byla dražší (manévry při přesunu), menší výstavní prostor a kde prakticky nikdo kolejová vozidla nevyrábí?

Aquinas

Do hrobu si nikdo peníze nevezme a spěchem si tu cestu každý tak akorát krátí.

V ČR se žádná kolejová vozidla nevyrábí? To je mi ale novinka.

Tomas

To jsou mě ale přirovnání 10 vteřin krát tisíce lidí, to jako když pošlu do ameriky místo jedné lodi tisíc tak tam budou rychleji?

Alík

Dobrý den, to je ten starý vtip:
Pepíčku, za jak dlouho přepluje oceán jeden parník? Sím pančelko, za tři dny. Dobrá Pepíčku a za jak dlouho ho přeplují dva parníky plující spolu?

Ivan

„Vlečka ničemu nevadila“ – No, když to říkáte vy…

Petr Šimral

Leopardy vlakem na Vystaviste? Chapete vubec ucel zeleznicni nakladni dopravy?

MilanFox

Šotouš nepotřebuje chápat účel železniční nákladní dopravy..

Mirek

Konečně tahle zbytečnost zmizí, šaliny nebudou muset jet omezenou rychlostí přes křížení a za deště a v zimě to nebude klouzat.

Aquinas

Tak to zbývá ještě vytrhat i ty tramvajové koleje, aby to na nich taky náhodou za deště neklouzalo.

Zahn

Srovnání stovek vlaků denně po tramvajové trati s šesti jízdami pro šoutouše po vlečce za rok je demagogií, za kterou by se myslící tvor do smrti styděl.

Aquinas

Není to demagogie. Je to jen konstatování, že tramvajové kolejnice kloužou úplně stejně jako jiné pokud namoknou nebo namrznou.

Blátošlap

Co pozemky podél vlečky? Komu patří.

Pavel

Výstavišti, tj. městu Brnu, pod silnici městu (možná (?) ŘSD) a závěrečný úsek kolem řeky opět městu. Zde příští rok začne výstavba další etapy protipovodňových opatření.
No a pak jsme na Dolním nádraží a to je Správa železnic.

Frantisek X

Zachovat kus kolejí s návozem na ně po silnici, typický příklad dnešního zvráceného uvažování. To fakt nemá smysl. Něco jako pouťové silniční vláčky snažící se imitovat v čele parní lokomotivu.

Miroslav

Je to škoda, nenávratně zmizí další brněnská rarita. I když raritou je i ta cena za likvidaci – zase se někdo nalakuje. Ale na druhou stranu – co se teď odstraní za 50 mega, se o pár let zabuduje znovu – za pár miliard….

vladki

Ale prd… Stejně ta ulice potřebuje opravu po te co po ní jezdily bagry. Tak je mnohem levnější při opravě ty koleje vytrhat než obnovovat

jcerman

Je to škoda a krátkozraké rozhodnutí.

Air Traveller

proc? pro krasne soto oci?

Ondřej

A čemu tam ta vlečka vadila?

Joska

normálnímu provozu, za deště , sníh, pěkně to klouže a pro BVV už nemá roky využití

Pavel

Náklady na údržbu silnice, udržování zabezpečovacího zařízení + pomalá jízda šaliny přes křížení

A. O.

Tomu, kdo musí/by musel řešit její údržbu.
Milionům cestujícím ročně v tramvajích, kterým křížení s ní prodlužuje cestu.
DPMB, kterému křížení s tou vlečkou více ničí vozidla.
A asi dalších x důvodů proč.

Pavel Skládaný

Vystavování železničních vozidel na veletrhu není jen pro šotouše.

Jan T.

Kolikrát do roka se tam vystavují železniční vozidla? A kdo na to chodí koukat?

David

Přesně, vykašlat se na nějaký protipovodňový opatření a nechat to pro šotojizdy!

MiNo

Jako kdyby v Brně nějaké povodně byly. 😀

Pavel

Vloni v listopadu chybělo už jen kousek a staré Brno mohlo plavat. Stejně jako už několikrát v minulosti.

Ivan

Zkuste příště debatovat o něčem, o čem aspoň něco víte (pokud něco takového vůbec existuje).

Milan

A že ta vlečka měla překážet těm protipovodňovým opatřením, ale ta jsou hotová a vlečka se začala rozebírat teprve teď je Vám zjevně jedno, a není to pro vás známka nepravdivosti uvedeného prvního tvrzení? 🙁 🙁 🙁

Ojin

Zavazí té další etapě dál po proudu.

Miroslav

Odstranění 2km kolejí 50 mio? Opravdu? Za to zrenovovali 9km mezi Telnicí a Krupkou. A zajímalo by mě kolik stála údržba vlečky posledních 30let.

Pavel

Ta cena je za opravu silnice městského okruhu. Součásti je odstranění i kolejí.

synergo

To se Telnice a Krupka nechaly dost ošidit. Z Brna do Střelic stála renovace 2,3 miliardy! 🙂 Taky asi tak 9 kiláků.

kuna

Jedna z obětí plánu ODSunu hlavního nádraží, k kterému stejně nedojde pro jeho finační náročnost a celkovou nesmyslnost. Protipovodňová opatření jsou jen záminka.

tomash

Otázkou je, zda je perspektivní dělat Železniční veletrh v Brně na Výstavišti. Při přesunu desítek žel. vozidel na Výstaviště je třeba na desítky minut uzavřít všechny křižovatky na ul. Poříčí, což město skoro rozdělí na 2 poloviny. I když to děláte v noci, pořád je to nepřijemné – pro IZS, MHD.

Miroslav

Kolik sanitek a hasičů tam potřebovalo je zrovna ve chvíli, když tam projížděl vlak? 10 nebo 15? A kolony aut sanitkám nezavazí? Mám fotku 14 dní starou jak sanitka kvůli autům zůstala trčet na chodníku. Jak dělily koleje město na dvě poloviny, když vedle je řeka? Taková snůška pseudoargumentů sedí snad jen na jednu osobu-AXELA.

El Barto

Tamten podle tebe sedí na Axela, ty zase sedíš na Haláska 😀 vyhozen dveřma, vracející se oknem, komínem, sklepem, garáží, septikem…

tomash

Uzavření křižovatek na Poříčí de facto znamená rozříznutí města od Pisárek až po Komárov bez možností průjezdu. A to v 2022 projíždělo jen jedno TGV, co když chcete navézt desítky vozidel – dají se všechna spojit? Jak dlouhý bude takový vlak?

V 2022 se zrovna nic nestalo a IZS projíždět nemusel, ale bude tomu tak vždy? V blízkosti Pořičí jsou 2 nemocnice – Milosrdných Bratří a U Sv. Anny.

Je finančně efektivní udržovat žel. trať na městském okruhu, abych po ní 1 den v roce projel vlak?

Miroslav

Vlak mohl jezdit častěji a hnedle by byla vlečka ekonomická.

Ivan

Ten svůj hloupý šototerorismus si schovejte na G-report.

El Barto

Věřte tomu, že by Halásek rád, ale už tam má dobrých pár měsíců ban. Stejně jako tady, ale tady se mu to zatím daří obcházet častými změnami přezdívky a vydáváním se za jiné lidi.

Karl vB.

Vaše velmi specificky zaměřené diskusní příspěvky možná budou vítanou pracovní pomůckou pro studující jistých oborů medicínských. Tak jen houšť!
Možná, že tady máte ještě jednoho parťáka, který vrní na úplně stejné frekvenci, jako vy, tedy pokud ty oba názorově shodné profily neobsluhujete vy sám současně…

kuna

Argument IZS je z úst ex-hejtmana Haška. Svět je jedna velké katastrofa, kde stále jezdí vozidla IZS.
Stanoviště rychlé záchnné služby nejsou Na poříčí ani u Sv. Anny: sanitky se nebudou zbytečně proplétat hustým městským provozem, i když tam náhodou jednou za 150 let projelo TGV skoro o půlnoci.

Ivan

„Taková snůška pseudoargumentů “ – Vzácná sebekritika, jen tak dál…

A. O.

Až kvůli takovéto zcela zbytečné, opičárně budete čekat na sanitku 3× tak dlouho, tak si popovídáme znovu.
I jedna sanitka kvůli takové pitomosti zdržená, je víc než je akceptovatelné.

Ondřej

To se nedá udělat v noci nebo brzo ráno?

kuna

Proto se to tak dělalo. A proto je z toho tak málo šoto-fotek, jelikož o půlnoci se blbě fotí a to i pomalu jedoucí vlak s blikacícími policejními auty.

kuna

Dobrý vtip, pozdě večer je ul. Na Poříčí prakticky mrtvá. Parkrát jsme šel pozorovat přesum železničních vozidel na Výstaviště. Víc tam bylo blikajících policejních aut a okokukujících šotoušů, než chodců a aut. Sanitek s umírajícími pacienty a hasičů chvátajících k katastrofě jsem si vůbec nevšimnul, asi proto, že tam žádné z nich nebyly.
Zato pravidelné rozhopání Brněnských ulic a dálnice D1 a jejich geniální naplánování, aby dopravní kolaps byl co nejúčinější je pravidelným jevem. Ale problém je železniční vlečka, kde se parkrát do roka na pár desítek minut přesouvala kolejová vozidla okolo půlnoci.

Petr.Mrkos

Souhlas

highway

Spojovat likvidaci vlečky s přesunem chce velkou fantazii. Hlavně, že zmíněná vlečka je napojena na Dolní nádraží, tedy v místě nádraží nového.

kuna

https://zdopravy.cz/brnenske-vystaviste-bude-bez-vlecky-drazni-urad-schvalil-jeji-zruseni-127689/

„Také nová čtvrť Trnitá a s ní související infrastruktura, včetně prodloužení ulic Uhelná a Rosická, by se s vlečkou dostala do konfliktu.“

kuna

„Ani případná přeložka vlečky do jiných míst by dlouhodobě nedávala smysl. Kolejiště nového nádraží bude totiž umístěno ve výšce sedmi metrů nad stávajícím terénem a napojení vlečky by tak v budoucnu nebylo možné,“ sdělil Poňuchálek.
https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/vlecku-na-vystaviste-poskozuje-doprava-vadi-i-rozvoji-brna-drazni-urad-20221009.html

Milan

Vlečku šlo technicky přepojit od Heršpického nadraží – jenže odpovědní hledají v ČR důvody, proč něco nejde, než způsob, jak by šlo dotyčné udělat!

Pavel

Technicky řešitelné, ale kdo to zaplatí? Výstaviště jasně řeklo, že vlečku nepotřebuje a nový most platit nebude.

kuna

Výstaviště je majetkem Brna. Pochybuji, že jeho ředitel dosazený městem bude prosazovat zachování vlečky proti vůli magistrátu. To by brzo dostal padáka.

Davidoff

https://dspace.vut.cz/items/6442f5ae-dca9-45fa-91e7-459b26beac2f Tady pán dostal za A za stavební řešení, které ukazuje, že napojení možné je. Pan mluvčí asi nebude chytřejší než inženýři z FASTu.

kuna

Také nová čtvrť Trnitá a s ní související infrastruktura, včetně prodloužení ulic Uhelná a Rosická, by se s vlečkou dostala do konfliktu.
https://zdopravy.cz/brnenske-vystaviste-bude-bez-vlecky-drazni-urad-schvalil-jeji-zruseni-127689/